طراحی لوگو عکس را میتوانیم یکی از انواع نمونه لوگوها بدانیم که به جز کسب و کارهای مربوط به عکاسی چندان طرفدار خاصی ندارد. در کلام سادهتر اگر بخواهیم بیان کنیم شما نمیتوانید از طراحی لوگو عکس یا عکاسی به شیوههای مختلف در سایر کسب و کارها استفاده کنید. اما چرا؟
برای پاسخ به این سوال باید به مفهوم لوگو و فاکتورهای مربوط به آن نگاه کنیم. با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دقیق و درست بدهیم. در انتها نیز میخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا بر اساس فاکتورهای گفته شده میتوانیم طراحی جدیدی در طراحی لوگو عکس داشته باشیم یا نه؟
فاکتورهای ساخت یک لوگوی خوب!
لوگوی خوب چه نوع لوگویی است؟ مسلما تمام طراحیهای انجام گرفته برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ نمیتواند لوگوی خوبی محسوب شوند. به دور و بر خودتان نگاه کنید. هزاران هزار لوگو وجود دارد که هر کدام ویژگیهای خاص خودشان را دارند. اما مسئلهای که وجود دارد این است که تمامی این لوگوها نمیتوانند به هدف نهایی برسند.
هدف نهایی طراحی لوگو
هدف طراحی لوگو جذب مخاطب و رسیدن به ذهن اوست. البته باید قبول کرد که مشکل عمده بسیاری از این طراحیها نیز دقیقا همین مفهوم هدف است. بسیاری از این لوگوها بی هدف طراحی شدهاند و اصلا نمیتوان دلیل و هدف خاصی در آنها پیدا کرد. عدهای از کسب و کارها لوگو دارند چون میدانند که باید لوگو داشته باشند، اما نمیدانند دقیقا چرا؟
پس اولین و مهمترین فاکتور طراحی انواع لوگوها در هر کسب و کاری باید مشخص شود. مهمترین این اهداف جذب مخاطب است. اما این هدف نیز بسیار کلی است و عملا نمیتواند فاکتور تازهای را به ما معرفی کند.
جذب مخاطب، چرا و چطور؟
مخاطب مهمترین عنصر در اقتصاد محسوب میشود. اقتصاد با تمام بزرگی که دارد عملا بر اساس یک مفهوم پایهای به نام خرید و فروش قرار گرفته است. شما نمیتوانید بخشی از اقتصاد خرد یا کلان را پیدا کنید که در نهایت به یک خرید و فروش ختم نشود. در هر سوی این خرید و فروش نیز موجودی به نام انسان ایستاده است.
بنابراین فارغ از هر نوع چارت و جدول و قیمت و … اقتصاد بر اساس مفهومی به نام مشتری زنده است. مادامی که مشتری وجود داشته باشد یک کسب و کار میتواند به حیات خود ادامه دهد و زمانی یک کسب و کار از بین میرود که عملا مشتری و مخاطبی برای خود نداشته باشد.
مخاطب را باید چگونه جذب کرد؟
از این رو شاید مشتری را بتوان مهمترین عنصر در اقتصاد، حتی مهمتر از مفاهیم سود و ضرر دانست. پس جذب مخاطب به معنی داشتن ادامه حیات در دنیای اقتصاد است.
اما این مخاطب را باید چگونه جذب کرد؟ هر انسانی با انسان دیگر متفاوت است و بر اساس اصول خاص خودش حرکت میکند. پس عملا نمیتوان قانون یکسانی برای آنها به کار برد.
اما با این وجود انسانها در کلیت نکات مشترک زیادی با یکدیگر دارند و از طرف دیگر هر کسب و کار میتواند بر اساس ویژگیهای کسب و کاری خودش گروه مشتریان خاصی برای خود داشته باشد که ویژگیهای مشترک متمایز و مشخصی دارند.
