مقالات آموزشی

آشنایی با تولید محتوای یونیک و بررسی نقش آن بر جذب مشتری

مفید بود؟

محتوای یونیک از آن جمله محتواهایی است که از نظر مفاهیم، نوع بیان، نوع نوشتار، تیترهای به کار رفته در آن، تک تک جملات، به صورت کاملاً اختصاصی برای وب سایت شما نوشته شده و هیچ بند و جمله‌ای از آن، کپی نیست. از نظر گوگل چنین محتواهایی یک محتوای کاملاً با ارزش، مفید و کاربردی است و موجب می‌شود تا در بهترین نتایج جستجوی گوگل، قرار بگیرد.

محتوای یونیک چیست و چه تأثیری بر سئو سایت دارد؟

به طور کلی محتواهای تولید شده را می‌توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:

  • محتوای کپی: این نوع محتواها، در حقیقت محتواهای متنی هستند که به صورت واضح و مشخص از دیگر وب سایت‌ها کپی برداری شده و در وب سایت مقصد قرار می‌گیرد. محتواهای کپی شده هیچ ارزش و کیفیتی از نظر سئو ندارد و گوگل هم به شدت با چنین محتواهایی برخورد کرده و رتبه سایت‌تان را در نتایج جستجو دستخوش تغییرات خواهد کرد. در واقع می‌توان اینگونه گفت که اگر یک پاراگراف از یک وب سایت دیگر را در وب سایت خودتان قرار دهید دیگر آن محتوا، محتوای یونیک نخواهد بود و به عنوان یک محتوای کپی شده، تلقی می‌شود.
  • محتوای غیرکپی: محتواهای غیرکپی به محتواهایی گفته می‌شود که کاملاً تازه باشد و جملاتی که در آن وجود دارد در هیچ وب سایت دیگری موجود نباشد. به این نوع محتواها در واقع محتوای یونیک گفته می‌شود.

محتوای یونیک به دو دسته تقسیم بندی می‌شود:

  • محتوای بازنویسی: محتوای بازنویسی یعنی موضوع و مفهوم مطلب از یک نوشته دیگر استخراج شده و نویسنده آن را با لحن، گفتار و دیدگاهی دیگر به رشته تحریر در می‌آورد به گونه‌ای که با متن اولیه کاملاً فرق داشته باشد.
  • محتوای تألیفی: اما در محتواهای تألیفی، نویسنده، مطالب موجود در وب سایت‌های دیگر را با برداشتی که از دیدگاه و نگاه خودش دارد از صفر تا صد، به رشته تحریر در می‌آورد.

نکته مهمی که می‌توان در مورد محتوای یونیک بیان کرد این است که برای مواجه نشدن با امتیازهای منفی و یا جلوگیری از جریمه شدن توسط گوگل (پنالتی شدن سایت) و همچنین بهبود رتبه در نتایج جستجو، تنها راه ممکن، تولید محتوای یونیک است. در حقیقت چنین محتواهایی هم از نظر رتبه بندی در بهترین نتایج جستجو قرار دارند و هم اینکه مخاطبین با مطالعه آن لذت برده و ممکن است دفعات بعد هم به سایت شما باز گردند.

هدف اصلی از تولید محتوای یونیک چیست؟

این مورد یکی از سوالات بسیاری از افراد به حساب می‌آید و در واقع افرادی که اقدام به تولید یک محتوای منحصر به فرد و یونیک می‌کنند، تنها هدفشان رفع نیازهای جامعه و همچنین کاربران است. به همین خاطر است که سعی در شناسایی مخاطبین هدف خود کرده و با توجه به این مخاطبین سعی در تولید محتوای یونیک می‌کنند.

 

اما پاسخ مدیران کسب و کارها به این سوال، ایجاد برند شخصی، افزایش درآمد و همچنین افزایش آگاهی مشتریان بالقوه است. به همین خاطر مدیران کسب و کارها سعی در جذب مشتری آن هم به وسیله تولید یک محتوای منحصر به فرد و کاملاً یونیک دارند. بنابراین قبل اینکه اقدام به تولید محتوا کنید باید اهداف خودتان را از تولید آن مشخص کنید.

