مقالات آموزشی

بررسی مقدار هزینه محتوا و شرایط تولید آن

مفید بود؟

در این مقاله قصد داریم راجع به هزینه محتوا صحبت کنیم. بدین منظور باید در ابتدا از تولید محتوا صحبت کنیم تا پس از آن بتوانیم کاربرد تولید محتوا را با هم بررسی کنیم. در ادامه به حل یک تولید محتوای خوب اشاره خواهیم کرد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

اگر بخواهیم وارد دنیای تولید محتوا شویم باید این عبارت را به دو بخش تقسیم کنیم که در این صورت عبارت ما تبدیل به محتوا و تولید خواهد شد. از آن جهت تولید محتوا را از دو منظر بررسی می‌کنیم که هر کدام یعنی محتوا مفهوم متفاوتی دارد و روند تولید آن بحث متفاوت و البته مجزایی از خود محتوا دارد. هر مطلبی که دارای اهداف متناسب با بازاریابی و یا اهداف علمی باشد و یا اینکه در جهت فرهنگ‌سازی مطلب خاصی مورد استفاده قرار بگیرد، محتوا نامیده می‌شود. به عبارت دیگر هر مطلبی که حاوی پیامی برای انتقال باشد به محتوا شهرت دارد.

به فرآیندی که طی آن، اطلاعات یا مطالب خاصی جمع آوری، دسته‌بندی و تدوین و تالیف می‌شود و به انتقال پیام در آن پرداخته شود، روند تولید محتوا گفته می‌شود. اما این روند نیاز به طی کردن مراحل مختلف و  دانستن مولفه‌های مهمی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. آغاز فرآیند یا روند تولید محتوا، نیاز به دانستن دو مورد مهم دارد که اولی موضوعی است که برای آن قصد تولید محتوا را داریم و دومی هدفی است که قرار است با توجه به آن به این روند بپردازیم که در نتیجه کار ما می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. پس از آگاهی از این دو مولفه به عنوان پیش نیاز محتواسازی، می‌توان گفت تقریبا نیمی از راه را پیوده‌ایم.

 

 

قبل از اطلاع از هزینه محتوا، باید بدانیم تولید محتوا چرا به وجود آمد؟

در این قسمت باید قبل از اینکه سراغ هزینه محتوا برویم، بدانیم اصلا چرا تولید محتوا به وجود آمد؟ به عبارتی دیگر در این قسمت می‌خواهیم بدانیم هدف از تولید محتوا چیست؟ البته باید بگوییم هدف از محتواسازی قطعا با علت به وجود آمدن متفاوت است. زیرا در حالت اول باید به سراغ بررسی نتیجه محتواسازی برویم و در حالت دوم بدانیم زمینه به وجود آمدن این روند چه بوده است؟

همانطور که عنوان شد هر جا بحث از انتقال پیام با اهداف بازاریابی، علمی و فرهنگی باشد، بحث تولید و تهیه محتوا نیز مطرح می‌شود. اما در صورتی که بخواهیم محتواهای تولید شده متناسب با اهداف بازاریابی را بررسی کنیم، باید سری به دنیای کسب و کار بزنیم. در واقع محتواسازی در این زمینه به معرفی خدمات ارائه شده در یک کسب و کار می‌پردازد. این کار به نوعی ضمن ارزش نهادن به مشتری و ارائه توضیحات خوب و کافی برای یک مخاطب در مورد خدمات ارائه شده در یک کسب و کار خاص، تبلیغات به شیوه مدرن نیز محسوب می‌شود. در گذشته تبلیغات به روش‌های سنتی مانند طراحی بنر، چاپ تراکت و … بود تا اینکه به طراحی بنر اینترنتی هم رسید. اما امروزه در دنیای دیجیتال مارکتینگ، صاحبان کسب و کار به تبلیغات به روش مدرن و با استفاده از ابزارهای دیجیتال مانند پایگاه‌های مختلف اینترنتی همچون وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند که از قضا بسیار هم موثر و مفید واقع شده است.

