برای تولید محتوا به ایده نیاز دارید؟ این 6 سوال را از مشتریان خود بپرسید
در این مقاله سوالاتی ارائه شده است که میتوانید برای تولید محتوا از مشتریان فعلی و احتمالی خود بپرسید تا ایدههای محتوای جدیدی را کشف کنید که مخاطبان شما را آگاه و سرگرم میکند.
ایدههای محتوا با سوال کردن از مشتریان
به این دو علت مردم آنلاین میشوند: کسب اطلاعات و سرگرمی.
اولین مورد، کسب اطلاعات، به این معنی است که آنها به دنبال راهحلی برای مشکل خود هستند. یک کاربر به دنبال راهی است تا بتواند درباره موضوعی اطلاعات کسب کند و به همین خاطر آنلاین میشود.
این کسب اطلاعات میتواند درباره سادهترین موارد مانند جستجوی “نزدیکترین رستوران سوشی” یا موارد پیچیده مانند، “چگونه بدون پرداخت بیش از 100 دلار از پیری پوست جلوگیری کنم” باشد.
راهاندازی IGTV
دومین مورد، یعنی سرگرم شدن، به این دلیل است که ما یه جمعیت متکی به استفاده از وب هستیم برای سرگرم کردن خودمان قبل از خواب، کودکانمان در رستوران، و دوستانمان برای اینکه نشان دهیم چقدر باحال هستیم.
از آنجایی که تلویزیون کابلی خیلی قدیمی شده است، وب اکنون مرکز سرگرمی محسوب میشود و روزانه یک میلیارد ویدیو در یوتیوب مشاهده میشود. اینستاگرام با راهاندازی IGTV تمایل دارد که در رقابت محتوای تلویزیونی حضور داشته باشد.
محتواهای خبری
و زمانی که ما ویدیو تماشا نمیکنیم، محتواهای خبری را در رسانههای اجتماعی خود جستجو میکنیم، به پادکستها گوش میدهیم یا پستهای وبلاگ را میخوانیم. به نظر میرسد که گزینههای سرگرمی نامحدود هستند.واضح است که وب واقعا به پناهگاهی امن تبدیل شده است برای کسانی که نیاز دارند تا (خیلی سریع) اطلاعات کسب کنند و (اغلب) سرگرم شوند.
اما اینها چه ارتباطی به مشتریان شما دارد؟
شما برای مشتریان خود، وب سایت راهاندازی میکنید و تولید محتوا میکنید که هم اطلاعرسانی کند و هم سرگرمکننده باشد. همه این تلاشها برای جذب کاربران به برند خود میباشد، که معمولاً از جانب شما یک تلاش نا امید کننده تلقی میشود.”آهای! به من نگاه کن! من وجود دارم و از بقیه بهترم! بیا برای اطلاعاتت به من اعتماد کن و بیا با مطالب من سرگرم شو!”
بنابراین، اگر تمام هدف ما این است که کاربران را برای تبدیل و تعامل جذب کنیم، چرا به سراغ کاربران نمیرویم و بدون تعارف از آنها نمیپرسیم که چه مطالبی را برای کسب اطلاعات و سرگرمی میپسندند؟
چرا نمیخواهیم منبع اطلاعات و سرگرمی آنها باشیم؟
کمی هیجانانگیز است، اینطور نیست؟
در ادامه لیستی از سوالاتی ارائه شده است که میتوانید به منظور تولید محتوای مناسب از مشتریان فعلی و همینطور مشتریان احتمالی خود بپرسید تا ایدههای محتوای جدیدی را برای اطلاعرسانی و سرگرمی مشتریان به دست بیاورید.
توجه: برای کسانی که محصول واقعی ارائه نمیدهند، میتوان به راحتی”محصولX ” را با “استفاده از سرویس X” یا “کارآزمایی X” جایگزین کرد.
