markup یا همان نشانه گذاری طرحواره یک راه عالی برای کمک به وب سایت شما برای موفقیت در رقابت با دیگر وب سایت ها از نظر سئو محسوب می شود. در این مقاله علاوه بر این که قصد داریم شما را با مفهوم نشانه گذاری طرحواره یا schema markup آشنا کنیم، به شما توضیح می دهیم که دلیل نیاز هر وب سایتی که قصد موفقیت در دنیای وب و سئو سایت را دارد به schema markup یا نشانه گذاری طرحواره چیست.
نشانه گذاری طرحواره که از طریق وب سایت Schema.org پایه ریزی شد، شکلی از ریز داده ها و میکرودیتا ها به شمار می آید. حال ممکن است پیش خود فکر کنید که این ریزداده ها چه تاثیری بر روی وب سایت شما خواهند گذاشت. پس از آن که نشانه گذاری طرحواره به یک وب سایت اضافه می شود، یک توضیح پیشرفته برای آن وب سایت به وجود می آید. مزیت این توضیحات پیشرفته برای وب سایت ها این است که ربات های خزنده گوگل می توانند از این توضیحات پیشرفته ای که ریز داده هایی به عنوان نشانه گذاری طرحواره ایجاد کرده اند، استفاده کنند و نتایجی تحت عنوان قطعات غنی یا rich snippets را مربوط به آن وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل یا SERP ایجاد کنند.
موتور های جستجو برتر مثل گوگل، یاهو، بینگ و ایندکس نیز از ارزش بالای نشانه گذاری طرحواره مطلع شدند و از سال ۲۰۱۱ با وب سایت Schema.org همکاری کردند. همچنین زمانی که موتور جستجوی گوگل دو الگوریتم RankBrain و مرغ مگس خوار را به دنیای اینترنت و وب معرفی کرد، Rich Snippet ها و در نتیجه نشانه گذاری های طرحواره اهمیت دو چندان یافتند. این که چگونه یک موتور جستجو زمینه یک پرس و جو را تفسیر می کند، کیفیت یک نتیجه جستجو مشخص می شود.
Rich Snippets چیست و چه مزیت هایی دارد؟
به احتمال زیاد، اکثر شما با rich snippets و مزیت های آن آشنایی دارید. حال اگر بخواهیم توضیحی مختصر در رابطه با rich snippets ها و مزیت های آن ها برای فهم بهتر ارزش و تاثیر schema markup یا نشانه گذاری طرحواره بدهیم، بهتر است این قسمت از مقاله را مطالعه کنید.
ریچ اسنیپت که به عنوان Rich Results نیز شناخته می شود، نتایج جستجوی عادی گوگل با داده های اضافی نمایش داده شده است. ریچ اسنیپت ها از سایر نتایجی که در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل یا SERP دیده می شوند، تفاوت دارند. ریچ اسنیپت ها از نظر ظاهری از جذابیت بیشتری نسبت به دیگر نتایج موجود در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل برخوردار هستند و کاربران با نگاه کردن به ریچ اسنیپت ها می توانند به سرعت اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کنند. در نتیجه، ریچ اسنیپت ها می توانند در دیده شدن وب سایت شما نقش مهمی را ایفا کنند و استفاده از ریچ اسنیپت ها می تواند به افزایش نرخ بازدید و کلیک وب سایت شما منجر شود.
آیا schema markup در رتبه وب سایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل تاثیر گذار است؟
با وجود مسائلی که در رابطه با اهمیت ریزداده ها و نشانه گذاری های طرحواره یا همان Schema markup ها بیان کردیم، هنوز هیچ مدرکی مبنی بر این که نشانه گذاری های طرحواره به طور مستقیم بر رتبه شما در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل یا همان SERP تاثیر می گذارند، وجود ندارد.
اما همه می دانیم که زمانی که عبارتی را جستجو می کنیم و در بین قطعات نتایج جستجو که در صفحه نتایج موتور جستجو وجود دارد، با قطعات غنی یا Rich Snippets رو به رو می شویم، ابتدا شروع به خواندن مطالب Rich Snippets می کنیم. زیرا از نظر ظاهری و بصری برای ما از جذابیت بیشتری نسبت به دیگر نتایج برخوردار هستند.
همانطور که بیان کردیم، نشانه گذاری طرحواره یا همان schema markup باعث می شوند که وب سایت شما نتایجی تحت عنوان قطعات غنی یا rich snippets در صفحه نتایج موتور جستجو ایجاد کند. از آن جا که این نوع نتایج بیشتر چشم مخاطب را به خود جذب می کند، پس می توان این نتیجه گیری را از این موضوع انجام داد که نشانه گذاری طرحواره وب سایت شما را به کاربران اینترنتی بیشتر از گذشته معرفی می کند و همین مسئله موجب افزایش بازدید و رتبه وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل خواهد شد.
schema markup در چه زمینه هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟
همانطور که بیان کردیم، schema markup یا نشانه گذاری طرحواره اهمیت زیادی دارد. این اهمیت همزمان با معرفی الگوریتم RankBrain و مرغ مگس خوار افزایش یافت. در زیر لیستی از برخی از محبوب ترین کاربردهای نشانه گذاری طرحواره را برای شما تهیه کرده ایم:
- مشاغل و سازمان ها
- مناسب ها
- مردم
- محصولات
- دستور پخست
- بررسی ها
- فیلم ها