یک چیز هرگز تغییر نمی کند و آن تمایل ما برای دنبال کردن اخبار است.
این روزها اکثر مردم ترجیح می دهند اخبار را به صورت آنلاین مطالعه کنند. بر طبق تحقیقات انجام شده ۸۹ درصد مردم آمریکا اخبار را به صورت آنلاین تماشا میکنند. این تنها مصرفکنندگان نیستند که تمایل به خواندن اخبار آنلاین دارند، همه افراد اینگونه هستند. در این میان، برخی از متخصصان سئو تصور می کنند انتشار بیانیه مطبوعاتی (خبرنامه) تنها یک ابزار سئو است، اما حقیقت فراتر از این است.
در واقع بیانیه مطبوعاتی یک ابزار برند سازی و اعتبار سازی است و نه یک ابزار سئو. بیانیه مطبوعاتی یکی از بهترین روش ها برای تبلیغات محصولات، خدمات و کمپین های برندسازی به شمار می رود. در صورتی که یک بیانیه مطبوعاتی به اندازه کافی جذاب باشد می تواند مزایای متعددی از جمله تولید سیگنال های اجتماعی، افزایش به اشتراک گذاری محتوا، ایجاد ترافیک ارگانیک و هدفمند و پوشش خبری بیشتر را به دنبال داشته باشد. تمامی اینها تنها بخشی از مزایای نوشتن بیانیه مطبوعاتی است.
مخاطبین گرامی رایا مارکتینگ با بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا می تواند شما را در انتخاب محتوا مناسب یاری کند
برای بهره مندی از این مزایا باید قوانین خاصی را بازی کنید. یک بیانیه مطبوعاتی به شما امکان می دهد اخبار مربوط به شرکت و پیشنهادات آن را به شیوه ای اخلاقی و ژورنالیستی گسترش دهید به گونه ای که بر شایستگی و اعتبار بیش از سئو و رسانه های اجتماعی یا هر چیز دیگر تاکید کند. 5 اصل ساده: چه کسی، چه چیزی، کجا، چرا و چگونه در اینجا نیز صادق است.
در ادامه ۱۲ قانون غیر قابل شکست در نوشتن بیانیه مطبوعاتی معرفی می شود.
قوانین نوشتن بیانیه مطبوعاتی
قانون 1 : نحوه نوشتن بیانیه مطبوعاتی را فراگیرید
اگر تاکنون اقدام به نوشتن بیانیه مطبوعاتی نکردهاید، از یک نویسنده یا خدمات حرفهای تولید محتوا کمک بگیرید. بیانیه مطبوعاتی به مثابه نوشتن یک داستان است: داستان شما. نگارش به سبک روزنامه نگاری به سالها مطالعه و تمرین نیاز دارد. این بدان معنا نیست که هر نویسنده خوبی قادر به انجام این کار نیست. تنها مسئله این است که برای نوشتن بیانیه مطبوعاتی باید به اندازه یک فرد حرفهای مطلع و آگاه باشید. در غیر این صورت باید فردی را استخدام کنید.
بیانیه مطبوعاتی باید چیزی در خور توجه را در برگیرد. چنین بیانیه ای دارای ساختار مشخص است و از اصول Ap نگارش از جمله هدف مشخص، رعایت 5 اصل، قواعد نگارشی و گرامری، اشتراک گذاری عنوان و نام صحیح و غیره پیروی می کند.
قانون 2: مخاطب خود را بشناسید
هنگام تولید هر گونه محتوا شناخت مخاطب حیاتی است. با بررسی ویژگی های جمعیت شناختی و تحقیقات مشتری به این مهم دست می یابید. به عنوان مثال، اگر بازار هدف شما گروه سنی ۴۵ سال به بالا است استفاده از اصطلاحات مدرن نمی تواند کمک شایانی به جذب این گروه بکند. بنابراین مخاطب خود را بشناسید و پیش از نوشتن نسخه اولیه بیانیه مطبوعاتی در مورد آنها آگاهی به دست آورید.