اطلاعرسانی
وقتی به دنبال خرید محصول X هستید، چه چیزی شما را هیجانزده میکند؟
آخرین باری که محصولی خریدید و آنقدر هیجانزده بودید که بلافاصله با دوستان خود تماس گرفتید؟ یا اگر واقعبینانهتر باشیم، با این محصول عکس گرفتید، آن را در استوری اینستاگرام خود قرار دادید و در فیس بوک بارگذاری کردید، کی بود؟
در واقع من خودم این کار را جدیدا انجام دادم. من اخیرا تعدادی صندلی راحتی برای خارج از خانه از Groupon خریدم. تنها دلیلی که من این صندلیهای فوق العاده را پیدا کردم این بود که وقتی به اردو رفته بودیم زوج دیگری از این صندلیها داشتند و ما آنها را “تست کردیم.”
دریافت مجدد پذیرش روی تلفن
در طول تعطیلات آخر هفته، من و نامزدم از این صندلیها جدا نشدیم و این زوج بیچاره به سختی فرصتی برای نشستن روی صندلیهای کمپ خود پیدا میکردند.آنها بسیار راحت بودند. منظورم این است که شما نمیتوانید تصور کنید که لم دادن روی این صندلیهای لعنتی کنار آتیش یا دریاچه، چقدر دلچسب است.بنابراین، اولین کاری که بعد از دریافت مجدد پذیرش روی تلفن همراهم انجام میدهم، خرید یک جفت از این صندلیها است. آنها در عرض سه روز به دستم رسیدند.
استوری اینستاگرام
من نه تنها از خود محصول هیجانزده بودم، بلکه وقتی آنها خیلی سریع توسط Groupon شرکتی که برای یک حمل و نقل دو روزه شناخته شده نیست، به دستم رسیدند بیشتر هیجانزده شدم.
زمانی که جعبه به درب منزل رسید، منطقی بود که آن را ثبت کنم. من از این جعبه فیلم گرفتم، جعبه را باز کردم و صندلیها را در اتاق نشیمن گذاشتم و همانطوری بودند که انتظار داشتم. و بعد این ویدیو را در استوری اینستاگرام قرار دادم.
آیا به تمام لحظات هیجانانگیز این فرایند توجه کردهاید؟ اگر نه، من برای شما خواهم گفت:
- ابتدا محصول را خودم امتحان کردم و عاشقش شدم.
- آن را بصورت آنلاین و به راحتی سفارش دادم.
- خیلی سریع به دستم رسید.
- از اینکه هنگام تحویل گرفتن جعبه آن را ثبت کردم، لذت بردم.
- محصول کاملاً چیزی بود که انتظار داشتم.
Groupon یا تولیدکنندگان صندلی چگونه از این هیجان بوجود آمده به نفع خود استفاده میکنند؟ آنها میتوانند با یک ایمیل پیگیری شروع کنند و اگر از محصول راضی باشم، سوال اصلی را از من خواهند پرسید.
وقتی دوباره به تمام سوالات نظرسنجی 10/10 رای دهم، آنها میتوانند دوباره با من ارتباط برقرار کنند و بپرسند که چه چیزی در مورد این تجربه را بیشتر دوست داشتم: فرایند خرید بود، محصول یا موارد دیگر؟
ایدههای جدیدی
دانستن آنچه مشتری را هیجانزده میکند، میتواند به شما کمک کند که به بهترین بخشهای فرایند خرید، حتی اگر در مورد خود محصول باشد، دقیقتر بپردازید و ایدههای جدیدی را در مورد محتوا به شما ارائه میدهد.
در رابطه با این صندلی، بعد از اینکه تولیدکننده درباره تمام هیجاناتی که تجربه کردم، مطلع شد، میتواند با من تماس بگیرد و بپرسد که آیا حاضرم طرفدار محصول آنها باشم.
این شبیه یک ویدیو ضبط شده یا توصیفی از تجربه من است، که با این کار تولیدکننده هزینه صندلیها را مجددا به من پرداخت میکند و حتی ممکن است یک جفت صندلی مشابه صندلیهای قبلی به عنوان انگیزه به من بدهد.
تولیدکننده، محتوای جذابی را که توسط مشتری ایجاد شده است را دریافت میکند، و من، مشتری، صندلیهای جدیدم را تنها بخاطر پرسش یک سوال ساده بدست میآورم.
