طراحی لوگو و آرم شرکت جزو اولین قدمهایی است که برای شروع یک فعالیت تجاری – اقتصادی باید آن را برداریم. برای این که به طور کامل درک کنید منظور از طراحی لوگو و آرم شرکت چیست، باید به نکتهای مهم اشاره کنیم. به نظر شما مهمترین هدفی که میتوان در تمامی کارهای اقتصادی – تجاری دنبال کرد چیست؟
احتمالا اولین پاسخی که به ذهن شما برسد مربوط به مسئله سود و ضرر باشد. یعنی داشتن سودآوری، کنترل هزینه، کم کردن ضرر و … . در واقع این گونه به نظر میرسد که تمام اتفاقاتی که در یک کسب و کار رخ میدهد صرفا جهت کسب سود و افزایش سرمایه است.
این تصوری است که بسیاری از کسب و کارهای امروزی دارند. اما آیا برندهای معتبر و مهم جهانی هم اینگونه فکر میکنند؟ کسب و کارهایی که به موفقیتهای چشمگیر رسیدهاند آیا تنها به سود و ضرر فکر کردهاند؟
در یک کلام بگوییم، خیر! در واقع سود و ضرر برای این گونه کسب و کارها در مرتبه دوم قرار دارد و آن چیزی که برای آنها در مرتبه اول اهمیت دارد چیزی تحت عنوان مخاطب است. در کلام سادهتر این مشتری یا مخاطب است که اهمیت بالاتری برای هر کسب و کاری دارد. اما چرا؟
اهمیت مخاطب در دنیای تجاری امروز
برای درک اهمیت مخاطب بهتر است از یک مثال ساده استفاده کنیم. شما تصور کنید کسب و کاری وجود دارد که به ازای هر یک مشتری قادر است سود 100 تومانی تولید کند و کسب و کار دیگری نیز وجود دارد که عملا به ازای ده مشتری قادر است این 100 تومان سود را تولید کند. حال شما به عنوان یک اقتصاددان کدام یک را انتخاب میکنید؟
از نگاه ریاضی اگر بخواهیم به داستان نگاه کنیم، هر فرد عقلی احتمالا کسب و کار اول را انتخاب میکند. چرا که او در ذهن او این گونه تصور میکند به ازای یک مشتری 100 تومان به ازای دو مشتری 200 تومان و همین حساب سر انگشتی به خوبی به او ثابت میکند که با مشتری کمتر میتواند سود بهتری به دست بیاورد. اما واقعیت اقتصاد چیز دیگری است.
کسب و کار
شما در کسب و کار اول برای کسب سود صد تومانی نیاز به یک مشتری دارید و در کسب و کار دوم نیاز به ده مشتری دارید. حال بگذارید این واقعیت را از سود دیگر نگاه کنیم. از دید اقتصاد در کسب و کار اول یک مشتری قادر به ایجاد 100 تومان سود است و در کسب و کار دوم ده مشتری قادر به ایجاد 100 تومان سود است. یک اقتصاددان کسب و کار دوم را انتخاب میکند. زیرا معتقد است که تعداد مشتری بالا همیشه کارآمدتر از سود بیشتر است. در واقع هر کسب و کاری که بتواند مخاطب بیشتری جذب کند زنده خواهد بود.
سودآوری
در ضمن از نظر سودآوری نیز گروه دوم بسیار بهتر و منطقی تر از گروه اول است. شما فرض کنید گروه دوم کسب و کاری با افزایش یک تومانی خدمات و محصولات خود قادر است 10 تومان سود جدید بسازد. در حالی که در گروه اول صاحب کسب و کار باید یک مشتری را راضی کند که به تنهایی این سود 10 تومانی را تقبل کند. بنابراین عملا میتوان اینگونه گفت که مخاطب در اقتصاد و تجارت مهمترین و اصلیترین فاکتوری است که فکرش را میکنید.
این مثال را استفاده کردیم تا بدانید که چرا در طراحی لوگو و آرم شرکت باید به مخاطب توجه داشته باشید. زیرا برخی از طراحان و صاحبان کسب و کار بهاندازهای درگیر قوانین و قراردادهای مختلف میشوند که یادشان میرود در طراحی لوگو و آرم شرکت این مخاطب است که اهمیت دارد.
طراحی لوگو و آرم شرکت و نگاهی به مخاطب
اما مسئله گفته شده و اهمیت مخاطب را چگونه میتوان در طراحی لوگو و آرم شرکت پیاده کرد. مهمترین چیزی که در این بین اهمیت دارد این است که شما باید نه تنها در طراحی لوگو و آرم شرکت بلکه در تمامی قدمهایی که برای کسب و کار خود بر میدارید همه چیز را از دید مخاطب و مشتری خود نگاه کنید.
در واقع شما برای این که بتوانید بهترین نوع طراحی لوگو و آرم (The best type of logo design) شرکت داشته باشید باید نگاه خودتان را از زاویه دید مخاطب و مشتری قرار دهید. در کلام سادهتر باید از خود بپرسید مخاطب با دیدن طراحی لوگو و آرم شرکت به چه چیزهایی فکر میکند یا قرار است فکر کند؟
مخاطب هدف
بنابراین اینجا مسئله شناخت از مشتری ایجاد میشود. مسئلهای که میتواند حکم مرگ یا زندگی شما را در یک دنیای اقتصادی رقم بزند. اما چگونه میتوانیم به این شناخت دست پیدا کنیم و از آن در راستای طراحی لوگو و آرم شرکت استفاده کنیم؟برای شناخت مخاطب باید به دو روش عمل کنید. اول این که ذهن مخاطب را به درستی بشناسید و دوم باید سعی کنید مخاطب هدف خودتان را تشخیص دهید. در ادامه سعی میکنیم بیشتر از این موضوع صحبت کنیم.
