طراحی لوگو در واقع به معنی طراحی یک زبان برای انتقال یک مفهوم مهم به مخاطب است. عموماً لوگو در نظر دارد که نام برند را به واسطه شکل در ذهن مخاطب قرار دهد. بنابراین لوگو به نوعی قرار است اسم و نامی را به مخاطب یاد بدهد. برای درک این موضوع بیایید یک آزمایش کوچک انجام دهیم. کلماتی که در ادامه گفته میشود را لطفاً با ما تکرار کنید: درخت، توپ، دریا، آبی، گرما. هنگام تکرار این کلمات آیا تصویرشآنهم در ذهن شما حک میشد؟
رابطه تصاویر و مفاهیم
یک بار دیگر امتحان کنید. بله! کاملاً درست است. شما وقتی میگویید درخت، تصویر یک درخت در ذهن تداعی میشود. وقتی گفته میشود دریا، یک دریا با موجهایش در ذهن تصویر سازی میشود. مهم نیست این دریا در کجا باشد. مهم این است که شما لغت دریا را در ذهن به یک تصویر ربط دادهاید.
لوگو چوب، یک ابزار یادگیری
در واقع سیستم یادگیری ذهن انسان بیشتر بر اساس رابطه تصاویر و مفاهیم فعالیت میکند. از این روست که بسیاری از آموزشها مبتنی بر تصویرسازی پیش رفته است. حال به اصل موضوع برگردیم. وقتی شما قرار است برند خودتان را در ذهن مخاطب قرار دهید، یعنی میخواهید به او برند خود را آموزش دهید. بنابراین برای موفقیت در این کار به نوعی باید از تصویر سازی استفاده کنید. بنابراین طراحی لوگو در انواع آن مانند طراحی لوگو چوب یک ابزار یادگیری برای ذهن مخاطب محسوب میشود.
طراحی لوگو چوب
اما مسئله اصلی این است که تمام برندها و کسب و کارهای بزرگ و کوچک در حال طراحی لوگو و استفاده از آن هست. وقتی رقبا زیاد باشد یعنی اطلاعات ورودی به ذهن مخاطب نیز زیاد خواهد بود. حال چگونه باید با این موضوع کنار آمد و به نوعی کاری کرد که لوگوی تجاری برند ما دیده شود و فرایند یادگیری را به خوبی در ذهن مخاطب انجام دهد؟
طراحی لوگو چوب، یک راه حل
طراحی لوگو چوب یک راه حل میتواند باشد. اما به طور کلی یادتان باشد، ذهن مخاطب چه در حالت منطقی و چه در حالت ناخودآگاه خود چندان ظرفیت بالایی برای پذیرش اطلاعات ندارد. از این رو بسیاری از این اطلاعات که به شکل رگباری به ذهن او وارد میشود، بدون تحلیل و بررسی دور ریخته میشود.
پس باید کاری کرد که ذهن انسان ابتدا متوجه حضور طراحی لوگو چوب ما شود، سپس اقدام به ارائه اطلاعات به او کنیم. این گونه میتوانیم امید داشته باشیم که لوگوی ما در ذهن مخاطب خوابیده و برند به خوبی به او معرفی شده است. در ادامه بیشتر از این موضوع خواهیم گفت.
طراحی لوگو چوب و درگیر کردن احساس بینایی
اگر بخواهیم به طور عمیقتری به داستان نگاه کنیم، متوجه میشویم که ذهن انسان به دو بخش اساسی منطقی و ناخودآگاه تقسیم شده است. ذهن منطقی همان ذهنی است که شما به واسطه آن میتوانید تمرکز داشته باشید و کاری را با اراده کامل انجام دهید. اما این ذهن بسیار کم ظرفیت، کند و نیاز به قدرت بالایی دارد. از این رو عمده فعالیت ما بر اساس تصمیمات ذهن ناخودآگاه صورت میگیرد.
