مفید بود؟

اجازه دادن به کاربران جهت اظهارنظر درباره محتوای سایت راهی عالی برای افزایش تعامل و ارتباط با آنها است. بنابراین، انتخاب یک سیستم کامنت گذاری مناسب که برای شما کارساز باشد، نتیجه خوبی برای سئو سایت در بر خواهد داشت. وقتی گوگل ببیند که کاربران در سایت شما فعالیت میکنند مطالب شما را مفید میداند و آنها را در صدر لیست نتایج جستجو قرار خواهد داد.

شما میتوانید برای دریافت کامنت یک سیستم کامنت گذاری در سایت خود نصب کنید. البته بهتر است قبل از نصب سیستم های کامنت گذاری، برخی از فاکتورها را به خاطر بسپارید.
• آیا می خواهید کاربران از طریق کامنت به شبکه های اجتماعی شما نیز هدایت شوند؟
• آیا می خواهید تمامی نظرات را ذخیره کنید تا در صورت تغییر سیستم کامنت گذاری مجددا آنها را بارگذاری کنید؟
• آیا سیستم های کامنت گذاری روی سرعت سایت تاثیر منفی می گذارند؟ شکی نیست که بارگیری سرویس Disqus در یک صفحه وب کمی طول می کشد. بنابراین، آیا این سرویس های اظهار نظر وبلاگ، مانند Disqus، به نوعی روی SEO تأثیر منفی می گذارند؟
تمام این ها سوالاتی است که قبل از نصب یک سیستم استاندارد باید از خود بپرسید.

 

راهنمای مطالعه متن
  • کامنت چیست؟
  • چرا کامنت برای سایت اهمیت دارد؟
  • تاثیر محتوای کامنت در سئو سایت
  • مزایای کامنت برای سئو سایت چیست؟
  • چگونه کامنت های بی کیفیت سایت را کنترل کنیم؟

 

کامنت چیست؟

کامنت در واقع همان سیستم تبادل نظر بین کاربران است. این واژه از زمان ظهور شبکه های اجتماعی به یک واژه مهم تبدیل گشته است.
به زبان ساده، کامنت ها پاسخی به محتوای شما از طرف افرادی است که برای خواندن آن وقت گذاشته اند. نظرات می توانند مثبت یا انتقادی باشند، یا می توانند سوالاتی را مطرح کنند و به اطلاعات مربوط به صفحه اضافه کنند. آخرین مورد مهمترین بخش برای افرادی است که به طور فعال در بازاریابی محتوا مشارکت داشته و قصد افزایش رتبه سایت را دارند.
کامنت می تواند به یک پیج یا وب سایت اعتبار ببخشد. زیرا قطعا محتوای تولید شده به قدری جذاب و تعامل برانگیز بوده که مخاطب را مجاب به انجام واکنش کرده است.

چرا کامنت برای سایت اهمیت دارد؟

کامنت ها جزو جدایی ناپذیر شبکه های اجتماعی و محتوای سایت هستند. بدون دانستن نظر کاربران هیچگاه نمی توان به نقص های خود پی برد. در ادامه به 4 مورد از فاکتورهای اساسی که کامنت را برای هر جامعه ای مهم می سازد، اشاره شده است.

  • پرورش کمپین در بستری که متعلق به شماست

وب سایت و شبکه های اجتماعی شما پایگاه مرکزی فعالیت شما هستند. چطور می توانید این پایگاه های مهم را بدون در نظر گرفتن یک سیستم کامنت گذاری به حال خود رها کنید؟
کاربران همگی دوست دارند تا با هم در تعامل باشند و نظرات خود را زیر هر پست درج کنند.

مشارکت کاربران پست شما را بهتر جلوه می دهد

نکات و توصیه های اضافی کاربران باعث می شود تا پست های موجود در یک وبلاگ برای خوانندگان آینده بسیار مفیدتر باشد. حتی اگر نظرات کوتاه و مختصر باشند باز هم به کیفیت پست اضافه می کنند.

