مقالات آموزشی

آنالیز نحوه بهینه سازی محتوا با سؤال‌ها و کلمات کلیدی

مفید بود؟

 راهنمای ارائه شده در این مقاله به شما کمک می‌کند تا درک کنید چرا و چگونه باید بهینه سازی محتوا را به وسیله سؤال‌ها و کلمات کلیدی در زمان جستجوی معنایی (semantic search) انجام دهید. این روزها مردم تقریباً برای پیدا کردن هر چیزی به گوگل مراجعه می‌کنند. اگر می‌خواهید چیزی بخرید، در مورد موضوعی اطلاعات بیشتری کسب کنید، دنبال پاسخ سریع به یک سؤال هستید، یا می‌خواهید به راحتی زمان سپری شود، گوگل اطلاعات لازم را در اختیار اکثر افرادی که به اینترنت متصل هستند، قرار می‏دهد.

 

به طور دقیق، گوگل 19/ 92 درصد از سهم بازار موتورهای جستجو را در اختیار دارد. متخصصان سئو دائماً در تلاش هستند که محتوای خود را با سؤال‌های جستجو شده ای که پاسخ داده شده اند، مطابقت دهند تا اقدام به بهینه سازی محتوا کنند؛ اما چگونه این عملکرد در طول زمان تغییر کرده است؟

در حالی که می‌توان مطالب زیادی در این زمینه نوشت، اما به طور کلی عقیده بر این است که سؤال‌های جستجو شده طولانی‌تر، خاص‌تر و محاوره ای شده اند. در بسیاری از موارد، بخشی از این تغییرات را می‌توان به افزایش جستجوی صوتی مرتبط ساخت. در بسیاری از موارد ما شاهد افزایش اهمیت بهینه سازی محتوا از طریق سؤالها و کلمات کلیدی مرتبط از لحاظ معنایی هستیم؛ بنابراین وقتی درگیر سئو هستید، بهترین استراتژی‌ها چیست؟ در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

تأثیر بهینه سازی محتوا  با پرسش‌ها و جستجوی معنایی (semantic search)

از زمان به ‌روز رسانی Google Hummingbird در سال 2013، گوگل در مسیر ارائه نتایج جستجو، تخصصی‏تر و مفیدتر عمل کرده است. آیا می‌دانید وقتی یک سؤال مبهم را وارد گوگل می‌کنید چگونه این موتور جستجو دقیقاً همان چیزی را که می‌خواهید، درک می‏کند؟ این حالت جستجوی معنایی (semantic search) نام دارد. یک بعد مهم قابلیت جستجوی معنایی گوگل این است که مفاهیم و مقاله های موجود  در پرسش‌ها را بر اساس سؤال مشخص کند.

 

هنگامی که شخصی سؤالی را در گوگل وارد می‌کند (چه به صورت نوشتاری و چه به صورت صوتی) قابلیت‌های جستجوی معنایی می‌توانند از طریق چهار فاکتور اصلی  منظور و هدف کاربر را درک کند:

  • متن کاربر
  • پردازش زبان طبیعی (NLP)
  • مسیر متن پرسش
  • شناسایی مقاله

اما گوگل به چه نوع سؤالاتی پاسخ می‌دهد؟ برای ورود به جستجوی معنایی، گوگل گام‌های زیادی را در جهت ارائه قابلیت‌های تقریباً بی‌عیب و نقص هنگام پاسخ به بسیاری از سؤالات برداشته است. این گسترش قابلیت‌ها عمدتاً به دلیل توسعه تحولات در هوش مصنوعی، جستجوی صوتی، اسکیما (Schema)، NLP و غیره است. گوگل به طور کلی به سه نوع سؤال پاسخ می‌دهد که این پاسخ‌ها فقط از طریق لینک‌های سایت‌های دارای پاسخ ارائه می‌شوند.

