مقالات آموزشی

گام های طراحی لوگو مفهومی و هوشمندانه

مفید بود؟

طراحی لوگو مفهومی از جمله مفاهیم و عنوان‌هایی است که این روز در عرصه تبلیغات و طراحی لوگو و برند بسیار از آن می‌شنویم. اما به واقع طراحی لوگو مفهومی چیست و چگونه می‌توانیم دست به طراحی لوگو مفهومی بزنیم؟
اگر بخواهیم واقع نگر باشیم همه طراحی‌های به نوعی معنی و مفهوم دارند. گاهی این مفاهیم بر اساس اختیار طراح و صاحب کسب و کار طراحی و ساخته می‌شود و گاهی نیز به صورت ناخواسته به ذهن مخاطب انتقال داده می‌شود.

مفهوم نهفته در لوگو

در کلام ساده‌تر شما هیچ لوگو یا طراحی را نمی‌توانید پیدا کنید که مفهوم و معنی نداشته باشد. اما مسئله‌ای که باعث شده است عنوان طراحی لوگو مفهومی ساخته شود این است که عملا برخی از طراحی‌ها با هدف خاص و به صورت هوشمندانه انجام می‌گیرد و برخی دیگر تقریبا توجهی به این ابزار مهم ندارند.
از این رو نام دیگر طراحی لوگو مفهومی را می‌توان طراحی هوشمندانه دانست.

طراحی هوشمندانه

در طراحی هوشمندانه باید فاکتورهای مختلفی را رعایت کنید و از برخی فاکتورها نیز دوری کنید. در ادامه سعی می‌کنیم این بایدها و نبایدها را مورد بررسی قرار دهیم و به صورت کلی مسیر اصلی طراحی لوگو مفهومی را برای شما مشخص کنید. یادتان باشد دیدن انواع نمونه لوگوها می‌تواند راهکار خوبی برای درک مفاهیم گفته شده در این مقاله باشد!

طراحی لوگو مفهومی نه برای همه!

برای این که بتوانید طراحی لوگو مفهومی (Conceptual logo) یا هوشمندانه داشته باشید باید اولین قدم را به درستی درک کنید. در واقع بسیاری از صاحبان کسب و کار و کسانی که برای اولین بار می‌خواهند وارد بازار تجارت شوند تصوری نادرست و شاید اغراق آمیز از این بازار دارند.
معمولا بسیاری از آن‌ها معتقد هستند که تمام اقشار جامعه و بسیاری از مخاطبان بازار را می‌توانند سمت خود جذب کنند. از این رو یک نوع هدف بسیار بزرگ و شاید کاملا مبهم به نام ” تمام بازار” را در نظر می‌گیرند. اما یک حرفه‌ای و کسی که سال‌ها در بازار تلاش کرده به خوبی می‌داند بهترین‌ها و بزرگ‌ترین برندها هم اگر بخواهند همه بازار را برای خود کنند شکست می‌خورند

 

 

 برندهای بزرگ

به روند تجاری برندهای بزرگ تجاری مانند اپل و سامسونگ و … نگاه کنید. این‌ها به ظاهر در جهت جذب کل بازار تلاش می‌کنند اما وقتی بنرها و تبلیغات آن‌ها و روش جذب مخاطب آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم که هر کدام در تلاش برای جذب گروهی خاص هستند. این برندها نهایت تلاش خود را می‌کنند که به گروه‌های یکدیگر کاری نداشته باشند!
بنابراین اگر در ظاهر سامسونگ و اپل رقیب هستند اما در واقعیت این دو در حال فعالیت در گروه‌های خودشان هستند و تقریبا کاری با یکدیگر ندارند. بنابراین در ابتدای طراحی لوگو مفهومی این را بدانید که باید گروه واقعی مشتریان خودتان را مشخص کنید.

چگونه مشتریان خودمان را مشخص کنیم؟

این سوالی است که به صورت آکادمیک چندان جواب خاصی برای آن وجود ندارد و شما باید بر اساس تجربه نسبت به شناسایی و جذب مخاطبان خود اقدام کنید. اما به صورت کلی اگر بخواهیم بگوییم، شما باید بدانید که محصول یا خدمات شما برای کدام گروه‌ها می‌تواند جذاب و اثر بخش باشد.
سپس در میان این گروه‌ها بر اساس نیاز خودتان یک یا دو گروه را به صورت مشخص قرار دهید. بر اساس بزرگی کسب و کاری که دارید می‌توانید دست به انتخاب بزنید و گروه یا گروه‌هایی را مشخص کنید.

 

این گروه‌ها می‌توانند هدف تبلیغاتی و طراحی لوگو مفهومی شما را تشکیل بدهند. توجه کنید، هر چه این گروه‌ها دارای ویژگی‌های بارز و البته جذاب و منحصر به فرد باشند می‌تواند کار شما در طراحی لوگو مفهومی راحت‌تر کنند.پس در انتخاب گروه‌ها و فاکتورهایی که برای این انتخاب در نظر می‌گیرد سعی کنید ویژگی‌هایی را بگنجانید که کمتر کسب‌وکاری از آن‌ها استفاده کرده باشد. این‌گونه می‌توانید نسبت به جذب آن‌ها امیدوارتر باشید.

