اگر کسب و کار آنلاین شما فعال نیست، قطعاً توسط کاربران اینترنت دیده نمیشود. در دهه گذشته ابزارهای مختلفی برای بهبود کسب و کارهای آنلاین معرفی شده اند. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از این ابزارهای مفید است؛ زیرا به دلیل سنجش مهمترین عوامل موفقیت کسب وکارها بسیار محبوب شده است. اما مشکل گوگل آنالیتیکس چیست؟ چرا مدیریت و پیاده سازی آن حتی برای افرادی که قبلاً با گوگل آنالیتیکس کار کرده اند، پیچیده است؟
مشکل گوگل آنالیتیکس
ما در این مقاله به چند مشکل گوگل آنالیتیکس پرداخته ایم که جز مشکلات رایج کاربران است. پس با ما همراه باشید تا راههای رفع آنها را نیز بیاموزید.
بررسی 5 مشکل گوگل آنالیتیکس و راههای رفع آنها
در این بخش از مقاله ما به 5 مشکل رایج در گوگل آنالیتیکس میپردازیم و راههای حل آنها را ارائه کرده ایم.
اولین مشکل گوگل آنالیتیکس، گوگل آنالیتیکس داده ها را نمایش نمیدهد
در برخی اوقات گوگل آنالیتیکس، داده ها یا تمام آمار ترافیک را نمایش نمیدهد. علاوه بر این کد پیگیری تمام اطلاعات را به حساب کاربری شما ارسال نمیکند. این مشکل گوگل آنالیتیکس ممکن است به دلیل خطای آن باشد. البته احتمالاً عوامل متعددی در ایجاد این مشکل نقش دارند. بنابراین نیاز به بررسی دقیقتر است.
چگونه میتوان این مشکل را برطرف کرد؟
چند شیوه وجود دارد که میتوانید متوجه شوید چرا گوگل آنالیتیکس ترافیک سایت شما را به درستی نمایش نمیدهد:
- با بررسی گزارشهای زمان واقعی (real-time) میتوانید تشخیص دهید که آیا تمام اطلاعات ترافیک وبسایت برای شما ارسال شده است یا خیر
- از Google Tag Assistant استفاده کنید تا مطمئن شوید کد رهگیری به درستی عمل میکند.
- ابزارهای توسعه دهنده را بررسی کنید تا از عدم خطاها در جاوا اسکریپت مطمئن شوید.
- مطمئن شوید فیلتری را که نمایش داده های ترافیک را مسدود میکند، راه اندازی نکرده اید.
- اسکریپتهای متضاد را در صفحه وبسایت یا در کل وبسایت خود بررسی کنید.
دومین مشکل گوگل آنالیتیکس – یک کد پیگیری را نمیتوانید پیدا کنید
اگر تنظیمات کد رهگیری را انجام داده اید. اما هنوز گوگل آنالیتیکس نمیتواند اطلاعات ترافیک را نمایش دهد، باید مجدداً همه موارد را به دقت بررسی کنید. زیرا احتمالاً برخی از جزییات مهم تنظیمات را جا انداخته اید.
چگونه میتوان این مشکل را برطرف کرد؟
ابتدا مطمئن شوید کد پیگیری را به تمام صفحات وبسایت خود اضافه کرده اید؛ زیرا افزودن این کد فقط به صفحه اصلی تأثیری ندارد. با اضافه کردن صحیح این کد به تمام صفحات سایت میتوانید اطلاعات کاملی را از ترافیک سایت خود دریافت کنید.
سپس باید بررسی کنید که کد رهگیری گوگل آنالیتیکس را دقیقاً از GA کپی کردهاید. در غیر این صورت امکان دارد کد درج شده دارای علائم نگارشی اضافی یا فضای خالی باشد. وجود این موارد بر روی دریافت گزارش صحیح تأثیر دارند.
سومین مشکل گوگل آنالیتیکس – عملکرد گوگل آنالیتیکس در زمان واقعی نیست
گزارشهای GA در زمان واقعی (real-time) فعالیتهایی را که در وبسایت شما انجام میشوند، نمایش میدهند. این فعالیتها شامل تعامل با کاربران، عملکرد کمپینهای بازاریابی و تبلیغات هستند. این گزارشها برای بررسی عوامل مختلفی چون بازدید از صفحات، اهداف و رویدادها و بهبود عملکرد کسب و کار بسیار مفید هستند؛ اما اگر داده های اشتباه را از گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید، چه اتفاقی رخ میدهد؟
چگونه میتوان این مشکل را برطرف کرد؟
احتمالاً با بررسی دو مورد این مشکل رخ نمیدهد. در ابتدا مطمئن شوید که از فیلترها به درستی استفاده کرده اید. یکی از فیلترها داده های ضروری را از گزارش نهایی حذف میکند تا شما نتوانید فعالیتهای کاربران خود را در صفحات وب مشاهده کنید یا رویدادها را پیگیری کنید.
