مقالات آموزشی

آشنایی با کاربردهای سرچ کنسول گوگل و آمار موقعیت در سرچ گوگل

مفید بود؟

در این مقاله به روش انتخاب ایندکس http به صورت پیش فرض در سرچ کنسول گوگل می‌پردازیم. در ابتدای مقاله مفهوم سرچ کنسول را به اختصار بررسی می نماییم. در ادامه نیز کاربردهای سرچ کنسول و بخش‌های مختلف آن را بررسی می‌کنیم. روش های ثبت آدرس سایت جهت معرفی به سرچ کنسول را در ادامه مقاله بررسی می نماییم.

آشنایی با سرچ کنسول گوگل

 سرچ کنسول یک بستر ارتباطی بین صاحبان سایت ها و گوگل است. گوگل از طریق آن با وب مسترها ارتباط برقرار می‌کند. وب مسترها نیز از این طریق می‌توانند اطلاعاتی درباره عملکرد سایت خود کسب کنند مثلاً چه کلمه ای توسط کاربر سرچ شده که به سایت مراجعه کرده است؟ مقدار کلیک های سایت چند درصد است؟

چه عواملی باعث شده سایت در نتایج جستجو نمایش داده نشود ؟ با ادامه مقاله انتخاب ایندکس http به صورت پیش فرض در سرچ کنسول گوگل با ما همراه باشید.

گوگل از طریق سرچ کنسول

اطلاعات به وب مسترها می دهد. در صورتی که بخواهد وب سایتی را جریمه کند از طریق سرچ کنسول این کار انجام می‌شود. اگر وبمستری بخواهد یک صفحه سایت را از جستجوی گوگل حذف کند از این طریق به گوگل اعلام می‌کند.

 آشنایی با کاربردهای سرچ کنسول گوگل

  • به کمک آن می‌توانید مخاطب هدف خود را پیدا کنید.
  • هر گونه اخطار یا پیامی از طرف گوگل در سرچ کنسول درج می‌شود.
  • اصلاح خطاهای سایت که مانع نمایش آن در سرچ می شود به کمک سرچ کنسول انجام می شود.
  • بهینه سازی سایت از لحاظ کیفیت و کارایی از طریق سرچ کنسول انجام می شود.
  • دریافت اطلاعات کاربرانی که از گوگل به سایت هدایت شده اند.

 با ادامه مقاله انتخاب ایندکس http به صورت پیش فرض در سرچ کنسول گوگل با ما همراه باشید.

 آشنایی با بخش‌های مختلف سرچ کنسول گوگل

صفحه ابتدایی سرچ کنسول سه گزارش کلی از عملکرد سایت، پوشش دهی سایت و ارتقاء سایت را ارائه می‌دهد. گزارش عملکرد سرچ کنسول  بر اساس چهار شاخص کلی کلیک، نرخ کلیک، موقعیت در سرچ گوگل و ایمپرشن گزارش تهیه می‌کند.

  • آمار کلیک

کاربری که از طریق سرچ گوگل به یک سایت وارد شده است در سایت هر تعداد کلیک بر روی لینک، تصاویر و ویدیوها انجام دهد در سرچ کنسول گوگل برای آن سایت ثبت می‌شود.

  •  آمار ایمپرشن

 تعداد نمایش سایت در سرچ های کاربران را ثبت می‌کند. هر تعداد که آدرس سایت در نتایج جستجوی گوگل بیشتر ظاهر شود ایمپرشن آن بالا می‌رود.

 نکته: اگر آدرس سایت در صفحه دوم سرچ بیاید اما کاربر صفحه دوم را باز نکند ایمپرشن به سایت تعلق نمی‌گیرد. آمار نرخ کلیک (CTR)

 فرمول مخصوص محاسبه نرخ کلیک به شکل زیر است:

 آمار موقعیت در سرچ گوگل

 

گوگل به محل قرارگیری آدرس سایت در صفحات سرچ نمره می دهد. نحوه امتیازدهی گوگل از بالا به پایین صفحه است. این عدد دائم در حال تغییر است. الگوریتمی به اسم گوگل دنس موقعیت سایت ها را در سرچ گوگل تغییر می‌دهد. عوامل دیگری مانند مکان کاربر، نوع دستگاه کاربر، زبان کار بر روی رتبه سایت ها تاثیر دارد. با ادامه مقاله انتخاب ایندکس http به صورت پیش فرض در سرچ کنسول گوگل با ما همراه باشید.

 بررسی گزارش پوشش دهی سایت COVRAGE

هر صفحه ای که در اینترنت تولید می شود از دو راه به گوگل معرفی می شود. یک راه خود کاربر به گوگل اعلام می‌کند که این صفحه ایجاد شده است. راه دوم ربات‌های گوگل هستند که با رفتن به لینک های مختلف صفحات جدید را کشف می‌کنند.

 عملکرد کلی ربات گوگل در برخورد با یک صفحه جدید:

  • کشف صفحه Discovery
  • ایندکس کردن صفحه (Indexing) اطلاعات صفحه پس از درک و بررسی توسط ربات ها در پایگاه داده گوگل ذخیره سازی می شود.
  • رتبه بندی صفحه (Ranking)

گوگل وقتی کاربری عبارتی را که در صفحه ایندکس شده وجود دارد سرچ می‌کند به صفحه رتبه می‌دهد.

