مقالات آموزشی

نحوه بهینه سازی یا بهبود بازدیدکنندگان منحصر به فرد و نحوه ردیابی بازدید صفحات (PAGEVIEWS)

مفید بود؟

تعامل کاربران وبسایت را میتوان نشانگر موفقیت وبسایت شما دانست. در اینجا برخی از متداول ترین (و مهمترین) شاخصهای تعامل کاربران وبسایت آورده شده است.

 

در اقتصاد کم اهمیت امروز، تعامل کاربران وبسایت را میتوان نشانگر موفقیت وبسایت شما دانست. شاخصهای تعامل با محتوا مهم هستند زیرا آنها نشان میدهند که چگونه استراتژی محتوای شما با علاقه کاربران مطابقت دارد.

پیشنهاد میکنیم مقاله

5 نکته در وبلاگ نویسی که به تقویت محتوا کمک می کند

را مطالعه نمایید

علاوه براین، تعامل کاربران وبسایت با سودآوری کلی ارتباط مستقیم دارد، زیرا اگر کاربران با محتوای شما درگیر باشند، بیشتر خرید میکنند و بعد به مشتریان همیشگی شما تبدیل میشوند و در نهایت محصول یا خدمات شما را با افراد دیگر به اشتراک می گذارند.

متداول ترین (و مهمترین) شاخصهای تعامل کاربران وبسایت

قبل از تصمیم گیری در مورد معیارهای تعامل کاربر خاصی که می خواهید پیگیری کنید، باید تعیین کنید که کدام شاخص کلیدی عملکرد (KPI) برای کسب و کار شما بیشتر منطقی است.

در اینجا برخی از متداول ترین (و مهمترین) شاخصهای تعامل کاربران وبسایت آورده شده است.

1- شاخص بازدید صفحات ( PAGEVIEW ) در تعیین تعامل کاربران وبسایت

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) بازدید صفحات ( PAGEVIEW ) چیست؟ 

بازدید صفحات (PAGEVIEWS)، sessions و کاربران از متداول ترین شاخصهایی هستند که برای نشان دادن ترافیک در وبسایت شما استفاده میشوند. بازدید صفحات (PAGEVIEWS)، از اساسی ترین شاخصهای تعامل کاربران وبسایت است و نمونه ای از بازدید کاربر از صفحه خاصی در وبسایت شما را اندازه گیری میکند.

اندازه گیری بازدید صفحات (PAGEVIEWS) میتواند به شما کمک کند بفهمید که کاربران هر چند وقت یکبار از وبسایت شما بازدید میکنند. تعداد بیشتر بازدید میتواند نشانگر علاقه و یا شیوه های خوب سئو باشد، از آنجا که موتورهای جستجو اغلب بزرگترین محرک ترافیک وبسایت ها هستند.

متقابلا، بازدید صفحات (PAGEVIEWS) میتواند نشانگر این باشد که مردم در حول وهوش وبسایت شما مشغول سرچ هستند و فعلا جواب سوالات خود را نگرفته اند.

بازدید صفحات (PAGEVIEWS) ترافیک را نشان می دهد، اما بدون تلاش برای درک سایر شاخصهای مرتبط، آنها نمی توانند به شما در درک کامل معنای این ارقام کمک کند.

نحوه ردیابی بازدید صفحات (PAGEVIEWS)

 

می توانید از Google Analytics برای رصد کردن بیشترین معیار تعامل کاربران وبسایت استفاده کنید. شاید این جامع ترین ابزار نرم افزاری تجزیه و تحلیل رایگان موجود باشد.

می توانید شاخصهای PAGEVIEW را در زیر بخش Audience >  Overview و انتخاب دوره زمانی مربوطه پیدا کنید.

به غیر از PAGEVIEWS که نشان دهنده تعداد افرادی است که در بازه زمانی خاصی از وبسایت شما بازدید کرده اند. از تجزیه و تحلیل PAGEVIEW نیز میتوان استفاده کرد تا نشان دهد آیا تغییرات وبسایت (یعنی طرح بندی جدید، کمپین تبلیغاتی آنلاین و غیره) مطابق انتظار انجام میشود یا خیر.

به عنوان یک قاعده ساده، وقتی بازدید از صفحه شما افزایش می یابد، به این معنی است که تغییراتی که اعمال کرده اید کارساز بوده است، حداقل از نظر رانش ترافیک به سمت سایت شما.