- طراحی لوگو عکس برای کسب کارهای تجاری
ذهن ناخودآگاه مخاطب
ذهن ناخودآگاه ظرفیتی چند برابری دارد، سرعت پردازش بیشتری دارد و همزمان چندین کار را با هم انجام میدهد. بنابراین به عنوان یک برند تجاری منطقی است که بیشتر روی ذهن ناخودآگاه مخاطب خود فعالیت داشته باشید تا بتوانید به شکل عمیق در تصمیمات او اثرگذار باشید. پس یادگیری لوگو و برند شما باید در ذهن ناخودآگاه مخاطب اتفاق بیفتد.
از طرف دیگر انسانها به طور کلی تنها از طریق 5 حس خودشان که شامل بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و چشایی است میتوانند با دنیای اطراف خودشان در ارتباط باشند. بنابراین شما به عنوان صاحب یک کسب و کار تنها میتوانید از طریق این 5 راه وارد ذهن مخاطب شوید. مسلما راه بینایی مخاطب شلوغترین راه است که تمام برندها و کسب و کارها روی آن برنامه ریزی میکنند.
اطلاعات تصویری
از طرف دیگر تمام چیزهای موجود در جهان که قابلیت رویت شدن را داشته باشد در حال ارسال اطلاعات به ذهن مخاطب از طریق بینایی است. بنابراین عملاً راه دیدن یک راه شلوغ است که مسلما ذهن در برابر آن مقاومت زیادتری خواهد داشت. به بیان بهتر اگر ذهن بخواهد تمام اطلاعات تصویری را مو به مو بررسی کند عملا ذهن ما در همان دو ثانیه اول از کار میافتد. بنابراین ذهن بسیاری از این اطلاعات را کنار میزند و حتی توجهی به آنهم نمیکند.
از این رو طراحی لوگو چوب هر چقدر هم خوب باشد، بسیار احتمال دارد که دیده نشود و به طور کلی نادیده گرفته شود. این اتفاق در نگاه اول باعث میشود که بخواهیم از خیر راه بینایی بگذریم اما عملا این اتفاق شدنی نیست. ما باید راهی پیدا کنیم که بتوانیم جز آن دسته اطلاعات تصویری باشیم که ذهن به آن توجه میکند یا حداقل آن را دور نمیریزد و میگذارد در گوشه ای از ذهن قرار بگیرد. به نظر شما چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟
طراحی لوگو چوب و خلاقیت
خلاقیت همیشه مفهومی است که میتواند به ما در این زمینه کمک کند. خلاقیت در طراحی لوگو چوب یا هر نوع طراحی دیگر به نوعی ترفندی است که میتواند ذهن مخاطب را به سمت ما جذب کند. این موضوع یک علت اساسی دارد. خلاقیت یعنی یک نوع زاویه دید جدید به موضوعی عادی و معمولی. مخاطب عاشق کشف اتفاقات جدید است. اما این موضوع زمانی هیجان انگیزتر میشود که این چیز جدید در همان اتفاقات و مفاهیم روتین و عادی و روزمره او اتفاق بیفتد.
در کلام بهتر خلاقیت به معنی کشف یک راه تازه یا اختراع یک اتفاق جدید نیست. بلکه خلاقیت، یعنی ایجاد یک دید جدید به یک رویداد عادی و همیشگی. وقتی درست این مفهوم را درک کنید هم در طراحی لوگو چوب و هم سایر موارد طراحی تبلیغاتی میتوانید خلاقیتهای خوبی داشته باشید.
طراحی عکس چوب روی یک متریال عادی
ما در طراحی لوگو چوب، به طور کلی میتوان از دو نوع متریال استفاده کرد. اول این که طراحی لوگو چوب را بر اساس متریال چوب به کار ببریم و دوم زمانی است که تنها از طراحی عکس چوب روی یک متریال عادی تر استفاده کنیم. شما در هر دو صورت میتوانید از خلاقیت مناسبی استفاده کنید. به طور مثال شما در طراحی لوگو چوب روی متریال چوبی میتوانید کاری کنید که مخاطب بعد جدیدی از برند شما را ببیند.
