چه خود شما تولید محتوای وبلاگ خود را انجام دهید و چه آن را به یک نویسنده فریلنسر (آزاد کار) برونسپاری کنید، به جریانی ثابت از ایدههای جدید و مرتبط نیاز دارید تا علاقه خوانندگان حفظ شود و باز هم به وبسایت شما سر بزنند. رسیدن به ایدههای باکیفیت یکی از چالش برانگیزترین کارهایی است که وبلاگنویسها و بازاریابها با آن مواجه هستند.
بنابراین دفعه بعد که با یک وبلاگ خلاقانه مواجه شدید، هفت استراتژی تولید محتوا وبلاگ زیر را برای الهام گرفتن و ایدهپردازی ایدههای جدید تولید محتوا برای وبلاگ خود در نظر بگیرید. هرچند که نیازی به گفتن این مسئله نیست، اما به یاد داشته باشید که هدف شما این است که عناوین جدیدی برای استراتژی تولید محتوای وبلاگ خود در نظر بگیرید،
نباید پستها و عناوین دقیق را از کسی کپی کنید.
۱. پستهای موفق وبلاگ رقبای خود را بیابید
این یک استراتژی تولید محتوا وبلاگ بسیار مهم است که بررسی کنید کدام نوع از پستهای وبلاگ برای دیگر وبلاگنویسهای موفق در نیچ محتوای شما محبوب هستند(از طریق لایک، به اشتراکگذاری و بحثها) و سپس سعی کنید محتوایی مشابه آن اما بهتر یا با یک دیدگاه جدید برای وبلاگ خودتان بنویسید. با این حال، بررسی به اشتراکگذاریهای هر پست وبلاگ در شبکههای اجتماعی به صورت دستی، کارآمدترین روش برای جمعآوری این دادهها نیست.
در این استراتژی تولید محتوا وبلاگ، من به Ahrefs علاقهمند هستم، که یک ابزار تحلیل بکلینک و جستجوی رقیب برای سئو و بازاریابی است. این ابزار ویژگیهای زیادی دارد که هر چیزی را که لازم است در مورد وبلاگ خود و رقبای خود بدانید، به شما نشان میدهد.
زبانه Site Explorer
تنها زبانه “Site Explorer” را باز کنید و نشانی اینترنتی هر وبسایتی را در بخش جستجو وارد کنید تا ” برای هر صفحهای که بازدید میکنید، مهمترین متریکهای سئوی محتوا” را بیابید.
زبانه “Best by links” تحت “Pages”(در ستون سمت چپ) نشان میدهد که کدام محتواها لینکها را جذب میکنند. هرچه تعداد بکلینکهای وبسایت شما بیشتر باشد، شانس بیشتری خواهید داشت تا در بالای نتایج جستجو ظاهر شوید.
Best by shares
همچنین میتوانید از عناوین پستهای وبلاگی که با استفاده از زبانه “Best by shares” محبوبیت آنها در شبکههای اجتماعی، اثبات شده است، ایدههایی برای پست وبلاگ خود بگیرید. در این بخش، به اشتراکگذاری و لایکها از شبکههای اجتماعی برتر، به نمایش درمیآید تا شما بتوانید محتواهایی که خوانندگان را برای به اشتراکگذاری تشویق میکند را ببینید. همچنین میتوانید از کلمات کلیدی و ایدههای مشابه برای نوشتن چند مقاله فوقالعاده برای سایت خود استفاده کنید.
اگر به دنبال افزایش ترافیک طبیعی موتور جستجو هستید، باید ببینید که کدام صفحات در گوگل رتبه خوبی دارند. برای انجام این کار، در ستون سمت چپ تحت “Organic Search” بر روی زبانه “Top Pages” کلیک کنید.
ابزار Ahrefs
در اینجا موقعیت این صفحات در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی مشخص، تخمین ترافیک طبیعی جستجو که به سایت میآید، تعداد کلمات کلیدی و کلمات کلیدی برتر نشان داده میشود.
از این ابزار برای بررسی وبلاگ خود و نیز وبلاگهای برتر در نیچ محتوای خود استفاده کنید. اگرچه Ahrefs یک سرویس پولی است، اما یک نسخه آزمایشی رایگان ۱۴ روزه دارد که قطعا برای برنامهریزی استراتژی تولید محتوا وبلاگ شما برای پستهای وبلاگ برای چند ماه آینده کافی است.
۲. وبلاگها را برای خبرهای نیچ محتوای خود بررسی کنید
به روز بودن یکی از گامهای مهم در برنامهریزی استراتژی تولید محتوا وبلاگ است. برای نوشتن پستهای وبلاگ مرتبط، اطلاعات شما از آخرین موضوعات پرمخاطب، اخبار و فناوریهای صنعت خود باید به روز باشد.
من در این زمینه از استراتژی تولید محتوا وبلاگ به استفاده از Feedly برای دنبال کردن اخبار از بلاگهای برتر در نیچ محتوای خود علاقه دارم. شما میتوانید از بخش جستجو برای پیدا کردن یک وبلاگ یا موضوع خاص برای دنبال کردن، استفاده کنید.