نحوه بهینه سازی یا بهبود بازدید صفحات (PAGEVIEW)

افزایش بازدید از صفحات میتواند نشانگر شیوه های خوب SEO باشد.

برخی از کارهایی که میتوانید برای افزایش بازدید صفحه انجام دهید :

• ارائه یک تجربه کاربری خوب : اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما به سرعت دانلود میشود. کاربران وبسایت هایی را که در 2-3 ثانیه دانلود نمی شوند، رها کنند. برای بهبود سرعت دانلود سایت، تبعات طراحی خود را بر قابلیت استفاده در نظر بگیرید، محتوا را دسته بندی کنید تا به راحتی پیدا شود و مطمئن شوید که وبسایت یا محتوای شما برای موبایل بهینه شده است، زیرا بیش از نیمی از جهان از طریق تلفن های همراه خود به اینترنت دسترسی دارند.

• برای بازدیدکنندگان خود محتوای جالبی ارائه دهید تا بر روی آن کلیک کنند : محتوای ویروسی (viral) ایجاد کنید، اما با ارزش قائل شدن برای وقت مردم و نه با تله کلیک (CLICKBAIT)، از آن پشتیبانی کنید. برای اطمینان از یافتن و خواندن محتوا، از بهترین شیوه های SEO ، مانند بررسی کلمات کلیدی و پیوند داخلی محتوای مرتبط استفاده کنید. پست های طولانی را به صورت سلسله مراتبی تقسیم کنید و پست های محبوب را به طور برجسته نشان دهید.

• وبسایت خود را تبلیغ کنید : در رسانه های اجتماعی، وبلاگ نویسی مهمان و در نظرسنجی های مربوطه اظهار نظر کنید.

2- شاخص زمان در صفحه (Time on Page) در تعیین تعامل کاربران وبسایت

با توجه به تعداد زیاد وبسایت هایی که به طور مرتب محتوا را منتشر می کنند، درک اینکه مردم واقعا چقدر زمان صرف محتوای شما می کنند، به شاخص مهم تعامل کاربران وبسایت تبدیل شده است.

دو روش برای بررسی زمان صرف شده وجود دارد :

• بازدید میکرو : زمان صرف شده در سایت

• بازدید ماکرو : میانگین مدت زمان session یا متوسط زمان صرف شده در سایت

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) زمان صرف شده در صفحه چیست؟

این تعریف کاملا ساده است : زمان صرف شده در وبسایت، زمانی است که توسط کاربر در وبسایت شما، صرف شده است.

این شاخص نشان دهنده علاقه است.

به عنوان مثال، یک فرد معمولی با سرعتی حدود200-250 کلمه را در دقیقه می خواند. اگر محتوایی دارید که دارای 2100 کلمه (طول مطلوب پست وبلاگ ، مطابق با مدیوم) است و بازدیدکننده فقط 10 ثانیه در صفحه شما، زمان صرف کرده است، می توانید اطمینان حاصل کنید که بازدیدکنندگان زیاد علاقمند به محتوای شما نبوده اند.

میانگین مدت زمان Session چقدر است؟ 

میانگین مدت زمان Session (که قبلا  به عنوان میانگین مدت زمان صرف شده در سایت شناخته می شد) از تقسیم طول یک Session متوسط (مدت زمان Session) در یک دوره زمانی خاص، بر تعداد کل Sessions در یک دوره زمانی خاص، میانگین مدت زمان Session اندازه گیری میشود.

Session به گروهی از تعاملات کاربران با وبسایت شما اشاره دارد. مدت زمان متوسط Session به کل زمان صرف شده در وبسایت شما اشاره دارد. این زمان با زمان صرف شده در صفحه (Time Spent on Page) متفاوت است، زیرا زمان صرف شده در صفحه تمام فعالیتهایی را که یک بازدید کننده در وبسایت شما انجام داده است ردیابی میکند، در حالیکه میانگین مدت زمان Session  فقط زمان صرف شده در یک صفحه خاص را ردیابی میکند.

نحوه ردیابی زمان صرف شده

شما میتوانید از Google Analytics برای ردیابی زمان صرف شده توسط افراد در وبسایت خود استفاده کنید. میتوانید هر دو شاخص مدت زمان متوسط session را در تب ”  Acquisition” پیدا کنید.

