در مقاله هشتگ چیست همراه ما باشید تا با هم به بررسی تاریخچه و کاربردهای این نماد معروف بپردازیم.
هشتگ چیست؟ هشتگ یک نماد است که در زبان فارسی عموما به آن مربع یا هش میگوییم و به شکل # میباشد. این نماد ساده کاربردها فراوانی دارند که در ادامه بیشتر درباره آن ها صحبت میکنیم.
معادل انگلیسی هشتگ چیست؟
هشتگ hashtag
هشتگ یک واژه انگلیسی است که به شکل hashtag نوشته میشود. به # نماد پوند هم گفته میشود. هشتگ یک ترکیب از کاراکترهاست که با علامت hash شروع شده است. هشتگ را یک نماد پیشوندی میدانند و یکی از تگ های فراداده است. توجه داشته باشید که هشتگ و هشتک یکی نیستند. هشتک نماد دیگری است که به شکل ^ میباشد و یک واژه فارسی است. پس دقت کنید که این واژه ها را به جای هم به کار نبرید.
تاریخچه هشتگ چیست؟
تاریخچه هشتگ چیست؟ تاریخچه هشتگ به سالها پیش باز میگردد. امریکایی ها به این نماد number sign یا علامت عدد میگفتند. به این شکل که برای خلاصه نویسی از #1 به جای number one استفاده میکردند. پس از آن که این نماد در صفحه کلید تلفن هم جا خوش کرد، آن را با نام hash هم یاد میکردند. در علوم مربوط به فناوری اطلاعات این نماد برای برجسته کردن معانی خاص مورد استفاده قرار میگرفت.
شبکه های اجتماعی
در زبان برنامه نویسی C برایان کرنیهان و دنیس ریچی از این نماد برای پردازش کلمات کلیدی که پیش از سایر کلمات پردازش میشد استفاده کردند. از همان دوران بود که #include در ابتدای برنامه هایی که با استفاده از زبان C نوشته میشوند جای گرفت.
در شبکه های اجتماعی هشتگ نخستین بار در توییتر مورد استفاده قرار گرفت. اما به دلیل محبوبیت و رواج استفاده از آن ها شبکه های اجتماعی گوگل پلاس، فیسبوک، فلیکر، اینستاگرام، فرندفید، یوتیوب، پینترست و تلگرام نیز این قابلیت را توسعه دادند.
کاربرد هشتگ چیست؟
کاربرد هشتگ چیست؟ هشتگ برچسبی است که از آن برای دسته بندی پیام ها استفاده میکنند. این نماد کلیدی ترین واژه را همراهی میکند. همچنین میتواند در ساده تر کردن روند جستجو کمک کننده باشد. چرا که با جستجوی هشتگ مورد نظر به اطلاعاتی که با این نماد برچسب خورده اند دسترسی خواهید داشت. استفاده از نماد هشتگ سبب شده است تا شبکه های اجتماعی به نظم مطلوبی دست پیدا کنند، همچنین یافتن محتوای مورد نظر برای کاربران بسیار ساده تر شده است.
نکات قابل توجه در استفاده از این نماد
نکات قابل توجه در استفاده از هشتگ چیست؟ برای استفاده از هشتگ تنها مجاز به استفاده از اعداد و حروف الفبا هستید. البته برخی نمادها مثل نماد آندرلاین (under line) نیز مجاز هستند. اما حتی استفاده از فاصله میان کلمات مجاز نیست.
در حقیقت هشتگ تنها یک کلمه را شامل میشود اما در زبان انگلیسی برای ارائه مفاهیمی که در قالب یک کلمه نمیگنجند، کلمات را به صورت به هم چسبیده در کنار نماد هشتگ وارد میکنند. اما این نحوه نوشتن در زبان فارسی ممکن نیست. به همین دلیل کاربران باید از نماد under line میان کلمات یک هشتگ استفاده کنند تا هشتگ بدون مشکل ایجاد و گسستگی ایجاد شود.
چگونگی استفاده از # در اینستاگرام
کاربرد فوق العاده هشتگ سبب شده تا استفاده از آن ها در شبکه های اجتماعی بسیار رایج باشد. گاه این استفاده نقش افراط میگیرد. شهرت هشتگ ها باعث شده است تا گاه افراد به استفاده از هشتگ های بی ربط برای افزایش بازدیدها روی بیاورند. البته این مسئله مدتی است کم تر شده است. اما مطمئنا شما هم با جستجوی هر هشتگی علاوه بر محتوای مفید چندین و چند مورد محتوای بی ربط مشاهده خواهید کرد.
