مقالات آموزشی

تا چه اندازه با طراحی آرم و لوگو آشنا هستید؟

مفید بود؟

طراحی آرم و لوگو از اولین گام‌هایی است که هر کسب و کار برای حرفه‌ای شدن باید بردارد. به بیان بهتر اگر یک کسب و کار و تجارت بخواهد وارد رقابت در دنیای اقتصادی شود به اولین سلاح‌هایی که باید خودش را مجهز کنید طراحی آرم و لوگو است.طراحی آرم و لوگو به کسب و کار این اجازه را می‌دهد که مشتری خودش را پیدا کند و به صورت هدفمندتر در دنیای اقتصاد دست به فعالیت بزند. اما چرا طراحی آرم و لوگو تا به این اندازه اهمیت دارد؟
در کلام ساده‌تر اگر بخواهیم بگوییم، طراحی آرم و لوگو یک ابزار لازم برای هر کسب و کار محسوب می‌شود. در واقع دنیای اقتصاد با آن چیزی که در گذشته بود تفاوت‌های زیادی کرده است.

 جنگ میان شما و تمامی کسب و کارهای دیگر!

در گذشته این مخاطب و مشتری بود که به خدمات یا محصولات ارائه شده نیاز داشت. اما اقتصاد امروز با یک چرخش 180 درجه، کسب و کارها را نیازمند مشتری و مخاطب خود کرده است. علت این داستان نیز کاملا مشخص است. در گذشته به ازای هر کسب و کار چندین مشتری وجود دارد و تقریبا کسب و کارها دارای یک نوع حیطه امن برای خود بودند. اما امروز در هر نوع کسب و کاری که بخواهید فعالیت کنند، مشتری‌ها کمتر از تعداد کسب و کارها هستند و این یعنی برای جذب و نگهداری مشتری خود باید به نوعی وارد جنگ شوید.

این جنگ میان شما و تمامی کسب و کارهای دیگری است که می‌توانند خدمات یا محصولات شما را به مخاطبان ارائه بدهند. کمی که به دور و اطراف خودتان با دقت بیشتری نگاه کنید متوجه خواهید شد که شما تنها نیستید. وقتی در یک محله کوچک چند سوپرمارکت وجود داشته باشد عملا به این معنی است که اقتصاد بزرگ شده است اما تعداد مشتری‌ها ثابت مانده‌اند. این نیاز ما را به استفاده از روش‌هایی مانند طراحی  لوگو دو چندان می‌کند.

شروع به طراحی آرم و لوگو کنید.

اولین قدم برای شروع طراحی آرم و لوگو چیست؟ بسیاری تصور می‌کنند که برای طراحی آرم و لوگو باید سراغ یادگیری برنامه ساخت طراحی لوگو بروند و یا این که یک طراح حرفه‌ای در این زمینه پیدا کنند. اما این‌ها هیچکدام گام اول شما نیست.در گام اول شما باید بتوانید مخاطب خودتان را بشناسید. در واقع مخاطب مهم‌ترین چیزی است که شما دارید و یا می‌خواهید آن را به دست بیاورید. همانطور که در بالاتر نیز گفتیم، مخاطب امروز مهم‌ترین غنیمت جنگی در دنیای اقتصاد محسوب می‌شود.

از این رو به دست آوردن مخاطب و یا نگهداری آن باید تنها هدف اصلی شما باشد. هدفی که می‌تواند حکم زنده بودن یا مرگ شما را امضا کند.از این رو مانند بازی شطرنج، اولین گام مهم‌ترین گام شما خواهد بود. زین پس تمام استراتژی‌های اقتصادی و تبلیغاتی مانند طراحی آرم و لوگو به این گام بستگی خواهد داشت.

چگونه باید مخاطب خودمان را بشناسیم؟

برای پاسخ به این سوال باید کمی عقب تر برویم و به این موضوع نگاه کنیم که آن چیزی که امروز به عنوان مخاطب می‌شناسیم در واقع موجودی جز انسان نیست. گاهی اعداد و ارقام و جداول مختلف به نوعی ذهن فعال اقتصادی را درگیر می‌کند که یادش می‌رود آن چیزی که قرار است به او محصولات خود را بفروشد یا به آن خدمات ارائه دهد، انسان است. اما این فهم به چه کار می‌آید؟

انسان‌ها موجوداتی با قدرت یادگیری!

فارغ از مبحث همیشگی ذهنیت‌های انسان که از دو بخش ذهن خودآگاه یا منطقی و ذهن ناخودآگاه یا احساسی ساخته شده است که در این مورد در مقالات پیشین بسیار صحبت شده است. انسان موجودی است که قدرت باور نکردنی در زمینه یادگیری دارد. در واقع انسان‌ها با کمترین میزان قدرت غریزی و بیشترین میزان قدرت یادگیری متولد می‌شوند.

