مقالات آموزشی

فاکتورهایی در مورد طراحی لوگو جواهرات، ساده اما تاثیرگذار

مفید بود؟

جواهر فروشی و طلا فروشی از جمله کسب و کارهای پر زرق و برق و پر سود محسوب می‌شود. از این رو اصولا مشتریان همواره نگاهی ویژه‌تر به این کسب و کار دارد. این نگاه ویژه کار را برای صاحب کسب و کار در موقعیت‌های مختلف مانند طراحی لوگو و کارت ویزیت سخت‌تر می‌کند. از این روست که طراحی لوگو جواهرات اهمیت خاصی پیدا می‌کند.

 لوگو جواهرات

برای درک چالش‌هایی که پیش روی طراحی لوگو جواهرات قرار دارد بهتر است ابتدا با چند فاکتور مهم در طراحی لوگو آشنا شویم. این فاکتورها بر اساس نمونه لوگوهای مطرح در دنیا

استخراج شده است که می‌تواند بسیار معتبر و کارآمد باشد. با مقایسه این فاکتورها و آن چیزی که در ذهن مخاطب از کسب و کار جواهر فروشی و طلا فروشی وجود دارد می توان تناقض‌هایی را پیدا کرد. برطرف کردن این تناقض‌ها خود یک چالش مهم است. با ما همراه باشید که قرار است معماهای مختلفی را در این مسیر ببینیم و آن‌ها را حل کنیم.

 

 

طراحی لوگو و فاکتورهایی که باید رعایت کرد

با نگاه به نمونه لوگوهای موفق در جهان می توان به چند نکته بسیار مهم و حیاتی اشاره کرد.

  •         این لوگوها از طراحی ساده‌ای برخوردار هستند و تا جای ممکن سعی شده است که سادگی رکن اساسی آن باشد. در کلام ساده‌تر جزئیات کمتری را می توان در لوگوهای مانند اپل، سامسونگ، نوکیا و … پیدا کرد.
  •          رنگ در این طراحی‌ها بسیار کم و محدود هستند. غالب لوگوهای موفق از یک یا نهایتا دو رنگ در طراحی خود استفاده کرده‌اند.
  •          رنگ یا رنگ‌های استفاده شده در این طراحی‌ها عموما برگرفته از سه رنگ اصلی سبز، قرمز و آبی است. در بعضی موارد هم رنگ‌های سیاه و سفید به عنوان رنگ اصلی در طراحی مد نظر قرار گرفته شده است.
  •        المان‌های استفاده شده در این طراحی‌ها به نوعی است که ذهن مخاطب را درگیر می‌کند. این درگیری می‌تواند از یک حافظه تاریخی سرچشمه گرفته باشد.

طراحی موفق لوگو

این‌ها تعدادی از فاکتورهایی است که در طراحی موفق لوگو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم در مورد علیت هر کدام از این‌ها صحبت کنیم باید ساعت‌ها وقت بگذاریم. اما به طور کلی چیزی که می توان از مجموعه این فاکتورها به دست آورد این است که عملا انسان این ذهن انسان‌ها به عنوان مخاطب است که اهمیت دارد.

تمامی این موارد بر اساس نحوه برخورد ذهن انسان با اطلاعات مختلف است. طی سال‌ها تجربه طراحان به این نتیجه رسیده اند که ذهن انسان می‌تواند با فرمی ساده که نشانه‌هایی از گذشته یا یک اتفاق مشترک با خود دارد با رنگ بندی ساده می‌تواند به خوبی از دل هزاران اطلاعات تصویری عبور کند و وارد ذهن مخاطب شود. اما داستان طراحی لوگو جواهرات در این بین کمی فرق می‌کند.

نیاز به یک طراحی هوشمندانه

به طور کلی مسئله‌ای که وجود دارد این است که انسان‌ها شبانه روز در معرض هزاران و میلیون‌ها اطلاعات تصویری قرار دارند. مسلما اگر قرار باشد انسان‌ها به تمامی این اطلاعات توجه کنند و ذهنشان را درگیر آن کنند عملا ادامه زندگی برای ما ممکن نخواهد بود.
مسئله‌ای که وجود دارد این است که ذهن به دو شیوه با این مسئله برخورد می‌کند. در شیوه اول ذهن دسته بندی‌هایی از پیش تعیین شده دارد و تمامی اطلاعات را به سرعت در این دسته ها قرار می‌دهد. ازآنجایی که نتیجه این دسته بندی‌ها نیز از پیش مشخص شده است عملا ذهن با سریع‌ترین شکل ممکن پاسخ را پیدا می‌کند. در شیوه دوم نیز اطلاعات اصلا وارد ذهن نمی‌شود و ذهن آن‌ها را قبل از ورود دور می‌ریزد!

 

فاکتورهایی در مورد طراحی لوگو جواهرات

به طور مثال شما هنگام پیاده‌روی در شهر با تابلوهای تبلیغاتی و بنرهای مختلف و لوگوهای بسیاری رو به رو می‌شوید. اما به همه آن‌ها توجه نمی‌کنید. یا بسیاری از آن‌ها از دور دید شما خارج می‌شود و یا این که با توجه به دسته تبلیغاتی بودن ( دسته بندی ذهنی ) از دور اهمیت شما خارج می‌شود.ما در طراحی لوگو چه طراحی لوگو جواهرات باشد یا هر نوع لوگوی دیگر دوست نداریم هیچ کدام از این دو اتفاق برای ما رخ بدهد. بنابراین نیاز به یک طراحی هوشمندانه است. فاکتورهایی که در بالاتر گفتیم این طراحی هوشمندانه را برای ما انجام می‌دهند. اما در مورد طراحی لوگو جواهرات کمی داستان فرق می‌کند.

