مقالات آموزشی

توضیحاتی در خصوص منع تبلیغات جنسیتی

مفید بود؟

مهم‌ترین ترند سال ۲۰۱۸ این بود که چشم انداز برند‌ها، نسبت به جنسیت، تغییر کند. دیگر لازم نیست که مصرف کنندگان کلیشه‌های جنسیتی منسوخ شده را تحمل کنند و به همین خاطر برند‌ها باید در تبلیغات روش‌های موثر‌تر و بدون تبعیض جنسیتی به کار ببرند.

مساله از بین بردن کلیشه‌های جنسیتی منسوخ شده و عدم استفاده از آن‌ها در تبلیغات، در چند سال اخیر جز ترند‌ها بوده ولی در سال ۲۰۱۸ سرعت عمل برای از بین بردن این نوع تبلیغات کمی بیشتر شده است.

Unilever یکی از برند‌هایی است که همیشه در صدد بوده مردم را به قرن ۲۱ واقعی برساند. در سال ۲۰۱۶ مقاله‌ای درباره تبعیض‌های جنسیتی که در تبلیغات صنایع اتفاق می‌افتند، منتشر کرد، در این مقاله، ازصنایع خواسته شده بود که مردان، زنان و خانواده را در تبلیغات به درستی تصویر کنند. بر اساس یک آنالیز جهانی مشخص شده است که ۵۰ درصد از تبلیغات، کلیشه‌های جنسیتی از زنان، به صورتی منفی نمایش داده‌اند و اگر این کلیشه منفی نبوده، هیچ نکته مثبتی نیز نداشته است. در حالیکه در ۱ درصد از این تبلیغات زنان بامزه هم وجود داشته اند. مجموعه‌ای عظیم از کمپانی‌های تولید کننده محصولات خانگی (FMCG) نیز این تبلیغات را غیر قابل قبول دانسته و به نوبه خود از صنایع دیگر خواسته که این روند را تغییر بدهند.

هنوز یک سال نگذشته بود که برند‌هایی در زمینه تکنولوژی و اینترنت مانند علی بابا، فیسبوک و گوگل هم به یونیلور، پیوستند و اتحادنامه ضد کلیشه جنسیتی، را امضا کردند. این اخبار به سرعت به سازمان استاندارد تبلیغات (ASA) رسید و بر همین اساس، ASA اعلام کرد قوانین جدیدی برای کلیشه‌های جنسیتی وضع خواهد کرد که در سال ۲۰۱۸ به طور کامل معرفی خواهند شد. در‌واقع این تصمیم وقتی گرفته شد که آنالیز‌ها نشان دادند، تبلیغات تا حد زیادی بر دیدگاه و رفتار افراد بر اساس جنسیتشان، تأثیر می‌گذارند.

 

 

 

 

بسیاری از برند‌ها مربوط به خانه و خانه داری، در حال حاضر در تلاش هستند تا کلیشه‌های جنسیتی را از بین ببرند، برای مثال جان لوایس، مجموعه‌ای از لباس‌های کودکانه (بدون اینکه ظاهری دخترانه یا پسرانه داشته باشند)، ارائه داده تا کلیشه‌های جنسیتی را از بین ببرد. کمپانی Lynx که زیر مجموعه‌ای از یونیلور است دیگر از زنان برهنه در تبلیغات خود استفاده نمی‌کند و روی روش‌های دیگری برای جذب اقشار مختلف آقایان، تمرکز کرده است.

در مصاحبه با Marketing Week، معاونت اجرایی یونیلور، آلین سانتوز گفت: «وقتی که دیدگاه مردم را درباره کلیشه‌های جنسیتی تغییر دهیم، می‌توانیم شاهد باشیم که کمپانی‌های دیگر هم به این روند ادامه بدهند و به این شکل، فرهنگ‌ها در عین گوناگونی، احساسات مثبت خود را بروز می‌دهند و کمک می‌کنند که هر کدام از ما واقعاً منحصر به فرد باشیم.»

او همچنین ادامه داد: «ما مفتخر هستیم که در این مسیر قرار گرفته‌ایم و به پیشرفت ادامه می‌دهیم تا جایی که کلیشه‌های جنسیتی را در تبلیغات از بین ببریم و به جای آن روی خلاقیت برند‌ها، تمرکز کنیم و آن‌ها را پرورش دهیم. این موضوع تنها مربوط به تغییر مکنونات قلبی و ذهنی مردم در حال حاضر نیست، بلکه باید با از بین بردن کلیشه‌های جنسیتی، میراثی ماندگار و مثبت برای نسل های آینده داشته باشیم.»

می‌توان گفت از بین رفتن کلیشه‌های جنسیتی، به فرهنگ‌ها و سلیقه‌های مختلف اجازه شکوفایی می‌دهد و همچنین لازم نیست که افراد بر اساس الگو‌های ثابت و از پیش تعیین شده، استعداد‌ها و اهداف خود را نادیده بگیرند و هر شخصی می‌تواند همانی باشد که می‌خواهد و شخصیت منحصر به فردی، فارغ از کلیشه‌های تبلیغاتی، پیدا کند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که در آینده، کمپانی‌های بیشتری وارد مسیر یونیلور شوند (کلیشه‌های جنسیتی را حذف کنند). به هر حال استدلال اقتصادی برای رویکرد شما در رابطه با حذف کلیشه‌های جنسیتی، کاملاً مشخص است: بر اساس گزارش کمپانی ها، مشخص شده است که تبلیغات پیشرفته و بدون نگاه جنسیتی، تا ۲۵ در صد تأثیر گذاری بیشتری دارند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.