مقالات آموزشی

چطور میتونیم محتوای مشتری محور تولید کنیم؟

مفید بود؟

یکی از راه های جلب اعتماد مشتریان ایجاد محتوای مشتری محور و معرفی خود به عنوان یک منبع معتبر اطلاعات است. تولید محتوای مشتری محور بهترین راه ماندگاری نام تجاری شما در اذهان مشتریان است. در دنیای مدرن امروز، آینده برندها در دست جوامع آنلاین و شبکه های مجازی است. صدای جمعی آنها چنان قدرتمند شده است که به تنهایی می تواند یک نام تجاری بسازد؛ نامی که دیگران به آن اعتماد کنند یا کل شرکت را به ورطه سقوط بکشاند.

این اتفاقات چندان غیر معمول نیستند. گاهی اوقات ممکن است شرکت های بزرگ  بخاطر بروز یک اشتباه یا نظارت نادرست، دچار بحران شوند. هر چند ممکن است این بحران ها همیشه منجر به نابودی کامل یک شرکت نشود ، اما به عنوان کسی که در حوزه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار هستید، باید از چالش هایی که در این مسیر وجود دارد، آگاه باشید. یکی از این فجایع، مربوط به روابط عمومی هواپیمایی United Airlines است که در سال 2017 اتفاق افتاد؛ که حتی فکر کردن به آن نیز دردناک است. در حقیقت صدای آنلاین مصرف کنندگان می تواند کمی ترسناک باشد ، اما اگر به جنبه سازنده به آن نگاه کنید؛ می توان از آن برای تقویت رشد نام تجاری و تولید محتوای مشتری محور نیز استفاده نمود.

محتوای مشتری محور چیست؟

معمولا برای تولید محتوا به شکل سنتی نام تجاری در کانون توجه قرار می گیرد. از محتوای سنتی بیشتر برای آگاهی مشتریان از نام تجاری ، ایجاد ترافیک برای وب سایت و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل استفاده می شود. محتوای مشتری محور نیز این اهداف را محقق می کند ، اما به روشی متفاوت و غیرتهاجمی.
در اینجا  به برخی از ویژگی هایی محتوای مشتری محور اشاره می کنیم:
• محتوای مشتری محور بر مبنای اطلاعات مشتریان و مخاطبان تولید می شود.
•محتوای مشتری محور ارزش زیادی را به خوانندگان منتقل می کند؛ بدون اینکه در ازای آن چیزی طلب کند.
•محتوای مشتری محور متناسب با نیازمندی های خاص کاربران طراحی شده است.
•محتوای مشتری محور با دیدگاه مشتریان از یک برند همسو می شود.
در ادامه چگونگی تولید محتوای مشتری محور را بررسی خواهیم کرد:

 چگونگی تولید محتوای مشتری محور

1. پرسونای مشتری را توسعه دهید

پرسونای مشتری می تواند به عنوان راهنمایی برای تولید محتوای مرتبط و ارزشمند عمل  کند. در اصل اطلاعات مربوط به شخصیت مشتری جانشین یک مشتری واقعی خواهد بود. این اطلاعات شامل نام ، عنوان شغلی ، سطح تحصیلات و غیره است.

برای شروع  می توانید از الگوهای رایگان پرسونا که در سایت هایی مانند HubSpot موجود است، استفاده کنید. هر چند که اجباری برای استفاده از  این الگو های پیش فرض وجود ندارد؛ اما این الگو ها می تواند به شما در ایجاد یک پرسونای کامل کمک کند. همچنین از پرسونای مشتری می توان برای تعریف بیانیه مأموریت سازمان، پیام رسانی بازاریابی و اعتراضات احتمالی مشتریان به ارزش های موجود در سازمان استفاده کرد.

پیشنهاد می کنیم مقاله 5 راهکار برای واکنش به تغییر رفتار جستجوی مصرف کنندگان را مطالعه نمایید

پس از تکمیل بخش مربوط به پرسونای مشتری می توانید در هر نقطه از توسعه محتوا به آنها مراجعه کنید تا از کارایی آن و بازخورد مشتریان اطمینان حاصل کنید. هنگام تولید محتوا باید به این نکته توجه داشته باشید که محتوای تولیدی شما می بایست ترجیحات مشتریان را منعکس کند و نیاز ها و مشکلات آن ها را برآورده سازد.