طراحی لوگو جواهرات و مسئله‌ای که وجود دارد

داستان طراحی لوگو جواهرات و به طور کلی طراحی لوگو و انواع تبلیغات این است که شما باید بر اساس ذهن مخاطب و شناختی که مخاطب از شما دارد این کار را انجام دهید. مخاطب کسب و کار جواهر فروشی و طلافروشی را یک کسب و کار ساده و بی آلایش نمی‌داند. بلکه کاملا برعکس او این کسب و کار را کاملا پر زرق و برق و سودآور تصور می‌کند.

ایجاد تناقض در ذهن مخاطب

استفاده ساده از المان‌ها و استفاده تک رنگ می‌تواند این تصورات را به هم بزند و چون تصاویر دیده شده در طراحی لوگو ساده با تصورات آن‌ها همخوانی ندارد عملا شما محکوم به دروغگویی خواهید شد. دقت کنید که این چیزی نیست که خود مخاطب بتواند آن را درک کنید. این اتفاقی است که در ذهن او رخ می‌دهد.
مگر این که شما قصد داشته باشید از طریق ایجاد تناقض در ذهن مخاطب کم‌کم برای او جذاب به نظر برسید و او به سمت شما جذب شود. که البته این روش می‌تواند کارایی خوبی داشته باشد منتها باید بسیار حرفه‌ای صورت بگیرد.اما در مرحله اول پیشنهاد ما برای طراحی لوگو جواهرات و رفع این تناقض این است که شما باید این مسئله را در طراحی و استفاده از رنگ حل کنید.

چگونگی طراحی لوگو جواهرات

به طور کلی شما باید سعی کنید رنگ استفاده شده در طراحی لوگو جواهرات بتواند گویای برتری شما از نظر مادی باشد. رنگ‌های اصلی سبز و قرمز و آبی و سیاه و سفید به هیچ عنوان این برتری را القا نمی‌کنند. شما باید به اصلی‌ترین و مهم‌ترین رنگ در جواهر فروشی و طلافروشی نگاه کنید. رنگ زرد یا سفید الماسی می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.
البته ما بیشتر پیشنهاد می‌دهیم که از سفید الماسی استفاده نکنید. سفید الماسی به طور کلی در میان بسیاری از المان‌های دیگر گم می‌شود و نمی‌تواند موقعیت خوبی برای خود ایجاد کند. این در حالی است که رنگ زرد به خصوص رنگ طلایی می‌تواند گزینه بهتری باشد.

  • طراحی لوگو چرم، یک طرح فاخر برای برند شما

ترکیب دو رنگ سیاه و زرد طلایی

از طرف دیگر شما باید در طراحی لوگو جواهرات از دو رنگ استفاده کنید. رنگ زرد یا سفید الماسی به طور خالص نمی‌تواند کافی باشد. این رنگ‌ها به تنهایی جلوه‌ای ضعیف پیدا می‌کنند. درست مانند طلا قبل از ذوب شدن هستند! ضعیف و شکننده! در حالی که شما باید به مخاطب خود این موضوع را القا کنید که شخصیت کسب و کار شما درست مانند چیزی که او فکر می‌کند قوی است.
از این رو در کنار رنگ زرد از رنگ سیاه می‌توانید به خوبی استفاده کنید. ترکیب دو رنگ سیاه و زرد طلایی یا سیاه و سفید الماسی می‌تواند لوگوی شما را برجسته کند. این موضوع به اندازه کافی برای ایجاد زرق و برق و ایجاد حس قدرت در ذهن مخاطب کافی است.

طراحی لوگو جواهرات به شکل ساده

یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که طراحان و صاحبان کسب و کار طلا فروشی و جواهر سازی می‌کنند این است که به جز استفاده از رنگ‌های گفته شده دست به طراحی شلوغ می‌زنند. درست است که گفتیم نیاز است مطابق ذهن مخاطب رفتار کنیم اما اگر قرار باشد طراحی را شلوغ کنیم عملا مخاطب و ذهن او از بررسی و تحلیل آن سر باز می‌زنند.

طراحی ساده اما عالی و قدرتمند!

بنابراین شما به عنوان طراح یا صاحب کسب و کار به زرق و برق و استحکام ایجاد شده توسط رنگ‌آمیزی گفته شده اکتفا کنید. در واقع با همان کار هم یک اصل اساسی طراحی لوگو را نادیده گرفته‌ایم.
اما شما با طراحی لوگو جواهرات به شکل ساده می‌توانید ذهن مخاطب را درگیر خود کنید. یادتان باشد که پولدارترین افراد معمولا سعی می‌کنند ساده‌ترین اما بهترین لباس‌ها را بپوشند. استفاده از لباس‌های عجیب و غریب و پر زرق و برق نشانه ثروت واقعی نیست. همین موضوع در طراحی لوگو نیز قابل درک است.

کسب و کار طلا فروشی

شما می‌توانید با استفاده از یک طراحی ساده اما عالی و قدرتمند ذهن مخاطب را درست به سمت چیزی که فکر می‌کرد هدایت کنید. از طرف دیگر هر چقدر بتوانید خودتان را قدرتمند تر نشان بدهید مخاطب بیشتری را سمت خود جذب می‌کنید. شما نباید برخلاف ذهن مخاطب حرکت کنید. حداقل در مورد کسب و کار طلا فروشی و جواهر فروشی این مسئله نتیجه برعکس خواهد داشت.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.