طراحی لوگو و آرم شرکت و شناخت ذهن مخاطب
مخاطب شما یک انسان است! در هر صنف و شغل و کسب و کاری که فعالیت کنید یا دست به هر نوع فعالیت اقتصادی که بخواهید بزنید در نهایت شما با یک انسان رو به رو هستید. بنابراین در اولین مرحله از طراحی لوگو و آرم شرکت شما باید بتوانید که ذهن انسان را بشناسید.احتمالا به خوبی میدانید که ذهن انسان از دو جنبه کاملا اساسی و مجزا از یک دیگر تشکیل شده است. جنبه اول ذهن منطقی انسان است. انسانها معمولا تصور میکنند که تنها بر اساس این جنبه از ذهن است که دست به تصمیمگیری میزنند..
ذهن انسان
اما ذهن منطقی انسانها بسیار ضعیف و کوتاه مدت است و عملا نمیتواند دو کار را به صورت همزمان انجام دهد. در واقع شما برای انجام کار به واسطه ذهن منطقی نیاز به تمرکز دارید. در حالی که ذهن غیر منطقی یا همان ناخودآگاه قادر است تمامی اعمال ارادی و غیر ارادی انسان را به صورت همزمان مدیریت کند. از اینرو عملا انسان بر اساس ذهن غیر منطقی یا همان ذهن ناخودآگاه خود است که بسیاری از تصمیمات را میگیرد و به آنها عمل میکند.
- طراحی لوگو چگونه است؟
انواع لوگو
اما نکته مهمی که وجود دارد این است که انسانها خودشان دسترسی مستقیم به ذهن غیر منطقی یا همان ذهن ناخودآگاه خود ندارند. بنابراین عملا این ذهن به نوعی مورد توجه فعالان اقتصادی قرار نمیگیرد و این گونه تصور میشود که برای جذب مخاطب باید روی ذهن منطقی او تمرکز کرد. این کاری است که بسیاری در طراحی لوگو و آرم شرکت انجام میدهند. اما وقتی به انواع لوگوی شرکتهای مختلف و برندهای برتر نگاه میکنیم متوجه میشویم که آنها توجه خاصی به بعضی نکات ریز و مهم داشتهاند. نکاتی که عملا در جهت نفوذ به ذهن غیر منطقی انسانها استفاده شده است. این اتفاق کاملا منطقی است. شما باید روی آن بخش از ذهن مخاطب خود برنامه ریزی کنید که میدانید میتوانید از آن بازخورد بهتری دریافت کنید.
طراحی لوگو و آرم شرکت و شناخت اختصاصی مخاطب
اما به طور کلی فارغ از این که ما با ذهن غیرمنطقی و منطقی انسانها رو به رو هستیم باید نسبت به تفاوتهای ذهنی آنها نیز حساس باشیم. یعنی نمیتوانیم به نوعی رفتار کنیم که غالب انسانها و مخاطبها را در یک طراحی مورد هدف قرار دهیم. مگر این که از ابزارهای تبلیغاتی گسترده برای قبولاندن این کار استفاده کنیم. از آن جایی که بسیاری از ما دسترسی به این نوع ابزار گسترده نداریم مجبور هستیم برای طراحی لوگو و آرم شرکت کار دیگری انجام دهیم.
شروع طراحی لوگو
به طور کلی شما برای شروع طراحی لوگو و آرم شرکت چارهای به جز دسته بندی و گروهبندی مخاطبان و مشتریان خود ندارید. در گروه اول و بزرگ همه انسان هستند. اما در گروه بندیهای جدید شما باید کمکم بر اساس ویژگیهای خاص و مرتبط با کسب و کارتان مشتریان را دسته بندی کنید. این دسته بندی هر چه قدر بر اساس ویژگیهای منحصر به فرد تر باشد نتیجه کار جالبتر خواهد بود.
شما با تقسیم بندی و گروه بندی مشتریان خود میتوانید مشخص کنید که کدام گروه برای شما حیاتیتر و مهمتر است و کدام گروه میتواند برای شما سودآوری بهتری داشته باشد. به صورت تجربی گروهی که بیشترین تعداد را داشته باشد میتواند انتخاب مناسبی برای هدف گذاری طراحی لوگو و آرم شرکت محسوب شود.
لوگوهای جذبکننده
به طور کلی میتوان گفت که طراحی لوگو و آرم شرکت اتفاقی مهم است که نیاز به کمی تأمل دارد. در واقع شما اگر بخواهید از دید خودتان دست به طراحی لوگو و آرم شرکت بزنید، این آرم تبدیل به یکی از دهها نمونه لوگویی خواهد شد که در سطح شهر میبینیم. این لوگوها نه جذبکننده هستند و نه پیام خاصی را منتقل میکنند. در واقع تنها لوگویی هستند که باید باشند. اما یک برند موفق کاری میکند که لوگو و نشان شرکت و برند به خوبی دیده شود و مورد توجه قرار بگیرد.
اولین کار برای رخ دادن این اتفاق مسلما استفاده از طراحی لوگو و آرم شرکت به شکل هدفمند است.
ما در این مقاله سعی کردیم که طراحی لوگو و آرم شرکت را به صورت هدفمند و با رویکرد توجه به مخاطب برای شما بازگو کنیم. بار دیگر در انتهای این مقاله یادآوری میکنیم که مخاطب مهمترین و شاید تنهاترین چیزی است که یک کسب و کار میتواند داشته باشد. از این رو باید به آن اهمیت دارد و جذب مخاطب را اولویت اول و اصلی قرار داد.