این ویژگیهای مشترک مهمترین راهکارهایی است که میتواند به ما در طراحی انواع لوگو مانند طراحی لوگو عکس کمک کند.
فاکتورهای طراحی بر اساس ویژگیهای کلی
اما بر اساس ویژگیهای کلی میان انسانها میتوان چند اصول اساسی برای طراحی انواع لوگو مانند طراحی لوگو عکس در نظر گرفت. مسلما همه انسانها از موهبتی به نام قدرت ذهن بهرهمند هستند. پس تواناییهای ذاتی و ویژگیهای مشترک ذهنی انسانها میتواند چراغ راه مهمی برای پیدا کردن فاکتورهای اساسی در طراحی لوگو باشد.
قدرت یادگیری بالا
انسانها موجوداتی هستند که قدرت غریزی پایین اما قدرت یادگیری بالایی دارند. پس شما باید دست رو نقطه قوت آنها بگذارید و سعی کنید برند خودتان را با استفاده از طراحی لوگو به آنها یاد بدهید. زیرا ذهن انسان بر اساس تصویر سازی فرایند یادگیری را سپری میکند.
از طرف دیگر انسانها خواسته یا ناخواسته بر اساس ذهن غیر منطقی یا همان ذهن ناخودآگاه خودشان بسیاری از کارهای خودشان را انجام میدهند. پس شما باید سعی کنید تا میتوانید به این ذهن ( که به صورت مستقیم در اختیار انسان قرار ندارد ) برسید.
این ویژگیهای کلی و مشترک ما را به چند فاکتور زیر میرساند:
- 1- طراحی لوگو باید تا جای ممکن ساده و کم المان باشد. ذهن انسان روزانه در برابر میلیون اطلاعات تصویری قرار دارد. از این رو وقت و فرصت بررسی تمامی المانهای طراحی شما را ندارد. از طرف دیگر هر چه این طراحی سادهتر باشد و مفاهیم کمتری را منتقل کند میتواند گزینه مناسبی برای بخش یادگیری ذهن باشد.
- 2- طراحی لوگو باید از رنگهای کمی استفاده کند. در کلام سادهتر شما در طراحی انواع لوگوها مانند طراحی لوگو عکس باید از یک یا دو رنگ ( ترجیحا رنگ اصلی ) استفاده کنید.
- 3- یک نوع لوگو استفاده کنید. برخیها دوست دارند از چند نوع لوگو به صورت مخلوط استفاده کنند. به طور مثال لوگو گرافیکی را در کنار لوگو تایپ قرار میدهند. این گونه طراحیها ناقض فاکتور اول محسوب میشوند.
- 4- خلاقیت پنهان داشته باشد. هزاران طراحی لوگو در اطراف ما صورت گرفته است. شما نمیتوانید انتظار داشته باشید که طراحی شما در همان ابتدا تمامی این طرحها را کنار بگذارد و در چشم مخاطب محبوب شود. مگر این که یک دلیل برای این کار داشته باشید و آن استفاده از خلاقیت است. البته خلاقیت هرچقدر پنهانیتر و مخفیتر باشد میتواند کشش بیشتری ایجاد کند.
- 5- منحصر به فرد باشد. یک طرح کپی یا نزدیک به کپی میتواند تمامی زحمات شما را به باد بدهد.
بررسی طراحی لوگو عکس بر اساس این موارد
بنابراین ما برای داشتن یک نمونه لوگوی موفق نیاز است که حداقل 5 اصل اساسی را رعایت کنیم. دقت داشته باشید که این اصول اساسی شکل پایهای و عمومی دارد. شما بر اساس ویژگیهای کسب و کاری خودتان و بر اساس ویژگیهای گروه مشتریان خودتان میتوانید اصول دیگری را به این 5 مورد اضافه کنید.
