مقالات آموزشی

بررسی توضیحاتی درباره بازاریابی نوین متناسب با تبلیغات مدرن

مفید بود؟

بازاریابی نوین

بازاریابی نوین، بیشتر بر پایه روش‌های الکترونیک و با استفاده از قدرت بی‌بدیل اینترنت و رسانه‌های مجازی و ابزارهای دیجیتال استوار است؛ اما این‌طور نیست که بازاریابی نوین فقط محدود به شیوه‌های اینترنتی و آنلاین باشد، بلکه روش‌های خلاقانه و مدرنی برای بازاریابی نوین وجود دارد که قرابت بیشتری با روش‌های کلاسیک بازاریابی دارد.

بازاریابی نوین نیز بر مبنای مفهوم کلی و اصلی بازاریابی به معنای یافتن جامعه هدف پویا و فعال است.

الزام به شناخت و استفاده از روش‌های بازاریابی نوین در مسیر توسعه موفقیت و دسترسی به بازار فعال و سودآور در جهان امروز، امری انکار ناشدنی است؛ اما آیا این بدان معنا است که بازاریابی نوین و مدرن با استراتژی‌های هوشمندانه، برای تضمین موفقیت کاری، کافی است؟ در پاسخ باید بگوییم: “بله کافی است اما کامل نیست!”

پیشنهاد می کنیم مقاله

تبلیغات فروشگاه اینترنتی ارتباط مستقیمی با افزایش فرصت‌های شغلی یک جامعه دارد! را مطالعه نمایید.

در پی این پاسخ، به پرسش دوم می‌رسیم با این مضمون که “آیا کفایت، دال بر کمال است؟!” جواب این سوال، مسلما منفی است؛ زیرا بازاریابی نوین بدون تبلیغات مدرن و موثر مانند یک نیمه سیب است که هرچند که به تنهایی نیز اثرگذار است اما با وجود نیمه دیگر، مسلما تاثیر کامل‌تر و مهم‌تری خواهد داشت.

البته که ما در این نیم نگاه، قصد نداریم که با بینش فلسفی به امر بازاریابی نوین و تبلیغ نگاه کنیم، اما درک این مهم که استفاده صحیح و به‌جا، در وقت مناسب با کیفیت متناسب، از بازاریابی نوین و تبلیغات خلاقانه، مانند معجزه‌ای از گروه‌های مارکتینگ و برندینگ مانند رایامارکتینگ است که ارزش و اهمیت موضوع مورد تبلیغ را چندین هزار برابر می‌کند، رهیافتی است برای تداوم و پیشرفت کاری و ارتباط موفق با مخاطبین.

 

پس از درک اهمیت استفاده از استراتژی‌های بازاریابی مدرن و تبلیغات با کیفیت، بهتر است مروری بر انواع متداول و اصلی این استراتژی‌ها و چگونگی استفاده از آن‌ها داشته باشیم

بازاریابی نوین، شیوه‌های تبلیغاتی مختلفی را شامل می‌شود.

از متداول‌ترین استراتژی‌ها و شیوه‌های بازاریابی نوین، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

• بازاریابی از طریق ایمیل

• بازاریابی از طریق تبلیغات اینترنتی

• بازاریابی وابسته

• قرار دادن محصول و کالای مورد نظر در انظار

همان‌طور که پیش‌تر ذکر گردید، با وجود الکترونیکی شدن دنیای مدرن و وابستگی زندگی معاصر به شبکه‌های اینترنتی و رسانه‌های مجازی، اما بازاریابی نوین معطوف به رسانه و اینترنت نبوده و همچنان ارتباط مستقیم و واقعی با مشتریان و جامعه هدف، در دستورالعمل استراتژی‌های بازاریابی نوین قرار دارد.

بازاریابی نوین از طریق رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی شامل رسانه‌های مکتوب و تصویری و صوتی است.

رسانه‌های مکتوب همان نشریات را شامل می‌شوند که امروزه به صورت الکترونیک نیز منتشر می‌گردند.

رسانه‌های تصویری و صوتی نیز مانند تلویزیون و رادیو و از این قبیل هستند.

اما نوین‌ترین شیوه بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و مجازی، اینترنت و وب به حساب می‌آید.

در سال‌های اخیر به ویژه از زمان آغاز پاندمی کرونا، استفاده از پیج‌های اینستاگرامی جهت عرضه محصولات و خدمات و بیزنس، بسیار رونق یافته و به همین منوال، بازاریابی نوین در اینستاگرام نیز، از طریق فنون مختلف مارکتینگ، برندینگ، و تبلیغات آنلاین در این شبکه اجتماعی بیشتر شده است؛ زین‌روی موسسات تبلیغات و بازاریابی اینترنتی و آنلاین، از جمله گروه تخصصی رایامارکتینگ که به طور انحصاری برای تبلیغات و بازاریابی آنلاین در فضای مجازی فعالیت دارند، از بازاریابی نوین در شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام نیز بهره می‌برند.

بازاریابی نوین از طریق تبلیغات ایمیلی

به جای آنکه مانند روش‌های کلاسیک، بروشور و تراکت در خیابان پخش کنند یا اعلامیه تبلیغاتی در حیاط خانه و محوطه‌های باز شهری پراکنده سازند، امروزه از روش ارسال ایمیل تبلیغاتی بهره می‌برند.