قانون ۳: هدف گذاری را درک کنید
تمام بیانیه های مطبوعاتی زمانی به هدف خود دست مییابند که برای انتشار برنامه ریزی شده باشند. هدف گذاری دقیق به معنی افزایش بی نهایت ترافیک وب سایت و خوانده شدن مقاله ها توسط افراد بی شمار است.
اطمینان یابید که قبل از هرگونه هدفگذاری در مورد صنعت شرکت خود و همینطور محصولات و خدمات موجود در صنعت تحقیق کنید.
قانون 4 : یک بیانیه مطبوعاتی فراموش نشدنی و پربار بنویسید
همواره به یاد داشته باشید بیانیه مطبوعاتی یکی از اشکال اصلی برندسازی است که در دنیای بازاریابی آنلاین امروزی اهمیت حیاتی دارد. سئو امروزه به معنی به دست آوردن بک لینک بیشتر نیست، بلکه به معنی برندسازی و نوشتن محتوای تعاملی و جذاب است. بهترین راه برای نوشتن یک بیانیه مطبوعاتی به همراه عنوان فراموش نشدنی این است که اطمینان یابید از برند و بازار خود شناخته کافی دارید و مزیت رقابتی خود را عمیقاً درک می کنید.
آیا باز هم می خواهید برای جلب نظر بیشتر مردم مقداری چاشنی به عناوین اصلی خود اضافه کنید. یک عنوان معمولی شاید خبرساز باشد اما به این معنی نیست که مردم از خواندن آن به وجد می آیند.
چطور از نوشتن یک عنوان معمولی جلوگیری کنیم؟
فرض کنیم شما یک شرکت نرم افزاری هستید که قرار است نسخه بعدی برنامه خود را که مشتاقان زیادی دارد به روز رسانی کنید.
شما می توانید یک عنوان معمولی مانند عنوان زیر بنویسید:
«شرکت Xجدیدترین نسخه XYZ خود را به اطلاع همگان می رساند.»
این عنوان مطمئنا خبرساز است و توسط ویراستار تایید می شود. اما مشکل آن این است که خسته کننده است و خواننده را به سمت خود جذب نمی کند. پس چگونه می توان یک عنوان مناسب ایجاد کرد؟
سعی کنید خلاقیت بیشتری داشته باشید. عنوان فوق را به یک عنوان جذاب تر و جالب تر مانند زیر تبدیل کنید:
«نخسه جدید XYZ در راه است. به روز رسانی جدید ویژگی پاسخ انسانی به رابط می افزاید.»
قانون ۵ : مراحل ویرایش را جدی بگیرید
سردبیران و ویراستاران توزیع مطبوعات، روزنامه و وب سایت های خبری آنلاین افراد سختگیری هستند. به خاطر داشته باشید که آنها بر ادبیات زبان، سبک نگارش، قواعد و لحن مسلط هستند. آنها تنها سیاه و سفید را میبینند و هیچ ناحیه خاکستری برای آنها معنی ندارد.
بنابراین در نوشتن بیانیه مطبوعاتی باید از قواعد گرامری درست، املای صحیح، و سبک و لحن مناسب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که ویراستاران محتوای شما را تصحیح نمی کنند. این امر به عهده خود شما است. آنها ممکن است تنها تغییرات جزئی اعمال کنند. اگر بیانیه مطبوعاتی شما اصول نگارشی را رعایت نکند مانند محتوا های دیگر که روزانه به سمت سردبیران و ویراستاران بمباران میشود رد می شود.