وقتی به دنبال خرید محصول X هستید، چه چیزی شما را میترساند؟
اکثر تصمیمات مربوط به خرید میتواند با نوعی تردید همراه باشد. در حال حاضر گزینههای بسیار زیادی وجود دارد که حتی در فروشگاههای یک دلاری، این قضیه میتواند کمی اعصاب خرد کن باشد.
این تردید میتواند بخاطر روبرو شدن با یک شرکت جدید و عدم آگاهی زیاد از شهرت یا محصولات آنها باشد.
تردیدهای دیگر میتواند ناشی از عدم شناخت باشد (به عنوان مثال، “آیا این محصول واقعا به حل مشکل من کمک میکند یا فقط اوضاع را بدتر میکند؟”).
سایت Groupon
برای من تنها چیزی که باعث شد در خرید صندلیها تردید داشته باشم این بود که فکر میکردم محموله من برای همیشه در قسمت حمل بار میماند و از آنجایی که از سایت Groupon سفارش داده بودم، عودت آن دشوار خواهد بود. با توجه به اینکه مزایا بیشتر از معایب بود، من ریسک کردم و به هر حال خرید را انجام دادم. هرچند همه مشتریان شما این کار را نخواهند کرد.
بسیار مهم است که بدانید چه چیزی مشتری احتمالی را در خرید محصول شما دچار تردید میکند و شما با پرداختن به همین موضوع میتوانید شروع به تولید محتوا کنید. این ترس چیزی است که شما نمیتوانید آن را حدس بزنید. در واقع به جای حدس زدن باید از مشتریان فعلی و احتمالی خود بپرسید که چه چیزی باعث ایجاد تردید در خرید میشود.
راهی عالی برای شخصیسازی بیشتر مشتریان
بعد از آگاه شدن، بر این ترسها تمرکز کنید و موضوعات محتوا را برای یک کمپین “مقابله با ترس مشتری از خرید” که به کاربران در مورد ترسهایشان آگاهی میدهد، توسعه دهید.
هر چه ترس کمتری در قیف خرید وجود داشته باشد، بهتر است. بعلاوه، این اقدام راهی عالی برای شخصیسازی بیشتر مشتریان و به آنها نشان خواهید داد که واقعاً به تمام سفر آنها اهمیت میدهید، نه فقط قسمتی که مربوط به خرید مشتریان میشود.
با دانستن تنها تردید من در مورد ارسال و برگشت کالا، Groupon میتواند بر این موضوع تاکید کند که چقدر بازگشت محصول توسط آنها به آسانی صورت میگیرد و میتوانید انتظار داشته باشید که محصول سریعا به دست شما خواهد رسید.
چقدر از محصول X استفاده میکنید و چرا؟
اگر محصول یا خدماتی که ارائه میدهید جز مواردی است که ما انسانها مرتبا به آن نیاز داریم، مانند دستمال توالت، کیسههای زباله، آب، هوا، قهوه، باز هم باید از مشتریان خود بپرسید که چرا آنها اغلب به این محصولات یا خدمات نیاز دارند.
ممکن است یک مشتری هر هفته به خرید دستمال توالت نیاز داشته باشد زیرا برای اداره خود آنها را ذخیره میکنند. در حالی که ممکن است مشتری دیگری آنها را برای حمام مهمان خود نگه دارد.
با پرسیدن اینکه مشتریان شما چقدر به محصولات یا خدمات شما احتیاج دارند یا از آنها استفاده میکنند، درک بهتری از اینکه آنها چه کسانی هستند و چرا در ابتدا محصول شما را خریداری میکنند، بدست میآورید.
اطلاعات محتوایی
میتوانید با استفاده از این نوع اطلاعات محتوایی تولید کنید که مختص کسانی است که دستمالها را برای دفتر کارشان خریداری میکنند و از این طریق آنها را جذب کنید.اگر اکثر مشتریان شما این دستمالها را برای حمام مهمان خود میخواهند، یعنی به مهمانهای خود اهمیت میدهند، این بدان معناست که میتوانید در مورد میزبانی مهمانها یا ایدههای شیک برای دکوراسیون حمام تولید محتوا کنید.
اگر هرگز از مشتریان خود نپرسیدید که چگونه از محصول شما استفاده میکنند، میتوانید محتوای عمومی درباره موضوعاتی مانند 10 مدل از بهترین جنس دستمال توالت، ایجاد کنید. در عوض، محتوای اطلاعاتی ایجاد کنید که در واقع مربوط به کاربرد آنها و دلایل استفاده از آنها باشد.