2. ساخت یک نقشه راه برای تولید محتوای مشتری محور

اطلاعات موجود در یک محتوا اهمیت دارد، اما نحوه ارائه آن نیز مهم است. طبیعتاً هر آنچه که منتشر می کنید مورد پسند همه مشتریان شما قرار نخواهد گرفت. برای به حداکثر رساندن تأثیر محتوای خود ، باید محتوای شما با محصولات یا خدمات شما، همسو باشد. یکی از ابزار هایی که در تولید محتوای مشتری محور می تواند به شما کمک کند چارچوب “مشاهده کنید- فکر کنید انجام دهید مراقب کنید”  است. این چارچوب مخاطبان را در چهار “خوشه هدف” مختلف طبقه بندی می کند:
• مشاهده کنید: این گروه مخاطبانی هستند که بر اساس رفتار خود به برند شما علاقه مند هستند ، اما قصد خرید ندارند. آنها به محتوای آموزشی احتیاج دارند که آنها را تشویق می کند تا در وب سایت شما حضور بیشتری داشته باشند.
• فکر کنید: این گروه شامل افرادی هستند که به برند شما علاقه مند هستند و قصد خرید دارند. آنها به محتوایی نیاز دارند که آن ها را قادر سازد درباره محصولات شما صحبت کنند یا آنها را به دیگران معرفی کنند.
• انجام دهید: این گروه تمایل زیادی به خرید از برند شما دارند. آنها به محتوایی نیاز دارند که آنها را به مشتریانی بالفعل تبدیل کند.
• مراقبت کنید: این ها در واقع مشتریان فعلی شما هستند؛ آنها به محتوایی نیاز دارند که به آنها کمک کند تعامل بیشتری با برند شما داشته باشند و در مورد محصولاتی که قبلا خریده اند، اطلاعات بیشتری کسب کنند.

3. با مخاطبان خود مصاحبه کنید

مصاحبه با مخاطبان یک روش ساده برای به دست آوردن اطلاعات بروز و تولید محتوای مشتری محور  است. این کار را می توانید به شکل سنتی از طریق مصاحبه حضوری با مشتریان انجام دهید. اما اگر می خواهید با کارایی بیشتری اطلاعات را جمع آوری کنید، بهتر است از نظرسنجی های آنلاین استفاده کنید. ابزار های آنلاینی مانند Google Forms برای این کار طراحی شده اند؛ تا اطلاعات مورد نیاز خود را با استفاده از پرسشنامه های آنلاین جمع آوری کنید. هنگام طراحی پرسشنامه بهتر است به پرسونای مشتریان مراجعه کنید تا اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید. برای پاسخ دهی حداکثری به نظرسنجی ها، می توانید از مشوق هایی مانند: تخفیف ها، محصولات رایگان یا شانس برنده شدن در رویدادی خاص  استفاده کنید.

4. بهینه سازی محتوا برای موتور های جستجو

به یاد داشته باشید که تولید محتوای مشتری محور می بایست از طریق پلتفرم  هایی است که مشتریان از آن ها استفاده می کنند، صورت گیرد. این موضوع شامل بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو نیز می شود. موتور جستجو دروازه ای است که مخاطبان آنلاین از آن برای یافتن محتوای مورد نیاز خود استفاده می کنند.
از آنجا که بهینه سازی موتور جستجو (SEO) موضوعی فوق العاده گسترده است؛ قصد نداریم تا به تفصیل در مورد آن صحبت کنیم. با این حال ، شما باید برای تولید یک محتوای مشتری محور کلمات کلیدی را براساس آنچه مشتریان شما به دنبال آن هستند انتخاب کنید.
گوگل ادوردز محبوب ترین ابزاری است که می توانید برای تحقیقات اولیه از آن استفاده کنید.  این ابزار نه تنها به شما در دستیابی به ایده هایی در مورد کلمات کلیدی کمک می کند ، بلکه می تواند به شما در جستجوی موضوعاتی که مخاطب شما به دنبال آن است، مفید واقع شود.

5. از قالب درست برای تولید محتوای مشتری محور استفاده کنید

قالب محتوایی که مخاطبان شما ترجیح می دهند به زمینه مطالعاتی و اهداف آنها بستگی دارد. به عنوان مثال ، اگر مخاطبان شما جز افراد حرفه ای باشند، مطمئناً از صفحه های سفید ، استفاده از مطالعات موردی یا اینفوگرافیک در محتوا، استقبال خواهند کرد. اما اگر نوجوانان یا افراد گروه “مشاهده” را هدف قرار می دهید (از چارچوب See-Think-Do-Care) ، پس می توانید سراغ قالب های ساده تر بروید.
همچنین استفاده از محتوا های موجود در کانال های مورد علاقه مخاطبان نیز مهم است. این بخش مربوط به شبکه های اجتماعی است که مخاطبان در آن ها فعال هستند. مثل: تالارهای گفتگو و سایر سایت های جامعه محور مانند Quora و Reddit. اگر می توانید محتوای درست را در چنین سایت هایی شناسایی کنید؛ یک استراتژی ساده این است که در اجتماع کاربران شرکت کرده و برند خود را با استفاده از لینک سازی به دیگران معرفی کنید.
استراتژی دیگر این است که با استفاده از ابزاری مانند Mailshake یک کمپین ارسال ایمیل راه اندازی کنید.  این ابزار ارسال نامه الکترونیکی را با الگوهای ارتباطی و پیگیری های خودکار ساده می کند. حتی می توانید با یک ابزار ساده مانند Voila Norbert ایمیل هر شخص را از دامنه ای خاص دریافت کنید.

