مقالات آموزشی

آشنایی با بازاریابی محتوایی سلبریتی و چگونه انجام می‌شود؟

مفید بود؟

در سال‌های گذشته که شبکه‌های اجتماعی وجود نداشت و تنها رسانه‌ها برای تبلیغات فضای رسانه‌های تلویزیونی و روزنامه‌ها بودند، استفاده از افراد مشهور باعث جلب‌توجه مخاطبان می‌شد. به همین دلیل با این افراد قراردادهای همکاری بسته می‌شد تا از آن‌ها برای تبلیغات محصولات استفاده شود.

بازاریابی محتوایی سلبریتی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در برخی موارد حتی برندهای تبلیغاتی ربطی به نوع فعالیت شخص مشهور هم نداشت و بعضاً دیده می‌شد که افراد ورزشکار در مواردی مانند مواد غذایی و حتی کالاها و لوازم خانه هم تبلیغات قبول می‌کنند. درواقع محبوبیت این افراد و مشهور بودن آن‌ها به‌نوعی در امر بازاریابی و تولید محتوای تبلیغاتی مؤثر بود که اگر موضوعات تبلیغات با فعالیت‌های شخص مشهور هم ارتباطی نداشت بازهم ایرادی گرفته نمی‌شد. نمونه این تبلیغات، ایجاد استند های تبلیغاتی دیوید بکهام فوتبالیست مطرح انگلیسی برای تبلیغ روغن‌موتور بود! البته نمونه‌های وطنی آن‌هم بسیار زیاد است.

 بازاریابی محتوایی سلبریتی چیست؟

امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی، افرادی در این شبکه‌های ظهور کرده‌اند که در دنیای معمولی هیچ شهرت و افتخاری ندارند. این افراد به‌واسطه تولید محتوای جذاب برای مخاطبان خود توانسته‌اند هوادارانی به دست بیاورند و با استفاده از این هواداران خود را به‌عنوان افراد مشهور یا به‌اصطلاح سلبریتی معرفی کنند. ازاین‌دست افراد در دنیایی مانند فیس‌بوک و Instagram زیاد است و به همین دلیل اشاره‌ای به نام این افراد نمی‌شود.

 شرکت‌های تولیدکننده محتوا 

شرکت‌های تبلیغاتی و شرکت‌های تولیدکننده محتوا هم با توجه به پتانسیل این افراد و داشتن هواداران زیاد از آن‌ها برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند. در این حالت این افراد به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم محصول و یا خدماتی را به کاربران خود در دنیای اینترنت و فضای مجازی معرفی می‌کنند. به‌این‌ترتیب یک فرایند تبلیغاتی با عنوان بازاریابی محتوایی سلبریتی ایجادشده است.
اساس کار بازاریابی محتوایی

سلبریتی استفاده از جذابیت و جاذبه این افراد است. درواقع در این حالت علم بازاریابی با علم روانشناسی ادغام می‌شود و از تکنیک‌های مختلف استفاده می‌کند تا با کمک جاذبه سلبریتی ها، از مخاطبان آن‌ها برای کالاها و خدمات مشتری بسازد که عموماً هم موفق است.

محتوای تبلیغاتی

در بازاریابی محتوایی سلبریتی از افراد سرشناس و پرنفوذ در بخش‌های مختلف زندگی مردم استفاده می‌شود. این افراد درواقع حامل پیام تبلیغاتی شرکت‌ها به مخاطبان خود هستند. در این حالت شرکت‌ها به‌جای تولید محتوا برای بازاریابی مستقیم از این افراد سرشناس کمک می‌گیرند تا در قبال پرداخت وجهی و یا درصدی از سهم فروش به این افراد، افراد به‌اصطلاح سلبریتی پیام و محتوای تبلیغاتی آن‌ها را پخش و منتشر کنند.

 استفاده از افراد مشهور برای ایجاد کمپین‌های بازاریابی محتوایی سلبریتی

نکته‌ای که باعث ظهور این پدیده در بازاریابی نوین در سال‌های اخیر شده است نرخ تبدیل مخاطب به مشتری است. درواقع با استفاده از بازاریابی محتوایی سلبریتی شما می‌توانید افراد بسیار زیادتری را نسبت به انتشار محتوای تبلیغاتی مستقیم، به مشتری تبدیل کنید.