سپس باید از عدم وجود مشکل کد پیگیری در گوگل آنالیتیکس مطمئن شوید. شما باید کد پیگیری خود را با استفاده از Google Track Assistant بررسی کنید. اگر کد پیگیری سایت شما همان کدی که در Google Analytics مشاهده کرده اید، قطعاً گزارش متفاوتی را مشاهده خواهید کرد.
چهارمین مشکل گوگل آنالیتیکس – گوگل آنالیتیکس داده های تبلیغات پولی به ازای هر کلیک را گردآوری نمیکند
اگر نمیتوانید دادههای تبلیغات پولی به ازای هر کلیک را در گزارشهای گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید، قطعاً تهیه گزارشهای تحلیلی نهایی و بررسی تأثیر تبلیغات در بین مخاطبان پیچیده خواهد شد. این مشکل ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. با این حال، گاهی اوقات ممکن است حتی در صورت انجام درست تنظیمات اطلاعات CPC نمایش داده نشود.
شما باید برای رفع این مشکل گوگل آنالیتیکس این عوامل را بررسی کنید:
- ممکن است حساب کاربری شما در Google Ads شما با اسکریپت یا view گوگل آنالیتیکس لینک نباشد. تنظیمات را به دقت بررسی کنید.
- صفحات لندینگ شما تگ ندارند. اگر صفحه لندینگ در سایت تگ نداشته باشد، اطلاعات مربوط به کلیکها حذف میشوند. اگر صفحه لندینگ به صفحه دیگر سایت هدایت میشود، صفحه ای که هدایت صفحه لندینگ را انجام میدهد، باید دارای تگ باشد. علاوه بر این میتوانید به جای این کار پارامترها را در URL منتقل کنید.
- اطلاعات موجود در URL های مقصد تبلیغات که به صورت دستی تگ شده اند، از بین رفته اند. اگر تگ گذاری را به صورت خودکار انجام نمیدهید، باید تمام اطلاعات تایپ شده را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید همه اطلاعات به درستی دارای تگ هستند. علاوه براین میتوانید برای حل این مشکل از google tag assistant استفاده کنید.
پنجمین مشکل گوگل آنالیتیکس – اطلاعات کسب و کار آنلاین برای یک view قابل مشاهده نیست
بخش ویژه پیگیری کسب و کار آنلاین در گوگل آنالیتیکس برای فروشگاههای آنلاین بسیار مفید است. در این بخش انجام تنظیمات، بررسیها و تجزیه و تحلیل خریدهای بازدیدکنندگان سایت راحتتر است. برخی از اطلاعات مفید در این بخش شامل محصولات و مبالغ خریداری شده توسط افراد، مدت زمان حضور آنها در صفحه برای انتخاب محصول هستند. اما بعضی اوقات وقتی میخواهید این اطلاعات را در حالت «view» مشاهده کنید، هیچ دادهای نمایش داده نمیشود. در مورد حل این مشکل گوگل آنالیتیکس چه کاری باید انجام داد؟
تنظیمات کسب و کار آنلاین
یکی از رایجترین دلایل این مشکل فعال نبودن صحیح تنظیمات کسب و کار آنلاین است؛ بنابراین باید در تنظیمات بررسی کنید که آیا «view» را به درستی انتخاب کردهاید یا خیر.روش دیگر برای حل این مشکل، این است که به تنظیمات حساب کاربری خود بروید، Analytics را انتخاب کنید. سپس روی «property» کلیک کنید.
گوگل آنالیتیکس و راه حلهای آن
به «ecommerce view>» بروید و دکمه «on» را انتخاب دهید. درست است. به راحتی میتوانید این مشکل گوگل آنالیتیکس را برطرف کنید.در پایان امیدواریم با معرفی رایجترین مشکلات گوگل آنالیتیکس و راه حلهای آنها در این مقاله، بتوانید به راحتی از این ابزار مفید برای بهبود کسب و کار آنلاین خود استفاده کنید.