مفید بود؟

در  این مقاله در رابطه با هفت نکته طلایی بهینه سازی crawl budget صحبت می کنیم چرا که اگر دارای وب سایت در دنیای اینترنت باشید مطمئنا بهینه سازی crawl budget می تواند برای شما بسیار مفید واقع شود، شاید از خود بپرسید که بهینه سازی crawl budget چیست؟

در واقع برای اینکه در سئو وب سایت رشد داشته و روز به روز بهبود عملکرد وب سایت را مشاهده کنید نیاز است تا یک سری اقدامات به منظور بهبود نرخ خزش انجام شود که به عنوان یکی از وظایف و مسئولیت های متخصصین سئو به شمار می آید اما متاسفانه تعداد کثیری از متخصصان سئو نسبت به این موضوع بی اهمیت هستند اما محدود کسانی که در امور سئو با جدیت کار را دنبال می کنند قاعدتا در گوگل بسیار محبوب خواهند شد.

نرخ خزش چه بوده و منظور از بهینه سازی crawl budget چیست؟

اگر بخواهیم به صورت خلاصه در مورد اهمیت بهینه سازی crawl budget صحبت کنیم بهتر است اول از همه توضیح مختصری در مورد نرخ خزش بدهیم تا اول از همه با نرخ خزش آشنا شویم، به طور کلی ربات های گوگل بعد از انتشار مطالبی در سایت به اصطلاح مطالب شما را index می کنند و با توجه به میزان محبوبیت سایت رفته رفته در گوگل به شما جایگاه اختصاص می دهد.

اما اهمیت بهینه سازی crawl budget زمانی مشخص می شود که بازدید های گوگل و این ربات برای سایت شما زیاد باشد، به عبارت ساده تر هر چقدر خزنده های گوگل از وب سایت شما بازدید بیشتری انجام دهند در نهایت سرعت index صفحات بالاتر خواهد بود، اما ممکن است این سوال برای مشا به وجود بیاید که چه عواملی بر روی crawl budget موثر است.

عوامل موثر در بهینه سازی crawl budget

همانطور که در متن های بالا خدمت شما عرض کردیم برخی از عوامل باعث می شود که نرخ های خزش در سایت بالا رود اما اول از همه بهتر است در مورد عوامل منفی بر روی نرخ خزش کرده و از تاثیر بهینه سازی crawl budget صحبت کنیم. اول از همه باید تمام لینک های بی کیفیت که تاثیر منفی بر روی  crawl budgetمی گذارد را بررسی کنید تا مشکلی برای URL های سالم به وجود نیاید و وب سایت شما به درستی به وسیله گوگل بررسی شود.

در واقع یکی از مهم ترین نکاتی که پشتیبان سایت یا متخصص سئو باید به آن توجه داشته باشد این است که اول از همه محتوای تکراری در سایت وارد نشده و کیفیت آن نسبت به سایر سایت های رقیب بهتر باشد، البته عواملی دیگری هم بر روی این موضوع تاثیر گذار هستند که به توضیح هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

خرید از بهترین هاستینگ برای پایدار بالا

قبل از بهینه سازی  بودجه خزش یا crawl budget بهتر است به یک سری از نکات کلیدی دقت کنید تا بعد از اجرای سایت بر روی هاست با مشکل بر نخورید، یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین عواملی که باعث می شود گوگل وب سایت شما را به صورت مرتب بررسی کند پایداری سرور و نگهداری آن است.

در واقع قبل از اینکه هاست خود را انتخاب کنید بهتر است از نمونه وب سایت هایی که از خدمات هاستینگ استفاده می کنند اطلاعاتی به دست بیاورید، آنگاه از این موضوع مطمئن باشید که نرخ نگهداری و پایداری سرور بسیار بالا بوده و پشتیبانی قوی پشت آن وجود داشته باشد یا به عبارت ساده تر سرویس مورد نظر آپتایم بالایی داشته باشد تا ربات های گوگل بتوانند به راحتی در سایت شما عملیات خیزش را انجام دهند.

عدم ورود محتوای تکراری در وب سایت

همانطور که مستحضر هستید اولین اصول در انجام خدمات تولید محتوا  و یا نوشتن مطالب در سایت این است که مطالب منتشر شده به هیچ عنوان تکراری نباشد چرا که در صورت وجود محتوای تکراری وب سایت شما از گوگل نمره منفی دریافت کرده و گوگل ارزش خاصی برای سایت قائل نشده و همین موضوع باعث کاهش نرخ خیزش خواهد شد.