برای بازاریابی نوین از طریق ایمیل، محتوای تبلیغات در قالب نامه الکترونیک برای آدرس ایمیل‌های سرورهای مختلف ارسال می‌شود.

به ایمیل‌های تبلیغاتی معمولا به عنوان اسپم نگاه می‌شود و در بخش اسپم‌های پروفایل کاربری صاحب ایمیل، ذخیره می‌شوند؛ به همین دلیل با اینکه نمی‌توان منکر بازخورد و تاثیر این روش شد، اما نسبت به سایر روش‌های بازاریابی نوین، چندان موفق به حساب نمی‌آید؛ مگر اینکه برای مخاطبین مشخص با اهداف انحصاری انجام شود، برای مثال ارسال ایمیل تبلیغاتی برای اعضای یک کارگروه، یا کارمندان یک شرکت و ..

بازاریابی نوین از طریق تبلیغات اینترنتی 

تبلیغات اینترنتی مجموعه بینهایت متنوعی از روش‌های آنلاین برای بازاریابی است.

روش‌ها و پلتفرم‌های متنوع تبلیغات اینترنتی از جمله آگهی‌های کلیکی، درج اگهی در سایت‌های تبلیغاتی و بازاریابی و … از جمله محبوب‌ترین تبلیغات اینترنتی در ساحت وب محسوب می‌شود.

بازاریابی نوین از طریق تبلیغات وابسته 

بازاریابی وابسته از تکنیک تبلیغات دهان به دهان، که از جمله شیوه‌های معمول از دیرباز تاکنون است، الهام گرفته شده و در آن فرد یا گروه تبلیغاتی، در ازای معرفی محصول، پورسانت دریافت می‌دارند؛ برای مثال، نمونه‌ای از بازاریابی وابسته، در قالب ویزیتوری و مراجعه حضوری به منازل یا دفاتر مربوط به مورد تبلیغ و نیز اپراتورهای تلفنی است.

 

شرکت‌های هرمی، بر پایه همین بازاریابی وابسته فعالیت می‌کنند که علاوه بر پورسانت تبلیغ و فروش، بابت عضو‌گیری جهت گسترش بدنه فعال بازاریابی، تحت عنوان هرم، قول پرداخت دستمزد به کاربران خود می‌دهد.

بازاریابی نوین از طریق قرار دادن کالا و محصول مورد نظر در محافل عمومی و خصوصی 

قرار دادن محصول، به عنوان روش بازاریابی از طریق “جای‌ساز کردن کالا” نیز شناخته می‌شود؛ که در این روش در یک یا چند برنامه تلویزیونی مخصوص یا فیلم و سریال، تبلیغات به صورت ارجاع به یک برند و محصول مشخص در اثنای برنامه برای بینندگان، نمایش داده می‌شود.

از این روش به شیوه دیگری در مراکز و محافل عمومی و خصوصی مختلف نیز استفاده می‌شود؛ برای مثال، استفاده از آب میوه یک برند خاص برای پذیرایی از حاضرین در یک سمینار عمومی و یا یک همایش خصوصی و …. یا ارائه محصولات در محل ورودی نمایشگاه‌ها و … به مدعوین و معرفی آن توسط اپراتورهای حاضر در محل به مخاطبان، زیرمجموعه این روش محسوب می‌شود.

آنچه مسلم است غایت نهایی بازاریابی نوین، همان عرضه و معرفی محصول و خدمات به گروه مخاطب و جامعه هدف مشخص و مد نظر است که قابلیت و پتانسیل بدل شدن به مشتری و متقاضی را دارند.

ابزار اصلی بازاریابی، از هر روش و شیوه‌ای که باشد، همان تبلیغات است.

تبلیغات و بازاریابی، در بطن یکدیگر مستتر هستند و با وجود تفاوت در فهوا و معنا، اما با یکدیگر هم‌پوشانی گسترده داشته و برای تحقق یکدیگر ضرورت دارند.

تبلیغات مدرن باید متناسب با روش بازاریابی نوین انتخاب گردد.

برای موفقیت در هر کاری استفاده درست از ابزار درست و مناسب اهمیت دارد.

در مورد بازاریابی نوین نیز، با توجه به روشی که برای بازاریابی انتخاب می‌شود، روش تبلیغاتی خاص و متناسبی برای روش مد نظر نیز باید انتخاب شود.

برای مثال زمانی که سخن از بازاریابی اینترنتی به میان می‌آید، انواع روش‌های تبلیغات در فضای مجازی نیز مطرح می‌گردد که باید متناسب با جایگاه بازاریابی، هدف و جامعه مخاطبان مد نظر، سرعت بازخوردی که از بازاریابی انتظار می‌رود، وسعت جامعه هدف، نوع محصول یا کالا و خدمات مورد نظر، از میان روش‌هایی که در بازاریابی اینترنتی مطرح است، بهترین و ایده آل‌ترین شیوه را انتخاب کرده و سپس با توجه به آن، در طراحی تبلیغات، اقدام گردد.

بازاریابی دانشی گسترده است که به سرعت و هماهنگ با تغییرات زندگی بشر، تحولات ارتباطی و دگرگونی‌های زندگی، در حال بازسازی و تحول است.

فعالان در امر بازاریابی باید مهارت و تخصص و پویایی لازم را در مسیر خود منظور نمود و ارتباط موثر با مخاطب را تحت عنوان بازاریابی نوین، ایجاد کرد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.