استراتژی بازاریابی محتوا توسط همه سازمانها تدوین و اجرا میشود، اما به ندرت این کار روند صحیحی را طی میکند. در این مقاله پنج نکته مهم برای بهبود استراتژی در حوزه بازاریابی محتوا ارائه شده است که میتوانید با اجرای آنها، آثار پیشرفت را در کسب و کار خود مشاهده کنید.
حتماً برای شما هم این حالت رخ داده است که بهترین و باکیفیتترین محتوا را در مورد موضوع موردنظر ایجاد کرده اید، اما نتیجه آنطور که توقع داشتید، نبود. منظور از نتایج، بازدیدها، تبدیلهای آهسته، تبدیلات قوی و سریع و کسب درآمد است. آیا شما بهترین محتوای خود را تبلیغ کرده اید؟ بهتر است حقیقت را بدانید. ایجاد بهترین محتوا، موجب تضمین موفقیت شما در استراتژی بازاریابی محتوا نمیشود. البته همیشه اینطور نیست.
نکات مهم هنگام اجرای استراتژی بازاریابی محتوا
ما در این مقاله قصد داریم پنج نکته را که هنگام اجرای استراتژی بازاریابی محتوا بسیار مهم هستند، به شما ارائه دهیم تا موفقیت کسب و کار خود را به حداکثر برسانید.
1. بهترین محتوا برابر با موفقترین محتوا نیست
شما زمان زیادی را صرف ایجاد یک محتوای باکیفیت میکنید. شما بررسیها را انجام میدهید، متن خود را مینویسید و آن را توسعه و بهبود میبخشید، با انجام اصلاحات مجدد موجب بهبود بیشتر آن میشوید. سپس تصاویر بسیار باکیفیت، ویدئوهایی که مطالب را به خوبی توضیح میدهند و هر عنصر مهم و جذاب دیگر را، به آن اضافه میکنید. شما باهدف قرار دادن قصد جستجوی کاربران، برخی از پرسشهای جالب آنها را در محتوا پاسخ میدهید و درنهایت آن را “منتشر” میکنید؛ اما چنین محتوای باکیفیتی به طور متوسط 100 بازدید کسب میکند و ترافیک آن بعد از مدتی به صفر میرسد.
اما از طرف دیگر یک برند معتبر یک محتوای متوسط را منتشر میکند که هزاران بازدیدکننده دارد. میزان به اشتراکگذاری آن به قدری بالاست که به نظر میرسد تاکنون مخاطبان چنین محتوایی را ندیده اند. درنهایت شما با این اتفاق بسیار ناامید میشوید. در حالت ایده آل، قطعاً محتوای متوسط رقیب شما، نباید خیلی موردتوجه قرار گیرد.
اما واقعیت این است که ما در یک دنیای ایده آل نیستیم. ما در یک دنیای ناعادلانه زندگی میکنیم. شما باید این موضوع را در هنگام تعیین استراتژی بازاریابی محتوای خود در نظر بگیرید؛ زیرا در این زمینه هم، شرایط عادلانه و برابر نیست.
خوب است بخوانید: یک راهنمای نهایی برای ایجاد یک “راهنمای نهایی ” واقعی
توصیه میشود برای تبلیغ محتوا به شیوه خودتان عمل کنید؛ نه برای شکست دادن رقبا. بهتر است از اقدامات کوچک شروع کنید، به عنوان مثال موضوعات خاصی را پوشش دهید که رقبای شما هنوز در مورد آنها مطلبی ارائه نکرده اند. تلاش کنید نقاط قوت خود و نقاط ضعف رقبا را به درستی درک کنید و از آنها در مسیر صحیح استفاده نمایید. شاید ارائه محتوای سریعتر یا محتوای بحث برانگیزتر مفید باشد. در کنار این اقدامات یک استراتژی تبلیغ محتوا که مناسب کسب و کار شما است، انتخاب و اجرا کنید. این کار معمولاً به زمان زیادی نیاز دارد، اما باوجود داشتن یک برند معتبر با طرفداران درگیر، موفقیت استراتژی بازاریابی محتوای تضمین خواهد شد.