طبق بررسی‌ها نرخ تبدیل مخاطب به مشتری در بازاریابی محتوایی سلبریتی چیزی بین 70 الی 90 درصد است که نرخ بسیار بالایی است. این نرخ برای تبلیغات مستقیم در حدود 33 درصد است! با این تفاوت فاحش می‌توان گفت که در ساده‌ترین حالت استفاده از فرایند بازاریابی محتوایی سلبریتی می‌تواند تا 50 درصد در حداقل ترین حالت ممکن مشتریان شما را افزایش دهد که نسبت به نرخ 33 درصد قبلی بازهم نرخ بالایی است.

استفاده از بازاریابی محتوایی سلبریتی در ایران

تا به حال حتما نام سامان گلریز را شنیده اید. نام سامان گلریز برابر است با بهترین برنامه های آشپزی که به‌صورت پیوسته از طریق صدا و سیما منتشر شده است. همین امر هم باعث شده که این فرد در کنار تولید برنامه های آشپزی و برند سازی شخصی خود، اقدام به تبلیغات مختلف در برنامه های خودش کنند.

رسانه ملی

درواقع ما می‌توانیم به خوبی شاهد این موضوع باشیم که بازاریابی محتوایی سلبریتی در مجموعه های آقای سامان گلریز به‌صورت کاملا مناسب و استاندارد ایجاد و پیاده سازی شده است. در برنامه های آشپزی منتشر شده توسط ایشان در فضای اینترنت و یا حتی رسانه ملی به وضوح می‌توانید برندهای غذایی یا برندهای تولید ظروف آشپزخانه را مشاهده کنید که به‌صورت مستقیم تبلیغ شده اند و به‌واسطه محبوبیت آقای گلریز فروش آن‌ها از زمان پخش تبلیغات در برنامه ها چند برابر شده است.

 بازیگر صدا و سیما

بعد ها نیز آشپز ها و افراد مشهور دیگر نیز وارد برندهای تبلیغاتی شده و حتی به‌عنوان سفیر تبلیغاتی این برندها معرفی شده اند. در زمانی که این نوشته نگارش می‌شود می‌توان از نام افراد مشهور و سلبریتی باید نام برد که شاید نام آشنا ترین آن‌ها افرادی مثل امین حیایی (بازیگر صدا و سیما) برای برند محصولات مواد غذایی بیژن و اقای سیامک انصاری (بازیگر مطرح مجموعه های طنز) برای برند بایا باشد.

بازاریابی محتوایی سلبریتی و نکته‌ای ریز در تبلیغات

استفاده از بازاریابی محتوایی سلبریتی در شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر شد قابل قبولی داشته است. همان طور که اشاره شد هم این نوع بازاریابی با استقبال مخاطبان مواجه می‌شود و نرخ تبدیل کاربر به مشتری را افزایش می دهد. در این بین نکته‌ای نهفته است که افراد مشهور و سلبریتی در بین کمپین‌های تبلیغاتی مختلف بعضاً به آن توجه می‌کنند.

میزان تاثیر خود بر روی مخاطبان

کالا و خدماتی که در بازاریابی محتوایی سلبریتی به مخاطب معرفی می‌شود درواقع به مخاطب این مفهوم را می رساند که این کالا و خدمات توسط فرد سلبریتی مورد تایید است. درواقع افراد سلبریتی از میزان تاثیر خود بر روی مخاطبان و هواداران خود بسیار اگاه هستند. همین امر باعث می‌شود که محتوایی را تبلیغ کنند که نسبت به کیفیت خدمات و نوع کالای ان اطمینان داشته باشند.

معرفی به مخاطبان

از دید یک فرد سلبریتی ارائه یک کمپین بازاریابی محتوایی سلبریتی به این معنی است که خود فرد سلبریتی به محصول، کالا ویا خدمات اعتماد دارد و از آن استفاده کرده است. حالا آن را به مخاطبان خود معرفی می‌کند. درواقع کاربران و مخاطبان این افراد به‌واسطه اعتمادی که به فرد سلبریتی دارند اقدام به خرید این محصول می‌کنند. به این حالت یک تعامل دو طرفه گفته می‌شود. مخاطبان یک فرد سلبریتی گمان می‌کنند که این کالا و یا خدمات با تحقیق و پرس و جو های مختلف توسط فرد سلبریتی انتخاب و معرفی شده است پس باید یک محصول خوب و کارآمد باشد.

