مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره نکات طراحی لوگو خیریه

مفید بود؟

مقدمه

بگذارید مقاله را اینگونه آغاز کنیم که هر قدر هم که در تکنولوژی و صنایع مختلف رشد کنیم باز هم روی کره زمین افراد نیازمند به کمک وجود دارند برخی از این کمک ها مالی هستند، برخی عاطفی، برخی مدد رسانی در انجام امور (همه ما محتاج این نوع کمک شده‌ایم)، برخی کمک با ارائه مشورت و … است. در کل اینجا روی کره زمین هزاران نفر هستند که به کمک ما نیاز دارند و گاهی خود ما نیز به کمک دیگران نیاز پیدا می کنیم!!

یکی از ارگان های دولتی یا غیرانتفاعی که وظیفه شان کمک رسانی به مردم است سازمان ها و بنیاد های خیریه هستند که به معنی واقعی کلمه سعی می‌کنند که دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند! این بنیاد ها در بیماری ها، مشکلات، سختی ها و عدم ها سعی می کنند با جمع آوری کمک مالی و انسانی و استفاده از سرمایه خودشان به مردم کمک کنند هدف ما در این مقاله بحث درمورد طراحی لوگو خیریه است.

حتماً می دانید که لوگو چیست (آرم یا نشانه یک کسب و کار یا بنیاد را لوگو می گویند). طراحی لوگو خیریه باعث ارزشمند تر شدن یک بنیاد خیریه می شود. و اگر می پرسید یک بنیاد خیریه چه نیازی به جذب مخاطب و ارزش پیدا کردن دارد باید بگوییم که بخش بزرگی از سرمایه این بنیاد ها توسط مردم خیر تهیه می‌شود و یک طراحی لوگو خیریه هوشمندانه و عالی باعث ایجاد اعتماد در نظر افراد خیر، ارگان های دولتی و مسئولین می­شود.

بیشتربخوانید:

بررسی نکات مهمی از طراحی لوگو روزنامه

صاحبان بنیاد های خیریه باید به یاد داشته باشند که اگر چه یک بنیاد خیریه نیازی به بازاریابی و برندسازی(branding) ندارد اما آنها برای رشد بیشتر و ماندن در این کار نیاز به تعریف هویت بصری و نشان دادن آنچه که هستند دارند. خود شما آیا یک حاضرید به یک موسسه خیریه اعتماد کنید که حتی حوصله طراحی لوگو خیریه را نیز نداشته­اند!؟

آیا توقع ندارید که مانند دیگر ارگان ها یا بیشتر به جلب اعتماد مردم احترام بگذارند! در این مقاله می­خواهیم از طراحی لوگو خیریه و نکات مهم آن بیشتر بگوییم اگر فکر می­کنید مقاله برایتان مفید خواهد بود همراهمان باشید!

 

طراحی لوگو خیریه چگونه باید باشد؟

در کل اگر بخواهیم از نحوه طراحی لوگو خیریه سخن بگوییم باید گفت که بهتر است که در طراحی لوگو خیریه به شان نیازمندان و زنده کردن حس نوع دوستی در مردم توجه داشت! لوگو هایی که به خوبی در این زمینه طراحی نمی­شوند اعتبار موسسه یا بنیاد خیریه را پایین می­آورند و در امر طراحی لوگو خیریه باید به نکات ریز توجه زیادی داشت!! در ادامه نکات مهمی از نحوه طراحی لوگو خیریه برای شما شرح داده می­شود:

1.طراحی لوگو خیریه باید دارای رنگ مناسب باشد!

آیا می­دانستید که هر رنگ معنایی دارد و تاثیر متفاوتی روی روحیه ما می­گذارد! مثلا رنگ آبی را بیشتر برای نشان دادن صداقت، وفاداری، اعتماد، خلوص نیت و …. به کار می­برند و یا رنگ قرمز نشان دادن تندی، عشق، تیز بودن، و هیجان بالا است که همچنین در بالابردن اشتها نیز کاربرد بسیار زیادی دارد و یا رنگ بنفش نشان دهنده فانتزی بودن، چیزهای رمانتیک، خلاقیت و … است.

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که رنگ در طراحی لوگو خیریه از رنگ در طراحی لوگو هر صنعتی دیگر مهمتر است!! چرا که همانطور که گفتیم رنگ ها تاثیر بسیار زیادی رو احساسات مخاطب می­گذارند و در طراحی لوگو خیریه مهمترین وظیفه شما تاثیرگذاری بر روحیه مخاطب است!! چرا که هم افرادی که می­خواهند به خیریه کمک کنند و هم افرادی که قرار است از خیریه کمک دریافت کنند باید به آن اعتماد کنند و باور داشته باشند که یک سازمان است که تنها هدفش خدمت به بشریت است و اهداف سوء ندارد!!

2.طراحی لوگو خیریه باید ساده و معنا دار باشد!

در ابتدا توجه داشته باشید عملیات طراحی لوگو خیریه را پیچیده و بزرگ نکنید! و تا حد امکان از آوردن تصاویر پیکسلی (تصاویر رایج که با بزرگتر کردن یا کوچکتر کردن کیفیتشان تغییر می­کند!) یا تصاویری که با دوربین گرفته شده است در طراحی لوگو خیریه جلوگیری کنید! بلکه سعی شود که حتما از سبک طراحی مینیمال یا هر چه کمتر بهتر استفاده شود تا همه عناصر طراحی لوگو واضح، دوست داشتنی و ساده باشند.

همچنین به یاد داشته باشید که لوگو خیریه حتما باید دارای معنا و مفهوم باشد و به هیچ وجه سعی نشود که لوگوی خیریه به شکلی که دوست دارید دربیاید بلکه مهم این است که شکل بتواند با مخاطب حرف بزند و اهمیت نوع دوستی، کمک و عشق را به همگان یادآوری کند!!

