ایمیل مارکتینگ را می توان یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ دانست. تفاوت مفهوم ایمیل مارکتینگ را نباید با ایمیل تبلیغاتی نادیده گرفت. تعریف ایمیل مارکتینگ در ویکی پدیا به این صورت آورده شده است:
ارسال تعداد انبوه از یک پیام با محتوای تجاری به گروهی از مردم از طریق ایمیل. در وسعت بیشتر، هر ایمیلی که به یک مشتری بالقوه یا مشتری حقیقی ارسال می شود می تواند تحت عنوان ایمیل مارکتینگ تلقی شود.
اما به نظر می رسد در حوزه دیجیتال مارکتینگ
، ایمیل یکی از ابزارهای مهم محسوب شده و ایمیل مارکتینگ مفهومی وسیع تر از این دارد.
چگونه در ایمیل مارکتینگ موفق شویم
روزانه اغلب صندوق های ایمیل ما پر است از انبوه ایمیل های خبری که اتوماتیک ارسال شده اند. بیشتر آنها را نخوانده رها می کنیم و شاید حتی گزینه لغو اشتراک را بزنیم. اما هنوز هم در بین این ایمیل ها، نامه های خبری مفیدی پیدا می کنیم که خوب هستند. نه تنها اینگونه ایمیل ها را می خوانیم، بلکه روی لینک داخلشان کلیک می کنیم، مطالبش را می خوانیم و بعضا با دیگران به اشتراک می گذاریم و به دوستانمان توصیه شان می کنیم.
کمپینهای ایمیل مارکتینگ باید با هشیاری ایمیل ها را تنظیم و تهیه کنند تا در یک صندوق ایمیل شلوغ دیده شوند. همینطور ایمیل های بازاریابی باید شخصی سازی شوند، از گرافیک جذاب در متنشان استفاده شود و برای موبایل و کامپیوتر طراحی ریسپانسیو شوند. گذشته از تمام اینها، اگر قرار است برندها با ایمیلهای خود وقت و فضای صندوق پیام کاربران را بگیرند، هر ایمیل باید اشاره ای به آن برند داشته باشد.
می خواهیم برایتان مثالهایی از ایمیل مارکتینگ های موفق را بیاوریم و چگونگی کار آنها را بررسی کنیم. اولین مورد charity: water پروژه ایست برای کمک خیرخواهانه به آب رسانی به مناطق محروم. اغلب وقتی سخن از ایمیل مارکتینگ به میان می آید، سخنی از ایمیلهای تراکنش نمی شود. ایمیل های تراکنشی ایمیل های اتوماتیکی هستند که وقتی شما روی وب سایتی چیزی می خرید یا فرمی پر می کنید برایتان می آید.
ماجرای این ایمیل هم به این صورت است که وقتی شما در وبسایت پولی بابت کمک واریز می کنید، ایمیل تراکنش برای شما ارسال می شود. در شکل روبه رو بخشی از این ایمیل ارسالی را می بینید. محتویات این ایمیل شامل مسیری است که پول شما طی می کند. اگرچه این یک ایمیل تراکنشی است اما شامل اطلاعات ارزشمندی درباره نحوه استفاده از پول واریزی شماست که می کند. این در حالی است که اغلب بنگاه های خیرخواهانه به شما نمی گویند با پولتان چه می کنند.
در مطلب بعدی به بررسی موارد دیگر ایمیل مارکتینگ می پردازیم.