مقالات آموزشی

توضیحاتی در خصوص ابزار گوگل وبمستر و کاربرد آن_ قسمت دوم

مفید بود؟

ابزار گوگل وبمستر چیست؟

 قسمت دوم

در قسمت قبلی به معرفی google webmaster tools پرداختیم و مزایای آن را با هم بررسی کردیم.
حال به بررسی ویژگی ها و نحوه ی ثبت در این سرویس می پردازیم.

از گوگل وب مستر در چه حوزه هایی استفاده می شود؟

یکی از لازمه های معرفی بهتر وب سایت و نیز کسب نتایج عالی در زمینه سئوی سایت، شناختن و معرفی وب سایت مورد نظر در گوگل وب مستر می باشد. این ابزار برای تمامی صاحبان سایت در تمام سطوح کارآمد است.
صاحبان سایت با استفاده از این ابزار می توانند آمار و گزارشات دقیقی در مورد سایت خود به دست آورده و بر این اساس تصمیم گیری کنند. افرادی که در حوزه سئو فعالیت دارند نیز می توانند با کمک این ابزار تعداد بازدیدکنندگان سایت خود را تحت نظر گرفته و راهکارهایی جهت افزایش رتبه سایت بر اساس اطلاعات صحیح اتخاذ نمایند. هم چنین متخصصانی که به دنبال قرار دادن کد نشانه برای وب سایت خود می باشند هم می توانند با استفاده از این ابزار کارآمد مشکلات موجود را دریافته و رفع خطا کنند. گوگل وب مستر حتی برای برنامه نویسان اپلیکیشن های موبایل نیز مناسب می باشد.

 

 

ویژگی های گوگل وب مستر :

از ویژگی های مهم این ابزار می توان به موارد زیر اشاره کرد :
  • داشبورد (Dashboard) :

در این صفحه که صفحه آغازین سایتی که ثبت کرده اید است، اطلاعات مختصری از آخرین وضعیت سایت نمایش داده می شود. که شامل اطلاعاتی در مورد وضعیت sitemap ها، وضعیت بازبینی سایت توسط موتور گوگل و وضعیت کلمات کلیدی جستجو شده برای ورود به سایتتان است.
در منوی سمت چپ لیستی منویی می بینید که از طریق آن می توانید به سایر قسمت های این سرویس دست پیدا کنید.

 

  • مدیریت نقشه سایت (Sitemap)

نقشه سایت به شکل استانداردهایی ارائه شده که اکثر آن ها در این سرویس توسط گوگل پشتیبانی می شود و نیز این امکان وجود دارد که بتوان نقشه سایت یا همان Sitemap را به صورت Feed ثبت نمود.
با ثبت نقشه سایت، گوگل می تواند خیلی راحت تر و سریع تر به مرور سایت شما بپردازد و آدرس هایی که ممکن است لینکی به آن ها داده نشده باشد را، پیدا کند. همچنین تغییرات صفحه خیلی سریع تر شناسایی خواهند شد. پس از ثبت نقشه سایت می توانید آخرین وضعیت آن را بررسی و تعداد لینک های اضافه شده به موتور جستجوی گوگل را مشاهده کنید.
  • لینک های سایت (Sitelinks)

در صورتی که تعداد بازدیدها از سایت بالا باشد و گوگل تشخیص دهد که کلمه خاصی در این سایت از اعتبار بالاتری برخوردار است، مجموعه ای از لینک های این سایت را که تشخیص می دهد مهم تر هستند، در زیر لینک اصلی نشان می دهد. با این که نمی توان صفحات دلخواه را برای نمایش تعیین کرد اما امکان تعیین حذف صفحات نامطلوب وجود دارد.
  • آدرس های بلاک شده (Blocked Urls)

از این بخش برای بررسی robots.txt در هر صفحه ای از سایت استفاده می شود تا بتوان تعیین کرد آیا دسترسی به این صفحات امکان پذیر می باشد یا خیر. هم چنین می توان تغییراتی را در robots.txt تست کرد تا بتوان ابعاد کار آن ها را در صفحات مختلف سایت مشاهده نمود.
  • تنظیمات کلی سایت (Settings)

این تنظیمات در داخل بخش Site configuration با نام Settings قرار دارند. از جمله تنظیماتی که در این بخش می توانید انجام دهید می توان به :
  • Site Settings ( تنظیمات سایت )
  • Top search queries ( بهترین کلمات کلیدی )
  • Links to your site ( لینک ها به سایت )
  • Keywords ( کلمات کلیدی )
  • Internal Links ( لینک های داخلی )
  • Subscriber stats (مشترکین feed )
  • Crawl errors ( خطا های موتورکاوشگر )
  • Crawl stats (گزارش موتورکاوشگر )
  • HTML suggestions (پیشنهادات بهینه سازی )
اشاره کرد.

 

افزودن سایت به Webmaster Tools :

تایید هویت سایت را به دو صورت می توانید انجام دهید.
  • یک تکه کد Html را به صفحه اصلی سایت اضافه کنید.
  • یک فایل با نام مشخص در مسیر اصلی سایت قرار دهید.
در صورتی که به ساختار صفحات html آشنایی ندارید بهتر است که از روش دوم و قرار دادن فایل در مسیر اصلی سایت استفاده کنید. این فایل یک فایل خالی خواهد بود که نام آن را با انتخاب گزینه HTML file در قسمت Verification methodبه شما نمایش خواهد داد. این نام معمولا فرمتی مانند googlee30bf8a27611ecb4.html دارد.
پس از تایید سایت امکانات این سرویس فعال خواهند شد.
امیدواریم که این مقاله ی آموزشی برای شما مفید باشد
با سپاس از همراهی شما

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.