مفید بود؟

برای جواب به پرسش شکل های مختلف محتوا باید به این نکته توجه کنید که امروزه محتواها انواع و شکل های مختلفی دارند. بااین‌حال تمام محتواها در یک نقطه اشتراک دارند. تمامی محتواها برای مخاطبان تولید می‌شود درنتیجه تفاوت‌ها به شیوه ارائه آن‌ها به مخاطبان است. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که شکل های مختلف محتوا بر اساس مخاطب می‌تواند به دودسته زیر تقسیم شود.

شکل های مختلف محتوا ازنظر مخاطبان:

 محتوایی که باری مخاطبان عام تولید و منتشر می‌شوند.

وقتی محتوا برای مخاطب عام تولید می‌شود باید به این نکته توجه کنید که فهم آن برای عام افراد امکان‌پذیر باشد. شاید در نگاه اول این‌گونه تولید محتوا ساده باشند اما وقتی قرار باشند در خصوص نحوه کار یک قطعه سخت افزاری و یا یک وسیله برقی برای عام افراد صحبت کنید موضوع سخت تر و پیچیده تر می‌شود.

شکل های مختلف محتوا برای عام افراد تولید می‌شوند و این نوع محتواها در روان بودن، سادگی، بدون پیچیدگی های دستوری و موارد این‌چنینی با هم اشتراک دارند. از محتواهایی که باری عام تولدی می‌شود می‌توان به محتوای طنز، محتوای خبری، دانستنی های عمومی و غیره اشاره کرد.

 محتوایی که برای مخاطبان خاص تولید و منتشر می‌شوند.

تولید محتوای که برای قشر خاصی از مخاطبان باشد فرایند تولید ساده تری دارد اما این گونه محتوا نیز دارای پیچیدگی های خاصی هستند. شما هر محتوایی را نمی‌توانی برای قشر خاص تولید کنید. در این‌گونه محتواها شما باید از جنبه های علمی به موضوعات بپردازید چرا که مخاطب شما قشری هستند که به موضوع کم و بیش اشراف دارند و قرار است محتوای شما به دانش آن‌ها اضافه کند.
شکل های مختلف محتوا که باری قشر خاص تولید می‌شود در یک بخش اشتراک دارند و آن هم این است که جنبه های مختلف علمی را پوشش می دهند. درنتیجه این گونه محتواها عموماً نیازهای تخصصی مخاطبان را برطرف می کنند. از نمونه محتواهایی که برای قشر خاص مخاطبان تولید می‌شود می‌توان به مقاله های علمی و بررسی های فنی و تخصصی در سایت ها اشاره کرد.

شکل های مختلف محتوا ازنظر نحوه انتشار

شکل های مختلف محتوا را می‌توان ازنظر نوع انتشار نیز دسته بندی کرد. در این حالت محتواها عموماً به چند حالت تقسیم می‌شود. محتواها به هر صورتی که تولید شوند برای انتشار تنها یکی از چهار حالت زیر را می‌تواند شامل شوند. البته در برخی از روش ها شما می‌توانید تمامی این چهار حالت را با هم ترکیب کنید.

این چهار حالت در شکل های مختلف محتوا عبارت‌اند از:

1. محتوای متنی

یکی از ساده ترین شکل های مختلف محتوا را می‌توان محتوای متنی در نظر گرفت این نوع شکل محتوا از قدیمی ترین موارد بوده است و از زمانی که انسان ها از حروف الفبا برای انتشار محتوای ها و دستورهای خود استفاده کرده محتوای متنی به وجود آمده است. محتوای متنی قدیمی ترین شکل محتوا نیست ولی امروزه پرکاربردترین نوع محتوا است. تقریباً تمامی صفحات وب سایت ها شامل محتوای متنی می‌شوند و هیچ سایتی در اینترنت وجود ندارد که اصلاً محتوای متنی نداشته باشد.