در کلام بهتر شما میتوانید لوگوی خودتان را در طراحی روی چوب، به شکل سه بعدی انجام دهید. این دید جدید خود میتواند یک خلاقیت باشد. یا در طراحی عکس و لوگوی چوب، بیایید بر اساس رگههای چوبی برند خودتان را طراحی کنید! اینها همه پایینترین سطح خلاقیت هستند که میتوانند به شما در این زمینهها کمک کنند. اما در حالت کلی اگر میخواهید خلاقیت را به یاد داشته باشید،
از خلاقیت استفاده کنید
بهتر است این جمله تبلیغاتی را به خاطر بسپارید، این جمله میتواند به سادگی به شما نشان دهد که خلاقیت میتواند با یک جمله و بسیار کم هزینه اتفاق بیفتد : ” لطفاً کمربند ایمنی خود را نبندید! شرکت تابوت سازی فلان ” !! این یک جمله فوقالعاده برای درگیر کردن ذهن مخاطب است. بنابراین به خاطر داشته باشید، اگر میخواهید خلاق باشید و در طراحی لوگو چوب (Wood logo design) از خلاقیت استفاده کنید، به دنبال یک اتفاق روتین بگردید و آن را به شکل دیگر ببینید.
طراحی لوگوی چوب و احساس لامسه
اما در طراحی لوگو چوب بر روی متریال چوبی، مزیتی مهم نسبت به طراحی لوگو چوب تنها به صورت گرافیکی وجود دارد. آن مزیت مهم این است که شما به واسطه متریال چوب میتواند به جز حس بینایی، احساس لامسه مخاطب خود را هم درگیر کنید.
نفوذ فوق العاده
با وجود این که ذهن قدرت خوبی در مدیریت دارد اما عمده انرژی خود را روی حس بینایی گذاشته است. از این رو ما عملا توجه چندانی به احساس هایی مانند لامسه نداریم. اما اگر یک روز لامسه دچار مشکل شود خواهید فهمید که روزگار میتواند چقدر سخت بگذرد! بنابراین وقتی ذهن به لامسه به صورت عادی توجهی ندارد. این یک راه نفوذ فوق العاده میتواند برای ما محسوب شود. در واقع ذهن به سبب روتین بودن احساسهای لامسه مقاومت خاصی در برابر آن ندارد.
مخاطب را به خود درگیر کنید
ما معمولا از صبح تا شب چیزهایی را لمسی می کنیم که هر روز در حال لمس آنها هستیم. این باعث شده است که ذهن نیروی مقاومتی در برابر لامسه نداشته باشد. از طرف دیگر انسان با لمس کردن یک چیز جدید و ناشناخته تمام توجه ذهن را میتواند به خود جذب کند.
پس وقتی شما از متریال چوبی استفاده میکنید در واقع قصد دارید احساس لامسه و در نهایت تمام ذهن مخاطب را به خود درگیر کنید. با توجه به مواردی که گفتیم، به نظر میآید که طراحی لوگو چوب میتواند این کار را به راحتی انجام دهد و برعکس راه بینایی در این مسیر درصد موفقیت بالاتری نیز خواهد داشت.
ذهن مخاطب را به درستی بشناسید
اما این مسئله بدین معنی نیست که تنها طراحی لوگو چوب راه رسیدن به ذهن مخاطب است. شما باید یاد بگیرید که ذهن مخاطب را به درستی بشناسید و بدانید که دقیقاً او از شما چه میخواهید. از این مستلزم این است که شما کسب و کار خودتان را به درستی بشناسید و بر اساس آن بتوانید گروه مشتری خودتان را به درستی تشخیص دهید. هر چه این گروه مشتریها کوچکتر و خاص تر باشد همانقدر میتوانید خلاقیت بهتری داشته باشید.
دنیای طراحی لوگو
در نظر داشته باشید که دنیای طراحی لوگو میتواند دنیای عجیب ساده و در عین حال پیچیده ای باشد. زیرا آن چیزی که در رو به روی شما قرار دارد، انسان است. انسانها هم میتوانند کاملاً پیش بینی شده عمل کنند و هم قادر به اتخاذ تصمیمات عجیب هستند. بنابراین در طراحی لوگو یا هر نوع کار تبلیغاتی دیگر به این نکته ایمان بیاورید که شما با انسانها در طرف هستید. وقتی به این باور برسید بسیاری از موارد حل میشود. باور کنید.