مقالات آموزشی

آشنایی با ابزاری برای آنالیز دقیق رفتار کاربر در سایت

مفید بود؟

طراحی سایت، طراحی UX ، تجربه کاربری، Hotjar چیست، افزایش نرخ تبدیل، افزایش فروش، بهینه سازی سایت، heatmap چیست، کاربرد heatmap در طراحی سایت، افزایش conversion rate، نقشه گرمایی، آشنایی با hotjar

 

آشنایی با Hotjar : ابزاری برای آنالیز لحظه به لحظه رفتار کاربر در سایت

طراحی سایت کار دشواری است: یک طراح ماه ها وقت خود را برای طراحی یک وب سایت خوب و استاندارد صرف میکند و تمامی قوانین UX را هم رعایت میکند ولی در نهایت بعد از پیاده سازی سایت با نتیجه مطلوب و استقبال مخاطب مواجه نمیشود.
این کاربران هستند که تعیین میکنند سایت شما کارآیی لازم را دارد یا خیر. پس بهتر است در این مرحله و بعد از طراحی سایت بیشتر به رفتار کاربران در سایتتان توجه کنید و به بررسی کاربرانتان بپردازید.
فهمیدن نیاز کاربر و نوع رفتارش در سایت 95% از کارآیی طراحی شما را مشخص میکند پس اگر به درستی رفتار کاربر را در سایتتان آنالیز کنید نصف بیشتر راه را برای رسیدن به موفقیت و درآمد بیشتر طی کرده اید.
خوب حالا میخواهیم برنامه ای را به شما معرفی کنیم که از طریق آن میتوانید تمام حرکات و رفتار کاربر را در هر نقطه از سایتتان بررسی کنید و ببینید که تمرکز کاربر در کدام نقاط صفحه بیشتر بوده، تا کجا اسکرول کرده و روی چه دکمه هایی بیشتر کلیک کرده. اسم این برنامه Hotjar میباشد و بهترین ابزار برای بررسی رفتار کاربران است و از طریق آن میتوانید بفهمید که اشکالات و نقاط قوت طراحی شما در کجاست.
امکانات و آپشن هایی که ابزار Hotjar ارائه میکند عبارتند از:

نقشه گرمایی (heatmap)

 

یکی از ویژگی های مهم این ابزار که Hotjar اسمش را از آن گرفته است، نقشه گرمایی یا heatmap میباشد. نقشه های گرمایی به شما نشان میدهند که کاربر تا کجا اسکرول کرده، کجا کلیک کرده و کجا تعامل داشته است. هر چه میزان تعامل کاربران با نقطه ای از صفحه بیشتر باشد آن نقطه گرمتر است (به رنگ قرمز). با استفاده از این ویژگی به راحتی میتوانید ببینید که کدام قسمت صفحه برای کاربر جذاب تر بوده است. از نقشه های گرمایی میتوانید برای تشخیص اشکالات UX سایتتان استفاده کنید.

ضبط حرکت کاربران

 

ابزار Hotjar حرکت کاربر بر روی سایت را ضبط کرده و میتوانید از این طریق کل حرکت یک کاربر در سایت خود را ببینید در قالب یک ویدئوی کوتاه ببینید. مثلاً فرض کنید که میبینید کاربری سبد خرید را ترک کرده برای اینکه دقیقاً بفهمید در چه مرحله ای و چطور این اتفاق افتاده میتوانید ویدئوی حرکتش را در Hotjar مشاهده نمایید و به این ترتیب دلیل ترک سبد خرید را پیدا کنید. حتی میتوانید حرکت کاربران مختلف در سایتتان را با هم مقایسه نمایید.

نظرسنجی و پرسشنامه

بهبود عملکرد سایت تنها از طریق درک نیاز کاربران اتفاق می افتد. از چه راهی میتوان فهمید که کاربر از سایت ما چه میخواهد و هدفش چیست؟ آیا باید از تک تک آن ها سؤال کنیم؟
با استفاده از نظرسنجی و پرسشنامه های Hotjar میتوانید این کار را انجام دهید. از طریق این ابزار میتوانید در هر کجا از سایتتان سؤالاتی را از کاربرانتان بپرسید. حتی میتوانید سؤالات متفاوتی را از کاربران موبایل و دسکتاپ بپرسید.

بررسی نرخ تبدیل

 

هیچ سایتی نرخ تبدیلش به 100% نمیرسد یعنی امکان ندارد که تمام کاربران سایت شما تبدیل به مشتری شوند ولی باید تلاش کنید که این نرخ را بالا ببرید. از طریق آپشن conversion funnel در ابزار Hotjar میتوانید نرخ تبدیل خود را بررسی کرده و ببینید که کجا و به چه دلیل دارید کاربران خود را از دست میدهید. نوع محتوای خود را آنالیز کنید از تصویر گرفته تا متن، ببینید که کدام فرم ها بیش از حد طولانی هستند، کدام دکمه ها بیش از حد کوچک هستند و … ، سپس محتوای خود را با توجه به این داده ها اصلاح کنید تا یک قدم به سمت نرخ تبدیل بالاتر و مشتری بیشتر جلو بروید.

دریافت بازخورد

 

این ویژگی به کاربران این امکان را میدهد که در هر زمان با شما در ارتباط باشند و چنانچه در هر بخش سایت یا در انجام هر فرآیندی مشکلی داشتند به اطلاع شما برسانند. به این ترتیب شما هم زودتر از مسائل و مشکلات احتمالی موجود در سایتتان باخبر خواهید شد.

پس :
با استفاده از ابزار Hotjar رفتار و حرکات کاربر بر روی سایتتان را بررسی کرده و با رفع اشکالات UX و پاسخ دادن به نیاز کاربران به نرخ تبدیل بالاتر، مشتری بیشتر و در نتیجه درآمد بیشتری برسید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.