تأثیر گذار ترین راه ارتباط

ازنظر شکل های مختلف محتوا می‌توان گفت که محتوای متنی تأثیر گذار ترین راه ارتباط بین انسان ها است و شما می‌توانید با استفاده از یک محتوای متنی به راحتی تمامی موارد مد نظر خود را به دست مخاطب و کاربر سایت خود برسانید. در مقالات و نوشته ها، وبلاگ ها، نظرات و تمامی موارد از محتوای متنی برای رساندن موضوع به مخاطب استفاده می‌شود. به همین دلیل می‌توان یکی از مهم‌ترین شکل های مختلف محتوا را محتوای متنی نامید که همچنان در صدر استفاده محتوایی قرار دارند.

2. محتوای تصویری

محتوای تصویری را می‌توان قدیمی ترین شکل ارائه محتوا دانست. انسان های نخستین در ارتباط برقرارکردن با دیگران دچار مشکل بودن و هنوز کلمات و جمله ها شکل نگرفته بود اما در یک مورد اشتراک داشتند. آن‌ها می‌توانستند موضوعات مد نظر خود را با رسم شکل به مخاطبان خود نشان دهند. درنتیجه یکی از قدیمی ترین شکل های مختلف محتوا را می‌توان تصویر روی غارها که توسط انسان های اولیه کشیده شده است دانست.

امروزه استفاده از محتوای تصویری به کمک محتوای متنی آمده است و درنتیجه محتوای متنی را جان تازه ای بخشیده است. قطعاً یکی از مواردی که شما در هنگام مطالعه یک کتاب به آن برخورد می کنید این است که چرا کتاب فقط متن دارد و در آن هیچ تصویری استفاده نشده است همین امر باعث خسته شدن چشم شما و خسته شدن شما از کتاب ها می‌شود. همین موضوع را طراحان مجلات متوجه شده اند در مجلات و کتاب های دیگر از محتوای تصویری در کنار محتوای متنی استفاده شده است.

شکل های مختلف محتوا

امروزه از محتوای تصویری به‌عنوان یکی از شکل های مختلف محتوا در کنار محتوای متنی استفاده می‌شود. محتوای تصویری که طراحی خوبی داشته باشد در کنار یک متن خوب می‌تواند به خوبی مخاطب را به خود جذب کند. امروزه اشکال مختلفی از محتوای تصویری در دنیای اینترنت استفاده می‌شود. استفاده از اینفوگرافیک ها، کاتالوگ های دیجیتال، پوستر های دیجیتال و بنرها که محتوای تصویری را در کنار محتوای متنی قرار داده‌اند به یکی از محبوب ترین شکل های مختلف محتوا در اینترنت تبدیل شده اند.

3. محتوای صوتی

محتوای صوتی را می‌توان یک از جدیدترین شکل های مختلف محتوا در دنیای اینترنت دانست. از محتوای صوتی شما فقط در دنیای دیجیتال می‌توانید استفاده کنید. محتواهای صوتی در سال های اخیر به قدری محبوب شده اند که اکثر کتاب های مطرح دنیا دارای نسخه های صوتی نیز هستند.
یکی از قدیمی ترین ابزارهای ارائه محتوای صوتی را می‌توان رادیو دانست که امروزه نفرات بسیار کمی از این دستگاه محبوب استفاده می کنند. در زمانی که هنوز تلویزیون و اینترنت در دسترس افراد قرار گرفته بود این رادیو ها بودند که با ارائه محتوای صوتی جذاب مخاطبان را ساعت ها پای رادیو نگه می داشتند.

 قابلیت های مهم اینترنت

با گسترش اینترنت در بین کاربران امروزی استفاده از رادیو ها کاهش پیدا کرده است اما محتوی صوتی راه و مسیر جدید را برای گسترش پیدا کرده است. یک از قابلیت های مهم اینترنت ارائه فایل های صوتی به کاربران است درنتیجه محتوای صوتی به‌عنوان یکی از بهترین شکل های مختلف محتوا را می‌توان به راحتی از اینترنت دانلود کرده و در مواقعی که نیاز دارید به آن گوش دهید. به این نوع محتواها پادکست گفته می‌شود. امروزه پادکست ها به یکی از محبوب ترین شکل های مختلف محتوا تبدیل شده اند.