Google Analytics  فعالیتهای صفحه را با استفاده از مهره های زمانی (timestamps) هر بار که صفحه لود میشود یا هنگامیکه فعالیتی رویدادهای بیشتری را آغاز میکند، ردیابی میکند. این امر با بررسی تفاوت زمان وقوع اولین رویداد در مقایسه با رویداد بعدی اندازه گیری میشود.

به عنوان مثال : اگر صفحه ای در 9:23 صبح  و صفحه بعدی در 9:26 صبح  مشاهده شده باشد، زمان صرف شده در صفحه برای اولین صفحه 3 دقیقه است.

مشکل استفاده از timestamps برای ردیابی فعالیت این است که نمیتواند زمان صرف شده در صفحه خروجی را ردیابی کند. صفحه خروجی آخرین صفحه ای است که بازدیدکنندگان قبل از خروج کامل از وبسایت مشاهده کرده اند.

این بدان معناست که اگر یک بازدید کننده 5 دقیقه در وبسایت شما زمان صرف کند اما از صفحه بعدی بازدید نکند، Google Analytics  راهی برای دانستن یا ثبت این مورد ندارد.

بنابراین اگر شخصی فقط از یک صفحه بازدید کرده و از آن خارج شده باشد، Google Analytics  مدت زمان session را صفر ثبت میکند، بدون توجه به اینکه کاربر چقدر زمان در وبسایت شما صرف کرده است. بنابراین، مقادیر گزارش شده از میانگین مدت زمان session  و زمان صرف شده در صفحه، معمولا کمتر از آن چیزی است که واقعا هستند و نباید به صورت ارزش اسمی در نظر گرفته شوند.

در عوض، به توزیع داده های مدت زمان session  نگاه کنید تا تصور بهتری از session معمولی داشته باشید، و موارد استثنایی را حذف کنید.

محاسبه زمان صرف شده  چیست؟ 

بسیاری از مردم کنجکاو هستند که بدانند زمان دقیقی که برای تعیین تعامل کاربران در سایت وجود دارد، دقیقا چگونه حساب میشود؟ قبل از پاسخ به این سوال لازم است بدانید که پارک وبسایت زمانی رخ میدهد که یک تب را باز کرده و آن را باز بگذارید تا بعدا خوانده شود.

پاسخ این است بستگی به نحوه فعال شدن کد Google Analytics و سرعت ارسال آن به Google Analytics  دارد.

علاوه بر این، گوگل  پاسخ  می دهد ، “به طور پیش فرض، یک session تا 30 دقیقه بدون فعالیت ادامه می یابد، اما می توانید این محدودیت را طوری تنظیم کنید که session از چند ثانیه تا چند ساعت طول بکشد.”

ممکن است یک سوال مشابه داشته باشید : آیا تماشای ویدئو در سایت به عنوان صرف زمان محاسبه میشود؟ جواب؟ بله ! Google Analytics رویدادهای تعاملی یا رویدادهایی را که کاربر با وبسایت در تعامل بوده را ردیابی میکند.

نحوه بهینه سازی یا بهبود زمان صرف شده در صفحه

از آنجا که هر وبسایت متفاوت است (از نظر کارایی، اندازه، بهینه سازی)، شما باید بر مقایسه آمار فعلی وبسایت خود با داده های قبلی خود تمرکز کنید.

یک بازه زمانی خاص را انتخاب کنید (یک سال توصیه میشود) و از گزینه های فیلتر پیشرفته Google Analytics برای تعیین اینکه کدام صفحات بیشترین بازدید را به طور مداوم دریافت میکنند، استفاده کنید.

این مسیر را دنبال کنید Behavior   > Content Drilldown .

در قسمت Primary Dimension ،Page  را انتخاب کنید. تا به گزینه  Advanced filtering برسید. برای فیلتر، Unique Pageviews انتخاب کنید، سپس عددی را انتخاب کنید که با آن مطابقت داشته باشد.

 

میانگین زمان صرف شده در تغییر صفحه را مشاهده خواهید کرد.

اگر میدانید که متوسط پست وبلاگ شما حدود 500 کلمه است و خوانندگان شما بین 1-2 دقیقه به خواندن آنها اختصاص میدهند، در شرایط خوبی قرار دارید.