صفحه ها از نظر گوگل به ۴ نوع:

  • سالم: صفحاتی که ایندکس شده و در سرچ گوگل ظاهر می شوند.
  • مشکل‌دار: صفحاتی که ارور دارند و ایندکس نشده اند و در سرچ دیده نمی ‌شوند.
  • صفحه معتبر اما مشکل دار: صفحاتی که ایندکس شده اند و در سرچ دیده می‌شوند اما باید مشکل آنها سریعاً رفع شود.
  • صفحات مستثنی شده : صفحاتی که به درخواست وب مستر از نتایج گوگل حذف شده اند.

 افزودن صفحات سایت به سرچ کنسول از طریق گزینه sitemaps انجام می‌شود. برای حذف یک صفحه سایت از نتایج گوگل از گزینه removals استفاده می‌شود. با ادامه مقاله انتخاب ایندکس http به صورت پیش فرض در سرچ کنسول گوگل با ما همراه باشید.

گزارش ارتقاء و بهینه سازی عملکرد سایت

 در این بخش گوگل گزینه ‌هایی که باعث می‌شود سایت بهبود داشته باشد را رصد می نماید. دو گزینه که به صورت پیش فرض برای همه سایت ها فعال است سرعت و واکنش گرایی موبایلی است. گوگل از سرعت صفحات به دو طریق گزارش می‌گیرد. روش اول سرعتی که کاربران هنگام مراجعه به سایت تجربه می‌کنند. دوم سرعتی که ربات های گوگل آن را اندازه می‌گیرند.

امروزه گوگل به سایت‌هایی که برای نمایش موبایلی مناسب نیستند رتبه خوبی نمی‌دهد. عواملی مانند فونت صفحه، حجم صفحه هنگام بارگذاری، نوع دکمه ها باید در نسخه موبایلی جوری باشد که کاربران راحت باشند. گوگل به کمک ربات ها این ویژگی‌ها را بررسی می‌کند و رتبه می‌دهد. با ادامه مقاله انتخاب ایندکس http به صورت پیش فرض در سرچ کنسول گوگل با ما همراه باشید.

ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

 برای ثبت سایت در سرچ کنسول دو راه وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

  • افزودن با Domain

در این روش فقط نام دامنه را وارد می کنید و سرچ کنسول به طور خودکار تمام حالت های مختلف را در نظر می‌گیرد. مثلا اگر ورودی سرچ کنسول به صورت Example.com باشد سرچ کنسول تمام حالت ها و ترکیب های زیر را در بر می‌گیرد.

  • http://example.com
  • https://example.com
  • https://www.example.com
  • http://support.m.example.com
  • https://example.com/shop
  • افزودن سایت با URL prefix

از آنجایی که هدف این مقاله انتخاب ایندکس http به صورت پیش فرض در سرچ کنسول است باید از این روش برای ثبت سایت استفاده کرد.در این روش فقط یک آدرس خاص برای سایت ثبت می‌شود مثلاً:

  •  http://example.com

یا

  • https://example.com
  • روش ثبت آدرس سایت با URL Prefix

آدرس را در سرچ کنسول وارد کنید. ( فرقی بین گذاشتن www یا نگذاشتن آن نیست.)

مطابق تصویر شما از پنج راه می توانید آدرس سایت خود را تایید کنید.

روش اول: HTML File

 یک فایل html به شما داده می شود که باید در ریشه سایت کپی شود.

روش دوم : HTML Tag

 افزودن یک تگ به بخش head  صفحه اول سایت.

روش سوم: گوگل آنالیتیکس

 تایید آدرس از طریق یکی از ابزارهای گوگل به نام گوگل آنالیتیکس انجام می شود.

روش چهارم : گوگل تگ منیجر

 تایید آدرس از طریق یکی دیگر از ابزارهای گوگل به نام گوگل تگ منیجر انجام می شود.

روش پنجم: Domain Name Provider

روش پنجم تایید آدرس به روش افزودن Domain  است. (روش اول افزودن آدرس سایت)

تایید آدرس فقط با یکی از روش های بالا کافی است.

جمع بندی نهایی

سرچ کنسول گوگل یکی از بهترین ابزارها برای تعامل بین گوگل و وب مسترها می باشد. گوگل گزارشات خوبی از عملکرد سایت ها به کمک این ابزار به صاحبان وب سایت ها ارائه می دهد. هر کسب و کاری با در دست داشتن این اطلاعات می تواند در مسیر ترقی و فروش بیشتر گام بردارد. سایت ها با بالا بردن کیفیت و کارایی خود می توانند پیشرفت خود را رصد کنند.

روش ثبت سایت با انتخاب ایندکس http به صورت پیش فرض در سرچ کنسول گوگل با ثبت دامنه سایت به روش URL Prefix امکان پذیر است. در این روش فقط یک آدرس یونیک  و واحد برای سایت تایید می گردد. سایر آدرس ها از لحاظ گوگل در این روش معتبر نیستند. روش های تایید آدرس سایت در این روش تنوع بالایی دارد. تایید آدرس فقط با یک روش کافی است و گوگل آدرس سایت را ثبت می نماید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.