مقالات آموزشی

بررسی ضروری بودن نوشتن محتوای باکیفیت برای افراد ضروری است یا موتورهای جستجو ؟

مفید بود؟

آیا باید برای افراد محتوا بنویسید؟ یا آیا محتوای سئو را برای رتبه بندی در موتورهای جستجو می‌نویسید؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

متن هر محتوای باکیفیتی دارای دو ویژگی اصلی و مشترک است:

  • مطالب صحیح را به خواننده ارائه می‌دهد.
  • به خوبی نوشته شده است.

اما اغلب اوقات، نویسندگان محتوای دیجیتال بیش از حد نگران “نوشتن محتوا برای سئو ” هستند و به جای نوشتن محتوا برای انسان‌هایی که واقعاً آن را می‌خوانند، بر روی ارائه مطالب برای موتورهای جستجو تمرکز می‌کنند؛ اما این رویکرد اشتباه است. آن‌ها اغلب بیش از حد نگران طول محتوا، میزان تراکم کلمات کلیدی، استفاده از کلمات کلیدی متفاوت و افزودن موارد شناخته شده در یک حوزه خاص هستند. آن‌ها تمام این کارها را برای کمک به کاربران انجام نمی‌دهند، این تلاش‌های آن‌ها به طور بالقوه فقط روی سئو تأثیرگذار است.

این نوع رویکرد به دلایل مختلفی می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند، اما مهم‌ترین مسئله این است که گوگل و سایر موتورهای جستجو برای نوشتن محتوا به ما نیازی ندارند. آن‌ها به ما یا برندی که ما در محتوا ارائه می‌دهیم، نیاز دارند تا موضوع موردنظر را به خوبی درک کنند و برای مخاطبان خود یعنی مردم پاسخی کامل و قابل فهم پیدا کنند. در نتیجه مخاطبان محتوا را می‏خوانند، درک کرده و به خوبی سؤال یا نیاز خود را در وب پیدا کنند. گوگل الگوریتم‌های جستجوی پیشرفته و بسیار پیچیده ای دارد که هر روز در حال بهبود هستند.

رشد فزاینده ویژگی‌های جستجوی گوگل که قابلیت استفاده و دسترسی را بهبود می‌بخشند، قابلیت‌های مهمی هستند که تجربه کاملی را به کاربران خود ارائه می‌دهند. تمام این ویژگی‌ها به شرکت مادر Alphabet کمک می‌کنند تا هر سه ماه میلیاردها دلار درآمد ایجاد شود. عامل اصلی این درآمد، وجود شبکه گسترده تبلیغات گوگل است، اما این تبلیغات با جستجوی گوگل شروع می‌شود و با تبلیغات و پرداخت به ازای هر کلیک آن در گوگل به پایان می‌رسد.

گوگل پربازدیدترین وب‌سایت در جهان است و موفقیت آن در کسب رتبه اول بستگی به موفقیت و دقت بستر جستجوی آن در سایر حوزه‏ها دارد. این ویژگی باعث می‌شود ترافیک، تبلیغات و 3.5 میلیارد جستجو به طور روزانه در گوگل انجام شود. گوگل به دلیل کیفیت نتایج جستجوی آن به ابزاری که امروز وجود دارد، تبدیل شده است که اساساً مترادف با جستجو است. فراموش نکنید که گوگل اولین موتور جستجوی محتوا نیست. موتورهای جستجوی زیادی دیگری نیز به عنوان جایگزین آن وجود دارند.

بیشتر بخوانید: هزینه سئو

اما بهترین موتور جستجو، گوگل است

درحالی‌که نمی‌توانیم بگوییم که گوگل کامل‌ترین موتور است، اما دقیق‌ترین و مفیدترین موتور جستجویی است که تا به امروز وجود داشته است. اصلی‌ترین عامل پایداری این وب‌سایت تعهد آن به اجرای یک شیوه صحیح است. این موضوع با کسب آماری مثل تعداد بازدید روزانه، تعداد کاربران، میزان درآمد و غیره، قابل اثبات است. به همین دلیل است که گوگل سالانه بیش از 2 تریلیون جستجو انجام می‌دهد.

 

نقش گوگل در زندگی روزمره انسان‌ها در سراسر جهان هر روز در حال افزایش است و این افزایش استفاده، عمدتاً به دلیل است که گوگل اطمینان حاصل می‌کند موتور جستجوی آن در هر زمان و هر مکان به کاربران بهترین پاسخ‏ها را برای سؤالات آن‌ها می‌دهد. با توجه به این دلایل، گوگل و یا هر موتور جستجوی دیگری نیاز به نوشتن محتوای مخصوص به خود را ندارد. گوگل به کاربران خود خدمات ارائه می‌دهد و بنابراین محتوا هم باید برای کاربران ایجاد شود.