2. محتوا را برای چند هدف ایجاد کنید
شما حتماً برای نوشتن محتوای خود تحقیقات زیادی انجام داده اید؛ بنابراین با ایجاد سایر انواع محتوا از محتوای موجود، از منابع و سرمایه صرف شده روی آن بیشترین بهره را ببرید. به عنوان مثال، یک محتوای ماندگار و همیشه سبز تقریباً میتواند به اشکال زیر استفاده شود:
- سخنرانی کنفرانسی
- مقاله معتبر
- موضوع پادکست
- پست مهمان
با ایجاد محتوای چند هدفه، به راحتی میتوانید نرخ بازگشت سرمایه گذاری خود را سه برابر کنید.
در تصویر زیر یک مثال برای یک موضوع وجود دارد:
وقتی روی لینک “یاد بگیر چرا ” کلیک میکنید، این موضوع به این صورت بسط پیدا میکند:
بنابراین از این طریق میتوانید در مورد موضوعات مرتبط با موضوع جستجو شده، مطالب بیشتری بخوانید. با انجام این کار تیم پشتیبانی فشار کاری کمتری تحمل میکند و روابط شما با مشتریان توسعه مییابد.
3. ایجاد بهترین محتوا زیاد سخت نیست
برای ایجاد بهترین محتوا روی موضوعی که بیشترین ارزش را برای بازدیدکنندگان شما دارد، تمرکز کنید. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما متناسب با قصد جستجوی آنها است. طرز تفکر شما باید مشابه بازدیدکنندگان احتمالی شما باشد؛ اما چگونه میتوانید قصد جستجوی مخاطبان خود را به بهترین شکل برآورده کنید؟
وقتی میخواهید روی موضوعی کار کنید که قبلاً هم آن ارائه داده اید، باید مطمئن شوید که اطلاعات شما کاملتر و دقیقتر از مطالب موجود است.
به عنوان مثال: اگر میخواهید یک محتوا را برای “دستور پخت پای سیب ” رتبه بندی کنید، باید توضیحات شما بیشتر از مطالب موجود در صفحه شما باشد. حتماً آن را با استفاده از داده های منظم و ساخته یافته متمایز کنید.
اغلب افرادی که در حال جستجوی موضوعاتی در مورد پخت و پز و آشپزی هستند، دوست دارند بیشتر ویدئوهای آموزشی را تماشا کنند؛ و به نظرات و امتیازات افرادی که قبلاً از توضیحات شما برای پختن پای سیب خود استفاده کرده بودند، توجه میکنند. شما میتوانید با درخواست از بازدیدکنندگان برای بارگذاری عکسهای پای سیب خود، از حمایت آنها برای تبلیغ محتوای خود استفاده کنید.
توصیه میشود محتوایی را ایجاد کنید که مخاطبان را به فکر وادار کند و مطلبی ارزشمند خلاقانه داشته باشد.
4. محتوای اصلی عامل اصلی در بازگشت سرمایه است
محتوای اصلی محتوایی است که مخاطبان هدف شما آن را دوست دارند و ارتباط نزدیکی به محصولات یا خدمات شما دارد. این نوع محتوا به راحتی موجب جهش کاربران به سمت فروش میشوند. البته باید توجه کنید، تمام محتواهای اصلی نمیتوانند به تنهایی موجب بهبود عملکرد شما شوند.
بهتر است یک محتوای مرتبط با موضوع محتوای اصلی خود ایجاد کنید تا موجب جذب بازدیدکنندگان بیشتر شوید. سپس باید آنها را ترغیب کنید تا محتوای اصلی را مطالعه کنند.
اما آیا این نوع نوشتن یک ابزار تکنیکی سئو برای ایجاد لینک است؟ محتوای مرتبط به دلیل موضوع مشترک تا حدودی با محتوای اصلی ارتباط دارد، اما آیا چنین محتوایی، محتوای اصلی محسوب میشود؟ پاسخ خیر است.
سؤال دیگر این است که آیا سرمایه گذاری روی این نوع محتوا نتیجه خوبی است
باید گفت بستگی دارد. اگر محتوای اصلی شما عملکرد خوبی دارد و میخواهید در “بالای قیف فروش” بازدیدهای خود را حداکثر کنید، ایجاد محتوای مرتبط خوب است. اگر محتوای اصلی شما هنوز عملکرد خوبی ندارد، ایجاد محتوای مرتبط تأثیری روی عملکرد محتوای اصلی و کسب و کار شما نخواهد داشت.
با این حال، یک دلیل مهم برای ایجاد محتوای مرتبط وجود دارد، زیرا این نوع محتوا روابط عمومی را افزایش می دهد. ایجاد روابط عمومی موجب جلب توجه کاربران به سایت شما میشود و لینکهایی کوتاهی ایجاد میشود که کل سایت شما از آنها سود میبرد.