به طور مثال اگر شما یک نوزاد تازه به دنیا آمده انسان را در کنار بچه تازه متولد شده آهو قرار دهید، طبیعت به فرزند آهو اجازه رشد و نمو می‌دهد. زیرا این موجود در همان ثانیه‌های ابتدایی قادر است بسیاری از اعمال مربوط به زندگی خود را انجام دهد و دقایقی بعد از تولد می‌تواند به سادگی راه برود یا بدود. در حالی که نوزاد انسان کاری جز گریه کردن ندارد و حتی نمی‌تواند منظور خود را به والدین خود برساند.

مسئله طراحی آرم

بنابراین عملا انسان‌ها از نظر غریزی موجوداتی بسیار ضعیف هستند که اگر قرار بود بر اساس غریزه در طبیعت زندگی کنند، احتمالا در همان لحظات اول از بین می‌رفتند و هیچ‌گاه ادامه نسلی وجود نداشت. اما این نقطه ضعف بزرگ توسط یک قدرت خارق‌العاده پوشش داده شده است. انسان‌ها دارای قدرت عظیم یادگیری هستند. در واقع این قدرت است که به انسان بال و پر داده است و راه زندگی او را مشخص می‌کند. همان بچه آهو تا آخرین لحظه زندگی بر اساس همان غرایز ابتدایی پیش می‌رود اما یک انسان هر لحظه در حال شکوفایی و یادگیری است و این معجزه اصلی خلقت انسان است. اما شناخت این توانایی چه بخشی از مسئله طراحی آرم و لوگو باز می‌کند؟

  • در طراحی لوگو و آرم شرکت به چه نکاتی توجه کنیم؟

طراحی آرم و لوگو و یادگیری

بنابراین انسان موجودی است که هرچیزی را می‌تواند یاد بگیرد اما قرار نیست این قوه یادگیری در هر لحظه و هر موقعیتی و برای هر اطلاعاتی فعال شود. در واقع اگر دقت کنید یک انسان همه‌ی چیزها را نمی‌دانند. بلکه تک‌تک انسان‌ها به فراخور ذات و شخصیتی که دارند و نیازی که برای آن‌ها تعریف می‌شود دست به یادگیری می‌زنند. اما نکته جذاب‌تر اینجاست که تمام این یادگیری‌ها از یک مسیر اصلی عبور می‌کنند.
بگذارید با یک مثال توضیح دهیم. شما با تکرار کلمات: توپ، جنگل, مادر، زیبایی و … چه چیزی را تصور می‌کنید؟ بهتر است چشمان خودتان را ببندید و این کلمات را دوباره تکرار کنید.

 برند و لوگوی شما 

در این حالت خواهید فهمید که عملا ذهن به واسطه تصویرسازی عمل اصلی یادگیری را انجام می‌دهد. بسیاری از مفاهیمی که ما یاد گرفته‌ایم بر اساس همین تصویرسازی‌ها بوده است. پس اگر قرار باشد یک مخاطب به نام انسان چیز جدید را یاد بگیرد باید برای آن تصویرسازی انجام شود. اما هر تصویری قرار نیست که بتواند به عنوان اصلی‌ترین مفهوم یادگیری مورد استفاده قرار بگیرد.شما می‌خواهید برند خودتان را به مشتری یاد بدهید. در این صورت است که می‌توان اطمینان کرد مشتری شما برند و لوگوی شما را از یاد نخواهد برد. پس برای یاد دادن برندتان به مخاطب باید چه کار کنید؟ درست دست به تصویرسازی بزنید. در کلام اقتصادی‌تر شروع به طراحی آرم و لوگو کنید.

چگونه تصویرسازی کنیم؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است به نمونه لوگوهای مطرح دنیا (Examples of world famous logos)  نگاهی بیندازید. این لوگو ها همه و همه از چند ویژگی مشترک ساخته شده‌اند.اولین چیزی که در این طراحی آرم و لوگو وجود دارد این است که همه آن ها تا جای ممکن سعی شده است ساده طراحی شوند و کمترین اطلاعات را به مخاطب منتقل کنند. می‌خواهید بدانید چرا؟ دوباره کلمات مختلفی را در ذهن مجسم کنید. شما تنها کلیتی از یک شکل را می‌بینید و جزئیات دقیق آن دیده نمی‌شود. وقتی شما می‌گویید درخت حتی نوع درخت هم اهمیتی ندارد. این تنها کلیت و شکل کلی درخت است که برای ذهن شما مهم است.

نمونه لوگوهای شرکت‌های مطرح

مسئله مهم دیگر در طراحی آرم و لوگو رنگ است. اگر به نمونه لوگوهای شرکت‌های مطرح نگاه کنید این لوگو ها از چند رنگ اصلی تشکیل شده است و معمولا تلاش می‌شود که بیشتر از دو رنگ در یک طراحی استفاده نشود. چون بار اطلاعاتی که شما به عنوان طراح یا صاحب کسب و کار منتقل می‌کنید می‌تواند بسیار بیشتر از چیزی باشد که تصور می‌کنید. از این رو طراحان حرفه‌ای معمولا تلاش می‌کنند که از رنگ‌های کمتری در طراحی خودشان استفاده کنند. البته از چه رنگی استفاده می‌کنند نیز خود یک مبحث جداست. معمولا سعی می‌شود که از رنگ‌های اصلی در طراحی استفاده شود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.