کیفیت محتوا

مهم نیست در مورد چه موضوعی مطالب خود را انتشار می دهید اگر محتوای شما کیفیت لازم نداشته باشد بی شک به مزاج گوگل خوش نیامده و اصلا نمی توان به بهینه سازی crawl budget فکر کرد.

 نحوه ی بررسی بهینه سازی crawl budget

شاید در سرچ کنسول قدیمی نظارت بر عملکرد و مشاهده ی گزارشات قدیمی کمی آسان به نظر می رسید اما با توجه به اینکه سرچ کنسول جدید گزارشات گذشته را از دید کاربر پنهان می کند به همین دلیل بررسی مشکلات سرور کمی سخت تر از گذشته شده و کمی نظارت بر آن مشکل به نظر می رسد اما هیچ نگران نباشید چرا که دو روش برای انجام این کار وجود دارد:

  1. لاگ های سرور را بررسی کنید.
  2. وارد کنسول جستجوگر گوگل شوید.
  •  Google Search Console

زمانی که وارد سرچ کنسول می شوید گزینه ی settings در میان سایر گزینه ها خودنمایی می کند، به راحتی می توانید با کلیک بر روی آن در بخش Crawl stats و همچنین Open report گزارشات مربوطه را مشاهده کنید که مربوط به سه ماه پیش است.

  • بررسی و مشاهده ی لاگ های سرور

 به طور معمول هر درخواستی که به سرور شما فرستاده می شود در بخش server logs ذخیره می گردد، بنابراین در این گزارشات متوجه می شویم که هر بار خزنده و ربات های گوگل از وب سایت شما بازدید می کنند گزارشات مربوطه در این قسمت یعنی server logs لیست می شود که اگر متخصص سئو باشید به راحتی می توانید از آمار های لیست شده اقدام به تجزیه و تحلیل خزنده های گوگل کنید.

البته لازم به ذکر است که غیر از دو مورد معرفی شده ابزار هایی وجود دارند که به صورت نسخه ی پولی در اختیار کاربران قرار گرفته تا اطلاعاتی در خصوص عملکرد خزنده ها در اختیار متخصص سئو قرار دهد تا موارد زیر را بررسی کنند:

  • ربات های گوگل دقیقا چه خطاهایی را در حال ایندکس گزارش داده اند.
  • صفحاتی که برای گوگل به راحتی در دسترس بودند.
  • تعداد دفعات و زمان crawl budget چه زمانی بود.

  ابزارهایی که برای بهینه سازی crawl budget نیاز هستند

  • Seolyzer.
  • Botlogs by Ryte
  • OnCrawl Log Analyzer
  • SEO Log File Analyser by Screamingfrog

  • SEMrush Log File Analyzer

دلایل عدم بهینه سازی نرخ خزش چیست؟   

 با توجه به اینکه بهینه سازی crawl budget بسیار مهم و حائز اهمیت است به همین دلیل بهتر است به بررسی دلایل عدم بهینه سازی نرخ خزش بپردازیم؛ به طور کلی بسیاری از متخصصان سئو بر این باورند که نرخ خزش تاثیری بر روی رتبه بندی سایت ندارد.

اما باید عرض کنیم کسانی که این نظر را دارند به طور کامل در اشتباه هستند چرا که یکی از کارمندان عالی رتبه شرکت گوگل اظهار کردند که نرخ خزش برای وب سایت شما نیاز بوده و برای رتبه بندی بسیار تاثیرگذار است و با توجه به بازدید وب سایت باید نرخ خزش نیز بررسی شود تا به وب سایت شما آسیب وارد نشود.

چگونه crawl budget را بهینه کنیم؟

 به طور کلی روش های مختلفی برای کمک به بهینه سازی crawl budget وجود دارد که به شرح زیر می باشند:

  1. اجازه دسترسی و خزیدن به گوگول در فایل Robots.txt داده شود.
  2. زنجیره های ریدایرکت بسیار مهم هستند و باید به صورت مرتب بررسی شوند که زنجیره ریدایرکت وجود نداشته باشد، در واقع ریداریکت ها حلقه ایجاد نکرده و در وب سایت های بسیار بزرگ از  redirect 302 و 301  استفاده شود.
  3. از html استفاده کنید.
  4. به هیچ عنوان خطای http در سایت وجود نداشته باشد.
  5. در هنگام قرار دادن پارامتر و عبارت در URL بسیار دقت کنید.
  6. نقشه سایت به صورت مرتب بروز شود.
  7. تگ های hreflang بسیار ضروری هستند.ش

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.