  • پاسخ‌های مستقیم
  • پاسخ‌های کوتاه
  • پاسخ‌های طولانی

این پاسخ‌ها معمولاً بخش برگزیده کوتاه از یک صفحه وب (featured snippet) هستند که در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند. در ادامه انواع لینک‌های پاسخ‌های سوالها را بررسی می‏کنیم.

پاسخ مستقیم

سؤالات با پاسخ مستقیم معمولاً با چه کسی، چه چیزی، کجا، چه زمانی، بهترین، برترین و گاهی اوقات با چرا شروع می‌شوند. این نوع سؤالات معمولاً منجر به ارائه پاسخ‌های سریع می‌شوند و اغلب با پرسش‌های صوتی لینک می‌خورند.

 

به عنوان مثال، اگر سؤالی مانند [چه زمانی اپل تأسیس شد؟[ در موتور جستجو وارد کنید، گوگل از Hummingbird و جستجوی معنایی برای تشخیص قصد کاربر برای ارائه پاسخ مستقیم استفاده می‌کند. این پاسخ “1 آوریل 1976 ” خواهد بود. بر اساس تشخیص معتبرترین منبع اطلاعات توسط الگوریتم‌های گوگل، موتور جستجو پاسخ را از محتوا استخراج می‌کند و در بخش برگزیده به طور کوتاه به نمایش در می ‏آورد.

پاسخ کوتاه

سؤالات با پاسخ کوتاه عموماً با کلماتی مانند چرا و آیا می‌توان، شروع می‌شوند؛ اما با توجه به متن، می‌توانند با چه چیزی، کجا، چه کسی و غیره نیز مطرح شوند. پاسخ این نوع سؤالات را می‌توان به طور کلی در یک پاراگراف پاسخ داد که در بخش برگزیده نشان داده می‌شوند.

خوب است بخوانید: 5 شیوه فوق العاده برای بهبود محتوای باکیفیت و کمپین‏‏ PPC در کنار یکدیگر

اگر از گوگل بپرسید [چرا خورشید مسیر دایره ای را طی می‌کند؟[ بازهم الگوریتم‌های گوگل بررسی می‏کنند کدام محتوا معتبرترین پاسخ را دارد (بر اساس عوامل متعدد) و بر این اساس پاسخ را در بخش برگزیده ارائه می‌دهند.

 

مثال دیگری که می‏توان در مورد پاسخ کوتاه بیان کرد این است:

سؤال این است “آیا ماهی می‌تواند درد را احساس کند؟”

 

همانطور که می‌بینید، گوگل یک پاسخ 4 الی 5 خطی ارائه کرده می‌دهد که برگرفته از محتواهایی که معتبرترین پاسخ‌ها را ارائه می‌دهند، است.

پاسخ طولانی

سؤالات با پاسخ طولانی معمولاً بیشتر به قسمت‌های روش‌ها و فرایندهای محتوا که تاکنون استفاده نشده اند، وارد می‌شوند. به طور معمول، این پاسخ‌های طولانی برای پرسش‌هایی هستند با چگونه و چرا شروع می‌شوند.

برای مثال، سؤال [چگونه خانه درختی بسازیم [را جستجو کنید. هدف این سؤال این است که فاکتورهای مهم و مؤثر را در روند ساخت خانه درختی، بهتر بشناسید. درنتیجه، الگوریتم‌های گوگل مراحل گام به گام مربوط به این پروژه را ارائه می‌دهند. برای درک بیشتر، کاربر باید روی لینک موردنظر کلیک کند.

 

از نمونه های متداول بخش پاسخ طولانی می‌توان به نحوه راهنمای دستورالعمل‌ها، دستورالعمل‌ها، روتین ورزش خارج از خانه و غیره اشاره کرد. اما شما می‌خواهید کدام نوع پاسخ را ارائه دهید؟

همه می‌خواهند محتوای خود را با افتخار در بخش برگزیده (جایی برجسته در صفحه 1) قرار دهند. با توجه اشکال و فرم‌های بسیار زیاد این باکس در بخش جستجوهای گوگل، می‏توان گفت مزایای بالقوه آن نیز بسیار قابل توجه است و به بهینه سازی محتوا کمک زیادی می‏شود.

