مقالات آموزشی

بررسی برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ

امروزه هر پلن یا برنامه دیجیتال مارکتینگ شامل یک استراتژی دیجیتال است. این به این دلیل است که اهداف بازاریابی معمولاً بر این تمرکز می‌کنند که چگونه کسب و کار می‌تواند به مشتریان بالقوه بیشتری دست یابد، مشتریان فعلی را حفظ کند و فروش را افزایش دهد. با توجه به اینکه بیشترین مشتریان شما در بستر اینترنت فعال هستند و حضور دارند، دیجیتال مارکتینگ به یکی از مؤثرترین راه‌های ارتباط تبدیل شده است، زیرا شما می‌توانید با مشتریان خود در کانال‌های دلخواهشان ارتباط برقرار کنید. سازمان‌هایی که قصد دارند خود را در بازار متمایز کنند، می‌دانند که دسترسی مؤثر و تعامل با مشتریان بالقوه بیشترین اهمیت را دارد. این به معنای استفاده از روش‌های خلاقانه برای ارتباط با افراد مناسب در مکان مناسب و ارائه پیامی قانع‌کننده است که به آنها کمک می‌کند تصمیم بگیرند که آیا یک محصول ممکن است نیازهایشان را برآورده کند یا خیر. برای اینکه یک پلن دیجیتال مارکتینگ واقعاً مؤثر باشد، باید در عین کاربردی بودن دارای اطلاعات کامل باشد. برای دستیابی به اهداف تجاری خود لازم است از چگونگی برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ آگاهی داشته باشید، پس با ما همراه شوید تا مراحل را با یکدیگر مرور کنیم.

 

راهنمای مطالعه متن
  • پلن دیجیتال مارکتینگ چیست
  • چگونه یک پلن دیجیتال مارکتینگ ایجاد کنیم

 

پلن دیجیتال مارکتینگ چیست

یک پلن دقیق طراحی شده حاوی «نقشه» با دستورالعمل‌های گام به گام برای دستیابی به اهداف است که به آن پلن دیجیتال مارکتینگ می‌گویند. اگرچه تنها ۳۷ درصد از بازاریابان اقدامات خود را مستند می‌کنند، داده‌ها نشان می‌دهد که ثبت استراتژی‌های شما شانس موفقیت کسب و کار را افزایش می‌دهد. یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ این است که می‌توانید رویکردهای مختلف را آزمایش کنید و به سرعت برنامه خود را بر اساس اینکه چه کار می‌کند و چه چیزی کاربردی نیست، تنظیم کنید. به همین دلیل تنظیم پلن دیجیتال مارکتینگ اهمیت فراوانی دارد.

چگونه یک پلن دیجیتال مارکتینگ ایجاد کنیم

دیجیتال مارکتینگ مسیرهای متنوعی را برای مدیران بازاریابی فراهم می‌کند تا مشتریان بالقوه را به کسب‌وکارهای مختلف جذب کنند. با این حال، سرمایه‌گذاری بر روی کانال‌ها و رسانه‌هایی که به شما در جذب، رشد و حفظ مشتریان کمک می‌کنند، مهم است. پاسخ به سوالات زیر می‌تواند به تیم‌های بازاریابی کمک کند تا از استراتژی‌های مناسب برای پیشبرد اهدافشان بهره‌مند شوند:

  • اهداف تجاری و بازاریابی شما چیست؟
  • بودجه دیجیتال مارکتینگ شما چقدر است؟
  • مشتریان هدف شما چه افرادی هستند؟
  • مخاطبان شما از کدام کانال‌های آنلاینی استفاده می‌کنند؟
  • چه مزایایی از محصولات و خدمات خود را می‌خواهید تبلیغ کنید؟
  • برای بهبود تجربه مشتری چه تغییراتی لازم است؟
  • موفقیت کسب‌وکار شما چگونه سنجیده خواهد شد؟

 

پس از پاسخ دادن به سوالات بالا می‌توانید پلن دیجیتال مارکتینگ مناسب کسب‌وکارتان را ایجاد کنید. برای این کار از مراحل زیر پیروی کنید:

