مقالات آموزشی

بررسی طراحی لوگو ترکیبی و اثرات آن در یک کسب‌وکار

مفید بود؟

قبل از این‌که بخواهیم با اثرات طراحی لوگو ترکیبی آشنا شویم، بهتر است که ابتدا تعریفی دقیق از آن داشته باشیم. به‌طورکلی لوگو زبان یک برند محسوب می‌شود. هرچه این زبان گویاتر و شیواتر باشد همان‌قدر راه ارتباطی برند و مشتری و مخاطب هموارتر و راحت‌تر می‌شود و ارتباط سریعی میان این دو برقرار می‌شود. همین موضوع و چالش باعث شده است که انواع سبک طراحی لوگو داشته باشیم.

اثرات طراحی لوگو ترکیبی

هرکدام از این انواع می‌تواند اثری خاص داشته باشد و راه ارتباطی مختلفی با مشتری و مخاطب برقرار کند. این‌که شما کدام‌یک از این راه‌ها را انتخاب می‌کنید به چند فاکتور اصلی و اساسی بستگی دارد. مهم‌ترین فاکتور شناسایی نیاز کسب‌وکار است و این‌که گروه مشتریان شما چگونه است. وقتی بتوانید این فاکتور و شاخصه را به‌درستی تشخیص بدهید فاکتورهایی مانند علاقه و زیبایی و مباحث مالی طراحی لوگو به داستان اضافه می‌شود. ما در این مقاله سعی می‌کنیم بعد از شناساندن طراحی لوگو ترکیبی، این نوع طراحی را ازلحاظ‌های گفته‌شده موردبررسی قرار دهیماز اسم تا عمل در طراحی لوگو ترکیبی

همان‌طور که از نام طراحی لوگو ترکیبی مشخص است، این نوع طراحی به ترکیبی از دو یا چند چیز مختلف است. یک طراحی لوگو اصولاً یا به‌صورت نوشتاری طراحی می‌شود یا به شکل تصویری. وقتی طرحی مخلوط و ترکیبی از طراحی نوشتاری و تصویری را داشته باشد به آن طراحی لوگو ترکیبی می‌گویند. بنابراین عملاً طراحی لوگو ترکیبی گسترده بزرگ‌تری خواهد داشت که هزینه طراحی لوگو نیز مطرح است. و تعداد حوزه‌های بیشتری از کسب‌وکار را می‌تواند در اختیار خود داشته باشد.

ترکیب یک حرف با تصویر

به‌صورت کلی‌تر طراحی لوگو ترکیبی می‌تواند از ترکیب یک حرف با تصویر یا یک کلمه کامل با بخشی از تصویر صورت بگیرد. این گستره بزرگ طراحی می‌تواند دست طراح را باز بگذارد تا طراحی جذاب و البته یونیک به کاربر ارائه بدهد. در کلام بهتر علت استفاده از طراحی لوگو ترکیبی دقیقاً به خاطر یونیک بودن آن و امکان خاص‌تر کردن طراحی است. همین موضوع باعث شده است که برندهای مطرح و کسب‌وکارهای بزرگ که می‌خواهند گروه‌های مشتری و مخاطب‌های بزرگ‌تری را در اختیار داشته باشند از این طراحی به‌عنوان طراحی اصلی خود استفاده می‌کنند.

جذابیت‌های گرافیکی

از طرفی دیگر جذابیت‌های گرافیکی که این نوع طراحی دارد باعث شده است که افکت‌های حرکتی راحت‌تر در کنار آن قرار بگیرد. در کلام بهتر ابتدا این کمپانی‌های انیمیشن‌سازی مانند پیکسار بودند که از طراحی لوگو ترکیبی در ابتدای انیمیشن‌های خود استفاده کردند. بعد از موفقیت این لوگوها و داشتن بازخورد مناسب، برندهای مختلف سعی در استفاده از این نوع طراحی گرفته‌اند.

 

مزایا و معایب طراحی لوگو ترکیبی

بزرگ‌ترین مزیت طراحی لوگو ترکیبی بالا بودن گستره طراحی آن است. درواقع این نوع طراحی به صاحب کسب‌وکار و طراح این اجازه را می‌دهد که به شکل‌های مختلف و کاملاً اختصاصی لوگو را طراحی کند. این مزیت یعنی این‌که برند شما همواره در ذهن مخاطب خاص و تک خواهد بود.