برای اینکه در Google Answer Box قرار بگیرید، ابتدا باید یک ایده قوی و جذاب داشته باشید تا مشخص شود کدام نوع پاسخ توسط بخش خاصی از محتوای شما ارائه می‏شود و کدام کلمات کلیدی را باید در آن بخش محتوا بگنجانید. به عنوان مثال، یک فروشگاه آنلاین تایر به تازگی مقاله ای در مورد کلمه کلیدی “بهترین برندهای تایر ” منتشر کرده است. این محتوا برای پاسخ به پرسش “بهترین برندهای تایر کدامند؟” منتشر شده است. اگر برای این سؤال به بخش ویژه نگاه کنید، لیستی از برندهای تایر را مشاهده می‌کنید که در محتوا با تگ‌های H2 مشخص شده است. این محتوا علاوه بر ایجاد ترافیک، امکان خرید واقعی محصولات را برای کاربر فراهم می‌کند. بنابراین بهینه سازی محتوا به درستی انجام شده است.

 

با ارائه هر بخش خاص از محتوایی که ایجاد کرده اید، باید بپرسید “این محتوا به چه نوع سؤالاتی پاسخ می‌دهد؟” این سؤال باید بخشی جدایی ناپذیر از تدوین طرح کلی ایجاد محتوا و همچنین چگونگی کاربرد آن برای رسیدن به یک هدف بزرگ‌تر (مانند ایجاد تبدیل) باشد.

نحوه تعیین سؤالات و کلمات کلیدی ‌ترند برای بهینه سازی محتوا

در فرآیند تشخیص پاسخ یا پاسخ‌های ایده آل برای بهینه سازی محتوای خود، باید سؤالات ترند مطرح شده و میزان جستجوی آن‌ها را مشخص کنید. یکی از ابزارهایی که می‌توانید استفاده کنید، بخش Ahrefs Questions در Explorer keyword است. با وارد کردن کلمه کلیدی اصلی خود، می‌توانید یک لیست بزرگ از سؤالات مرتبط دریافت کنید تا هنگام ایجاد محتوا از آن‌ها ایده بگیرید.

 

در یک سناریوی فرضی، فرض کنید شما در حال ایجاد یک محتوا برای یک نرم افزار CRM هستید. ابتدا باید سؤالات مربوط به کلمه کلیدی “نرم افزار “CRM را بررسی کنید. با توجه به عبارتی که جستجو کردید، انواع سؤالات برای فرمت بندی یک محتوا به شما نشان داده خواهند شد.

با یک محتوای طولانی و جامع می‌توانید به طور بالقوه برای پاسخ به هر سه نوع سؤال اصلی استفاده کنید. با این حال، بهتر است روی یک نوع سؤال تمرکز کنید. فرض کنید می‌خواهید محتوایی را ایجاد کنید که به یک سؤال کوتاه پاسخ دهد [نرم افزار CRM چه کاری انجام می‌دهد[.

اکنون که سؤال شما مطرح شد، کلمات کلیدی را که برای پاسخ به این سؤال در نظر گرفته اید، بررسی کنید. برای بررسی کلمات، در نظر بگیرید که کاربر که در ابتدای سفر خریدار قرار دارد.