توصیه میشود موضوعاتی را برای همپوشانی انتخاب کنید که مخاطبان هدف شما با آنها درگیر هستند و شرکت با ارائه مطالب مفید، در حال کمک به آنها است؛ بنابراین یک نکته مهم در استراتژی بازاریابی محتوای مناسب، ایجاد محتوای اصلی مفید و سپس ایجاد محتوای مرتبط با آن است.
هنگام یافتن موضوعات جدید محتوا، با دقت آنها را انتخاب کنید. اگر در کوتاه مدت نیاز به بهبود عملکرد و موفقیت دارید و روی محتوای مرتبط با محصولات یا خدمات خود، کار نکنید، احتمالاً مسیر درستی را انتخاب نکرده اید.
5. از منابع و سرمایه صرف شده روی محتوا، کنترل و محافظت کنید
حتماً دقت کنید که در کجا میخواهید محتوای خود را منتشر کنید. پلتفرمهایی مانند Medium، Quora Posts و LinkedIn Pulse بسیار عالی هستند؛ زیرا به شما کمک میکنند درست پس از اتمام نوشتن، محتوا را در اختیار مخاطبان بالقوه خود قرار دهید؛ اما این نوع انتشار محتوا ضعفهای اساسی دارد.
دو مورد از مهمترین معایب این روش انتشار عبارتند از:
• عدم کنترل بر روی محتوای منتشر شده
شما نمیتوانید چنین پلتفرمهایی را کنترل کنید؛ زیرا ممکن است برای مدتی قطع شوند و در مسیر دیگری ارائه شوند (مثل Google Plus) و درنهایت محتوای شما از دسترس شما خارج میشود. علاوه بر این ممکن است این پلتفرمها حق اشتراک را افزایش دهند، درنتیجه برخی از کاربران آنها نمیتوانند از محتوای شما استفاده کنند. همچنین امکان دارد آنها بسترهای تبلیغاتی داشته باشند که تبلیغات رقبای شما را در کنار محتوای شما منتشر کنند.
• نرخ بازگشت سرمایه مبهم
پلتفرمهای خارجی اغلب از لینکهای دعوت به اقدام (CTA) یا فرمهای ثبت نام پشتیبانی نمیکنند؛ بنابراین نرخ بازگشت سرمایه شما از طریق محتوای منتشر شده، به سختی بهبود مییابد. به علاوه، وقتی محتوای شما به طور ویروسی منتشر میشود و در حال گرفتن لینک است، به جای معرفی وبسایت شما، پلت فرمی را که در آن محتوای شما منتشر شده است، معرفی میشود؛ بنابراین وبسایت شما دچار مشکل رتبه بندی خواهد شد و وابستگی شما به پلتفرمهای خارجی افزایش خواهد یافت.
توصیه میشود اگر کسب و کار شما وابسته به افزایش ترافیک از طریق ایجاد محتوا است، کل متن محتوای خود را در یک پلت فرم خارجی منتشر نکنید. در عوض خلاصه یا مقدمه ای از آن را در پلتفرم موردنظر ارائه دهید و سپس مخاطبان را دعوت کنید تا برای مطالعه کل مطلب تا به وبسایت شما مراجعه کنند.
به طور خلاصه
تنها هدف اجرای استراتژی بازاریابی محتوا، ایجاد بهترین محتوا نیست. در این فرآیند باید اطمینان حاصل کنید که نرخ بازگشت سرمایه شما به سمت یک مسیر عالی پیش میرود. برای افزایش ROI حتماً به تبلیغ محتوای خود بپردازید، محتوایی را ایجاد کنید که مرتبط باهدف اصلی کسب و کار شماست و از آن دوباره برای اهداف مختلفی مانند گفتگوهای کنفرانسی، پاسخگویی به سؤالات متداول و پستهای مهمان استفاده کنید. بیشتر تلاش کنید و سعی کنید مباحثی را انتخاب کنید که موجب شکست رقبای شما میشوند.
در پایان هنگام تعیین استراتژی بازاریابی محتوا اطمینان حاصل کنید که میتوانید از منابع و سرمایه صرف شده خود در این حوزه، کنترل و محافظت میشود. اگر کسب و کار شما وابسته به ایجاد محتوا است، باید مطمئن شوید که محتوای مرتبط و نزدیک به هم ایجاد میکنید.