البته صرف استفاده از یک طرح جدید و شاید عجیب به این معنی نیست که شما موفق شده‌اید. در طراحی لوگو ترکیبی باید به موارد و جزئیات گسترده‌ای دقت شود. به‌طور مثال تناسب بین حروف و تصویر اهمیت بالایی دارد. اگر این دو عنصر به‌درستی در کنار یکدیگر قرار نگیرد و از تناسب منطقی بهره‌مند نشده باشد، نه‌تنها شما یک طراحی لوگو ترکیبی جذاب ندارید بلکه بیشتر شما یک تصویر فتوشاپ شده و کاملاً مصنوعی در اختیاردارید که ذهن مخاطب به‌شدت آن را پس می‌زند.

مزیت استفاده از طراحی لوگو ترکیبی

مزیت مهم دیگر استفاده از طراحی لوگو ترکیبی این است که جزئیات بیشتری در دسترس شما قرار می‌گیرد. البته این اتفاق به نظر برخی از طراحان حرفه‌ای می‌تواند یک نقص نیز محسوب شود. زیرا هرچه جزئیات افزایش پیدا کند احتمال خطا نیز بیشتر می‌شود. اما اگر این جزئیات به‌درستی طراحی شود و در کنار یکدیگر قرار بگیرد می‌توان امیدوار بود که ذهن مخاطب ( که بیشتر به دنبال جزئیات است ) از کشف این جزئیات احساس رضایت کند و این لوگو را همیشه به خاطر داشته باشد.

معایب استفاده از طراحی لوگو ترکیبی

اما اگر بخواهیم معایب استفاده از طراحی لوگو ترکیبی را بگویم، باید به موارد بالا دوباره نگاه کنیم. سختی کار طراح و وقت‌گیر بودن این طراحی که به‌تبع می‌تواند موجب افزایش هزینه آن شود بزرگ‌ترین عیب طراحی محسوب می‌شود. در کلام بهر وقتی قرار است در یک کار اقتصادی حضورداشته باشید باید اقتصادی نگاه کنید. آیا طراحی لوگو ترکیبی ارزش صرف هزینه و وقت بالا را دارد و می‌تواند سودآوری خوبی برای برند شما داشته باشد؟ پاسخ این سؤال در نوع کسب‌وکار و شناخت شما از مشتری‌هایتان دارد.

طراحی لوگو ترکیبی برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

احتمالاً در ابتدا همه ما به‌عنوان صاحبان کسب‌وکار یا تجارتی خاص دوست داریم از طراحی لوگویی خاص استفاده کنیم. اما همان‌طور که گفتیم دنیای اقتصاد دنیای منطق‌هاست. باید دید که هزینه پرداخت‌شده برای خاص بودن لوگو آیا صرفه اقتصادی می‌تواند داشته باشد. به بیان بهتر با استفاده از طراحی لوگو ترکیبی چه میزان مشتری جدید به کسب‌وکار ما اضافه می‌شود؟ وقتی بتوانیم به این سؤال پاسخ دهیم درواقع به این نتیجه می‌رسیم که آیا از طراحی لوگو ترکیبی استفاده کنیم یا نه.

لوگو ترکیبی برای برندها

اما به‌طورکلی استفاده از طراحی لوگو ترکیبی  (Combined logo design) برای برندها و تجارت‌هایی مناسب است که اولاً گروه مشتری‌های بسیار وسیع و گسترده‌ای دارد. وقتی تجارتی با این گروه گسترده در ارتباط باشد یعنی با تعداد رقبای بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند. بنابراین بین آن‌ها باید خاص و مطرح باشد. از طرفی دیگر این‌گونه تجارت‌ها اصولاً محدود به یک منطقه جغرافیایی کوچک یا خاص نیستند و معمولاً به‌صورت قاره‌ای یا جهانی محصولات و خدمات خود را ارائه می‌دهند. بنابراین برندهای بزرگ و یا کمپانی‌هایی که در هدف‌های خودشان رسیدن به گروه مشتری‌های جهانی وجود دارند عمده مشتریان استفاده از طراحی لوگو ترکیبی محسوب می‌شوند.