قانون ۶ : با همکاری به موفقیت می رسید
برای نوشتن یک بیانیه مطبوعاتی موثر کار تیمی حرف اول و آخر را میزند. همکاری تیمی جایی است که در آن بهترین محتوای بازاریابی تولید می شود. پس چرا ایده نوشتن بیانیه مطبوعاتی را به نظرات شخصی خود محدود می کنید؟ به جای آن با چند نفر دیگر مشورت کنید. محتواهای مختلف خلق کنید، آنها را در کنار یکدیگر قرار دهید و یک محتوای ارزشمند تولید کنید. با این روش می توانید کیفیت بیانیه مطبوعاتی خود را به شدت افزایش داده و حق مطلب را ادا کنید.
قانون ۷ : برای به دست آوردن اعتبار بیشتر تبلیغات اشتراکی انجام دهید
تبلیغات مشترک گاهی اوقات تبلیغات رایگان تلقی میشود. تبلیغات مشترک به شما کمک می کند محتوای خود را به سرعت در پلتفرم های مختلف گسترش و توزیع کنید. اما در این میان چند فاکتور وجود دارد که بر تبلیغات مشترک تاثیر می گذارد: هزینه، کنترل و اعتبار.
ممکن است یافتن یک شریک تبلیغاتی آسان باشد، به ویژه اگر با آنها به تجارت می پردازید. تصور کنید می توانید هزینه توزیع بیانیه مطبوعاتی و سندیکا را از طریق برندی که میتواند باعث بهبود برندسازی شما شود کاهش دهید. یافتن شرکای تجاری شاید تمام آن چیزی باشد که برای تبلیغات اشتراکی نیاز دارید.
قانون ۸: از کانال های توزیع با کیفیت استفاده کنید
استفاده از کانال های توزیع ارزان ایده خوبی نیست. در عین اینکه کانال های توزیع خوب نیز چندان ارزان نیستند. توزیع مستلزم صرف هزینه است.
کانال های آنلاین زیادی وجود دارد که می تواند در توزیع بیانیه مطبوعاتی به خوبی عمل کنند. از جمله Berkshire Hathaway’s Business Wire که هزینه انتشار در آنها حدود ۴۰۰ دلار برای هر ۴۰۰ کلمه است. این سرویس نشر اجتماعی برای هر ۱۰۰ کلمه هزینه از شما دریافت می کند. همچنین برای افزودن عکس، ویدیو و سایر موارد مبلغ قابل توجه ای دریافت می کند.
Marketwire نیز یک سرویس دیگر انتشار بیانیه مطبوعاتی است که از جذابیت خاصی برخوردار است. PR Web نیز یکی از بهترین سرویس های نشر بیانیه مطبوعاتی است که مانند سرویس های دیگر هزینه دریافت می کند.
در مورد افزونه ها نیز می توان گفت PR Web یکی از بهترین آنها است. زیرا از طریق آن می توانید به صورت رایگان ویدیو، تصویر و هایپرلینک اضافه کنید. از دیگر سرویس هایی که باید در نظر بگیریدPR Newswire, B Wire, and 1888PressReleases هستند.
سرویس های توزیع گزینه های متعددی برای انتشار بیانیه مطبوعاتی در اختیارتان قرار می دهند.
قانون ۹ :محتوای خود را سندیکا کنید
سندیکای بیانیه اطلاعاتی حیاتی است. سندیکای بیانیه مطبوعاتی یکی از ابزارهای استراتژی بازاریابی دیجیتال است که شامل تولید و توزیع بیانیه مطبوعاتی در سراسر دنیای اینترنت است. اطمینان یابید که محتوای شما در تمامی کانال ها توزیع شود. اما خودتان نیز باید در این میان نقش آفرینی کنید وگرنه پول و وقت خود را هدر داده اید. اطمینان یابید که کانالهای اجتماعی شما برای سندیکای بیانیه مطبوعاتی تنظیم شده باشند. این کانال ها شامل فیسبوک، توییتر، یوتیوب اینستاگرام، اسنپچت و غیره است. هنگام سندیکای بیانیه مطبوعاتی از یک رسانه اصلی برای سندیکای رسانه اجتماعی استفاده کنید. به عنوان مثال:
• من متوجه شدم که محتوای روابط عمومی من به سرعت در جهان در حال گسترش است. هنگامی که این محتوا به پرتال های بزرگی مانندBoston Globe, the Sacramento Bee وHouston Chronicle رسید از هایپرلینک آنها استفاده کردم و آن را با یک توصیف منحصر به فرد دیگر در کانال اجتماعی سندیکای خود قرار دادم.