بزرگترین مشکلی که روزانه با آن مواجه میشوید چیست؟
در رابطه با صندلیها، من مشکلی با نداشتن آنها نداشتم تا زمانی که در کمپ از آنها استفاده کردم. سپس کمبود آنها را حس کردم.
شاید در رابطه با محصول یا خدماتی که شما ارائه میدهید، مسئله بزرگتری وجود داشته باشد. شاید محصول یا خدمات شما به طور خاص به عنوان راهحلی برای یک مشکل ایجاد شده باشد. اگر چنین است، از مشتریان خود بپرسید که بزرگترین مشکلات آنها چیست و اغلب با چه مشکلاتی روبرو هستند.
احتمالا نداشتن صندلی راحتی اولین چیزی نیست که به ذهن آنها میرسد، اما به دقت تحلیل کنید که اولین چیزهایی که به ذهن آنها میرسد، چیست.
پستهای وبلاگ
درک بهتر درباره چیزهایی که مشتریان شما اغلب با آن مواجه میشوند، در تولید محتوا به شما کمک میکند تا بدانید چه محتوایی را برای حل مشکل آنها میتوانید تولید کنید.
این به قسمت اطلاعات وب برمیگردد، اما میتوانیم این کار را به شیوهای سرگرمکننده انجام دهیم. ما میتوانیم محتوایی ایجاد کنیم که توضیح دهد چگونه میتوانند زندگی خود را آسانتر، سادهتر، پربارتر کنند – اما تولید محتوا را به شیوهای سرگرمکننده با استفاده از ویدیوها، اینفوگرافیکها، پستهای وبلاگ یا مطالعات موردی انجام دهید.آن شرکت تولید دستمال توالت به وضوح راهحلی را برای یک موضوع ارائه میدهد، اما دستمال توالت به نوعی موضوع خستهکنندهای است.
برند قدیمی برای TP
بنابراین Fluffy، یک برند قدیمی برای TP که ممکن است دیگر در بازار وجود نداشته باشد، کمپینی را برای نشان دادن دستمال کاغذی خود ایجاد کرد، زیرا یکی از مشکلات کاربران TP، دستمال نامرغوب بود.
یکی دیگر از مشکلاتی که کاربران دستمال کاغذی با آن مواجه میشوند، مشکلات مربوط به بافت دستمال است. اعم از انعطافپذیری کم، زیاد، و یا ناکافی که میتواند جز مشکلاتی باشد که کاربران TP بیان میکنند.
به همین دلیل است که Urban Detox با یک شرکت تولیدکننده دستمال کاغذی همکاری میکند تا یک کمپین آموزشی را برای مصرفکنندگان دستمال کاغذی ارائه دهد که برای بهبود سلامتشان چگونه “دستشویی” خود را تجزیه و تحلیل کنند.
ترویج شیوه زندگی سالم
این کمپین برای ترویج شیوه زندگی سالم و آموزش عموم در مورد یک موضوع بسیار مهم استفاده شد.
شما همیشه نیازی ندارید که در محتوای خود تا این حد (منظور دستشویی) به جزئیات بپردازید، اما باید به فکر راهی باشید که نه تنها مشتریان خود را بر اساس نیازهای آنها آگاه کنید بلکه با تولید محتوای جذاب نیز باید مشتریان را سرگرم کنید.
سرگرم کردن
چه چیزی بیشتر برای شما مهم است؟ پیدا کردن یک محصول X مقرون به صرفه یا داشتن بهترین محصول X؟
آیا میدانید مشتری شما بیشتر به چه چیزهایی اهمیت میدهد؟
من میتوانم یک چیز را به شما بگویم، همیشه نباید به دنبال راهحلی برای مشکل آنها باشید. اگر اینطور بود، در مورد شلوارهای اسپرت مشکلی که نیاز به حل شدن داشته باشد، وجود ندارد. و پرداختن به شلوار اسپرت بیمعنی است.
شلوار گرمکن باید راحت، گشاد، ارزان قیمت باشد و معمولا در خانه استفاده شود.
