مقالات آموزشی

آشنایی با راه‌های تبلیغات و تناسب هدف آن با اعمالی که باید انجام شود

مفید بود؟

راه‌های تبلیغات

راه‌های تبلیغات، بر اساس نوع طبقه‌بندی و نحوه دسته‌بندی حوزه تبلیغ و بازاریابی، متفاوت خواهد بود.

برای مثال اگر راه‌های تبلیغات به انواع پلتفرم‌های ارائه آگهی تبلیغاتی اشاره داشته باشد، می‌توان به برشمردن انواع رسانه‌های جمعی و دیجیتال، اینترنت، روزنامه و نشریه، تبلیغات محلی، تبلیغات شهری، تبلیغات شبکه‌ای، و …. پرداخت.

یا مثلا اگر منظور از راه‌های تبلیغات، تقسیم‌بندی انواع شیوه‌های درج، ارائه و ترویج آگهی تبلیغاتی در یک پلتفرم خاص باشد، برای مثال در تبلیغات محلی، می‌توان به چاپ پوستر و بنر، پخش تراکت، ویزیتوری، چسباندن لیبل و اعلامیه و …. اشاره نمود.

بنابراین، راه‌های تبلیغات بر مبنای پلتفرم و شیوه و جایگاه ارائه، نوع محتوا، نوع نشر، ابزار مورد استفاده جهت انتشار، شیوه طراحی و نمایش محتوا، متفاوت است.

در یک کلام، بی‌شک به تعداد راه‌های تبلیغات روزبه‌روز افزوده می‌شود و هم اکنون نیز از تنوع بسیار بالایی برخوردار است.

به نسبت پیشرفت و تغییرات روزمره در سبک ارتباط بین فردی و ابزار و شیوه‌های اطلاع رسانی، راه‌های تبلیغات نیز گسترش می‌یابد.

فرا گرفتن راه‌های تبلیغات، در کنار آگاهی از ترفندهای تبلیغات و بازاریابی، از اولویت‌های ضروری برای ورود به صنعت تبلیغات به حساب می‌آید.

پیشنهاد می کنیم مقاله تکنیک‌های تبلیغات، تنوع بالایی دارد! را مطالعه نمایید

شناسایی دقیق انواع راه‌های تبلیغات و بازاریابی، به مختصات جغرافیایی، ویژگی‌های بومی و فرهنگی، خصوصیات اخلاقی و آیینی، پیشینه تاریخی و اعتقادی، باورها و آداب و ارکان زندگی اجتماعی، وضعیت رفاه جمعی و سطح فکری، وضعیت تکنولوژی و صنعتی و …. بستگی دارد.

بنابراین می‌توان گفت که راه‌های تبلیغات، یا عمومی هستند و در سطح جهان پراکنده‌اند و یا بومی بوده و براساس منطقه و سرزمینی خاص تغییر می‌کنند؛ تلفیق راه‌های تبلیغات جهانی و بومی برای برقرارسازی ارتباطی موثر و پویا با مخاطبین و جامعه هدف، امری حیاتی است که متضمن موفقیت تبلیغات خواهد بود.

راه‌های تبلیغات تنوع بالایی دارند و بر اساس فاکتورهای متفاوتی، انتخاب می‌شوند.

راه‌های تبلیغات به تناسب ایده و نیاز کارفرما و نوع موضوع تبلیغ، تعیین می‌شود.

برای مثال برخی از انواع محتواهای تبلیغاتی با موضوعی مشخص قابلیت ارائه در همه انواع شیوه‌ها و پلتفرم‌های نمایشی و ترویجی را دارند مانند تبلیغ مواد شوینده، و برخی دیگر تنها محدود به یک یا چند مورد خاص هستند.

اینکه قابلیت ارائه آگهی در پلتفرم‌ها بر چه اساسی تعیین می‌شود، موضوعی گسترده با ابعاد فراوان است؛ اما یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین کننده، تابوها و عرف جامعه است.

برای مثال در برخی جوامع، تبلیغ لوازم بهداشت شخصی نظیر نوار بهداشتی، در قالب رسانه‌های جمعی و سراسری نظیر تلویزیون، متعارف نبوده و در این صورت هنگام بررسی شیوه و راه‌های تبلیغات برای نوار بهداشتی و از این قبیل، باید هر شیوه‌ای به جز رادیو و تلویزیون را مد نظر قرار داد و بر طبق آن پلتفرم‌ها، طرح تبلیغات را ایده‌پردازی کرد.

قدرتمندترین نهادهای تبلیغات و بازاریابی بین المللی به خوبی بر این امر واقف هستند که بدون در نظر گرفتن حساسیت‌ها و دیدگاه جمعی هر قومیتی، امکان ارتباط مثبت با آن‌ها، کم رنگ خواهد شد؛ رعایت همین نکات به ظاهر جزئی به مخاطب نشان می‌دهد که نظر و نگرش او تا چه اندازه برای طراحان تبلیغات و بازاریابی اهمیت داشته و مورد احترام است و در نتیجه، احساس رضایت و احترام متقابل او را برانگیخته و مشوقی قدرتمند در جهت همراهی او با تبلیغ مورد نظر می‌گردد.

پس، پیش از تعیین راه‌های تبلیغات و بازاریابی، به خوبی آگاه باشید که با چه قشری سر و کار دارید و مخاطبان شما، چه ویژگی‌هایی دارند.

موضوع تبلیغ، تا حد بسیار زیادی در تعیین شیوه تبلیغات موثر است.

نکته مهم دیگر در انتخاب بهترین گزینه از میان انواع راه‌های تبلیغات، در نظر گرفتن موضوع تبلیغ است؛ مثلا تبلیغ کالاهای مربوط به بزرگسالان در نشریاتی که مختص کودکان است، به هیچ عنوان تناسب نداشته و به طور کلی اشتباه است.