6. داستان سرایی کنید

تولید محتوای مشتری محور با استفاده آمار و داده های مفید راهی عالی برای ارزشمند ساختن محتوا است. اما اگر می خواهید تأثیر دائمی بر مخاطبان خود بگذارید، باید اطلاعات را در قالب یک داستان روایت کنید.
طبق تحقیقات، مغز انسان قادر است داستان ها را 22 برابر بیشتر از حوادث روزمره به یاد بیاورد. با این حال ، این بدان معنا نیست که شما باید از هر راهی برای داستان سرایی استفاده کنید. این کار وقت گیر و کاملا احمقانه است؛ خوانندگان شما احتمالاً فکر می کنند که شما خیلی سخت تلاش می کنید تا محتوای خود را باور پذیر جلوه دهید.
اما برای باورپذیری و جذابیت بیشتر محتوا استفاده از یک زمینه داستانی ساده کافی است. همچنین تکرار داستانی که احتمالاً خوانندگان قبلاً شنیده اند مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

7. از اصطلاحات پیچیده و ناملموس پرهیز کنید

همیشه از زبانی استفاده کنید که مخاطب هدف شما آن را درک کند. مخاطبان شما به گستردگی واژگان شما اهمیتی نمی دهند. همیشه ساده و مستقیم به موضوع نگاه کنید. کلمات فانتزی و ناملموس نه تنها مخاطب شما را خسته می کند ، بلکه مانع یادگیری او می شود.

8- استراتژی برای تبلیغات داشته باشید

بعد از اینکه محتوای مشتری محور را تولید کردید، به استراتژی نیاز دارید تا آن را برای مخاطبان قابل مشاهده کنید. حتی بهترین محتوا ها نیز بدون داشتن یک برنامه تبلیغاتی مناسب به اهداف خود نخواهند رسید. صفحات وب سایت شما باید خوانده شود، ایمیل های شما باید باز شده و فیلم ها دیده شوند. مطالب خود را در هر مکان و زمان که می توانید ارسال کنید. هرچه مخاطبان زمان بیشتری با مطالب درگیر باشند، محتوا بهتر دیده می شود. برای این کار می توانید محتوای خود را در شبکه های اجتماعی مختلف مثل: فیس بوک ، توییتر ، لینکدین، یوتیوب و… به اشتراک بگذارید.

شما به یک استراتژی برای سازماندهی و مدیریت ارسال محتوا نیاز دارید تا محتوای شما به طور مداوم در شبکه های مختلف منتشر شود. محتوای مشتری محور می بایست به درستی تبلیغ شود تا  محتوای ارزشمندی که با زحمت ایجاد می شود، بتواند برای شما ارزش آفرینی کند.
9. معیارهای خود را بازبینی کنید

آخرین و شاید مهمترین مرحله در تولید محتوای مشتری محور، ارزیابی موفقیت یا شکست محتوای تولیدی است.برای انجام این کار ، باید برخی از معیارهای موفقیت را از نو بررسی کنید. در این بخش 13 معیار برای پیگیری عملکرد و میزان جذابیت محتوا آورده شده است.
اگر بازخورد مخاطبان را از محتوای تولیدی خود ارزیابی نکنید، در واقع محتوای مشتری محور تولید نکرده اید. در واقع شما فقط در حال ایجاد محتوایی هستید که تصور می کنید، مخاطبان آن را دوست دارند.

 

نتیجه گیری

در حال حاضر به مرحله ای در بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ رسیده ایم که نوشتن برای مخاطبان یک امر اختیاری نیست. در واقع می توان گفت محتوای مشتری محور در موفقیت بازاریابی آنلاین نقش اساسی ایفا می کند. بدون تولید یک محتوای مشتری محور که نام تجاری شما را در نقشه مخاطبان هدف قرار دهد، کسب و کار شما احتمالا در فضای رقابت دوام نخواهد آورد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.