اصول طراحی یک لندینگ پیج استاندارد یکی از مهم ترین اصول در طراحی سایت می باشد. اگر به آن دسته از افراد تعلق دارید که فکر بازاریابی اینترنتی را با به کارگیری یک سایت کاربر پسند در سر می پرورانید، لازم است با تمام مفاهیم و ابزارهای موجود در این زمینه آشنایی کامل داشته باشید.
با لندینگ پیج بیشتر آشنا شوید.
اصول طراحی یک لندینگ پیج استاندارد یکی از مهم ترین اصول در طراحی سایت می باشد. اگر به آن دسته از افراد تعلق دارید که فکر بازاریابی اینترنتی را با به کارگیری یک سایت کاربر پسند در سر می پرورانید، لازم است با تمام مفاهیم و ابزارهای موجود در این زمینه آشنایی کامل داشته باشید.
لندینگ پیج که آن را تحت عنوان صفحه فرود نیز می شناسند، صفحه ای است که طراحی آن نیازمند صرف زمان، هزینه و تلاش فراوان می باشد. طراحی این صفحه باید به حدی تخصصی باشد که کاربران را به اعتماد و خرید وا داشته و زمینه ای را فراهم سازد که این کاربران به مشتریان دائمی سایت تبدیل گردند. بنابراین تسلط بر اصول طراحی یک لندینگ پیج استاندارد گامی مهم در جهت موفقیت سایت محسوب می شود.
اصول طراحی یک لندینگ پیج استاندارد
اکنون شاید این سوال ذهنتان را به خود مشغول کرده باشد که صفحه فرود و یا به عبارت دیگر همان لندینگ پیج چیست؟
چشم هایتان را ببندید و تصور کنید برای نخستین بار با شخصی ملاقات کرده اید. بی شک بدون آن که میان شما و او سخنی رد و بدل شود و تنها با یک نگاه گذرا می توانید اطلاعاتی کلی را در مورد آن شخص حدس بزنید. مثلا می توانید از روی ظاهر او به شغل و موقعیت اجتماعیش پی ببرید. چنین موضوعی در دنیای سایت ها نیز صدق می کند.
لندینگ پیج صفحه ای طراحی شده با اهداف خاص می باشد که کاربران با جستجوی عبارتی در موتور جستجوی گوگل می توانند به مشاهده لینک آن پرداخته و در صورت تمایل به گشت و گذار در وب سایت مذکور مشغول شوند. به عبارتی ساده تر می توان گفت که لندینگ پیج محلی است که کاربران اولین دیدار خود را با سایت انجام می دهند. یقینا در صورتی که این صفحه از جذابیت کافی برای کاربر برخوردار باشد، زمینه ماندگاری وی در سایت فراهم شده و ضمن کسب مشتری جدید، رتبه سایت مورد نظر در رتبه بندی گوگل نیز بهبود خواهد یافت. اما در صورتی که صفحه فرود چندان کاربر پسند و استاندارد نباشد، کاربر بلافاصله نسبت به فشردن دکمه بازگشت اقدام نموده و موجب می شود که گوگل نمره ای منفی در پرونده شما درج کند!
جالب است بدانید که در دنیای دیجیتال مارکتینگ و سئو سایت، لندینگ پیج را با نام صفحه هدف نیز می شناسند. زیرا اصلی ترین هدف این صفحه جذب کاربران مراجعه کننده و افزایش میزان فروش کالا و خدمات کسب و کار مورد نظر است. به یاد داشته باشید که با تبعیت از اصول طراحی یک لندینگ پیج استاندارد می توانید صفحه هدفی جذاب داشته و در راه رسیدن به اهداف خود گام بردارید.
مطالعه بیشتر: آشنایی با مهم ترین نکات طراحی صفحه اصلی سایت
عموما کاربران با اهداف خاص و به منظور انجام فعالیت های خاصی به صفحه فرود وارد می گردند. برخی از این کاربران قصد خرید از سایت و برخی دیگر قصد عضو شدن در آن را دارند. بنا بر آن چه تا بدین جا گفته شد، نتیجه می گیریم که لندینگ پیج یکی از صفحات سایت می باشد، اما هر صفحه ای از سایت لندینگ پیج نیست. سایت پر است از صفحاتی که برای دستیابی به اهدافی ویژه تعیین نشده اند، بنابراین لندینگ پیج نیستند.
در ادامه به معرفی و بررسی اصول طراحی یک لندینگ پیج استاندارد خواهیم پرداخت.