 

اگر کسی بخواهد در مورد نرم افزار CRM  و کارهایی که با این نرم افزار انجام می‏شود، بیشتر بیاموزد، چه کلمات و عبارات کلیدی مهمی، برای جستجو کاربردی هستند

 

براساس تحقیقات در مورد کلمه کلیدی بالا، این کلمات احتمالاً شامل اصطلاحات و عباراتی مانند عبارات زیر هستند:

  • CRM چیست؟
  • مدیریت ارتباط با مشتری
  • معنی CRM
  • تعریف CRM
  • نمونه های CRM
  • ارتباط با مشتری
  • مدیریت روابط

این عبارات و اصطلاحات تعداد انگشت شماری از کلیدواژه ها و عبارات کلیدی هستند که می‌توانید برای پاسخ به یک سؤال به طور جامع استفاده کنید؛ اما اگر کاربر قصد انجام معامله ای را در این محتوا داشته باشد، عبارت‌ها یا عبارات صحیح در این مرحله از سفر خریدار می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • بهترین CRM
  • بهترین ابزارهای CRM
  • بهترین CRM برای مشاغل کوچک
  • راه‌حل‌های CRM
  • قیمت CRM

وقتی صحبت از بهینه سازی محتوا با سؤالات و کلمات کلیدی می‌شود، باید قبل از مشاهده محتوا توسط کاربران، از دانش آن‌ها در مورد اینکه آن‌ها دقیقاً به دنبال چه پاسخی هستند و پس از استفاده از محتوا باید چه کار کنند، اطلاعات کافی کسب کنید. در پایان این اطلاعات از دانش کاربران مبنای نحوه انجام تحقیقات سئو است.

رتبه بندی برای سؤالات با پاسخ مستقیم می‌تواند دشوار باشد. مانند اکثر فنون سئو هیچ قانون خاصی برای این موضوع ندارد، فقط نظریه هایی در این رابطه وجود دارد. بر اساس یافته ها، برای رتبه بندی بالای سؤالات با پاسخ مستقیم نکات مشترک زیر را در نظر بگیرید:

• اصل مطلب را بیان کنید

در سریع‌ترین زمان ممکن از طریق محتوای خود به سؤال پاسخ دهید. اگر می‌توانید، این کار را در پاراگراف اول محتوا انجام دهید.

• سؤال را بدون اجازه دسترسی فهرست کنید

این ویژگی به گوگل کمک می‌کند تا محتوای شما را به طور مناسب تگ کند.

• دقیق و با جزییات شرح دهید

پس از پاسخ به یک سؤال با جواب کوتاه، آن را در پاراگراف‌های بعدی به طور کامل توضیح دهید. این کار کمک می‌کند تا گوگل نشان دهد که شما به طور کامل به سؤال پاسخ می‌دهید.

• به موارد اضافی مرتبط هم بپردازید

این کار معمولاً برای پاسخ به سؤالاتی است که مستلزم پیگیری هستند. به عنوان مثال، اگر به سؤال “ماه گرفتگی چیست؟” پاسخ دهید. شما می‌توانید به سؤالاتی مانند “ماه گرفتگی هرچند وقت یکبار اتفاق می‌افتد؟” یا “تفاوت ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی چیست؟” نیز در محتوای خود پاسخ دهید. شما می‌خواهید به گوگل نشان دهید که تا آنجا که ممکن است پاسخ سؤالات را کاملاً میدانید، بنابراین به عنوان یک منبع اطلاعاتی متخصص و خبره مورد توجه قرار می‏گیرید و بهینه سازی محتوا با پاسخ به سؤال انجام می‏ شود.

رتبه بندی سؤالات با پاسخ کوتاه شباهت‌های زیادی با روند رتبه بندی سؤالات با پاسخ مستقیم دارد. بسیاری از تفاوت‌های مشاهده شده بیشتر به‌ قالب‌بندی محتوا برمی‌گردد.

بیشترین مواردی که در محتوای چنین سؤال‌هایی باید رعایت کنید تا رتبه بندی آن‌ها را بالاتر ببرید شامل موارد زیر است:

• متن را به زبان بسیار ساده بیان کنید

حجم عظیمی از متن را در یک بخش قرار ندهید؛ متن را به پاراگراف‌های 3 الی 4 خطی تقسیم کنید. همچنین سعی کنید از تعداد زیادی اصطلاحات تجاری و تخصصی استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید، بسیاری از سؤالات با پاسخ کوتاه از سوی افرادی مطرح می‌شوند که در مرحله ابتدایی سفر خریدار است. آن‌ها فقط به دنبال اطلاعات بیشتر هستند.