اما اگر آنها زمان کمتری را در صفحه می گذرانند ، تجزیه و تحلیل کنید که چه چیزی میتواند باعث شود آنها زودتر از موعد خارج شوند : آیا اشکال در شیوه نوشتن شماست؟ آیا لود صفحه شما طول می کشد؟

نحوه بهینه سازی یا بهبود میانگین مدت زمان Session 

بهینه سازی مدت زمان Session کمی سخت تر است. زیرا بیشتر ماکرو را اندازه گیری میکند، ملاحظات متفاوتی نسبت به زمان صرف شده در صفحه وجود دارد.

برای اولین بار، شما باید تجربه کلی کاربر را در سایت خود در نظر بگیرید. این شامل :

• تنوع و ارزش محتوای سایت شما.

• سهولت پیمایش در سایت و تجربه کاربری.

• مشخص کردن فراخوان فعالیتها (CTA) .

اگر بتوانید این سه مورد را بهینه کنید، ممکن است میانگین مدت زمان Session افزایش یابد.

3-شاخص نرخ پرش (Bounce Rate) در تعیین تعامل کاربران وبسایت

نرخ پرش (بانس) نزدیک به زمان صرف شده است. یک روند متداول مشاهده شده این است که نرخ بانس نسبت معکوس با مدت زمان متوسط Session دارد : با افزایش نرخ بانس، میانگین مدت زمان Session کاهش می یابد.

 

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) نرخ پرش چیست؟

نرخ پرش درصد بازدیدکنندگان از یک وبسایت است که تنها پس از مشاهده یک صفحه خارج میشوند. نرخ پرش نشان میدهد که محتوای شما چقدر خوب است، زیرا اگر افراد بدون عمل خاصی خارج شوند، محتوای شما کار خود را به خوبی انجام نداده است.

افراد ممکن است به دلایل مختلفی پرش کنند :

• ارائه یا CTA شما مشخص نیست.

• محتوا یا ارائه شما چیزی نیست که آنها انتظار دارند.

• صفحه شما حوصله سر بر است.

در حالیکه اندازه گیری میزان مشارکت بازدیدکنندگان مهم است، اندازه گیری میزان عدم جذب بازدیدکنندگان نیز مهم است.

ممکن است تعداد ترافیک بالایی داشته باشید، اما اگر نرخ پرش بالایی نیز دارید، این بدان معناست که محتوای شما آنقدر جذاب نیست که بازدیدکنندگان وبسایت را، درگیر خودش کند.

چطور نرخ پرش را ردیابی کنیم

در Google Analytics ، به Behavior > Site Content  >  All Pagesبروید. شما یک ستون برای نرخ پرش خواهید دید.

به یاد داشته باشید که استفاده از Google Analytics میتواند کمی مشکل ساز باشد زیرا شما به یک رویداد تریگر نیاز دارید تا Google Analytics خروج زودهنگام از نرخ پرش شما را محاسبه نکند.

به غیر از Google Analytics ، میتوانید از ابزار SimilarWeb برای ردیابی نرخ پرش و حتی ظرفیت خود در برابر رقبای خود استفاده کنید.

چگونه می توان نرخ پرش را بهبود بخشید

به صفحات خود با میزان تعامل بالا و نرخ پرش پایین نگاه کنید. سعی کنید کارهایی را که درست در صفحه انجام داده اید و می توانید در صفحات دیگر اعمال کنید مشخص کنید.

مشابه میانگین مدت زمان Session ، برخی از روشهای خاص برای کاهش نرخ پرش :

• محتوای عالی تولید کنید و از لینک دهی داخلی استفاده کنید تا افراد علاقه مند به کلیک، بر روی سایر صفحات مرتبط، در وبسایت شما شوند.

• محتوای خود را ارائه دهید. قابل اعتماد، مفید و به یاد ماندنی باشید.

• از CTA های واضح استفاده کنید.

• تجربه کاربری عالی ارائه دهید : بدون تبلیغات، صدا یا پخش خودکار ویدئو.

4- شاخص صفحات خروجی بالا (Top Exit Pages) در تعیین تعامل کاربران وبسایت

صفحه خروجی  بالا چیست؟

صفحات خروجی، آخرین صفحاتی هستند که قبل از خروج از وبسایت به آنها دسترسی پیدا کرده اید. نرخ خروجی، درصد افرادی را که وبسایت شما را از صفحه خروج ترک می کنند اندازه گیری می کند.

