در پاسخ به سوال Accessibility چیست می توان گفت در وب سایت به این معنی است که سایت دارای پیچیدگی نباشد و برای همه افراد بدون در نظر گرفتن توانایی، تحصیلات با هر میزان اطلاعات در حوزه فناوری به راحتی قابل دسترسی باشد.

اما Accessibility فقط برای راحت تر کردن کار مخاطبان شما با وب سایت نیست. بلکه اگر آن را به درستی در سایت خود راه اندازی کنید، باعث بهبود سئو سایت شما می شود. سئو خوب یک وب سایت باعث می شود بعد از جستجوی مخاطبان در موتور جستجوگر سایت شما در صدر صفحه قرار بگیرد.
accessibility در بهبود تجربه کاربری accessibility در بهبود تجربه کاربری

در تجربه کاربری نقش Accessibility چیست؟ و چگونه از آن برای بهبود تجربه کاربر در هنگام بازدید از سایت استفاده کنیم؟

یکی از راه های که می توان با آن محیط سایت را برای کاربر ساده و قابل دسترسی کرد این است که همیشه از خود بپرسید: ((چگونه سایتی طراحی کنم که بدون نیاز به فکر کردن بتوانم به بخش های مختلف آن دسترسی داشته باشم؟)) اکثر طراحان وب از این روش استفاده می کنند و سپس شروع به کار می کنند.

در این قسمت می خواهیم به این بپردازیم که روش های بهبود سایت با Accessibility چیست و چگونه از آن برای بهبود سایت استفاده کنیم. چند مورد از بهترین روش های اثبات شده برای آن در زیر مثال میزنیم:

لوگو سایت را در قسمت بالای سایت و در سمت چپ قرار دهید و بر روی آن لینک صفحه اصلی سایت ( home ) را پیوند دهید.
اگر سایت با محتوای فارسی دارید از متن تراز راست و در سایت با محتوای انگلیسی از تراز چپ استفاده کنید.
مطمئن شوید که سایت بهینه است و به سرعت پس از کلیک کاربر بر روی لینک سایت، سایت بارگیری می شود.
از طرح های واکنش گرا برای بهینه کردن سایت در تلفن های همراه استفاده کنید.

طبق گفته رسمی خود گوگل ، وب سایت هایی که تجربه کاربری بهتری داشته باشند در نتایج صفحات جستجو (SERP) از وب سایت هایی با تجربه کاربری ضعیف ( UX) سئو بهتری خواهند داشت.

نقش accessibility طراحی تجربه کاربری خوب چیست؟ طراحی تجربه کاربری خوب باعث می شود کاربر سایت شما را برای کارهایش در اولویت قرار دهد.برای مثال : داشتن متن خوانا برای کاربران دارای اختلالات بینایی، پیمایش های ساده در سایت برای کاربرانی که به اختلال شناختی دچار هستند و یا زمان بارگذاری سریع برای کاربرانی که به اینترنت سریع دسترسی ندارند همگی جزئی از accessibility در سایت هستند.
نقش برچسب های عنوان در Accessibility چیست؟ نقش برچسب های عنوان در Accessibility چیست؟

برچسب های عنوان بخشی از توسعه وب هستند. برچسب ها دقیقا همان چیزی هستند که از نامشان مشخص است: یک راه برای دادن موضوع به هر صفحه در وب سایت خود.

برچسب های عنوان در صفحه سایت قابل مشاهده نیستند اما کاربر می تواند در دو مکان دیگر آن ها را ببیند: یکی در تب بالای مرورگر و مهم تر از آن صفحه نتایج جستجوی جستجوگر.

داشتن برچسب عنوان موجب می شود کاربرانی که از صفحه خوان استفاده می کنند، سریع تر موضوع هر صفحه را بفهمند و آسان تر به صفحه مورد نظرشان دسترسی داشته باشند. همیشه برچسب عنوان صفحه اولین نوشته ای است که کاربر صفحه خوان آن را می بیند و آن را می خواند به همین علت بسیار مهم است که برچسب عنوان یک صفحه، موضوع محتوای آن صفحه را در چند کلمه کوتاه به دقت منعکس کند.

برچسب های عنوان برای سئو بسیار مهم است. برای داشتن یک سئو مناسب ، برچسب عنوان شما حتما باید با محتوای صفحه همخوانی داشته باشد.

به گفته Moz، (برچسب عنوان شما به استثنای بعضی از موارد عنوان نوشته شما در نتایج صفحه جست و جو است و اولین تجربه ای است که کاربران از سایت شما خواهند دید حتی اگر سئو خوبی داشته باشید این برچسب عنوان است که باعث می شود کاربر بر روی لینک سایت شما کلیک کند یا خیر.

این یعنی داشتن یک برچسب عنوان خوب که محتوای صفحه را به خوبی منعکس می کند باعث افزایش ترافیک ورودی نرخ بازدید از سایت به همراه بهبود سئو است.
نقش تگ های هدر در Accessibility چیست؟

تگ های هدر ساختار سلسله یک صفحه وب سایت را دقیقا به همان روشی که در دوران مدرسه آموختیم که چگونه مقاله های خود را ترسیم کنیم، تعریف می کنند.

تگ هدر شش سطح دارد که از تگ h1 تا h6 نام گذاری شده است.

داشتن یک ساختار هدر خوب موجب می شود تا :

یک دنباله منطقی ایجاد شود.
هیچ بخشی رد نشود.(مثلا h5 مستقیما از h3 پیروی نمی کند.)
باعث می شوند محتوا زیر هدر به طور دقیق توصیف شود.

کاربرانی که دارای اختلالات شناختی هستند یا فقط می توانند قسمتی از مقاله را درک کنند، می توانند از هدر کمک بگیرند. برای مثال می توانند بفهمند کدام بخش را بخوانند و کدام بخش را رد کنند.

علاوه بر این، کاربرانی که از صفحه خوان استفاده می کنند ، برای داشتن یک تجربه خوب به یک هدر خوب نیاز دارند. دلیل این کار است که صفحه خوان ها به آنها این قابلیت را می دهند که از سر صفحه های سایت رد شوند تا دقیقا بخشی را که نیاز دارند پیدا کنند و بخوانند.

یکی از مهم ترین عناصر برای داشتن یک سئو خوب، داشتن محتوایی است که با هدف مخاطب هم خوانی دارد. هدرها هم یک قسمت مهم در محتوایی است که کاربر به آن نیاز دارد. به گفته خود گوگل محتوایی که به قسمت های مختلف و منطقی تقسیم شده باشد مفید است.

متن جایگزین به تصاویر و محتوای ویدیویی گفته می شود که به طور کلی جای متن را در سایت بگیرد.یعنی دیگر متنی وجود ندارد و مخاطب جواب خود را از متن جایگزین که ویدیو یا تصویر یا یک فایل PDF خواهد گرفت.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.