اما آیا می‌دانید چطور شد که به این کار روی آوردند؟ قطعا پاسخ شما این است به علت نارضایتی از روش‌های تبلیغاتی قبلی! شاید بتوان این پاسخ را تا حدودی درست تلقی کرد. قطعا در صورتی که از روش‌های قبلی رضایت کامل داشتند، هیچ گاه نیاز به این مسیر در آن‌ها احساس نمی‌شد. اما علت اصلی این بود که صاحبان کسب وکار متوجه شدند با وجود تبلیغات خوب و گسترده و صرف هزینه‌های کلان در این زمینه، مخاطب تنها ممکن است یک بار از خدمات آن‌ها استفاده کند و سپس به سراغ مورد دیگری برود. به همین دلیل بود که احساس کردند که باید با مخاطب ارتباط عمیق‌تری برقرار کنند تا این ارتباط عمقی باعث ایجاد رابطه‌ای نزدیک و البته دراز مدت برای هر دو طرف شود تا نیازهای مخاطب را بیشتر درک کنند و بتوانند در صورت نیاز تغییراتی در خدمات خود یا محصولات خود ایجاد کنند. به همین دلیل است که امروزه کسب و کاری که بتواند از این روند به درستی و البته در جهت موثر استفاده کند، تنها دارای مخاطب زیاد نیست بلکه دارای مشتریان وفاداری است که کاملا آن‌ها و نیازشان را می‌شناسد و قادر به رفع آن با وجه به سلیقه و علاقه مشتری است!

 

 

آیا نوع تولید محتوا در هزینه محتوا تاثیر دارد؟

در این قسمت می‌خواهیم بدانیم آیا نوع تولید محتوا در هزینه محتوا تاثیر دارد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم چند نوع تولید محتوا داریم. به همین منظور باید بگوییم از آنجایی که به انتشار هر مطلبی که قابل انتشار باشد و حاوی پیام خاصی برای انتقال باشد، محتواسازی گفته می‌شود، بنابراین ابزار مختلفی نیز در این روند قابل استفاده است. از جمله این ابزار می‌توان به تصاویر مختلف، ویدیوها، کلیپ‌ها و حتی فیال‌های صوتی اشاره کرد. با این توصیف می‌توان گفت تولید محتوا شامل سه گروه کلی است که عبارت است از:

  • تولید محتوا متنی
  • تولید محتوا صوتی
  • تولید محتوا تصویری

در تولید محتوا متنی که ورودی اطلاعات نیز مثالی از این گروه است، کارشناس تولید محتوا یعنی فردی که به صورت تخصصی به تهیه و تولید محتوا و یا محتواسازی اشتغال دارد، با استفاده از کلمات و رعایت قوانین سئو که یکی از مهم‌ترین ارکان در محتواسازی است، به تولید محتوا می‌پردازد. همچنین در این نوع تهیه محتوا ،کارشناس تولید محتوا با توجه به تعداد کلمات می‌تواند از تصاویر مرتبط با موضوع خود نیز استفاده کند. اما چیزی که در انتها به صورت خروجی کار به دست مخاطب می‌رسد، همانند یک مقاله کوتاه یا بلند است که نمونه بارز آن را می‌توان در سایت‌های مشهور ایرانی همچون دیجی کالا، زومجی و تبیان دید که به ارائه توضیحاتی در مورد محصولات و خدمات و موضوعات مختلف مربوط است.

 

در تولید محتوا صوتی، کارشناس تولید محتوا با استفاده از فایل‌های صوتی مقاله خود را تالیف و تنظیم کرده و پس از تدوین در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد که پادکست‌های صوتی مختلفی که می‌توان نمونه آن‌ها را در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مختلف همچون تلگرام و اینستاگرام دید از این نوع هستند.