اما امر دیگری نیز در انتخاب راه‌های تبلیغات اهمیت دارد، و آن هدف از تبلیغ است؛ آیا تبلیغ شما برای جذب مخاطب و مشتری است؟ آیا در مسیر برندینگ، اقدام به ساخت تبلیغ می‌کنید؟ آیا درصدد معرفی کالا هستید و یا قرار است خدمات خاصی را به مخاطبان ارائه دهید؟ تبلیغات شما اهداف تجاری دارد یا برمبنای موضوعات فرهنگی طراحی شده است؟ و …. بسیاری پرسش‌های دیگر که باید به روشنی پاسخ داده شود و در نهایت و به تناسب تمام مواردی که پیش‌تر در این گذرگاه، عنوان گردید، به انتخاب راه‌های تبلیغات و بازاریابی و ارائه محتوای تبلیغاتی، اقدام کرد.

اینترنت، از جمله نوین‌ترین و قدرتمندترین راه‌های تبلیغات است.

یکی از راه‌های تبلیغات و بازاریابی مدرن که بازتاب بینهایت گسترده، سرعت فراخوان بالا و بازده عالی دارد و روز به روز نیز ابعاد تازه‌تری به خود می‌افزاید، استفاده از شبکه جهانی اینترنت است.

اینترنت، مانند قطب‌نمایی برای بشر مدرن در عصر حاضر، وجوه زندگی را در بر گرفته و جایگاه خود را به یک ضرورت روزمره ارتقا داده است.

اینترنت، با دسترسی سریع، آسان و بدون محدودیت در جای جای جهان، امکان اطلاع رسانی به صورتی معجزه‌وار را فراهم آورده و صنعت تبلیغات نیز از این فرصت، بهترین استفاده را می‌برد.

تبلیغات اینترنتی و بازاریابی آنلاین از جمله راه‌های تبلیغات در شبکه جهانی وب است.

وجه دیگر تبلیغات آنلاین و بازاریابی اینترنتی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی ملی و بین‌المللی نظیر اینستاگرام است.

با توجه به تنوع روزافزون متدهای تبلیغات مجازی، راه‌های تبلیغات و بازاریابی الکترونیک نیز گسترش یافته و شرکت‌های تبلیغاتی و مارکتینگ مجرب و حرفه‌ای در زمینه تولید محتوا و ارائه آگهی تبلیغاتی در بستر اینترنت، صدر نشین صنعت تبلیغات شده‌اند.

گروه‌هایی نظیر رایامارکتینگ، با خدمات آموزشی و ارائه مشاوره در زمینه معرفی شیوه‌ها و راه‌های تبلیغات به تناسب موضوع و هدف کارفرما و جامعه هدف او، هم در مرحله انتخاب نوع ارائه، و هم در مراحل تولید محتوا، طراحی و ایده‌پردازی و … در کنار صاحبان کسب‌وکار و متقاضیان درج آگهی تبلیغاتی، فعالیت می‌کنند تا با تخصص و تبحر خود، میانبرهای کم هزینه با بازده سریع‌تر و بیشتر را برای امور تبلیغاتی برندهای مختلف و کسب‌وکارهای تازه و یا برندهای معتبر، ایجاد نمایند.

تناسب در انتخاب شیوه تبلیغات، مهم‌تر از میزان تنوع راه‌های تبلیغات است.

به یاد داشته باشید که تنوع بالای راه‌های تبلیغات به تنهایی ضامن موفقیت تبلیغات نیست؛ بلکه تناسب و هارمونی و کارآمد بودن راه های منتخب است که می‌تواند احتمال موفقیت یا شکست تبلیغات را تا حد اعلایی، مشخص گرداند.

گاهی ممکن است که تمام تمرکز یک آگهی تبلیغاتی، معطوف به معرفی یک نام تجاری باشد، گاهی نیز ممکن است در حال پایه‌گذاری یک روش خاص در نگرش افراد بوده و به تبیین و توضیح سبک زندگی ویژه‌ای بپردازد.

همچنین بر اساس هدف آگهی که یا مشوق است و یا بازدارنده، راه‌های تبلیغات تعیین می‌شوند.

با چه هدفی تبلیغ می‌کنید؟!

آگهی تبلیغاتی غالبا برای جلب توجه و تشویق مخاطب به مورد و موضوع آگهی است؛ اما برخی از تبلیغات با موضوع رد و تبلیغ و تاکید بر نکات و ویژگی‌های منفی موضوعی خاص طراحی می‌شوند. و مسلما روشن است که همین دو قطب مثبت و منفی در بدنه تبلیغات، انتخاب‌های متفاوتی را برای راه‌های تبلیغات ایجاب می‌کند.

صحبت بر سر ابعاد و فاکتورهای تعیین کننده برای تشخیص و انتخاب راه‌های تبلیغات بسیار مفصل است، فلذا هدف از طرح چنین موضوعی، صرفا تاکید بر همین چندگانه بودن معیارهای تعیین کننده برای انتخاب شیوه تبلیغات و بازاریابی بود تا سردرگمی‌های احتمالی در هنگام مواجهه با تنوع بالای راه‌های تبلیغات، جای خود را به اطمینان و قدرت تشخیص عالی، بخشد.

1. چه می‌خواهید بگویید؟

2. با چه کسانی قرار است ارتباط برقرار کنید؟

3. چه چیزی را موضوع محوری این ارتباط قرار داده‌اید؟

این سه، پرسش‌های کلیدی در تعیین این است که از کدام شیوه جهت تبلیغات، بهره گیرید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.