انتخاب عنوان جذاب
به منظور تبعیت از اصول طراحی یک لندینگ پیج استاندارد از به کارگیری عنوان های پیچیده خودداری کنید. سعی کنید از عنوان های جذاب و کاربر پسند استفاده کرده و بدین ترتیب زمینه کشاندن کاربر به دنبال مطالب موجود را فراهم سازید. فراموش نکنید که عنوان یک مطلب نخستین بخشی از نوشته است که کاربر آن را خواهد دید. بنابراین جذابیت آن بسیار حائز اهمیت است.
به کارگیری تصاویر مناسب
یکی دیگر از مهم ترین اصول طراحی یک لندینگ پیج استاندارد استفاده از تصاویر مناسب می باشد. این کار علاوه بر مزایایی که در زمینه سئو سایت و ارتقا رتبه آن در رتبه بندی گوگل دارد، مانع از خستگی کاربر شده و صفحه را جذاب تر می کند. البته توجه داشته باشید ضروری است که تصاویر انتخابی شما معرفی کننده کالا و خدمات کسب و کارتان بوده و در عین جذابیت و کاربر پسند بودن، با محتوای صفحه مرتبط باشند.
این نکته را به یاد داشته باشید که مغز انسان توانایی تداعی دقیق یک محتوا را ندارد، اما می تواند یک تصویر جالب و خلاقانه را تا مدت ها در خود حفظ کند.
توضیحات مفید
استفاده از عنوان ها و زیر عنوان های ساده، جذاب و کاربر پسند یکی دیگر از حائز اهمیت ترین اصول طراحی یک لندینگ پیج استاندارد می باشد. محتوای مفید یکی از اصلی ترین مواردی است که می تواند گوگل را وادار به ارتقا رتبه سایت شما کند. بنابراین تمام توان خود را در تولید محتوا به کار گرفته و استفاده از نقل قول ها و مطالب لذتبخش را از یاد نبرید.
دعوت به اقدام(Call To Action)
همان گونه که اشاره کردیم، این مورد مهم ترین اصل در اصول طراحی یک لندینگ پیج استاندارد می باشد که عبارت است از تعبیه دکمه ای به منظور دعوت کاربر به خرید کالا و خدمات ارائه شده توسط سایت مورد نظر.
به یاد داشته باشید که تا حد امکان این گزینه را ساده و در عین حال جذاب طراحی کنید. هرگز نام این دکمه را خرید فلان و یا ارسال فلان نگذارید. برای مثال به جای استفاده از عنوان “خرید لوازم آرایشی”، از گزینه “شروع زیبایی شما با محصولات ما” استفاده نمایید.
اهداف طراحی لندینگ پیج
حال شاید این سوال که هدف از طراحی صفحه فرود چیست؟ ذهن شما را به خود مشغول ساخته باشد. لازم به ذکر است که به کارگیری اصول طراحی یک لندینگ پیج استاندارد در طراحی و ساخت این صفحه مهم از سایت اهداف گوناگونی را دنبال می کند. در ادامه به معرفی برخی از اهداف به کارگیری اصول طراحی یک لندینگ پیج استاندارد خواهیم پرداخت:
تبلیغ و فروش
معمولا لندینگ پیج در چنین حالتی شامل اطلاعات مربوط به کالا و خدمات سایت مذکور بوده که با تعبیه یک دکمه دعوت به اقدام مخاطبین را به خرید دعوت می نماید. در چنین صفحاتی غالبا عکسی از محصول مورد نظر و توضیحی مختصر درباره آن قرار می گیرد.
راهنمایی کاربر به صورت قدم به قدم
در برخی مواقع ترغیب کاربر به گشت و گذار در سایت و آشنایی با محصولات و خدمات موجود به صورت تدریجی اصلی ترین هدفی است که لندینگ پیج دنبال می کند. جالب است بدانید که این روش یکی از تاثیرگذار ترین روش های بازاریابی اینترنتی محسوب می گردد.
ارتباط با کاربر
در چنین حالتی صفحه فرود شامل پیشنهادی جذاب می باشد که کاربر را وادار به پر کردن یک فرم و درج اطلاعاتی نظیر نام، آدرس ایمیل و… می کند. در صورت استفاده از اصول طراحی یک لندینگ پیج استاندارد پس از گذشت مدتی و با افزایش اطلاعات جمع آوری شده، شما لیستی بلند بالا از مشتریان بالقوه دارید که می توانید آن ها را به کاربرانی دائمی تبدیل کنید!