مقالات آموزشی

نکات اجمالی درباره طراحی لوگو زهرا، یک اسم پر تکرار و هر آنچه که باید در این خصوص بدانیم

مفید بود؟

طراحی لوگو زهرا، یک اسم پر تکرار

اسم زهرا یکی از محبوب‌ترین و پرتکرارترین اسم‌ها در منطقه خاورمیانه و کشورهای ایران، مصر، عربستان، عراق، امارات، بحرین، قطر، ترکیه و … محسوب می‌شود. عمده علت این محبوبیت را می‌توان در تاریخ و سابقه این نام دانست. زیرا دختر پیامبر اسلام زهرا نام داشت که ایشان همسر امام اول شیعیان و مادر امامان حسن و حسین بودند.

البته صحیح‌تر این است که بگوییم زهرا لقب دختر پیامبر بود. زیرا نام اصلی ایشان فاطمه بود. بااین‌حال زهرا توانسته امروز تبدیل به یک نام برند در بین نام‌گذاری‌ها برای فرزند دختر و یا کسب‌وکاری مربوط به زن و دختر باشد. ازاین‌رو طراحی لوگو زهرا نیز یکی از طراحی لوگوهای پرطرفدار می‌تواند باشد.
قبل از این‌که بخواهیم از طراحی لوگو زهرا صحبت کنیم، ابتدا باید این مسئله را با خودمان حل کنیم که از این طراحی لوگو برای چه‌کاری و چه محتوایی می‌خواهیم استفاده کنیم و این کسب‌وکار ما در چه حوزه‌ای قرار دارد. این سؤال و پاسخ دادن به آن می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و به‌نوعی راه طراحی لوگو زهرا را برای شما مشخص کند.

از طرفی دیگر دنیا به سمتی رفته است که بیشتر افراد حتی بدون این‌که کسب‌وکار تجاری داشته باشند دوست دارند لوگوی منحصر به خود را داشته باشند و ازآنجایی‌که بیشتر نام دختر را زهرا تشکیل داده است می‌توان گفت که طراحی لوگو زهرا می‌تواند طرفداران خودش را داشته باشد.
از طرفی دیگر زیاد بودن نام زهرا باعث شده است که طراحی این نام کمی سخت باشد. زیرا در دید اول ما به دنبال خاص بودن می‌گردیم و دوست نداریم طراحی لوگوی ما چیزی شبیه به طراحی‌های دیگر باشد. این کار را سخت می‌کند. این اتفاق برای یک برند تجاری نیز اهمیت بالایی دارد. اما باید قبول کرد که نام یک فرد کمتر به‌عنوان یک برند بزرگ مطرح‌شده است. اصولاً از این نام‌ها در کسب‌وکارهای کوچک بیشتر استفاده می‌شود. این سخن به معنی کم بودن ارزش این نام‌ها نیست. بلکه برای مشخص می‌کند که قرار است در چه حوزه‌ای از این نام‌ها استفاده کنیم و از طراحی لوگوی آن‌ها بهره ببریم. در ادامه این مقاله قرار است که به این سؤالات بپردازیم و دوست داریم بتوانیم طراحی لوگو زهرا را از زوایای مختلفی موردبررسی قرار دهیم.

چگونگی طراحی لوگو زهرا

برای طراحی درست لوگوی هر نام و برندی باید ابتدا مفهوم آن نام و برند را به‌درستی درک کنیم. ازاین‌رو اولین مرحله برای درک درست طراحی لوگو زهرا ابتدا باید بدانیم که زهرا به چه معنی است؟ زهرا در ادبیات فارسی و عربی به معنی درخشان است. مثلاً در زبان عربی اگر می‌خواهند بگویند چیزی مانند یاقوت درخشان و زیباست از عنوان زهرا و مشتقات آن استفاده می‌کنند.