در تولید محتوا تصویری، کارشناس تولید محتوا با استفاده از تصاویر و اسلایدهای مختلف به تهیه و تدوین یک کلیپ می‌پردازد که موشن گرافیک نیز در این گروه جای می‌گیرد. می‌توان گفت شما یک مطلب مشخص را می‌تواید هم در قالب یک مقاله بخوانید  و هم اینکه یک نفر آن را به صورت یک پادکست صوتی در اختیار شما قرار دهد و هم اینکه همان مطلبرا به صورت یک کلیپ مشاهده کنید. در هر سه صورت شما از یک مطلب خاص مطلع شدید اما به سه شیوه متفاوت! در انتهای این بخش باید بگوییم نوع تولید محتوا در هزینه محتوا نیز تاثیرگذار است. ضمن اینکه هر کدام از این محتواها نیاز به کارشناس مخصوص خود و البته تخصص و مهارت خاص خود دارد.

 

 

برای اطلاع از هزینه محتوا و شرایط تولید محتوا باید از کجا شروع کنیم؟

در انتهای مقاله نیز می‌خواهیم بدانیم برای اطلاع از هزینه محتوا و شرایط تولید محتوا باید از کجا شروع کنیم. فرض کنید شما صاحب یک کسب و کار هستید و قصد تهیه یک محتوای خوب برای وب‌سایت خود و یا اینستاگرام خود دارید. هدف شما نیز از این کار، افزایش بازدید مخاطبان از وبسایت شما و در نهایت افزایش فروش و سود است. برای این کار اگر خودتان از توانایی و مهارت کافی و البته تجربه در این زمینه برخوردارید، بهتر است شخصا اقدام کنید. در غیر این صورت بهتر است از کارشناسان تولید محتوا در این زمینه کمک بگیرید. برای این کار کافی است عبارت شرکت‌های فروش تولید محتوا یا شرکت‌های تولید کننده محتوا را در اینترنت جستجو کنید تا از اسامی این شرکت‌ها اطلاع پیدا کنید. پس از اینکه این اسامی را در اینترنت جستجو کردید، می‌توانید وارد سایت‌های شرکت‌ها شود تا از شرایط تولید محتوا باخبر شوید. برای مثال ما یکی از این شرکت‌ها مانند رایا مارکتینگ را برای نمونه انتخاب کردیم. پس از ورود به این وب‌سایت از تمامی خدماتی که در این مجموعه انجام می‌شود، همچون تولید محتوا صوتی، متنی، تصویری، موشن گرافیک، تهیه پادکست صوتی، دیتا اینتری و … مطلع خواهیم شد. برای اینکه از کیفیت کارها اطلاع پیدا کنید، می‌توانید نمونه کارهای مختلف در این زمینه را ببینید و در صورت تمایل اقدام به ثبت سفارش کنید.

در صورتی که حتی نمونه کارها را مطالعه کردید و باز هم نتوانستید در این زمینه تصمیم لازم را بگیرید، می‌توانید درخواست محتوای هدیه بدهید تا پس از مشاوره‌ای چند دقیقه‌ای برای شما ثبت سفارش محتوای هدیه صورت بگیرد. پس از آنکه محتوای هدیه را مشاهده کردید، می‌توانید در این صورت ثبت سفارش خود را قطعی کنید و منتظر دریافت محتوای خود باشید. به طور کلی هر سوالی در زمینه محتواسازی داشته باشید می‌توانید از مشاوران این مجموعه بپرسید و از روند کار مطمئن شوید. همچنین هر مجموعه‌ای در قسمتی از وب‌سایت خود مطالبی را راجع به سابقه کار، میزان فعالیت و پرسنل خود را ثبت کرده است که در این مجموعه نیز به ما یادآوری می‌شود تعداد 7000 نویسنده یا کارشناس تولید محتوا که به اصول سئو تسلط دارند در این شرکت فعال هستند. تمامی کارها و محتواهای تولیدی پس از تهیه توسط کارشناس تولید محتوا توسط ویراستار سئو نیز بررسی می‌شود و در صورت کامل بودن، تایید نهایی خواهد شد. سایر شرکت‌ها نیز از روند تقریبا مشابهی برخوردارند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید سری به سایت این شرکت‌ها نیز بزنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.