مقالات آموزشی

بررسی تاثیر اینفلوئنسر مارکتینگ در کیفیت سئوی شما

مفید بود؟

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش‌های کارآمد برای برجسته کردن یک برند و توسعه میزان دسترسی محتوای مد نظر آن به نقاط قابل دسترس بیشتری است. اما پرسش اصلی که زمینه‌یاز نگارش این محتوا شد، این است که آیا این متد، صدمه‌ای به وضعیت سئوی سایت و برند ما خواهد زد؟ در اصل ریشه ایجاد این پرسش در ذهن ما، پرسش یکی دیگر از کاربران ما بود.

یکی از کاربران از ما پرسید:

من یک پرسش در مورد رابطه اینفلوئنسر مارکتینگ و سئو دارم. طبق شنیده‌ها، لینک‌های حمایت‌شده یا همان (Sponsored) از سوی اینفلوئنسرها می‌تواند تأثیر منفی بر کیفیت سئو سایت شما داشته و از آنجا که گوگل می‌تواند تشخیص دهد که این لینک، به شکل طبیعی ایجاد نشده است، باعث افت رتبه سایت خواهد شد. حال پرسش من این است که موضوع فوق واقعیت دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا راهی برای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ بدون این اثر منفی وجود دارد یا نه؟

این یک حیطه بسیار پیچیده و سخت برای اظهار نظر است زیرا گوگل و خط مشی آن نیز، نسبت به آن با قاطعیت برخورد نمی‌کند. اینکه گوگل متوجه می‌شود که شما بر اساس استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ ، برای گرفتن یک لینک به شکل تصنعی عمل کرده‌اید و انتظار دارد تا با تگ “Nofollow” با این لینک‌ها برخورد شود، کاملاً صحیح است. اما این به معنی درستی مطلق نکته‌ای که شما در پرسش مطرح کردید نیست.

سابقه طولانی اینفلوئنسر مارکتینگ

اساساً اینفلوئنسر مارکتینگ یک راه عالی برای ایجاد بازخوردهای بیشتر و جلب توجهات به سمت محتواهای شماست. این ایده که شما برای معرفی برند و محصول خود تلاش کنید تا توسط یک صاحب نظر آن را برجسته‌سازی کنید، ایده جدیدی نیست و سال‌ها پیش از ظهور و قوت گرفتن دنیای اینترنت نیز کاربرد خود را داشته است.

اما نکته‌ای که در اینجا نباید مورد غفلت قرار گیرد این است که تمام متدهای اینفلوئنسر مارکتینگ منتهی به ایجاد لینک و ارجاع لینک نخواهد شد؛ بلکه اثر می‌تواند با تشریح محصول یا دعوت دنبال‌کنندگان به بررسی بیشتر همراه باشد.

برنامه مد نظر خود را پیشنهاد کنید

شما می‌توانید پیشنهاد دهید تا عوامل اینفلوئنسر مارکتینگ به جای درج مستقیم لینک شما یا استفاده از یک ارتباط اینترنتی، تنها با بررسی محصول، معرفی ویژگی‌های آن یا نوشتن یک نقد مثبت در مورد آن، دهن مشتریان را به سمت شما هدایت کنند. مشتریانی که ذهن آن‌ها نسبت به محصول شما به رویکرد مثبتی رسیده باشد، خود لینک و راه رسیدن به شما را پیدا می‌کنند. فراموش نکنید که برگ برنده شما در برابر گوگل و الگوریتم‌های آن بهره‌مندی از هوش و خلاقیت انسانی است.

این کمک می‌کند تا در هر حال شما با برنامه‌هایی منعطف بتوانید این خطوط تعیین شده از سوی گوگل را دور زده و به هدف خود برسید. اگر واقعاً هدف شما در اینفلوئنسر مارکتینگ ارائه صرف یک لینک و افزایش بازدید نبوده و به معنای واقعی بازاریابی هوشمندانه را در تیررس داشته باشید، بی‌شک رسیدن به این مهم بسیار آسان است و گوگل نمی‌تواند شما را ردیابی کرده و بابت دور زدن خط مشی آن، مورد جریمه قرار دهد.

گوگل حتی در صورت رصد جریمه‌ای قائل نیست

دقت داشته باشید که گوگل حتی در صورت مشاهده یک لینک حمایت شده و سلب اعتبار از آن، در عمل جریمه‌ای برای شما قائل نخواهد شد بلکه تنها آن لینک در معادلات الگوریتم این موتور جستجو بی‌اثر خواهد بود. پس اگر از اصطلاح جریمه گوگل در این مورد صحبت می‌کنیم، مراد بی‌اثر شدن متد اینفلوئنسر مارکتینگ است نه اثر منفی آن بر سئوی سایت شما.

با این وجود شاید در مورد هزینه‌های انجام شده و برای ساخت لینک حمایت شده نگران باشید اما نیازی نیست تا در مورد بدتر شدن اوضاع دغدغه داشته باشید. با این وصف پس جا برای آزمایش و خطا بیشتر است و این کار ریسک کمتری برای شما به همراه دارد. پس تا هنگامی که به طرز جدی، نقض مشش گوگل را در برنامه نداشته باشید، باید آزادانه پیش رفته و متدهای مختلف بازاریابی را امتحان کنید.

اگر خیلی در مورد این موضوع که دقیقاً خط مشی گوگل را پیاده کنید حساس هستید، مشکلی نیست کافیست تا تنها از تبلیغ‌کنندگان و حامیان خود بخواهید که حتی اگر آن‌ها خود این کار را انجام نداند، از تگ “noFollow” استفاده کنند. در نهایت موضوعی که باید به آن اشاره کنیم این است که تجربه طولانی ما در این حیطه حکم بر مزایای بیشتر اینفلوئنسر مارکتینگ دارد و از این رو اساساً با رعایت نکاتی که گفته شد نه‌تنها ریسک و خطری برای آن قائل نیستیم بلکه آن را به کاربران پیشنهاد می‌کنیم.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.