در اکثر لوگوی های مربوط به موسسات خیریه دو دست را می­بینم که دستی که در بالاتر قرار دارد به دستی که در پایین تر قرار دارد دراز شده است (مثل زمانی که یک نفر می­افتد می­خواهیم با دست خود به او کمک کنیم بلند شود!) این به یک نماد برای نشان دادن کمک کردن و اهمیت آن مبدل شده است! 

 

3.طراحی لوگو خیریه باید شامل یک تگ لاین یا شعار زیبا باشد

در ابتدا بهتر است این نکته را متذکر شویم که سعی کنید نگذارید طراحی لوگو خیریه شما لوگو تایپ باشد اگر نمی­دانید لوگو تایپ چیست باید بگوییم که لوگو تایپ یعنی اینکه با تایپ یک حروف  یک نماد بسازید یا شکلی ماندگار ایجاد کنید مثل لوگوی کوکاکولا یا لوگوی گوگل!  دلیل ما برای اینکه می­گوییم سعی کنید طراحی لوگو خیریه به شکل لوگو تایپ نباشد این است که در طراحی لوگو خیریه شما وظیفه سنگینی بر دوش دارید.

و صرفا با یک متن خاص یا رنگ آمیزی عجیب آن نمی­توانید تاثیر مناسبی در طراحی لوگو خیریه ایجاد کنید! اما بحث مهمی که در اینجا وجود دارد اینکه سعی کنید حتما برای لوگویتان شعار یا تگ لاین  تعیین کنید. چرا که مردم حداقل متنی که از شما توقع دارند در طراحی لوگو خیریه بیاورید این است که نشان دهید خیریه شما در چه زمینه­ای فعالیت می­کند. آیا در زمینه مبارزه با سرطان و کمک به بیماران سرطانی است؟!

آیا در زمینه کمک به افراد نیازمند جهت پرداخت هزینه های بیماری های مختلف است!؟ آیا موسسه شما در زمینه مبارزه با بیماری های روحی و افراد نیازمند کمک، فعالیت می­کند!؟ یا شاید موسسه تان در زمینه کمک به افراد بی خانمان فعالیت می­کند! در هر صورت حتما در پایین تصویر لوگو نام موسسه خیریه و یک شعار زیبا بنویسید و البته مشخص کنید که در چه زمینه­ای کمک جمع آوری می­کنید!!

4.طراحی لوگو خیریه بهتر است که فونت رسمی یا کلاسیک داشته باشد

فونت یا نوع قلم متن در کامپیوتر می­تواند شامل دامنه بزرگی از فونت ها شود دنیای کامپیوتر مانند دنیای واقعی است که هر کس نوع دست خط متفاوتی دارد در کامپیوتر هم هزاران قلم مختلف داریم. حال که قرار شد در طراحی لوگو خیریه نام، شعار و نوع خیریه را مشخص کنید بهتر است که به فکر انتخاب بهترین قلم برای این متن ها باشید قلم b Nazanin یکی از بهترین فونت ها کامپیوتری است که معمولا نوشتار فارسی استفاده می­شود!

البته چون بسیار دیده شده و تا حدودی کلیشه­ای شده است می­توانید برای تازگی لوگوی خود از این فونت استفاده نکنید اما در کل در سری فونت های گروه ب قلم های خوبی یافت می­شود که متناسب با سلیقه­اتان قادر هستید یکی را انتخاب کنید!

5.طراحی لوگو خیریه بهتر است یک نسخه متحرک نیز داشته باشد!

آیا می­دانستید که بیشتر برند های مشهور علاوه بر لوگوی اصلی خود معمولا یک یا بیشتر از یک لوگوی متحرک نیز دارند! این لوگوهای متحرک معمولا با همان لوگوی ثابت و اصلی خودشان شروع و پایان می­یابند! و مانند یک انیمیشن یا ویدیوی یک دقیقه­ای یا بیشتر می­مانند!!

زمانی که طراحی لوگو خیریه به اتمام رسید شما می­توانید که به طراح گرافیک خود یا یک انیمیشن ساز بگویید که طراحی لوگو خیریه شما را به شیوه متحرک نیز انجام دهد!! آنها از همان لوگوی اصلی تان استفاده می­کنند و با نرم افزار هایی مثل ادوبی افتر افکت، فتوشاپ یا حتی ایلوستریتور این لوگو را متحرک می­کنند که اگر دوست دارید تاثیر ویژه­ای روی مخاطب ایجاد کنید این یکی از بهترین راه هاست.

یک لوگوی ثابت هرچقدر هم که خوب باشد باز هم نمی­تواند به نحو احسنت با مخاطب سخن بگوید، اهداف موسسه خیریه را نمی­تواند بصورت تصویری بیان کند، نمی­تواند چند تصویر پشت سر هم را جهت توجیه بیشتر کاربر در خود داشته باشد!! اما طراحی لوگو متحرک قادر است تمامی این مفاهیم و بیشتر را انیمیشن وار به ذهن کاربر منتقل کند!

یک یا چند لوگوی متحرک در کنار لوگوی ثابت خیریه می­تواند هم نسل جوانتر را جذب کند و هم در وبسایت موسسه خیریه شما قرار گیرد (بهتر است همه موسسات خیریه به آنلاین شدن فکر کنند!) یا در شبکه های اجتماعی قرار می­گیرد و از این طریق موسسه خیریه شما جذاب تر خواهد بود و تمام چیزهایی که نمی­توانید از طریق لوگو ثابت خود بگویید از طریق لوگو متحرک خواهید گفت! برای مشاهده هزینه طراحی لوگو

در وبتو به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.