مقالات آموزشی

توجه به مزایای بوم کسب و کار یا Business Model Canvas

مفید بود؟

بوم کسب و کار (Business Model Canvas) چیست؟ اگر شما هم به تازگی به دنبال راه اندازی کسب و کار هستید. بهتر است در مورد بوم کسب و کار اطلاعی به دست بیاورید. چرا که مدل کسب و کار طرحی است که ناظر بر عملکرد صحیح در کسب درآمد است.

در واقع تجارت درست یعنی شناسایی منبع درآمد و مشتریان هدف، تا به کمک آن بتوان به رشد و تامین مالی دست پیدا کرد. بنابراین مزیت های زیادی شامل حال کسب و کار شما خواهد شد. در ادامه به معرفی برخی از مزایای بوم کسب و کار می پردازیم. در واقع اگر از شیوه و نحوه ی استفاده از مدل کسب و کار اطلاع داشته باشیم.

به سادگی هرچه تمام تر می توان پاسخ های هر سوال را در جای مناسب قرار داد. در واقع با تفکیک سوالات، پاسخ های منطقی و قابل درک به مشتری ارائه می شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بوم کسب و کار با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

مزایای بوم کسب و کار یا Business Model Canvas چیست؟

مزایای بوم کسب و کار چیست؟ در این قسمت به مزیت مدل کسب و کار می پردازیم که به شرح زیر است.

  1. با توجه به تک صفحه ای بودن این طرح همه چیز به راحتی قابل درک و فهم است.
  2. با تمرکز بر روی مسئله می‌توان تمام خطاهای موجود در کسب و کار سنتی را از بین برد.
  3. با ترسیم ایده های جدید و مختلف می توان در مدل مربوطه تغییرات را انجام داد. و با ایده های نو رو به جلو حرکت نمود.
  4. مشتری مداری یکی از مهم ترین اصول برای پیشرفت در کسب و کار است. این روش ارزش خدمات گذاری برای مشتری را مشخص کرده و شما را وادار می سازد تا از آن پیروی کنید.
  5. زمانی که یک صفحه گرافیکی از بوم کسب و کار وجود داشته باشد. ارتباط تمام بخش ها کاملا مشخص هستند. اما این روش در روش سنتی بسیار مشکل است.
  6. با توجه به اینکه همه چیز به صورت بصری قابل مشاهده است. به همین دلیل چشم انداز کار را با همکاران خود به اشتراک بگذارید.

شیوه استفاده از بوم کسب و کار

در این بخش با شیوه ی بوم کسب و کار آشنا خواهیم شد. که ساخته شده از 9 عنصری ساختاری خواهد بود. که به صورت خلاصه هر بخش را به شما توضیح خواهیم داد.

  1. Cost Structures (ساختار هزینه): هزینه های صورت گرفته برای کسب و کار دقیقا چه چیزهایی هستند؟
  2. Key Partnership (شرکای‌ کلیدی): در واقع این بخش اشاره به فعالیت اصلی و کلیدی شرکت دارد. به روایت ساده تر باید فعالیت های جزیی و غیرضروری برون سپاری شود تا تمرکز اصلی بر روی فعالیت اصلی شرکت باشد.
  3. Key Activities (فعالیت‌های‌ کلیدی): اشاره به فعالیت استراتژیک منحصر به فرد دارد. که آیا فعالیت شما در ارائه ی گزاره چقدر ارزش قائل خواهند بود.
  4.  Revenue Streams (جریانات درآمد): نحوه ی درآمدزایی کسب و کار شما به چه صورت است؟
  5. Customer Relationships (روابط‌ مشتری): چگونه می توان مشتریان خود را جذب کنیم. و نحوه ی حفظ آن به چه صورت است؟ چگونه می توان علاوه بر حفظ به مشتریان خود بیفزاییم؟
  6. Channels (کانال ها): نحوه ی عرضه ی کالا به بازار چگونه است؟
  7. Value Proposition (گزاره ارزش): شما چه نیازی برای مشتری دارید؟. دلیل اینکه مشتریان از شما خرید می کنند چیست؟. سود شما برای آن ها چه چیزی است؟.
  8. Customer Segments (بخش های مشتری): در بوم کسب و کار مشخص می شود که مشتریان شما چه کسانی هستند.