صفحات خروجی ( و متعاقبا نرخ خروجی ) به نرخ پرش مربوط می شوند زیرا هر دو آخرین صفحاتی را که بازدیدکننده در وبسایت به آن مراجعه می کند در نظر می گیرند.

تفاوت اصلی بین دو شاخص نرخ خروجی و نرخ پرش در تعامل کاربران وبسایت چیست؟

نرخ پرش تعداد بازدیدکنندگانی را که پس از بازدید از یک صفحه، از وبسایت شما خارج می شوند، در نظر می گیرد.

محاسبه نرخ خروجی میتواند مفید باشد، به ویژه هنگامیکه وبسایت شما مشتریان را تشویق میکند تا مسیر خاصی را طی کنند (مسیر خریدار). دانستن صفحات خروجی بالا میتواند به شما کمک کند تا بفهمید چرا نرخ خروجی شما به این شکل است.

برخی از صفحات طوری طراحی شده اند که نرخ خروجی بالایی داشته باشند، مانند صفحه تماس شما یا صفحه ” Thank You” وقتی صفحه ای به عنوان صفحه خروجی طراحی شده است، نرخ خروج بالا نشان میدهد که مشتریان عمل مورد نظر را انجام داده اند.

نرخ بالای خروج، در یک صفحه غیر خروجی میتواند ناشی از :

• اطلاعات سازمان یافته ضعیف در وبسایت شما (مسائل سلسله مراتبی)

• از بین رفتن CTA (بنابراین شخص از وبسایت خارج میشود(.

• حجم گیج کننده اطلاعات.

• کمبود یا عدم اطلاعات.

نحوه ردیابی صفحات خروجی بالا

صفحات خروجی را میتوان با رفتن به صفحات Behavior > Site Content  >  Exit در Google Analytics  تعیین کرد.

در آنجا تعداد خروجی ها، تعداد بازدید صفحات (PAGEVIEWS) و میزان خروجی ( درصد خروجی) را مشاهده خواهید کرد. برای محاسبه میزان خروجی ، تعداد دفعات خروج بازدیدکننده از یک صفحه خاص را بر تعداد کل بازدیدهای صفحه تقسیم کنید.

شایان ذکر است که نرخ بالای خروج  مرتبط با مقادیر متغییر زمان در صفحه است و در واقع میتواند به داده های پراکنده شده، کمک کند.

نحوه بهینه سازی یا بهبود صفحات خروجی بالا

جریان یا مسیر کاربر خود را به دقت تنظیم کنید تا بتوانید برنامه ریزی کنید که کدام صفحات باید نرخ خروجی بالایی داشته باشند.

از آنجا که صفحات خروجی بالا و نرخ خروج مربوط به نرخ پرش هستند، برای بهینه سازی آنها ، باید :

• محتوای خود را بهبود ببخشید.

• بهبود قابلیت استفاده از سایت یا سازماندهی اطلاعات

• داشتن CTA های مشخص.

5-شاخص صفحات در هر Session (Pages per Session) در تعیین تعامل کاربران وبسایت

صفحات هر Session چیست؟

یکی دیگر از روشهای سنجش گیرایی محتوای شما، صفحات در هر Session، یا تعداد بازدیدهای صفحات منحصر به فرد، در هر Session است.

از منظر تجاری، هرچه استاندارد صفحات در هر session بالاتر باشد، بهتر است. به دلیل اینکه تعداد صفحات بالا در هر session نشان میدهد که بازدیدکنندگان وبسایت شما، بیش از یک صفحه را مشاهده کرده اند، واقعا با وبسایت شما درگیر شده اند.

نرخ پرش مشابه صفحات در هر session است، اما نرخ پرش به مرحله بعدی (یا صفحه بعدی) نگاه میکند و صفحات در هر session به کل مسیری که بازدیدکننده دنبال میکند، نگاه میکند.

نحوه ردیابی صفحات در هر session

به Acquisition > All Traffic  > Channels  در Google Analytics بروید. شما یک ستون برای صفحات یا session خواهید دید.

برای محاسبه تعداد صفحات در هر session، مجموع تعداد صفحاتی را که توسط کاربر بازدید شده است را بر تعداد کل session ها تقسیم کنید.

ارزش بالای صفحات در هر session لزوما به این معنا نیست که مردم به محتوای شما علاقه مند هستند، به این دلیل که ممکن است صفحات در هر session را، در ارتباط با میانگین مدت زمان session و نرخ پرش مشاهده کنید.