اگر محتوای باکیفیت و مفیدی را برای افراد بنویسید، گوگل به شما امتیاز می‌دهد؛ اما اگر محتوا فقط برای موتورهای جستجو نوشته شود، این حالت اتفاق نمی ‌افتد. گوگل می‏داند چگونه محتوای باکیفیت بالا را تشخیص دهد. وجود الگوریتم‌ها و فاکتورهای رتبه بندی موجود درآن، به یافتن محتوای باکیفیت و مناسب برای هر جستجوی خاص کمک می‌کنند؛ اما گوگل چه محتوایی را محتوای باکیفیت می‌داند؟ چه محتوایی را به عنوان محتوای بی‌کیفیت می‌شناسد؟ و چرا همیشه محتوای خوب، رتبه خوبی را کسب نمی‌کند؟

گوگل توصیه می‌کند برای آشنایی با “محتوای خوب “، دستورالعمل‌های ارزیابی‌کیفیت جستجو را مطالعه کنید. درحالی‌که جان مولر از مدیران گوگل معتقد است که دستورالعمل‌های ارزیابی‌کیفیت مستقیماً با فاکتورهای رتبه بندی گوگل مرتبط نیستند، اما بیان کرده است این دستورالعمل‌ها که تا سال 2015 برای عموم افراد منتشر نشده بودند، دربردارنده اطلاعات مفیدی برای ایجاد محتوای باکیفیت هستند.

این سند 164 صفحه ای دارای دستورالعمل‌هایی است که به ارزیابی کنندگان کیفیت (افرادی که توسط گوگل استخدام شده اند تا نتایج جستجوی آن را رتبه بندی کنند) کمک می‌کند هنگام ارزیابی دستی الگوریتم‌های گوگل، از آن‏ها استفاده کنند. این سند فقط در مورد معیارهای گوگل در مورد محتوای باکیفیت و خوب نیست. این دستورالعمل هل ویژگی‌های محتوای ضعیف و بد را نیز نشان می‌دهند.

در این بخش از مقاله مهم‌ترین عواملی را که هنگام انتخاب رتبه کلی کیفیت صفحه در نظر گرفته می‌شوند، ارائه شده است:

هدف صفحه: اولین قدم برای شناسایی یک صفحه خوب، یافتن هدف آن است.

تخصص، اعتبار، قابل اعتماد بودن: این موارد ویژگی‌های کیفی مهمی هستند. دستیابی به شهرت و اعتبار از طریق برخی از محتواها نباید سخت باشد.

کیفیت و حجم محتوای اصلی: رتبه بندی باید بر اساس صفحه لندینگ تسک URL باشد.

اطلاعات وب‌سایت یا اطلاعاتی درباره شخصی که مسئول ایجاد محتوای اصلی است: اطلاعات مربوط به وب‌سایت و همچنین ایجاد کننده محتوای اصلی باید مشخص باشد.

شهرت وب‌سایت یا شهرت شخصی که مسئول ایجاد محتوای اصلی است: لینک‌ها برای کمک به بررسی شهرت در اختیار تحلیل گران قرار می‌گیرد.

علاوه بر نوشتن محتوای خوب و محتوای تحقیقاتی هدف‌دار، مرتبط بودن در جستجوها برای افزایش بازدیدها بسیار مهم است. هرچند مرتبط بودن محتوا با سؤالات و نیازهای کاربران، بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما یکی از مهم‌ترین عوامل رتبه بندی محتوا در شبکه اینترنت است. اگر محتوای باکیفیت و خوبی را بنویسید، اما در جستجوها به سؤالات کاربران پاسخ ندهید، نتیجه خوبی نخواهید گرفت.

یک محتوای خوب از طریق استفاده از کلمات کلیدی، عبارات مرتبط، یا هرگونه تاکتیک بازاریابی هوشمندانه برای جستجو در موتورهای جستجو، ایجاد نمی‏شود. فقط محتوایی خوب، مفید و باکیفیت است که برای سؤالات جستجو شده پاسخ مناسب ارائه دهد.

 

دستورالعمل‌های اساسی برای نوشتن محتوای باکیفیت بالا

برندها و بازاریابانی که بدون هیچ هدف واقعی، فقط به دنبال انتشار محتوا در وب‌سایت خود هستند، مورد توجه قرار نمی‌گیرند و همچنین تعداد کلیک‌های موردنظر را کسب نمی‌کنند.

در این بخش از مقاله، اصول نوشتن محتوای باکیفیت ارائه شده است:

تعریف یک هدف:

هر محتوایی باید هدف داشته باشد. علاوه بر این باید روی یک موضوع متمرکز باشد. باید مخاطب هدف و حتی مرحله قصد مخاطب برای محتوا نیز مشخص باشد.

انجام تحقیقات کامل:

قبل از شروع به نوشتن تمام جزییات، یک دید کلی از داستان خود داشته باشید. شما باید بدانید ابتدا، وسط و پایان محتوا چگونه باشد.

خوب بنویسید و حتماً آن را ویرایش کنید و اگر نیاز بود، مجدداً ویرایش کنید:

از علائم نگارشی، به درستی استفاده کنید، دستور زبان را بررسی کنید و سعی کنید روی موضوع اصلی محتوا متمرکز باشید. در صورت لزوم سوابق موجود را ارائه دهید.

یک سطر در مورد نویسنده محتوا داشته باشید:

برای گوگل مهم است که محتوا توسط چه کسی نوشته شده است. برند یا نویسنده محتوا کیست؟ مطمئن شوید که گوگل این موضوع را می‌تواند تشخیص دهد. هرچه اعتبار یک شخص بیشتر باشد، تأثیر آن در رتبه بندی صفحه بهتر خواهد بود.

محتوا باید آموزنده، جامع، آموزشی باشد:

اطمینان حاصل کنید که محتوا معنا و مفهوم دارد. شما یک هدف ‌دارید. باید بررسی کنید که آیا به هدف تعیین شده دست یافته اید؟ آیا آن را کاملاً توضیح داده اید؟ وقتی به خوانندگان خود آموزش دهید، آن‌ها از شما قدردانی می‌کنند و به شما وفادار خواهند بود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.