لوگو عکس میتواند برای یک کسب و کار مفید باشد؟
در ضمن این اصول به خودی خود یکدیگر را نقض نمیکنند. اما ممکن است بر اساس ویژگیهای مشتری شما یکی از این اصول مانع باشند. شما همیشه باید به مشتری خودتان اهمیت دهید و همه اصول اقتصادی را بر اساس آن بچینید. چرا که هیچ چیز در اقتصاد مهمتر از مشتری وجود ندارد.
حال بر اساس تمامی این حرفهایی که تا اینجای کار زدیم به نظر شما طراحی لوگو عکس میتواند برای یک کسب و کار مفید باشد یا خیر؟
طراحیهای مختلف
عکس یک نوع تصویر است و هر تصویری برای این مشخص باشد باید از طراحیهای مختلفی استفاده کند. این طراحیها خود به خود از المانهای زیادی استفاده میکند و این به نوعی ناقض اولین فاکتور در بین این 5 فاکتور است. یعنی شما در طراحی لوگو عکس، لوگویی خواهید داشت که اطلاعات زیادی را منتقل میکند و این چیزی نیست که بر اساس اصل ساده سازی لوگوها موثر باشد.
اما نکته جالب اینجاست با این که بهتر و شاید ضروری است که یک طراحی لوگو از این اصول پیروی کند، میتوانیم نمونههای جالبی از طراحی لوگو عکس پیدا کنیم که موفق هم بودهاند. نمونه بسیار مهم در این موضوع را میتوان لوگوی KFC بدانیم. در این طراحی لوگو شما عکس پیرمردی را میبینید که لبخند میزند! این طراحی عملا به هیچ وجه ساده نیست اما توانسته کارایی خوبی در دنیای تبلیغات داشته باشد. اما چرا؟
اقتصاد را شما تعیین میکنید!
همانطور که گفتیم انسانها بر اساس ذهن غیر منطقی خودشان رفتار میکنند. یعنی انسان پیش از آن که یک موجود منطقی باشد، یک موجود احساسی است. پس عملا شما باید فراتر از منطق در طراحی لوگو مانند طراحی لوگوی عکس عمل کنید. تمامی فاکتورهای گفته شده از نظر منطقی شاید درست به نظر برسد اما در نهایت چیزی که مخاطب دریافت میکند یک حس است!
صاحب کسب و کار و طراح لوگو
طراحی لوگو عکس میتواند این حس را راحتتر از بقیه انواع طراحیها برساند. از این جهت است که KFC زیر این اصول زده و سعی کرده تنها بر اساس بعد احساسی مخاطب خودش را پیدا کند و موفق هم بوده است.
پس فارغ از هر اصل و اساسی و فاکتوری میتوانیم این گونه بگوییم که طراحی لوگو عکس میتواند برای هر کسب و کاری مناسب باشد، به شرطی که صاحب کسب و کار و طراح لوگو این توانایی و قدرت را داشته باشد که حس را به درستی منتقل کنند. زمانی که احساس در عکس و در طراحی جریان داشته باشد، مخاطب میتواند سریع آن را دریافت کند.
طراحی لوگو عکس
نکته بسیار مهم در طراحی لوگو عکس، چشمها هستند. اگر از عکسی استفاده میکنید که انسان در آن حضور دارد و یا چشمی در آن وجود دارد، سعی کنید روی آنها بسیار کار کنید. طراحی چشم میتواند احساس را بیشتر و درست تر منتقل کند.
منتقل کردن احساس
در نهایت میتوان گفت به جز عکاسها و مشاغل مربوط به عکاسی بسیاری از کسب و کارها میتوانند از این طراحی استفاده کنند. اما سختی منتقل کردن احساس بر اساس لوگو باعث شده است که عملا کمتر طراح و صاحب کسب و کاری سراغ این نوع طراحی برود
همین موضوع باعث شده که طراحی لوگو عکس تبدیل به یکی از یونیک ترین و دست نخورده ترین انواع طراحیها در دنیای تبلیغات شود که این موضوع میتواند گزینه وسوسه انگیزی برای استفاده از این طراحی محسوب شود.