نحوه ردیابی صفحات در هر session

به Acquisition > All Traffic  > Channels  در Google Analytics بروید. شما یک ستون برای صفحات یا session خواهید دید.

برای محاسبه تعداد صفحات در هر session، مجموع تعداد صفحاتی را که توسط کاربر بازدید شده است را بر تعداد کل session ها تقسیم کنید.

ارزش بالای صفحات در هر session لزوما به این معنا نیست که مردم به محتوای شما علاقه مند هستند، به همین دلیل مهم است که صفحات در هر session را در ارتباط با میانگین مدت زمان session و نرخ پرش مشاهده کنید.

صفحه ای با صفحات بالا در هر session، اما مدت زمان session و نرخ پرش پایین، میتواند نشان دهنده رفتار معکوس صفحه به دلیل بی میلی، محتوای نامربوط یا مشکل در پیمایش وبسایت شما باشد.

نحوه بهینه سازی یا بهبود صفحات در هر Session

“مراحل بعدی” یا محتوایی که با علاقه بازدیدکنندگان مطابقت دارد، فراهم کنید. سلسله مراتب یا جریان محتوای خود را با مسیر خریدار هماهنگ کنید.

6- شاخص عمق صفحه یا پیمایش (Page/Scroll Depth) در تعیین تعامل کاربران وبسایت

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) عمق صفحه یا پیمایش (Scroll Depth)  چیست ؟

عمق صفحه (یا پیمایش) میزان دقیق مصرف محتوای شما توسط مخاطبین را با ردیابی جاهایی در صفحه، که آنها را از خواندن باز می دارد، اندازه گیری میکند. این می تواند دو چیز را نشان دهد :

• خوانایی : اگر محتوای شما به راحتی قابل خواندن باشد، افراد صفحه را بیشتر پایین می آورند (بیشتر می خوانند).

• علاقه : فرض بر این است که هرچه افراد صفحه شما را بیشتر پایین بیاورند، بیشتر می خواهند محتوای شما را مصرف کنند.

نحوه ردیابی عمق صفحه یا پیمایش

Google Analytics  گزینه پیش ساخته ای برای اندازه گیری عمق پیمایش ندارد، به همین دلیل باید افزونه Scroll Depth Google Analytics  را برای فعال کردن ردیابی نصب کنید.

این افزونه درصد صفحه شما را در جایی که بازدیدکنندگان متوقف میشوند، بررسی میکند : عمق 25٪ ، 50٪ ، 75٪ یا 100٪ ، و همچنین عناصر مورد نظر برای حرکت و عمق پیکسل.

 

عمق پیکسل اندازه گیری درست مکان متوقف شدن مخاطب را ارائه میدهد، از آنجا که ارتفاع صفحه نمایش در دستگاه هایی مختلف، متفاوت است. این افزونه، داده ها را از طریق Events به Google Analytics  ارسال می کند.

گزینه دیگر استفاده از Google Tag Manager است. درست مانند افزونه Scroll Depth ، به شما امکان میدهد پیکسل و درصد عمق را ردیابی کنید.

نحوه بهبود عمق صفحه یا پیمایش

در نظر گرفتن فاکتورهای مرتبط با عمق های مختلف پیمایش، در جایی که افراد را از ادامه کار متوقف میکند، ضروری است. این فاکتورها عبارتند از :

• چه اتفاقی می افتد؟

• چه عاملی در مورد صفحه می تواند بر تجربه کاربری تأثیر منفی گذارد؟

• آیا محتوا با عمیق تر شدن بازدیدکنندگان روی مقاله، بیشتر با شکست روبرو میشود یا خیر؟

با استفاده از داده ها و همچنین درک فعلی شما در پس محبوب ترین معیارهای تعامل کاربر است. چندین گزینه برای حل این مشکل خواهید داشت.

7- شاخص بازدیدکنندگان منحصر به فرد (Unique Visitors) 

یک بازدید کننده منحصر به فرد کیست؟ 

بازدیدکننده منحصر به فرد اصطلاحی است که برای اشاره به شخصی که حداقل یکبار در طول دوره گزارش از وبسایت بازدید میکند، استفاده می شود. گوگل بیشتر بر ردیابی نمایش صفحات (یا بازدیدها) تأکید می کند، اما معیار بازدیدکنندگان منحصر به فرد نشان می دهد که وبسایت شما در واقع به چه تعداد از افراد می رسد.