ازاین‌رو می‌توان از این معنی در طراحی لوگو زهرا استفاده کنیم. اما سابقه مذهبی که این اسم دارد می‌تواند کار را برای استفاده‌های غیرمذهبی سخت کند. برای این کار باید در نوع طراحی و استفاده از رنگ‌ها بسیار دقت کنیم و به‌نوعی کاری کنیم که بعد مذهبی آن کمتر به چشم بیاید و به‌نوعی تنها به‌عنوان یک اسم دیده شود.
باید قبول کرد که برخی از اسم‌ها تنها برای موارد خاصی کاربرد دارند و نمی‌توان از آن‌ها انتظار این را داشت که به‌عنوان نام یک برند یا یک کمپانی از آن‌ها استفاده شود. البته در مورد نام زهرا چند استثنا وجود دارد و کمپانی‌های و برندهای بزرگ اسلامی درزمینهٔ مذهب و لوازم مذهبی به این نام وجود دارد. ازآنجایی‌که کسب‌وکار آن‌ها به اسلام مرتبط است.

ازاین‌رو می‌توان انتظار داشت که به‌راحتی بتوانند از نام زهرا برای برند خود استفاده کنند. ازاین‌رو طراحی لوگو زهرا برای آن‌ها نیز امکان‌پذیر است و اتفاقاً ازنظر طراحی نیز بسیار ساده‌تر از انواع دیگر لوگوها هست. زیرا برندهای بسیار محدود و کمی از این نام استفاده می‌کنند و این تعداد رقیب را کمتر می‌کند و از طرفی مشخص بودن حوزه اسلامی آن باعث می‌شود که رنگ و طرح کلی به ذهن طراح به‌راحتی برسد و از آن استفاده کند.
اما اگر با دیدی فارغ از مسئله برندینگ و اقتصاد به طراحی لوگو زهرا نگاه کنیم، کار سخت می‌شود. نام زهرا طرفداران بسیاری در تمام جهان به‌خصوص در منطقه خاورمیانه دارد. ازاین‌رو خواسته یا ناخواسته طراحی‌های زیادی برای این نام شده است و هرکدام طرفداران خاص خودش را دارد. ازاین‌رو وقتی می‌خواهیم طراحی لوگو زهرا را انجام دهیم به‌نوعی با محدودیت‌های بسیاری مواجه خواهیم بود و باید به‌نوعی قبول کنیم که این طراحی صد در صد یونیک و یکتا نخواهد بود.

طراحی لوگو زهرا از دید مذهب

همان‌طور که در بالاتر گفتیم بیشتر کسب‌وکارها و تجارت‌هایی که از طراحی لوگو زهرا استفاده می‌کنند در حوزه مذهب قرار دارند. از طرفی دیگر شخصیت دختر پیامبر برای اهل شیعه و سنی به‌قدری بالاست که سالانه مراسم‌های مختلف و مسابقات و جشنواره‌های بسیاری بانام این بانوی بزرگوار در کشورهای مختلف اسلامی و حتی غیر اسلامی شکل می‌گیرد. هرکدام از این جشنواره‌ها و مراسمات حول محور نام زهرا چرخش می‌کنند.

از این رو همه آن ها دوست دارند که این نام به شکلی جذاب طراحی شود. از طرفی دیگر جوایز و تندیس‌های اهداشده در انتهای جشنواره ونیز نشان‌های موجود در جشنواره نیز باید حول محور نام زهرا باشد. ازاین‌رو طراحی لوگو زهرا می‌تواند بسیار بعد مذهبی- سیاسی بالایی داشته باشد و طراحی لوگو زهرا اگر به شکل درست و منطقی انجام شود می‌تواند آبروی خوبی برای مسلمانان به دست بیاورد.

پیشنهاد می کنیم مقاله طراحی لوگو متن، ساده ای که می تواند سخت باشد را نیز بخوانید.

یکی از موفق‌ترین طراحی لوگو زهرا

ازاین‌رو طراحی لوگو زهرا ازنظر مذهبی و سیاسی بسیار برای حکومت‌های اسلامی ارزش دارد. در این راستا باید بدانیم با چه شخصیتی روبه‌رو هستیم و باید چگونه با آن کنار بیاییم. استفاده درست از رنگ‌ها در اینجا اهمیت بالایی پیدا می‌کند. یکی از موفق‌ترین طراحی لوگو زهرا در استفاده از رنگ‌های زرد و سبز و قهوه‌ای رقم می‌خورد. رنگ زرد یا طلایی در دل نام زهرا اشاره به درخشان بودن آن دارد و رنگ‌های سبز و قهوه‌ای اشاره به اسلام و آن ساده نشینی این بانوی بزرگوار دارد.
به‌هرحال ازنظر اعتقادی نیز بسیار برای فرد طراح مهم است که این طراحی بتواند ایده درستی را منتقل کند و به‌نوعی به‌جای پیشبرد اهداف اسلامی تخریبی ناخواسته صورت نگیرد.