طراحی لوگو مفهومی، گام بعدی

در گام بعدی شما بعد از این که دانستید چه نوع مخاطب‌هایی دارید باید سعی کنید  آن‌ها را بشناسید. شناخت مخاطب به این معنی است که بدانید آن‌ها نسبت به چه ویژگی‌هایی حساس و نسبت به چه فاکتورهایی بی تفاوت تر هستند. نیاز واقعی آن‌ها را بشناسید و بدانید نقاط ضعف این گروه در چیست.
هر چه شناخت شما از مشتری خود قوی‌تر و بهتر و دقیق‌تر باشد همان‌قدر احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد بود. چرا که شما قرار است در ذهن مخاطب تاثیر بگذارید و این ممکن نیست مگر با داشتن شناخت مناسب از مخاطب.

 گام مهم‌تر

در کلام بهتر اگر بخواهیم بگوییم برای طراحی لوگو مفهومی شما باید مخاطب خودتان را بشناسید و بدانید که باید چه مفهومی را چگونه در ذهن او قرار دهید. شناخت شما از مشتری مسیرهای رسیدن این اطلاعات به ذهن مشتری را به شما نمایش خواهد داد. این گونه می‌توان گفت که این گام مهم‌ترین و موثر ترین گام برای طراحی لوگو مفهومی است.

طراحی لوگو مفهومی در گام سوم

در گام سوم شما تمام اطلاعات را با تجمیع کنید. در این بین اطلاعات کلی و جزئی در کنار یکدیگر قرار دارند. شما باید سعی کنید تا می‌توانید به اطلاعات جزئی اما مشترک گروه مشتریان خود تکیه کنید. اطلاعات هرچه قدر کلی‌تر باشد و گروه‌های بیشتری را درگیر کند اثربخشی تبلیغات کاسته می‌شود.
یک طراحی لوگو مفهومی این‌گونه است که شما باید دقیقا نوک تبلیغات خود را به سمت گروه هدف نشانه بگیرید. تمامی گروه‌های دیگر را کنار بگذارید. هدف شما جذب یک یا دو گروه است و شما باید مشغول صید آن‌ها باشید.

رازهای نگهداری مخاطب 

یادتان باشد که در صورتی شما در دنیای اقتصاد و کسب و کار اجازه حیات خواهید داشت که مخاطب داشته باشید. پس داشتن یک گروه از مشتری‌ها می‌تواند به منزله داشتن یک دژ محکم است.
بعد از آن شما می‌توانید رفته رفته گروه‌های خودتان را به همین شیوه گسترش دهید. اما یادتان باشد که نگه داشتن یک خانه ساده‌تر و کم هزینه تر از ساختن خانه‌ای نو است! پس بعد از این که مخاطب خود را جذب کردید نسبت به نگه داشتن آن نیز تلاش کنید. یکی از رازهای نگهداری درست مخاطب نیز در همین طراحی لوگو مفهومی خوابیده است.

  • تا چه حد با طراحی آرم و لوگو آشنا هستید؟

طراحی لوگو مفهومی، از ابزار درست استفاده کنید

گاهی پرسیده می‌شود که کدام انواع لوگو برای طراحی لوگو مفهومی مناسب‌تر است. در جواب باید گفت که شما باید بر اساس نیاز خود که در بالا آن را به فاکتوری به نام شناخت مخاطب متصل کردیم، دست به انتخاب بزنید. ممکن است مشتری‌های شما به‌گونه‌ای باشند که شما باید از نوع نوشتاری استفاده کنید و شاید نوع تصویری و مونوگرام و … برای شما مناسب‌تر باشد. این‌ها را شما باید مشخص کنید. شما نیز باید بر اساس شناختی که از مشتری پیدا کردید مشخص خواهید کرد.در کلام ساده‌تر طراحی لوگو مفهومی و هوشمندانه این‌گونه است که شما باید ببینید در کدام روش اثربخشی طراحی بیشتر خواهد شد.

 

نمونه طراحی‌های برندهای بزرگ

اما به طور کلی چند نکته مهم در این بین وجود دارد. تا می‌توانید سعی کنید طراحی خود را ساده‌تر انجام دهید. شلوغ بودن طراحی نمی‌تواند کمکی به شما بکند  و تنها شما را از هدف خود دور می‌کند. تا می‌توانید از یک یا دو رنگ اصلی استفاده کنید. رنگ آمیزی زیاد می‌تواند ذهن مخاطب را آشفته کند و عملا اطلاعات شما در این بین گم شود و از بین برود.

اگر به نمونه طراحی‌های برندهای بزرگ نگاه کنید اکثر آن‌ها از یک یا دو رنگ اصلی، معمولا سفید در کنار یکی از سه رنگ سبز، آبی یا قرمز استفاده می‌کنند. علت این امر این است که آن‌ها دوست ندارند اطلاعات رنگ باعث شود اطلاعات اصلی از بین رود. این یک طراحی لوگو مفهومی است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.