مقالات آموزشی

آشنایی با صفحه نتایج موتور جستجو گوگل یا SERP

صفحه نتایج موتور جستجو گوگل یا Search Engine Results Page که به عنوان SERP نیز شناخته می شود، صفحه یا صفحاتی هستند که در جواب جستجوی شما به شما نمایش داده می شوند. هنگامی که کاربری در دنیای اینترنت عبارتی را جستجو می کند، ربات های گوگل عبارت جستجو شده به وسیله کاربر را در دنیای وب جستجو می کنند و وب سایت هایی که عبارت مورد نظر کاربر در بعضی از صفحاتشان قرار داده شده است را پیدا می کنند و برای کاربر به نمایش در می آورند. این صفحات که مرتبط با عبارت جستجو شده به وسیله کاربر است، در صفحه ای با عنوان صفحه نتایج موتور جستجو گوگل یا همان SERP قرار می گیرند تا کاربر بتواند از آن ها استفاده کند.

صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل معمولا از نتایج جستجوی ارگانیک وGoogle Ads (نتایجی هستند که وب سایت ها با پرداختن مبلغی به گوگل باعث شده اند تا وب سایتشان در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل ظاهر شود.) قطعه های ویژه یا Featured Snippets، نمودار های دانش یا Knowledge Graphs و نتایج ویدیویی تشکیل شده اند. اگر بخواهیم به زبان ساده صفحه نتایج موتور جستجو گوگل را توضیح دهیم باید بگوییم که شما چیزی به گوگل می گویید و صفحه نتایج موتور جستجو گوگل چیزی است که شما به عنوان پاسخ، دریافت می کنید.

با وجود آن که گوگل با اضافه کردن به روز رسانی های جدید، ویژگی های جدید و تازه تری را به صفحه نتایج موتور جستجو گوگل یا SERP اضافه می کند، باز هم تنها دو دسته از نتایج در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل اهمیت دارند. آن دسته از نتایج که در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل از اهمیت بیشتری برخوردارند، نتایج پولی و نتایج ارگانیک هستند.

 

نتایج جستجوی ارگانیگ

نتایج جستجوی ارگانیک، مکان ها و آدرس هایی هستند که به وسیله ربات های گوگل، مطابق با الگوریتم هایی که گوگل تعیین کرده است، به دست آمده اند. نتایج جستجوی ارگانیک معمولا به عنوان بهترین و قابل اعتماد ترین و مرتبط ترین نتایج در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل به شمار می آیند. در نتیجه، هنگامی که عبارتی را در موتور جستجوی گوگل جستجو می کنید و سپس صفحه نتایج موتور جستجو گوگل برای شما ظاهر می شود، سعی کنید که ابتدا به نتایج جستجو ارگانیک دقت کنید و اگر در بین وب سایت هایی که تحت نتایج جستجوی ارگانیک برای شما نمایان شده اند، مطلب مورد نظر خود را پیدا نکردید، به بررسی دیگر نتایج موجود در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل یا SERP بپردازید.

نتایج جستجوی ارگانیک به وسیله الگوریتم پیچیده گوگل که بیش از ۲۰۰ سیگنال برای رتبه بندی وب سایت ها در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل دارد، تعیین می شود.

 

فاکتورهای گوگل در قرار دادن وب سایت ها در SERP

الگوریتم گوگل که در تعیین رتبه وب سایت ها در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل بسیار تاثیر گذار و کاملا محرمانه است. حال ممکن است پیش خود فکر کنید که اگر این الگوریتم ها کاملا محرمانه هستند، چگونه می تواند در راستای افزایش ترافیک و بازدید وب سایت و بالا بردن رتبه وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل یا SERP تلاش کرد. گوگل در راستای کمک به صاحبان وب سایت ها و وبمسترها در جهت بهبود ترافیک و سئو و رتبه وب سایت ها در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل، چند فاکتور اصلی رتبه بندی را به صورت عمومی بیان کرده است. ما در ادامه لیستی از این فاکتورها که می تواند به شما در بهبود ترافیک و رتبه وب سایتتان در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل کمک کند، تهیه کرده ایم.

  • سیگنال های سئوی خارج از صفجه یا بک لینک های خارجی
  • سیگنال های سئوی داخل صفحه یا لینک های داخلی
  • سرعت بارگذاری وب سایت

البته برای آن که بهتر متوجه شوید که چگونه می توانید رتبه وب سایت خود در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل یا SERP را افزایش دهید تا وب سایت شما بیشتر به وسیله کاربران دنیای اینترنت دیده شود، ابتدا بهتر است که با یک نمونه استاندارد از نتایج جستجوی ارگانیک آشنا شوید. یک نمونه استاندارد از نتایج جستجوی ارگانیک در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل از «عنوان صفحه»، «آدرس صفحه» و «توضیحات متا» تشکیل شده است.

البته بعضی مواقع گوگل امکانات و ویژگی های خاصی را نیز به بعضی از نتایج جستجوی ارگانیک در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل اضافه می کند. به طور مثال، اگر به نظر گوگل تاریخ انتشار یک صفحه مهم باشد، آن را در نتایج جستجوی ارگانیک نشان می دهد. حتی بعضی اوقات ممکن است که پیوندهای وب سایت را در زیر نتیجه نیز نشان دهد. پیوندهای وب سایت به بخش هایی از یک صفحه یا به صفحات مرتبط در همان وب سایت، پیوند دارند.

 

نتایج جستجوی پولی

زمانی که وب سایت ها در مناقصه ای برای بعضی از کلمات کلیدی با استفاده از Google Ads شرکت می کنند و مبلغی را به Google Ads پرداخت می کنند، صفحات مورد نظر وب سایتشان در بخش نتایج جستجوی پولی در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل یا SERP ظاهر می شود. با وجود آن که سرویس Google Ads به مرتبط بودن تبلیغات با کلمات کلیدی دقت می کند؛ اما اولویت این سرویس در قرار دادن وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل، بالاترین پیشنهاد و مبلغی که داده می شود است.

نتایج جستجوی پولی با یک نماد کوچک آگهی یا «Ads» در گوشه سمت چپ بالای نتایج، علامت گذاری می شود. در نتیجه، هنگامی که عبارتی را جستجو کردید و در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل وب سایت هایی برای شما به نمایش در آمد، بهتر است که چندان به وب سایت هایی که در کنارشان عبارت “Ads” نوشته شده بود، دقت نکنید. زیرا این وب سایت ها به دلیل مرتبط بودن با کلمه کلیدی و عبارتی که جستجو کردید، در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل قرار نگرفته اند و تنها به دلیل مبلغی که به سرویس Google Ads پرداخت کرده اند در این صفحه برای شما ظاهر شده اند. طبق تحقیقاتی که وب سایت Rank Ranger انجام داده است، نتایج جستجوی پولی در بیش از نیمی از صفحات نتایج موتور جستجو گوگل وجود دارند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.