بازاریابی محتوایی سلبریتی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

این نکته‌ای ریز است که برخی از سلبریتی در اجرای کمپین‌های بازاریابی محتوایی سلبریتی آن را مورد بررسی قرار میدهند با این حال تعداد زیادی از افراد مشهور و سلبریتی نیز وجود دارند که به این نکته توجه نمی‌کنند و هر محصول و خدماتی را معرفی می‌کنند.

این باعث آسیب دیدن شهرت و اعتبار فرد سلبریتی در طولانی مدت می‌شود چرا که ممکن است کالا و یا خدمات معرفی شده در وجه عمومی مورد قبول نباشد و یا مخاطبان با استفاده از این کالا و یا خدمات دچار ضرر شوند. به‌عنوان مثال افراد سلبریتی مقیم ایران تا حد زیادی نسبت به تبلیغ سایت های شرط بندی احتیاط می‌کنند چرا که این سایت ها در اقبال عمومی مورد پذیرش قرار نگرفته اند.

برای یک کمپین بازاریابی محتوایی سلبریتی چگونه یک سلبریتی پیدا کنیم؟

وقتی صحبت از بازاریابی محتوایی سلبریتی می‌شود شما باید فرد یا افراد مناسبی برای این کار پیدا کنید. این نکته را باید در ابتدا در نظر داشته باشید که محتوای تبلیغی یا توسط شما تولید می‌شود و فرد سلبریتی در آن وجود دارد و یا توسط فرد سلبریتی ساخته می‌شود که در این صورت دو حالت دارد:

  • حالت اول

برخی از افراد خود اقدام به تولید محتوای تبلیغاتی می‌کنند و محتوا و برند شما را نیز در محتوای خود قرار می دهند و به‌صورت غیرمستقیم کالا و یا خدمات شما را تبلیغ می‌کنند. نمونه بارز این نوع تبلیغات را می‌توان تبلیغات انجام شده توسط سروش رضایی در انیمیشن های سوریلند نام برد.

  •  حالت دوم

در این بین افرادی وجود دارند که به‌صورت مستقیم اقدام به تبلیغ خدمات و کالا می‌کنند. این افراد به‌صورت مستقیم نام کالا یا خدمات شما را برده و محتوای تولید شده را صرفا برای تبلیغات شما ایجاد می‌کنند. این محتواها از دید مخاطب امروزی تبلیغاتی محسوب می‌شود و خیلی در ذهن مخاطبان قرار نمی گیرد.

مصارف تبلیغاتی

نکته قابل توجه این است که شما نمی‌توانید محتوای تولید شده در حالت دوم را برای مصارف تبلیغاتی خود در زمان های دیگر استفاده کنید. در واقع محتوای تولید شده در حالت اول برای کالاها و خدمات بسیار مناسب تر است چرا که شما می‌توانید از محتوای تولید شده در زمان های دیگر و در پلتفرم های دیگر نیز استفاده کنید و به‌عنوان یک کلیپ تبلیغاتی محسوب می‌شود. حال که این موضوعات را در نظر گرفتید باید فرد سلبریتی مد نظر خود را انتخاب کنید. برای انتخاب سلبریتی ها باید به چند نکته دقت کنید:

ارتباط سلبریتی با محتوا

فردی را که برای ایجاد یک کمپین بازاریابی محتوایی سلبریتی انتخاب میکنید باید با محتوای تولید شده ارتباط معنایی داشته باشد. به‌عنوان مثال رونالدو به‌عنوان یک ورزشکار حرفه ای تبلیغاتی را به‌عنوان سلبریتی انجام می دهد. درواقع این یک واقعیت است که درآمد رونالدو از تبلیغات در صفحات مجازی خود از درآمد ورزشی او بیشتر است. در ایران تبلیغات رونالدو با شامپو و یا کفش ورزشی شناخته می‌شود.