نحوه ردیابی بازدیدکنندگان منحصر به فرد

هر زمان که از یک وبسایت دیدن می کنید، Google Analytics  یک شناسه مشتری به شما اختصاص میدهد که در یک کوکی در مرورگر شما ذخیره شده است. این شناسه مشتری در هر مرورگر منحصر به فرد است و آدرس IP نیست، بنابراین اگر با استفاده از مرورگر دیگری به وبسایتی مراجعه کنید، Google Analytics  شما را به عنوان یک کاربر منحصر به فرد دیگر تشخیص میدهد.

این می تواند مشکلاتی یا نتایج نادرستی را، به دلیل شرایطی مانند زیر به همراه داشته باشد :

• چندین نفر در یک خانواده از یک رایانه مشترک استفاده می کنند. ممکن است چند بازدید کننده وجود داشته باشند اما فقط یک نفر ثبت شده باشد.

• یک کاربر تنها میتواند از رایانه های مختلف یا مرورگرهای مختلف به وبسایت شما مراجعه کند. این بازدیدها اگر از سمت یک نفر انجام شده باشد، به عنوان چندین بازدید محسوب میشود.

• شخصی کوکی های خود را به صورت دستی پاک میکند و در گزارش دادن دو کاربر محسوب میشود.

درGoogle Analytics ، به Audience > Overview بروید و معیار کاربران را مشاهده کنید. این به شما تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد سایت را می گوید.

ردیابی و مقایسه آمارهای شما برای بازدیدکنندگان منحصر به فرد در یک بازه زمانی خاص به شما می گوید که آیا بازدیدکنندگان جدیدی وبسایت شما را کشف کرده اند (در هنگام راه اندازی کمپین ها یا تبلیغات جدید مفید است) یا اینکه ترافیک شما از کاربران برگشتی ناشی میشود.

نحوه بهینه سازی یا بهبود بازدیدکنندگان منحصر به فرد

• مخاطبان خود را بشناسید. اگر درک درستی از مخاطبان فعلی خود دارید، می توانید از این معیارها برای برداشتن قدمهایی در جهت یافتن مخاطبان جدید یا مرتبط استفاده کنید.

• وبسایت خود را ترویج دهید و به دنبال تأثیر آن در بخشهای مختلف مخاطبان باشید.

8- بازدیدکنندگان جدید در مقابل بازدیدکنندگان برگشتی (New vs. Returning Visitors)

 بازدیدکنندگان جدید در مقابل بازدیدکنندگان برگشتی چیست؟

 

کاربران جدید کاربرانی هستند که برای اولین بار، از یک دستگاه خاص به وبسایت شما دسترسی پیدا می کنند.

همانطور که گفته شد،گوگل از شناسه مشتریان برای ردیابی آنها استفاده میکند. اگر از تلفن همراه برای دسترسی به یک وبسایت استفاده می کنید، سپس از کامپیوتر خود برای بازدید مجدد از همان وبسایت (اما اولین بار در دسکتاپ) استفاده می کنید، گوگل  این فعالیت را به عنوان دو بازدید کننده جدید حساب میکند.

برای اعتبار بخشیدن، گوگل در این مورد هوشمندتر عمل میکند. وقتی در Google Chrome با استفاده از دو دستگاه مختلف وارد سیستم شده اید، فقط دستگاه اول را به عنوان یک بازدید کننده جدید و دستگاه دوم را به عنوان یک بازدید کننده برگشتی ثبت میکند.

بازدیدکنندگان برگشتی کسانی هستند که قبلا از وبسایت شما بازدید کرده اند. گوگل کاربران جدید را در یک بازه زمانی دو ساله تعریف میکند. اگر در بازه زمانی دو ساله از وبسایتی مجددا بازدید کنید، به عنوان یک بازدیدکننده برگشتی در نظر گرفته میشوید و اگر بعد از گذشت بیش از دو سال، مجددا از وبسایتی دیدن کنید، دوباره به عنوان یک بازدید کننده جدید محسوب میشوید.

این شاخص به عنوان نمودار دایره ای ارائه شده است و نسبت بین این دو را مقایسه میکند.

نحوه ردیابی بازدیدکنندگان جدید در مقابل بازدیدکنندگان برگشتی

این داده ها را در بخش Audience > Behavior  > New vs Returning پیدا کنید.