• بعد از آن از هایپرلینک Boston Globe استفاده کردم و آن را در فیسبوک انتشار دادم و چیزی مانند زیر نوشتم: «Boston Globe انتشار نرم افزارXYZ را در Feature Publication پوشش می دهد.»
• سپس از هایپرلینک Houston Chronicle استفاده کردم و آن را با یک توصیف منحصر به فرد در توییتر قرار دادم و به همین شکل ادامه دادم.
مطالعه مقاله نحوه نوشتن خبرنامه به همراه مثال را به شما پیشنهاد می کنیم
این عمل را تکرار کنید و نگران آن نباشید. در عوض بر برند سازی، اعتبار و افزایش سیگنال های اجتماعی تمرکز کنید.
قانون ۱۰: کانال اجتماعی خود را ردیابی کنید
ما تنها یک سرویس برای سندیکای بیانیه مطبوعاتی در رسانه های اجتماعی پیشنهاد می کنیم و آن Pitch Engine است که سرویس توزیع بازاریابی و برندسازی اجتماعی به شمار می رود. به کمک این سرویس می توانید تجزیه و تحلیل های رسانه های اجتماعی خود را دنبال کنید. زمانی که بیانیه مطبوعاتی خود را در شبکه های اجتماعی سندیکا کردید، توجه داشته باشید که به وسیله این پست ها آگاهی از برند را افزایش داده و سیگنال های اجتماعی را ارتقا دهید.
قانون ۱۱: با احتیاط پست کنید
از پست مجدد بیانیه مطبوعاتی در وبسایت جداً خودداری کنید زیرا باعث خدشه دار شدن اعتبار و کاهش رتبه گوگل و دیگر موتورهای جستجو می شود. به جای آن یک تیزر منحصر به فرد دیگر بنویسید و آن را به بیانیه مطبوعاتی سایت میزبان توزیع کننده یا رسانه اصلی لینک دهید. این امر باعث افزایش اعتبار شما می شود، زیرا بازدید کنندگان سایت میبینند که شما در نیویورک تایمز تحت پوشش خبری قرار گرفتهاید و آنها میتوانند به جای خواندن مطلب در سایت شما نسخه کامل آن را در پرتال بیابند. تصور کنید آنها چه احساسی در مورد برند شما به دست می آورند.
قانون ۱۲ : بیانیه مطبوعاتی خود را به کمک سئو و تصاویر ارتقا دهید
بسیاری از سرویس های توزیع بیانیه مطبوعاتی دارای افزونه های در خور توجهی هستند. اولین ویژگی آنها بهبود سئو است. همچنین به دنبال لینک های فالو باشید. چند بک لینک با کیفیت نیز برایتان مفید است. همچنین به دنبال ورود به سایت های بیشتر باشید. اگر شما یک شرکت چند ملیتی هستید، سندیکای AP Newswire را در نظر بگیرید. اگر یک شرکت داخلی هستید مناطق ملی را هدف بگیرید تا به جای منطقه جغرافی محدود به همه رسانه های خبری دست یابید.
نکته آخر اینکه تصویر، ویدیو و فایل های صوتی ارزشی برابر با یک میلیون کلمه دارند. استفاده از این عناصر چند رسانه ای در بیانیه مطبوعاتی باعث جلب توجه بیشتر، بهبود دسترسی از شبکههای اجتماعی و افزایش آگاهی از برند می شود.
نتیجه گیری
در نهایت آینده و شهرت برند در دستان شما است. آن را به نحو احسن انجام دهید.
آیا شرکت شما با انتشار بیانیه مطبوعاتی به موفقیت رسیده است؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.