طراحی لوگو ترکیبی به شکل ساده‌تر

البته طراحی لوگو ترکیبی به شکل ساده‌تر آن، یعنی استفاده از یک تصویر در کنار نام برند که معمولاً در کنار تصویر یا زیر آن استفاده می‌شود، می‌تواند طرحی ساده‌تر و ارزان‌تر محسوب شود. در کلام بهتر این نوع طراحی بیشتر یک طراحی لوگو ساده در کنار نام برند محسوب می‌شود که می‌تواند برای اکثر کسب‌وکارهای معمولی و ساده نیز به کار بیاید و اتفاقاً برای آن‌ها بسیار مفید خواهد بود.
یکی از علت‌های استفاده از طراحی لوگو ترکیبی این است که مشتری و مخاطب عملاً یک راهنمایی در لوگو برای رسیدن به نام برند داشته باشد. این‌گونه سرعت انتقال اطلاعات بسیار بالاتر می‌رود و آنجایی که به مخاطب دررسیدن به آن نام کمک شده ولی این خود او بوده است که به نام برند رسیده است، اثرگذاری بسیار بالایی نیز می‌تواند داشته باشد.

رنگ در طراحی لوگو ترکیبی

اما رنگ در انواع مختلف لوگو مانند طراحی لوگو ترکیبی اهمیت خاص و مشخص دارد. رنگ به‌عنوان یک نماد پنهان در تصویر و متن به‌کاربرده می‌شود. اگر دقت کرده باشید بیشتر برندها بر اساس یکرنگ مشخص لوگو و برند خودشان را معرفی می‌کنند. این رنگ می‌تواند نماد برند یا آن محصول باشد. این اتفاق در دنیای اقتصاد و تجارت و مدیریت فروش به این دلیل اهمیت دارد که مخاطب در هرجایی که باشد خواسته یا ناخواسته بارنگ‌های لوگو درجاهای مختلف زندگی خود برخورد خواهد داشت.

اگر طراحی لوگو به‌درستی صورت بگیرد و تبلیغات این برند به‌خوبی در ذهن مخاطب وجود داشته باشد، با دیدن رنگ یکسان یا نزدیک به برند در هرجایی دیگر نام برند در ذهن مخاطب زنده می‌شود و این می‌تواند یک آتش زیر خاکستر برای هر برندی محسوب شود.

یک برند باهوش!

یک برند باهوش معمولاً سعی می‌کند از رنگی استفاده کند که در فروشگاه‌ها بیشتر از آن رنگ استفاده می‌شود. این‌گونه ذهن مخاطب ناخواسته به سمت خرید آن محصول جذب می‌شود. البته استفاده از رنگ‌های متناقض نیز می‌تواند اثرات یکسانی داشته باشد. این نوع کسب‌وکار و نوع طراحی شماست که می‌تواند مشخص کند که از چه رنگ و چه طرحی برای این کار استفاده کنید.
در نظر داشته باشید همواره در هر مرحله طراحی لوگو خود را در جای مشتری و مخاطب بگذارید و یا آن را به اطرافیان و آشنایان خود نشان دهید و نظر آن‌ها را صادقانه بخواهید. یادتان باشد اگر این طراحی بتواند شمارا راضی کند، مخاطبان شمارا نیز می‌تواند راضی کند. به شرطی که با خودتان صادق باشید.

  • طراحی لوگو تجاری یک طراحی لوگو خاص

 

آنچه بر ما گذشت و آنچه که باید به خاطر بسپاریم

ما در این مقاله بیشتر سعی داشتیم با طراحی آرم و لوگو و به طور خاص با طراحی لوگو ترکیبی آشنا شویم. در این مسیر همان‌طور که چندین بار بیان شد مهم‌ترین فاکتور شناخت کسب‌وکار و نوع تجارت است. این شناخت می‌تواند شامل نوع محصولات، نوع ارائه محصولات و البته مهم‌تر از همه نوع مشتریان باشد. بعدازاین موارد مهم‌ترین فاکتور مربوط به هزینه‌های پرداختی مانند زمان و پول است. همه این موارد می‌تواند در انتها شمارا به یک طراحی لوگو مناسب سوق دهد.

قطبی در دنیای تبلیغات

طراحی لوگو ترکیبی، طراحی است که می‌تواند بیشتر به درد برندهای بزرگ و مطرح بخورد. برندهایی که اولا گروه‌های مشتری بزرگ‌تری دارند و به‌تبع آن با تعداد رقبای بیشتری قرار است بجنگد. از طرفی دیگر این نوع برندها عموماً توانایی این رادارند که بتوانند از این طراحی‌ها درجاهای مناسب مانند کارتون‌ها و موشن گرافی های مختلف استفاده کنند. چرا که طراحی لوگو ترکیبی خود از دنیای کارتون‌ها و انیمیشن ها به دنیای تجارت وارد شده است. از این رو می توان به خوبی از این موارد در دنیای موشن گرافی و … که امروز یک قطب در دنیای تبلیغات محسوب می شود استفاده کرد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.