اهمیت بخش مشتریان

مشتریان در بوم کسب و کار (Business Model Canvas) به بخش های مختلفی تقسیم می شوند. البته اول از همه باید جزییات، ویژگی ها و خصوصیات مربوط به هر مشتری را بشناسید. خصوصیاتی که مربوط به محل زندگی، تاریخ تولد، جنسیت و… می باشد. در واقع بخش هایی که از آن صحبت کردیم شامل: بازار های چندوجهی، بازار انبوه، بخش بنده شده، متنوع و گوشه بازار می شود.

شرکای کلیدی

بوم کسب و کار یا به عبارت ساده تر مدل کسب و کار نیاز به مشخص کردن شرکای کلیدی دارد. این موضوع باعث کاهش خطرات احتمالی و ریسک خواهد شد. شاید از خود بپرسید که شرکای کلیدی چه تاثیری بر روی رشد تجارت و کسب و کار می گذارد؟ به طور کلی شرکا حتما نباید دوست شما باشد. گاهی شرکای کلیدی عینا رقبای شما هستند که با سرمایه گذاری مشترک می توانید خالق یک شرکت بزرگ تر باشید. در واقع به آن اتحاد های استراتژیک گفته می شود که باعث افزایش فروش و سود خواهد شد.

ساختار هزینه ها در مدل کسب و کار

بوم کسب و کار یا مدل کسب و کار مطمئنا هزینه هایی را برای ما در بر خواهد داشت. این هزینه ها می تواند ثابت یا متغیر باشد که با اقتصاد مقایس یا محدوده سنجیده می شود. به عنوان مثال در اقتصاد مقیاس کاهش هزینه ها با افزایش تعداد روبرو می شوید. در صورتی که در اقتصاد محدوده با افزایش محدوده کاری کاهش هزینه را در برخواهید داشت.

دلیل تقسیم بندی بوم کسب و کار چیست؟

شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که دلیل تقسیم بندی بوم کسب و کار چیست؟. به طور کلی باید این نکته را به یاد داشته باشید که نمودار سمت چپ و راست با هم متفاوت است. عناصر سمت راست برای کسب درآمد است. در صورتی که نمودار سمت چپ هزینه های کسب و کار را نشان می دهد.

نحوه ی تهیه ی اولین بوم کسب و کار چگونه است؟

نحوه ی تهیه ی اولین بوم کسب و کار چگونه است؟ در این قسمت به معرفی این موضوع می پردازیم که به شرح زیر است:

  • بهتر است قبل از شروع، بلوک های مربوط به مدل کسب و کار را پر کنید. منطقی است که اول از همه از گزاره ارزش یا بخش مربوط به مشتری مورد توجه قرار بگیرد.
  • همه چیز با برنامه ریزی به سرانجام خواهد رسید. بنابراین تقریبا یک ساعت از وقت خود را به برنامه ریزی در خصوص پیش نویس مدل کسب و کار اختصاص دهید.
  • قبل از هر چیز لوازم مورد نیاز از جمله ماژیک و لیبل های چسب دار را تهیه کنید.
  • تخته ی سفید را فراموش نکنید.
  • تمام برنامه هایی که به بوم کسب و کار بر می گردد اول از همه با تیم های کوچک چند نفره آغاز کنید. بدین صورت به بررسی ایده های مختلف خواهید پرداخت.

تمرکز اصلی در مدل کسب و کار چیست؟

به طور کلی ترمز اصلی در بوم کسب و کار به دو اصل زیر بر می گردد:

  • فعالیت هایی که مربوط به مشتری می شود.
  • فعالیت هایی که به کسب و کار شما بر می گردد.

منظور از کدگذاری رنگی در این مدل کسب‌و‌کار  چیست؟

اگر بخواهیم به صورت دقیق کدگذاری بوم کسب و کار را بررسی کنیم. بهتر است بدین گونه بگویم که قانون خاصی برای استفاده از کدگذاری وجود ندارد. در واقع استفاده از کدگذاری برای استفاده و خوانایی راحت تر است. ترجیح افراد این است که برای پیوند عنصر های مختلف از رنگ استفاده کنند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.