  • گفتمان آزاد ما را قویتر می کند

مسلم است که برخی از خوانندگان با پست شما مخالف خواهند بود. این مسئله شما را مجبور به دفاع از خود می کند؛ به طوری که ممکن است کمی وقت گیر باشد، اما این بخشی از گفتمان است و ارتباطات آزاد دو طرفه دنیای اجتماعی ما را بسیار هیجان انگیز می کند. زمانی که به کاربران اجازه دهید تا به طور آزادانه نظرات خود را بگویند و شما نیز در مقابل آنها جبهه نگیرید، زمان پیروزی شماست.

  • افزایش نرخ تبدیل و وفاداری کاربران

در بیشتر موارد کسانی که به طور منظم در مورد وبلاگ شما نظر می دهند، سرسخت ترین حامیان شما هستند. کامنت ها موجب می شود تا کاربران احساس نزدیکی با شما کنند. امری که آنها را نسبت به شما وفادار خواهد کرد.

تاثیر محتوای کامنت در سئو سایت

حال برگردیم سر سوال اصلی! آیا محتوای کامنت می تواند تاثیری روی سئو داشته باشد یا خیر؟
خوب، بله، آنها این کار را می کنند. البته این مسئله همیشه و در همه جا صدق نمی کند. زیرا، بارگیری آنها بسیار کند است و بیشتر اوقات گوگل محتوای آن نظرات را بارگیری نکرده و از آنها برای رتبه بندی آن صفحه استفاده نمی کند.
در واقع ایندکس شدن نظرات و تاثیرگذاری آنها روی سئو بستگی به میزان استفاده از کلمات کلیدی دارد. به فرض شما یک محتوا درباره “طراحی لوگو” نوشته اید. گوگل تنها کامنت هایی را مهم در نظر می گیرد که حاوی این کلمه کلیدی و مشابه آن باشند. در غیر این صورت وقت خود را صرف بررسی کامنت های بدون محتوا و بی ربط نمی کند.
وب سایت yoast.com درباره سیستم کامنت گذاری این گونه تفسیر می کند:
“”ما شخصا این سرویس ها را دوست نداریم زیرا بارگذاری صفحه را بسیار کند می کنند و باعث می شوند سرعت پاسخگویی افراد به مطالب شما کم شود. به همین دلیل است که در yoast.com ما از وانیل ساده وردپرس استفاده می کنیم. ما این سیستم را به صورت رایگان با برخی ویژگی های اضافه شده در پلاگین Yoast Comment Hacks، منتشر کرده ایم. به همین دلیل است که تاکید ما روی آن است و از هیچ سرویسی مانند Disqus استفاده نمی کنیم.
اما ما می دانیم که بسیاری از دارندگان سایت به دلیل خدمات گسترده سیستم های کامنت گذاری مانند Disqus از آنها استفاده می کنند. بنابراین این یک معامله است. ما انتخاب خود را کردیم، شما نیز باید خودتان انتخاب کنید. موفق باشید!””
همانطور که دیدید، نظرات مختلفی درباره تاثیر کامنت روی سئو وجود دارد. بیشترین مسئله ای که حتی ذهن سازندگان وردپس را به خود مشغول کرده، تاثیر سیستم های کامنت گذاری بر سرعت سایت است. چراکه سرعت سایت در سال 2018 میلادی به یکی از فاکتورهای سئو گوگل اضافه شد.
• بلاخره کامنت تاثیر دارد یا خیر؟
طبق بررسی هایی که تیم سئو وبتو انجام داد، ما از بین 1000 سایت برتر ایرانی در گوگل، 100 مورد از آنها را گلچین کردیم. مشاهدات ما نشان داد که سایت های صفحه نخست اغلب دارای کامنت های زیادی هستند.
مسله ای که نشان می دهد، تعامل کاربران در سایت خیلی در چشمان گوگل جلوه می کند.