روش‌ها و شیوه‌های نوشتن محتوای یونیک

برای تبدیل شدن به یک نویسنده موفق و تأثیرگذار باید سعی کنید محتوای یونیک تولید نمایید. برای اینکه بتوانید یک محتوای کاملاً اختصاصی، غیر کپی و در واقع همان یونیک را تولید نمایید بایستی بتوانید در حین نوشتن یک سری موارد را در نظر داشته باشید.

نکته اول: مسلط به نوشتن محتوای یونیک باشید

برای تولید محتوا به صورت یونیک و کاملاً منحصر به فرد باید به زمینه‌ای که مدنظرتان هست تسلط کافی داشته باشید. هر چه نسبت به زمینه‌ای که دارید اطلاعات، تجربه، مهارت و تسلط کافی داشته باشید قطعاً می‌توانید خلاقیت بیشتری را برای نوشتن آن صرف کنید. اگر تسلط کافی نسبت نوشتن محتوا داشته باشید به طور حتم مشخص کردن مخاطبین هدف هم برای شما راحت‌تر خواهد بود و خیلی ساده‌تر می‌توانید با آنها ارتباط برقرار کنید.

 نکته دوم: به صورت مداوم مطالعه کنید

یکی دیگر از نکاتی که باید به هنگام تولید محتوای یونیک مد نظر داشته باشید این است که به صورت مداوم مطالعه کنید. تا جایی که می‌توانید از طریق وب سایت‌های داخلی، خارجی، کتاب‌ها، مقاله‌ها و غیره اطلاعات کافی در زمینه‌ای که قصد نوشتن دارید، کسب کنید. این مورد به نوشتن یک محتوای یونیک خیلی کمک خواهد کرد.

نکته سوم: محتوای یونیک یعنی خلاقیت و دانش

بدون شک برخوردار بودن از اطلاعات زیاد برای نوشتن یک محتوای یونیک کافی نیست. برای اینکه بتوانید یک محتوای دست اول و کاملاً منحصر به فرد تولید کنید باید بتوانید از خلاقیت خودتان استفاده کنید. همچنین شما بایستی بتوانید محتواهایی جذاب منتشر کنید و برای این مورد باید از خلاقیت خودتان برای کنار هم قرار گذاشتن کلمات و جملات استفاده کنید به گونه‌ای که هم واضح و ساده بنویسید و هم مخاطبین را درگیر خودش کند. در کنار خلاقیت سعی کنید از دانش، تجربه و مهارت‌تان برای نوشتن مقاله بهره ببرید.

نکته چهارم: عناوین سایت را به صورت یونیک انتخاب کنید

به این نکته مهم دقت کنید که حتی اگر محتوای یونیک تولید کنید اما عنوان و تیتر آن کپی باشد باز هم از نظر گوگل این محتوا یک محتوای کپی به نظر می‌رسد. تا جای ممکن سعی کنید برای جلب نظر مخاطبین تیترهایی را انتخاب کنید که گوگل پسند و مخاطب پسند باشد. دلیل این امر این است که تیتر مقاله اولین چیزی است که مخاطبین با آن برخورد می‌کنند. در حین نوشتن یک محتوای یونیک بخش عمده‌ای که توجه مخاطبین را به خودش جلب می‌کند، تیتر مقاله است. در واقع این مورد یکی از ویژگی‌های یک محتوای دست اول و یونیک است چرا که مخاطبین را به ادامه مطلب، علاقمند خواهد کرد.

نکاتی که در نوشتن تیتر باید مد نظر بگیرید

  • تا جای ممکن عنوان و تیتر مقاله کمتر از 8 کلمه انتخاب کنید
  • از انتخاب کلماتی که پیچیدگی خاصی به تیتر می‌دهد، خودداری کنید
  • تیترها و عناوینی مختصر انتخاب و از وارد کردن کلمات اضافه، خودداری نمایید
  • تیترها را طوری انتخاب کنید که توضیحی کامل درباره کل مطلب باشد
  • از کلمه‌های توصیفی مانند بهترین، برترین، برجسته‌ترین و یا کلماتی مانند چطور، چگونه و غیره در تیتر محتوای یونیک استفاده کنید.

نکته پنجم: موضوع محتوا باید مختصر و مفید باشد

اگر مایلید که یک محتوای یونیک و کاملاً منحصر به فرد تولید کنید تا جای ممکن از پرداختن به حاشیه‌ها و توضیحات اضافی، بپرهیزید. این مورد مخاطبین را خسته و فراری می‌دهد. بیشتر سعی کنید محتوای اصلی مختصر و مفید و در عین حال کاملاً کاربردی باشد. این مورد باعث می‌شود تا مقاله جامع و کامل و کاملاً یونیک به نظر بیاید.