  1. تعریف نام تجاری
    اولین قدم برای موفقیت در پلن دیجیتال مارکتینگ تعریف برند است. مهم است که از ویژگی‌ها و مزایای برند خود آگاه باشید تا بتوانید محصولات و خدمات خود را به مخاطبان خود ارائه کنید. چه چیزی را به مشتریان ارائه می‌دهید که رقبای شما از ارائه آن عاجز هستند؟ مهم است که بدانید چه چیزی کسب و کار شما را منحصر به فرد می‌کند تا بتوانید آن را برای مخاطبان خود بازاریابی کنید. بسیاری از افراد یک کسب و کار را بر اساس ارزش‌ها و ماموریت خود تعریف می‌کنند. به عنوان مثال، تامز، یک شرکت تولید کفش، با هدفش که ارائه کفش به مردم آفریقا است، شناسایی می‌شود. هر بار که شخصی خریدی انجام می‌دهد، تامز یک جفت را به فردی در آفریقا اهدا می‌کند.
  2. ایجاد پرسونای خریدار
    شما نمی‌توانید بدون اینکه بدانید به چه کسی می‌خواهید دسترسی پیدا کنید یک پلن دیجیتال مارکتینگ موثر ایجاد کنید. مرحله بعدی پلن دیجیتال مارکتینگ، ایجاد شخصیت یا پرسونای خریدار برای تعریف مخاطب هدف شما است. شخصیت‌های خریدار افرادی خیالی هستند که نشان دهنده ویژگی‌های افرادی هستند که می‌خواهید برای خرید محصولات یا خدمات خود هدف قرار دهید. آنها مشتری ایده آل شما و افرادی هستند که به احتمال زیاد از کسب و کار شما خرید می‌کنید. برای ایجاد شخصیت خریدار، باید اطلاعاتی نظیر محل (شهر، کشور) زندگی، سن، درآمد، عنوان شغلی، سرگرمی‌ها و علایق، اهداف خرید، را جمع‌آوری کنید. همه اینها به شما کمک می‌کنند شخصیت خریدار خود را شکل دهید. شخصیت‌های خریدار به شما کمک می‌کنند هنگامی که کمپین بازاریابی خود را اجرا می‌کنید بدانید چه افرادی را هدف قرار می‌دهید. در بسیاری از موارد، شما بیش از یک شخصیت خریدار مورد هدف خود خواهید داشت. ایجاد این پرسوناها به شما کمک می‌کند انواع مختلفی از خریداران را بر اساس علایق و نیازهایشان بازاریابی کنید.
  3. هدف‌گذاری
    پیش از راه‌اندازی کمپین بازاریابی باید اهداف خود را مشخص کنید. تعیین اهداف بسیار مهم به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که آیا کمپین بازاریابی شما به طور موثر برای کمک به رشد کسب و کار شما کار می‌کند یا خیر. هنگام هدف‌گذاری لازم است اهداف کوچک و بزرگ را تعیین کنید. اهداف کوچک شما باید به شما کمک کند تا در مسیر دستیابی به اهداف بزرگ خود قرار بگیرید. به عنوان مثال، اگر هدف بزرگ شما افزایش ۴۰ درصدی تبدیل است، هدف کوچک شما ممکن است به دست آوردن ۲۰۰ دنبال کننده جدید در اینستاگرام باشد. این هدف کوچکتر به شما کمک می‌کند تا برای رسیدن به هدف بزرگتر تلاش کنید. در این مرحله به شما پیشنهاد می‌کنیم از سیستم هدف‌گذاری SMART پیروی کنید. در این سیستم، اهداف قابل اندازه گیری هستند، یعنی اهداف شما مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و وابسته به زمان باشد.

 

برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ نیازمند تخصص و تجربه کافی است و کسی که این کار را برای شما انجام می دهد، باید با تمامی وظایف دیجیتال مارکتینگ، حیطه های کاری و ابزارهای آن آشنا باشد. برای تدوین یک برنامه دیجیتال مارکتینگ حرفه ای برای کسب و کار خود همین حالا با ما در وبتو تماس بگیرید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.