مزایای کامنت برای سئو سایت چیست؟

وجود نظرات در وبلاگ برای افزایش SEO چند مزیت ذاتی دارد.
اولین مورد این است که آنها یک فرصت عالی برای درج کلمات کلیدی مرتبط (LSI) هستند. این کلمات کلیدی در اصل مترادف کلمات کلیدی اصلی محتوا هستند که به شما امکان می دهد تا رتبه پست وبلاگ را تا حد زیادی بالا ببرید.
البته، این مسئله به شانس هم برمی گردد! این که چقدر از کاربران شما از این کلمات کلیدی در کامنت های خود استفاده کنند. یک ترفند ساده برای این کار وجود دارد و آن هم این که در پایان پست چند سوال مطرح کنید که مخاطب را مجاب به استفاده از چنین کلماتی کند.
بنابراین اگر وبلاگی با موضوع “چرا سئو مهم است” نوشته اید، کاربری ممکن است نظر دهد “موافقم، سئو شگفت انگیز است!”
یا مثلا در پایان وبلاگ بپرسید آیا “سئوی داخلی” بازخورد بیشتری دارد یا “سئوی خارجی” سایت؟ اینکار باعث می شود تا کاربر برای پاسخ دادن حتما یکی از کلمات سئوی داخلی یا سئوی خارجی را انتخاب کند.
می بینید که شما توانستید در کامنت پست مورد نظر از کلمات کلیدی به صورت زیرکانه استفاده کنید.

چگونه کامنت های بی کیفیت سایت را کنترل کنیم؟

موضوع مهم بعدی درباره آن دسته از کامنت هایی است که یا بی ادبانه هستند، یا منتقدانه و از همه بدتر اسپم! کامنت های بی ادبانه را که خیلی راحت می توان با فیلتر کردن (ساختن لیستی سیاه از کلمات بد) برخی کلمات توهین آمیز در تنظیمات سیستم کامنت گذاری مسدود کرد.
همچنین می توان کامنت ها را مدیریت کرد و تنها با نظر ادمین به ثبت رساند. اما این کار بسیار وقت گیر است. زیرا نمی توان روزانه صدها کامنت را خواند و موارد بد را از خوب جدا کرد.
پس بهتر است فکر یک راه حل ساده بود.
تمرکز اصلی ما روی جلوگیری از کامنت های اسپم است. برای این کار باید به قسمت تنظیمات کامنت رفت و دیدگاه هایی که دارای لینک و کلمات مشکوک هستند را در صف بررسی نگه داشت.
برای جلوگیری از کامنت های اسپمی هم که دارای لینک هستند، می توان فیلد آدرس سایت را در کامنت حذف کرد. برای این کار می توان پلاگین Remove Fields را از مخزن وردپرس دانلود و نصب کرد. بلافاصله پس از نصب افزونه، به جز بخش نام و ایمیل، فیلدهای اضافی حذف خواهند شد.
در صورت عدم تمایل به نصب افزونه می توانید از کد زیر استفاده کنید. بهتر است برای بهم نریختن کدهای وردپرس آن را به طور مستقیم وارد نکنید. در عوض از افزونه Snippets برای درج کدهای دلخواه استفاده کنید. کد حذف فیلدهای اضافی کامنت به قرار زیر است:

 

function wpb_disable_comment_url($fields)
{
unset($fields[‘url’]);
return $fields;
}
add_filter(‘comment_form_default_fields’,’wpb_disable_comment_url’);

سخن پایانی در خصوص تاثیر کامنت روی سئو سایت 
کامنت های می توانند تاثیر خوبی روی سئو سایت داشته باشند. سیستم نظردهی موجب تعامل بیشتر کاربران با محتوای سایت می شود.
سعی کنید همیشه کامنت های کاربران را سریع پاسخ دهید. این امر اعتماد آنها را به شما جلب کرده و آنها را تبدیل به کاربران وفادار می کند. توصیه می شود کامنت های انتقادی را نیز پاسخ روشن دهید و از خود در برابر آنها به خوبی دفاع کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.