شلوار اسپرت، هم خانواده شلوار گرمکن است. آنها جدید، شیک و تنگ هستند و قیمت بالاتری دارند. معمولاً راحت نیستند زیرا پارچه بسیار کمتری استفاده شده و به همین خاطر خنک هستند، این یعنی شما میتوانید بی قاعده آنها را با کفش پاشنه بلند یا ساعت طلایی ست کنید.
صرف نظر از احساس من نسبت به آنها، برای اکثر افراد بین 16 تا 35 سال، شلوار اسپرت ضروری است. مشتریان مایلند 54.95 دلار برای خرید یک شلوار اسپرت بپردازند زیرا آنها یک محصول شیک و جدید هستند که مد روز است.
برچسب قیمت یا داشتن محصول
اگر از مشتریان خود نپرسیم که چه چیزی برای آنها مهمتر است – برچسب قیمت یا داشتن محصول – در این صورت ما همیشه یک بازی حدس و گمان درباره چیزهایی که افراد به آن بیشتر اهمیت میدهند، خواهیم داشت.
به جای اینکه تصور کنید همه یک خرید خوب را میپسندند و درباره 10 شلوار اسپرت ارزان قیمت و مناسب، تولید محتوا کنید، کافی است از مشتریان خود سوال کنید چه چیزی برای آنها ارزش دارد و محتوایی مطابق با ارزشهای آنها تولید کنید.
ممکن است مقرون به صرفه بودن برای آنها اهمیتی نداشته باشد. در این صورت، تولید محتوای ما در طول این مدت اشتباه بوده است.
چرا ما را بیشتر از رقبا دوست دارید؟
توجه کنید دوستان، پاسخ به این سوال خیلی پرارزش خواهد بود. هر پاسخی که از جانب مشتری دریافت کردید را بنویسید و از آن استفاده کنید. نکات مثبت شما در مقابل رقبا هر چه که باشد، مشتری شما اولین نفری است که صادقانه به شما خواهد گفت.
جذابتر بودن لوگو
گاهی این دلیل میتواند فقط بخاطر جذابتر بودن لوگوی شما باشد. در موارد دیگر یک پاسخ منطقی در پس آن وجود دارد مانند اینکه چقدر مشتری دیدگاه مدیرعامل را نسبت به شرکت درک میکند و مدیرعامل چقدر از کارکنان خود در برابر رقبا پشتیبانی میکند.
هر پاسخی که باشد باید از آن در تولید محتوا استفاده کنید، آن را به رخ بکشید و اجازه دهید دنیا بداند که چرا عملکرد شما نسبت به رقیبتان فوق العادهتر است.
یک کمپین بازاریابی کامل در مورد پیامها ایجاد کنید و این کار را بصورت سرگرمکنندهای برای کاربران خود انجام دهید. هرچند لازم نیست رقیب خود را صریحاً خراب کنید، اما باید بفهمید که چرا مشتری شما را دوست دارد و آن را به رخ بکشید.
رایانههای شخصی
در مورد Mac، آنها همین سوال را از مشتریان خود پرسیدند و یکی از بهترین چیزها در رابطه با Mac این است که آنها کارایی دارند. به همین سادگی. رایانههای شخصی میتوانند مشکلات زیادی داشته باشند در حالی که مشتریان Mac سهولت، سادگی و قابل اطمینان بودن آن را دوست دارند زیرا میدانند که Mac آنها تقریباً همیشه بدون هیچ مشکلی روشن میشود.
اگر میتوانید عملکرد رقیب خود را مسخره کنید، این کار را انجام دهید، اما آماده باشید که اگر شرایط بد شد، یک استراتژی PR داشته باشید.
خلاصه
هزاران ابزار جذاب برای کمک به ما در کشف موضوعات محتوای جدید وجود دارد، اما گاهی اوقات بهترین راه این است که مستقیماً به منبع مراجعه کرده و از مشتریان خود بپرسیم.
بر اساس پاسخ مشتریان، میتوانیم برای تولید محتوا استراتژیهای شگفتانگیزی با تمرکز بر روشهای جدید برای اطلاعرسانی و سرگرمی مشتریان، ایجاد کنیم.