• سؤالات را با تگ‌های سرفصل خود ادغام کنید

این کار در حالت ایده آل فرمت باید شبیه پرسش و پاسخ باشد. به عنوان مثال، سؤال “یک نرم افزار CRM چگونه عمل می‌کند؟” می‌تواند یک تگ H2 در نزدیک پستی باشد که محتوای بعدی به آن پاسخ می‌دهد.

رتبه بندی سؤالات با پاسخ طولانی معمولاً مستلزم رعایت تعدادی از فاکتورها با توجه عمق محتوا است. اگر موضوعی با محتوای بصری بهتر پاسخ داده می‌شود، احتمالاً گوگل یک ویدئو را پیشنهاد می‌کند. به عنوان مثال، اگر در گوگل [نحوه شستن بالش‌ها[ را جستجو کنید، با یک ویدیو روبرو خواهید شد؛ بنابراین، اگر می‌خواهید به این نوع سؤالات به طور طولانی پاسخ دهید، بهتر است روی یک استراتژی ویدئویی تمرکز کنید.

 

برای دستیابی مجدد به رتبه بندی بالا در پرسش‌ها با پاسخ طولانی، چندین الگو در نحوه رتبه بندی محتوا کشف شده است:

• عنوان اصلی را بر روی سؤال متمرکز کنید

شما می‌خواهید محتوای شما بیشترین ارتباط را با نتایج جستجو در گوگل داشته باشد. اگر در حال پاسخگویی به سؤال “چگونه می‌توان طرح محتوا را ایجاد کرد ” هستید، محتوای شما باید این سؤال را در عنوان بگنجاند.

 

• یک فرمت گام به گام را آماده کنید

عناوین محتوای این نوع سؤالات اغلب مراحل خاصی را نشان می‌دهند. به عنوان مثال سؤالی که مطرح می‌شود این است [چگونه بررسی سئو انجام می‏شود .[اگر به محتوای نوشته شده توسط Ahrefs نگاه کنید، متوجه خواهید شد که تگ‌های عنوان در بخش پاسخ، مستقیماً با مراحل ذکر شده در بخش برگزیده مطابقت دارند.

 

• از تصاویر استفاده کنید

تصاویر موجب می‌شوند محتوای شما بیشتر مورد توجه کاربران قرار گیرند و جذاب‌تر شوند. یافته ها نشان داد که بهترین محتواها از تصاویر برای تکمیل نکات ذکر شده و ارائه پاسخ‏های جامع‌تر استفاده می‌کنند.

• لینک دهی به سایت‌های معتبر

گوگل می‌خواهد بر اساس جستجوی سؤال به سایت‌هایی که معتبرترین اطلاعات را ارائه می‌دهند، امتیاز دهد. اطلاعات معتبر اطلاعاتی هستند دارای منابع معتبر هستند. به عنوان مثال، اگر شما در حال نوشتن یک پست در مورد “نحوه خرید یک ماشین دست دوم ” هستید، لینک دادن به وب‌سایت‌های معتبر خودرو، به متن شما اعتبار می‌بخشد.

جمع بندی

همیشه باید به این نکته توجه کنید که روند بهینه سازی محتوا متفاوت است و همیشه به یک شکل خاص انجام نمی‌شود. با این حال، مشخص است که اکنون دیدگاه‌های جدید در مورد سئو، به سمت کلیدواژه های بلند و سؤالات حرکت کرده اند. اگر می‌خواهید محتوای خود را به خوبی رتبه بندی کنید و شانس قرار گرفتن در بخش برگزیده داشته باشید، باید موارد ارائه شده در این مقاله را در استراتژی محتوای خود رعایت کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.