Google Trends
شما میتوانید فید خود را در دستههای مختلف ذخیره و سازماندهی کنید تا به راحتی آنچه را که نیاز دارید پیدا کنید. این ابزار همچنین به شما این امکان را میدهد که یادآورهایی تنظیم کنید تا بفهمید چه زمانی کسی نام وبلاگ یا نام تجاری شما را در هر بخشی از شبکه به کار میبرد.
همچنین میتوانید از Google Trends، یک ابزار مفید دیگر در این حوزه از استراتژی تولید محتوا وبلاگ، برای جستجوی هر موضوعی استفاده کنید و ببینید که پست مورد نظر شما، چه نوع ترافیکی دریافت میکند. همچنین یک گزینه برای جستجو در یک کشور یا منطقه خاص نیز وجود دارد.
Keyhole
Keyhole یک ابزار دیگر در این حوزه از استراتژی تولید محتوا وبلاگ است که میتوانید از آن برای دنبال کردن آخرین موضوعات پرمخاطب استفاده کنید. این ابزار هشتگهای توییتر، اینستاگرام و فیسبوک را ردیابی میکند. تنها یک کلمه کلیدی وارد کنید تا موضوعات بلادرنگ را مشاهده کنید. همچنین میتوانید از آن برای مشاهده ذکر نام تجاری خود در رسانههای اجتماعی استفاده کنید.
۳. شبکههای اجتماعی و جوامع آنلاین را مورد بررسی قرار دهید
یک استراتژی تولید محتوا وبلاگ دیگر این است که از شبکههای اجتماعی استفاده کنید. برای اینکه مخاطبین هدف خود و نیازهای آنها را بهتر بشناسید باید به وبسایتهای ارتباط جمعی بروید. برای مثال، توییتر موضوعات پرمخاطب جهانی فعلی را در صفحه اصلی و صفحات پروفایل خود لیست میکند. همانطور که میبینید، موضوعات پرمخاطب فعلی در ستون کناری سمت چپ لیست شدهاند:
لیست موضوعات پرمخاطب در توییتر
با وجود اینکه شما چند موضوع پرمخاطب را در ستون سمت راست فید اخبار خود خواهید دید، همچنین میتوانید در Facebook کلمات کلیدی مهم را جستجو کنید. تنها عنوانی که مورد نظر شما است را جستجو کنید تا ببینید مردم در مورد آن، چه مینویسند:شما میتوانید همین جستجو را در گوگل پلاس و LinkedIn نیز انجام دهید.
Reddit یکی دیگر از شبکههای اجتماعی است که میتواند به شما در یافتن ایدههای محتوای جدید کمک کند. در اینجا مردم در مورد هر چیزی که در دنیا اتفاق میافتد بحث میکنند و همچنین موضوعات پرمخاطب درست در صفحه اصلی فهرست شدهاند.
برای پیدا کردن subreddit هایی که با نیچ محتوای شما مرتبط هستند، از نوار جستجو استفاده کنید. برای مثال، اگر موضوع شما “بازاریابی محتوا” باشد، در این صورت subreddit شما /r/content_marketing خواهد بود.
استفاده از subreddit مربوط به صنعت شما
سوالات و موضوعاتی را که مردم درباره آنها در subreddit شما صحبت میکنند را بیابید تا برای پستهای جدید وبلاگ ایده بگیرید. همچنین، نگاهی به مطالب با لایکهای زیاد بیندازید تا ببینید چه چیزهایی مخاطب بیشتری دارد.
۴. با استفاده از Keyword Planner گوگل و Ubersuggest ایدههایی برای برنامهریزی استراتژی تولید محتوا وبلاگ خود به دست بیاورید
در حوزه کلمات کلیدی در استراتژی تولید محتوا وبلاگ، شما احتمالا نام Keyword Planner گوگل که یک سرویس رایگان برای کاربران AdWords گوگل است، شنیدهاید. شما میتوانید هر کلمه کلیدی مرتبط با صنعت خود را جستجو کنید و معمولا بیش از ۸۰۰ کلمه کلیدی و عبارت همراه با میانگین جستجوی ماهانه آنها به دست آورید. وقتی من به دنبال “بازاریابی شبکههای اجتماعی” گشتم، این نتایج به دست آمد:
از ابزار Keyword Planner در Google AdWords استفاده کنید.
برای دریافت این کلمات کلیدی که به خوبی در Google Spreadsheet سازماندهی شدهاند، روی دکمه “دانلود” کلیک کنید. سپس میتوانید این سند را به عنوان نقطه شروعی در استراتژی تولید محتوا وبلاگ خود در تقویم محتوا قرار دهید.
Ubersuggest یکی دیگر از ابزارهای عالی در زمینه کلمه کلیدی برای ایجاد یک استراتژی تولید محتوا وبلاگ است که کلمات کلیدی را از Google Trends نشان میدهد. این ابزار لیستی از کلمات کلیدی مرتب شده به ترتیب الفبا را به شما نشان میدهد که میتوانید آنها را به صورت یک صفحه گسترده کاربردی دانلود کنید.