در نتیجه می‌توان گفت که در کمپین بازاریابی محتوایی سلبریتی افرادی مانند رونالدو از رشته ورزشی ایشان به‌عنوان اهرمی برای تبلیغات شامپو و کفش ورزشی استفاده شده است. در حقیقت از کاراکتر رونالدو هیچ وقت برای تبلیغ یک برند فست فود استفاده نمی‌شود! یا از رونالدو برای تبلیغ لوازم آرایشی بهداشتی زنانه استفاده نمی‌شود!

 تعداد افراد مخاطب فرد سلبریتی

منظور از تعداد مخاطبان این است که فرد سلبریتی به‌اصطلاح چه تعداد فالوور در صفحات مجازی خود دارد. با استفاده از این تعداد فالوور شما می‌توانید کمپین بازاریابی محتوایی سلبریتی خود را تنظیم کنید. این افراد یا همان فالوورها جامعه هدف شما را تشکیل می دهد. شما این افراد را باید مخاطب خود قرار دهید حال هرچه این جامعه بزرگتر باشد هدف شما نیز بزرگتر خواهد بود و ممکن است درآمد شما نیز بیشتر باشد.

 

البته باید به این موضوع نیز اشاره شود که شما جامعه هدف خود را در داخل ایران و یا خارج از این تصور کنید. به‌عنوان مثال شما برای تبلیغ خدمات خود که معمولا در یک شهر و یا در نهایت در ایران انجام می‌شود نمی‌توانید از رونالدو استفاده کنید چرا که جامعه فالوور های ایشان شامل کشور های زیادی می‌شود که شما اصلا به آن‌ها دسترسی ندارید. حال اگر جامعه هدف شما محدود به شهر و یا استان محل زندگی خود شود این موضع در مورد سلبریتی های داخلی نیز صدق خواهد کرد.

 کمپین بازاریابی محتوایی سلبریتی

در نتیجه برای ایجاد کمپین بازاریابی محتوایی سلبریتی خود باید به این موضوع دقت کنید که جامعه هدف شما در محدود شهر و استان و یا کشور است و سپس از سلبریتی های مربوط به شهر و استان و یا مشاور برای محتوای تبلیغاتی خود استفاده کنید. در نظر گرفتن این موضوع تاثیر مستقیمی با مقدار هزینه شما خواهد داشت چرا که سلبریتی هایی که فعالیت کشوری می‌کنند قطعا هزینه بالاتری نسبت به سلبریتی خواهند داشت که در محدوده یک استان یا شهر فعالیت می‌کنند.

مقدار نفوذ سلبری روی مخاطبان

یکی از مهمترین مسائل در ایجاد یک کمپین بازاریابی محتوایی سلبریتی این است که سلبریتی شما چه مقدار روی مخاطبان خود نفوذ دارد. در حقیقت شما باید به این نکته دقت کنید که سلبریتی مد نظر شما روی مخاطبان خود تا چه حد نفوذ داشته و می‌تواند نظر آن‌ها را در خصوص استفاده از کالا و یا خدمات شما تغییر دهد.
سلبریتی ها ممکن است نفوذ بسیار بالایی روی ذهن مخاطبان خود داشته باشند.

نوع لایک ها و کامنت ها

این به اعتماد مخاطبان به سلبریتی ها باز می گردد و هر چه مخاطبان نسبت به سلبریتی ها اعتماد بیشتری داشته باشد ضریب نفوذ سلبریتی روی مخاطبان بیشتر است برای این کار می‌توانید به صفحه اینستاگرام سلبریتی ها مراجعه کنید و نوع لایک ها و کامنت ها را مشاهده کنید تا ببینید مخاطبان تا چه میزان با افراد سلبریتی در ارتباط و کنش هستند.

هر چه پیام ها و کنش ها با موضوعات اشاره شده در پست ها در ارتباط باشد یعنی سلبریتی روی مخاطب تاثیر بیشتری دارد. دقت کنید که در اینجا تعداد لایک و کامنت ها مد نظر نیست بلکه نوع کامنت ها و ارتباط آن‌ها با سلبریتی است که مد نظر است. به‌عنوان مثال یک محتوای تبلیغاتی اشاره شده در پست ها را می‌توانید انتخاب کنید و سپس نظرات را مطالعه کنید تا ببینید که کاربران در خصوص تبلیغ چه واکنشی داشته اند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.