نکته ششم: رعایت نکات نگارشی و انتخاب لحن مناسب

محتوای یونیک زمانی می‌تواند بیشترین تأثیر را روی مخاطبین داشته باشد که در نوشتن آن نکات نگارشی رعایت شده و از یک لحن مناسب، استفاده شود و قطعاً اگر غیر از آن باشد، تأثیرپذیری خیلی کمتری خواهد داشت. در واقع رعایت نکات دستور زبان و استفاده صحیح از علائم نگارشی می‌تواند محتوای شما را به یک محتوای یونیک و واضح و روان، تبدیل کند.

نکته هفتم: از لینک‌های داخلی حتماً استفاده کنید

نکته دیگری که باید مد نظر داشته باشید این است که بین مطالب قدیمی و مطالب جدیدتان یک پل ارتباطی ایجاد کنید. برای این مورد می‌توانید محتوای یونیک که در حال حاضر تولید کرده‌اید را به وسیله لینک‌های داخلی که ایجاد می‌کنید به محتواهای قدیمی و خاک خورده‌تان، لینک دهی کنید.

این کار مزیت‌های زیادی به همراه دارد:

  • اول اینکه باعث می‌شود تا محتواهای قدیمی هم مجدداً مورد بازدید قرار بگیرد
  • دوم اینکه تأثیر زیادی روی سئو سایت دارد فقط به خاطر اینکه مدت زمان بیشتری را در سایت به گشت و گذار می‌پردازد
  • سوم اینکه به کاربران این فرصت را می‌دهد تا به سادگی بین مطالب و صفحات جابجا شوند
  • چهارم اینکه باعث می‌شود تا اعتبار محتوای یونیک شما به صفحات دیگر هم منتقل شود

نکته هشتم: افزایش ترافیک و بازدید سایت با استفاده از تولید محتوای یونیک

یکی از نکات و فاکتورهای بسیار مهم در زمینه سئو و بهینه سازی سایت که تأثیر زیادی هم روی آن دارد، تولید محتوای یونیک است. همان طوری که در بالا هم اشاره کردیم دو نوع محتوا وجود دارد: محتوای کپی و محتوای غیرکپی. هر کدام از این نوع محتوا می‌تواند تأثیرات خودش را روی سئو سایت داشته باشد.

محتوای کپی قطعاً تأثیراتی منفی روی وب سایت به خصوص رتبه بندی سایت در نتایج جستجوی گوگل خواهد داشت و در واقع استفاده از آن هیچ ارزشی برای وب سایت شما ندارد و حتی باعث جریمه وب سایت هم خواهد شد. اما تولید محتوای یونیک هم به پیشرفت کسب و کار اینترنتی شما کمک خواهد کرد و هم تأثیرات مثبتی روی سئو وب سایت و نتایج جستجوی گوگل خواهد داشت و سعی کنید تولید این نوع محتواها را جدی بگیرید.

نکته آخر در مورد تولید محتوای یونیک

با تمامی نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم باید به این نتیجه رسیده باشید که تولید و منتشر کردن یک محتوای یونیک به هیچ عنوان کار ساده‌ای نخواهد بود. محتوایی که منحصر به فرد باشد و هیچ جمله‌ای از آن کپی برداری شده از دیگر وب سایت‌ها نباشد و در واقع نوشتن چنین محتواهایی به تلاش، تجربه، مهارت و تخصص زیادی نیاز دارد، اما به مرور زمان آن را فرا خواهید گرفت.

حتی اگر در این زمینه هیچ اطلاعاتی ندارید می‌توانید از خدمات وب سایت رایامارکتینگ استفاده کنید. این شرکت در هر زمینه‌ای به راحتی می‌تواند اقدام به تولید محتوای یونیک نماید و قطعاً اعتبار وب سایت‌تان با چنین محتواهایی در بین رقبا و همچنین نتایج جستجوی گوگل افزایش پیدا خواهد کرد. محتواهای یونیکی که رایامارکتینگ تولید می‌کند باعث افزایش بازدید کننده و همچنین باعث افزایش جذب مشتری می‌شود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.