مزایای استفاده از هشتگ در اینستاگرام چیست؟ استفاده از هشتگ های مرتبط در INSTAGRAM سبب میشود تا مخاطبان با جستجوی هشتگ مربوطه به محتوای شما دسترسی داشته باشند. با این کار هر بار مخاطبان جدیدی از پست های شما بازدید میکنند و احتمال فالو شدن صفحه تان توسط آن ها بیشتر میشود.
الگوریتم اینستاگرام
در حقیقت استفاده از هشتگ سبب میشود تا مخاطبان خود را پیدا کنید. همچنین امکان دسترسی ساده تر و سریعتر افراد به محتوای مورد نظرشان در شبکه های اجتماعی مختلف وجود دارد. این کار علاوه بر مخاطب و انتشار دهنده ویدیو به الگوریتم اینستاگرام کمک میکند تا محتوای مورد نظر هر کاربر را برگزیند و نمایش دهد. چرا که سود اینستاگرام در این است که کاربر مدت زمان بیشتری را صرف بالا و پایین کردن پست های منتشر شده کند. به همین دلیل مهم است که پست های به نمایش درآمده برای هر کاربر و برحسب سلیقه و علایق او شخصی سازی شوند.
انتشار محتوا
با گذشت زمان و پیشرفته تر شدن این الگوریتم ها خود امکان تحلیل کپشن و متن منتشر شده را دارند. اما بازهم استفاده از هشتگ توصیه میشود. چرا که در این صورت احتمال خطای الگوریتم به حداقل میرسد.
در طبقه بندی مطالب نقش هشتگ چیست؟ هشتگ میتواند در بازار شلوغ انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی یک نظم نسبی به وجود بیاورد. هر فردی میتواند محتوای صفحه خود را با استفاده هشتگ ها مرتب کند. نظم با خود زیبایی به همراه دارد. به همین دلیل یک پیج اینستاگرامی مرتب یکی از گام های مهم در جذب مخاطب به شمار میرود.
هشتگ چیست
هشتگ ها گاه نقش انتقال احساس را بر عهده دارند. به این صورت که نویسنده برای آن که حس و حالش در زمان انتشار پست و یا نوشتن متنی خاص ثبت شود و به چشم مخاطب برسد، از هشتگ های به خصوصی استفاده میکند. جستجوی هشتگ ها در دنیای امروز اینستاگرام نقش جستجو در گوگل را ایفا میکند.
معادل های یک هشتگ
چرا که یکی از ساده ترین راه ها برای یافتن فایل تصویری موردنظرتان از میان میلیون ها پست منتشر شده است. البته به شرطی که فرد منتشر کننده فایل را با هشتگ مرتبط برچسب گذاری کرده باشد.
هشتگ ها هوشمندی جستجوی کلمه در گوگل را ندارند. به این صورت که دو هشتگ #لباس-کودک و #لباس-بچه با این که معنی یکسانی دارند اما شما را به سمت محتوای یکسانی هدایت نمیکنند. مگر اینکه انتشار دهنده از تمام معادل های یک هشتگ استفاده کرده باشد.
افزایش بازدید پست
بهترین بخش متن برای هشتگ گذاری انتهای آن است. البته در این باره هیچ محدودیتی وجود ندارد.
اگر صفحه اینستاگرام شما نوپاست بهتر است برای شروع از هشتگ های کم رقابت با تعداد بازدید پایین استفاده کنید. چرا که احتمالا پست شما در دریای پست های پربازدید گم میشود و به چشم مخاطب نمیاید. تحقیق درباره هشتگ پربازدید و مرتبط و نیز استفاده درست و بجا از آن ها از جمله فعالیت های لازم برای افزایش بازدید پست هاست. در بخش insight پست میتوان مشاهده کرد که چند نفر با استفاده از هشتگ از پست شما بازدید کرده اند.
استفاده از هشتگ در توییتر
در توییتر- به عنوان مادر هشتگ- نخستین استفاده رسمی و جهانی از این نماد در یک جنبش و حرکت اعتراضی برای درخواست آزادی سربازان مرزی ایرانی بود. گاه افراد با استفاده از این نماد اعتراض خود را به گوش سیاست مداران و سازمان های بزرگ میرسانند. در هر دوره ای بسته به شرایط سیاسی و اجتماعی هر کشوری هشتگ های مختلفی ترند میشوند.