۵. پیدا کردن محتواهایی با بیشترین نظرات، بازدیدها و دانلودها
فراتر از به اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی، نظرات، بازدیدها و دانلودهایی وجود دارند که محبوبیت هر موضوعی را نشان میدهند. Impactana میتواند در این بخش از استراتژی تولید محتوا وبلاگ به شما کمک کند تا پستهای دارای بیشترین نظرات را بیابید. تنها کلمه کلیدی خود را به همراه “comment>20” تایپ کنید تا پستهای یک موضوع خاص را که بیش از ۱۰۰ نظر دارند، ببینید:
استفاده از ابزار کاربردی Impactana برای یافتن پستهای دارای بیشترین نظر
همچنین، مطمئن شوید که با تایپ کلمه کلیدی خود به همراه “views>100000-site:[name of website]” صفحات با بیشترین بازدید را نیز بررسی کنید:
استفاده از ابزار Impactana برای یافتن پستهای دارای بیشترین بازدید
برای فهمیدن اینکه کدام راهنماها و کتابهای الکترونیکی محبوبتر هستند، میتوانید با تایپ کلمه کلیدی خود به همراه “download>100” صفحاتی با بیشترین دانلود را جستجو کنید:
استفاده از ابزار Impactana برای یافتن پستهای دارای بیشترین دانلود
همانطور که دیدید، Impactana به شما کمک میکند تا متریکهای سئوی محتوا بسیار متفاوتی فراتر از به اشتراکگذاریها در صفحات اجتماعی پیدا کنید و محتوای دارای محبوبیت را شناسایی کنید. به این ترتیب میتوانید با در نظر گرفتن نتیجهای که میخواهید به آن برسید(که میتواند تعداد دانلودها و یا بازدیدها باشد)، تعیین استراتژی تولید محتوا وبلاگ خود را انجام دهید.
۶. در Quora و Yahoo Answers به سوالات پاسخ دهید
سایتهایی مانند Quora که دارای پرسش و پاسخ هستند، میتوانند با استفاده از سوالاتی که مردم میپرسند، به شما کمک کنند تا بفهمید آنها چه مشکلاتی دارند و آنها را در استراتژی تولید محتوا وبلاگ خود مورد استفاده قرار دهید. Quora موضوعات مختلفی مانند بازاریابی محتوا را پوشش میدهد:
از Quora برای یافتن موضوعات مورد سوال کاربران استفاده کنید.
شما میتوانید موضوعات، بحثهای بوکمارک را در Quora دنبال کنید و حتی ببینید کدام موضوعات بیشترین بازدیدها و نظرات را دارند.
Yahoo! Answers نیز یک پلتفرم اجتماعی دیگر است که به افراد اجازه میدهد تا سوالات خود را ثبت کنند و کاربران دیگر به آنها پاسخ دهند. موضوعات جدید نیچ محتوای خود را دنبال کنید تا مجبور نباشید هر روز به وبسایت بروید.
۷. از خوانندگان خود بپرسید
شما به عنوان صاحب وبسایت علاوه بر تعیین استراتژی تولید محتوا وبلاگ مناسب، باید رابطهای قوی با مخاطبین خود ایجاد کنید و بهترین راه برای اینکه بدانید آنها چه میخواهند این است که مستقیما از آنها بپرسید! در این رابطه خوب است بخوانید: ( 7 Content Creation Strategies for Your Blog)
پلتفرم شبکههای اجتماعی بهترین مکانها برای این هستند که از دنبالکنندگان خود بپرسید که میخواهند چه موضوعی را در پست بعدی شما ببینند. شما میتوانید با استفاده از توییتر از آنها بپرسید:
از مخاطبین خود سوال کنید علاقه دارند چه موضوعاتی مورد بررسی قرار بگیرد.
یا یک ویجت بر روی وبسایت خود فعال کنید تا از بازدیدکنندگان سایت بپرسید که دوست دارند در مورد چه چیز دیگری صحبت کنید. برای مثال، زمانی که به Single Grain بروید، یک پنجره چت ساده از مدیر سایت ظاهر میشود که از خوانندگان میپرسد که به چه موضوعات بازاریابی دیگری علاقه دارند.
برنامهریزی استراتژی تولید محتوا وبلاگ
همانطور که میبینید، راههای متفاوتی برای تدوین استراتژی محتوا و برنامه ریزی انتشار محتوا وبلاگ وجود دارد. امیدوارم این مقاله قوه تخیل شما را برانگیخته باشد و چند منبع در اختیار شما قرار داده باشد تا بتوانید تولید محتوای خلاقانهای انجام دهید!
اگر هر راه خلاقانه دیگری برای جستجوی ایدههای محتوای جدید و تعیین استراتژی محتوا میشناسید، لطفا در بخش نظرات آنها را با ما به اشتراک بگذارید.