4. محتوای ویدئویی

رشد سریع اینترنت و شبکه های اجتماعی کاربران را با پدیده‌ای جذاب روبرو کرد. استفاده از فایل های ویدئویی به‌عنوان یک محتوای جذاب ف در ابتدا فایل های ویدئویی بر اساس تیزر های تبلیغاتی و فایل های از قبل ساخته شده در استودیو ها بود اما ظهور و گوشی های تلفن همراه هوشمند و دوربین های فیلمبرداری دیجیتال ساخت کلیپ های ویدئویی تحولی سریع پیدا کرد.

جدیدترین شکل های مختلف محتوا

محتوای ویدئویی را می‌توان یک از جدیدترین شکل های مختلف محتوا دانست که در سال های اخیر به رشد قابل قبولی دست پیدا کرده است. استفاده از سرویس های ویدیویی مانند یوتیوب آپارات باعث شده که ساخت کلیپ های ویدئویی و محتواهای ویدئویی با دقت و نظارت بیشتری صورت بگیرد.

محتوای وب

امروزه محتواهای ویدئوی با داشتن کلیپ های تصویری، محتوای عکسی و محتوای متنی و محتوای صوتی به یک پکیج کامل ارائه محتوا تبدیل شده اند. شما می‌توانید به راحتی با تولید یک فایل ویدئویی به راحتی بر ذهن و تصمیمی گیری مخاطب تأثیر مستقیم بگذارید. یکی از ویژگی های مهم فایل های ویدئوی و محتوای ویدئویی این است که به‌عنوان یک از بهترین شکل های مختلف محتوا می‌تواند ارتباط مستقیمی با مخاطب برقرار کنند. این به این معنی است که در محتوای ویدئویی شما می‌توانید به صورت مستقیم با کاربر صحبت کنید و موارد مهم محتوای خود را در خصوص یک کالا و یا خدمات و یا یک موضوع با مخاطب خود در میان بگذارید.

شبکه های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها

با ظهور شبکه های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها محتواهای ویدیویی قالبی جدی تر و جدیدتری به خود گرفتند. یکی از محتواهای ویدیویی جذاب که به سرعت در دنیای اینترنت در حال انتشار است محتوای ویدئویی زنده یا همان استریم ها هستند. در این حالت افراد برای مخاطبان خود اقدام به پخش زنده محتوای ویدئویی می کنند.

درنتیجه از هر گوشه دنیا که کاربران و مخاطبان دسترسی به اینترنت داشته باشند می‌توانند وارد صفحه استریم و یا پخش زنده کاربر شوند و محتوای تصویری آن را مشاهده کنند. حتی برخی از پیام‌رسان‌ها پا را فراتر گذاشته اند و شما می‌توانید از طریق محتوای متنی سؤالات خود را از فرد منتشرکننده محتوا (Content publisher) به صورت زنده بپرسید و ایشان جواب شمارا در همان لحظه بدهد.

شکل های مختلف محتوا چه هستند

مواردی که در بالا به آن اشاره شد خلاصه‌ای از شکل های مختلف محتوا است که برای مخاطبان تولید می‌شوند. شما می‌توانید محتوای خود را به یکی از شکل های گفته شده تولید کنید و یا اینکه محتوای مد نظر خود را به شکل های مختلف محتوا تولید کرده و آن را برای ایران و مخاطبان خود در بسترهای گوناگون به اشتراک بگذارید. درنتیجه با این کار شما مخاطبان بیشتری جذب کرده و درنتیجه کسب و کار شما بهتر خواهد شد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.