در طراحی لوگو زهرا یادتان باشد که باید این طرح به شکلی باشد که نام زهرابه طور کامل خوانده شود و هیچ بخش آن‌ها حذف نشود و یا ناخوانا نباشد. چراکه حتی اگر کار شما به اسلام و مذهب و … نیز ربطی نداشته باشد، ناقص بودن نام زهرا در لوگوی شما می‌تواند کاری کند که مذهبیان و مسلمانان نسبت به برند شما خشمگین شوند و این چیزی نیست که هیچ برند و تجارتی خواستار آن باشد.

به‌طورکلی استفاده از نام‌های مذهبی مانند زهرا در کارها و تجارت‌های غیرمذهبی چندان نمی‌تواند کار عقلانی باشد. به‌هرحال این اتفاق یک نوع آتش زیر خاکستر است که می‌تواند روزی شعله بکشد و تمام برند شمارا یکجا در آتش خود بسوزاند.
درنهایت می‌توان گفت اگر کسب‌وکار سنتی و یا مذهبی ندارید تا حد امکان از این نام و سایر نام‌های مذهبی دوری‌کنید اما اگر کسب‌وکار مذهبی  دارید و یا دوست دارید به هر دلیلی از طراحی لوگو زهرا استفاده کنید در این طراحی باید بسیار محتاط و حساس رفتار کنید و تا جایی که می‌توانید طراحی ساده و بدون غل و غش داشته باشید.

آنچه بر ما گذشت

ما در این مقاله و متن سعی داشتیم دیدی متفاوت نسبت به طراحی لوگو زهرا داشته باشیم. طراحی لوگو زهرا بین سایر نام ها و لوگوها یک نام و لوگو خاص محسوب می شود. زهرا نامی بسیار مذهبی و قابل احترام برای مسلمانان شیعی و سنی محسوب می شوند که حتی مسلمانان حاضرند برای این نام بارها جان خودشان را فدا کنند.

این ویژگی را نباید هیچگاه دست کم گرفت و یا به آن کم محلی کرد. یک اعتراض حتی به ناحق یک مسلمان به این نام برای شرکت شما می‌تواند تبعات جبران ناپذیری از نظر تجاری و سیاست های اقتصادی داشته باشد. از این رو عمدتا پیشنهاد می شود که برای کسب و کارهای غیر مذهبی از این نام به این قدر حساس استفاده نشود.
اما در دنیای تجارت های مذهبی داستان فرق می‌کند. این نام به سبب محبوبیتی که بین دو گروه شیعه و سنی دارد می‌تواند هر دو گروه و سایر افراد جامعه را به خود جلب کند. البته در نوع طراحی لوگوی زهرا باید بسیار دقت شود که نشانه‌ای از توهین به این شخصیت به صورت عمدی یا سهوی وجود نداشته باشد.

از طرفی دیگر طراحی لوگو زهرا باید تا می‌شود ساده و بی‌ابهام باشد. زیرا هر چه قدر مبهم و یا تفسیرپذیر تر باشد رقبای تجاری شما به راحتی می توانند با ایجاد یک تصویر و تفسیر بسیار غلط از این طراحی شما را با مشتری های مسلمان خود به جنگ وا دارد و این برند شما خواهد بود که برنده اصلی این داستان می شود. از این رو حتما به صورت کاملا ساده و بی ابهام و بی اشکال و رنگ خاصی از طراحی لوگو زهرا استفاده کنید.
در نهایت می توان گفت که دنیای لوگو و برند دنیای عجیبی است. شما با مشتری خودتان به زبان لوگو صحبت می کنید. یک لوگو حتی می تواند مسیر دینی کسب و کار شما را نشان بدهد و شما می‌توانید با طراحی درست آن از این مسیر درآمدزایی داشته باشید و سودآوری خوبی را نصیب خودتان کنید. به شرطی که کمی باهوش باشید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.