شما جدولی را مشاهده خواهید کرد که رفتار بازدیدکنندگان جدید و برگشتی را با برخی از معیارهای مورد بحث قبلی مقایسه می کند، مانند نرخ پرش، صفحات یا session و مدت زمان متوسط session .

میتوانید کاربران جدید را در قسمت پایین Acquisition > Overview بررسی کنید. در تب Acquisition ، همچنین میتوانید منبع یا متوسط ترافیک و همچنین Referral Source را مشاهده کنید.

اگر معیار بازدیدکنندگان برگشتی شما بیشتر از کاربران جدید است، این ممکن است نشانه این باشد که شما یک گروه وفادار ازفالورها را دارید. وضعیت مخالف نشان میدهد که شما باید کاری انجام دهید تا مردم دوباره به آنجا بازگردند.

نحوه بهینه سازی یا بهبود بازدیدکنندگان جدید در مقابل بازدیدکنندگان برگشتی

نمودار New vs Returning Visitors  میتواند نتایج کمپین هایی را که برای تبلیغ وبسایت خود استفاده کرده اید را منعکس کند. چند نمونه :

• نمایش تبلیغات : هدف آن کاربران جدید (مرتبط) است، بنابراین اگر کمپین موفقیت آمیز بود، انتظار افزایش تعداد کاربران جدید (بسته به بودجه تبلیغات، کمی بیشتر از شبکه های اجتماعی را داشته باشید.)

• جستجوی ارگانیک : تمایل به توزیع یکنواخت دارد.

• بازاریابی ایمیلی : CRM  (استراتژی نحوه تعامل با مشتریان) شما باید منجر به برگشت بیشتر بازدیدکنندگان شود. اگر این یک لیست جدید از چشم اندازها است، انتظار بازدیدکنندگان جدید بیشتری را داشته باشید.

• ترافیک مستقیم : زمانی محاسبه میشود که افراد آدرس وبسایت شما را در مرورگر خود تایپ کرده یا آن را از سایتهای نشانه گذاری شده خود دریافت کرده اند، که بیشتر کاربران برگشتی را نشان میدهد.

با توجه به این منابع ترافیکی، شما می توانید کانالهای خود را تقسیم بندی کنید.

مهم است که این ابعاد را در مقایسه با معیارهای دیگر، مانند تکمیل هدف، قرار دهید.

اگر بازدیدکنندگان برگشتی شما بیشتر از بازدیدکنندگان جدید تبدیل میشوند، به دنبال راهکارهایی برای جذب این گروه باشید.

یا اگر نرخ بازگشت بالا در بین بازدیدکنندگان برگشتی وجود داشته باشد، ممکن است مشکلی در محتوا یا تجربه کاربری شما وجود داشته باشد.

9- شاخص نرخ تبدیل (Conversion Rate) در تعیین تعامل کاربران وبسایت

مشارکت مشتری با سودآوری کلی مرتبط است و می تواند منجر به تبدیل شود.

 

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) نرخ تبدیل چیست؟

نرخ تبدیل درصد بازدیدکنندگان وبسایت است که اقدامات مورد نظر را انجام میدهند، مانند :

• خرید هر یک از محصولات یا خدمات شما.

• دانلود برنامه، کتاب الکترونیکی و غیره.

• ارتباط با کسب و کار شما یا ارسال فرم.

• درگیر شدن با وبسایت شما.

نرخ تبدیل بالا به شما می گوید تاکتیک های بازاریابی شما موثر هستند، چرا که باعث شده بازدیدکنندگان وبسایت هدف نهایی شما را تکمیل کنند.

نحوه ردیابی نرخ تبدیل

نکته مهم در مورد نرخ تبدیل این است که می توانید آنها را از نظر مواردی وسیع یا خاص تنظیم کنید :

• نرخ تبدیل کلی

• نرخ تبدیل کانال بازاریابی

• نرخ تبدیل کلمات کلیدی

اکثر پلتفرمهای شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و Pinterest دارای ابزارهای تجزیه و تحلیل پیش ساخته مخصوص به خود هستند که میتوان از آنها برای ردیابی نرخ تبدیل استفاده کرد. برای وبسایت ها، می توانید از ابزارهایی مانند Google Analytics یا Google AdWords برای ردیابی نرخ تبدیل خاص استفاده کنید.

یک تب اختصاصی در Google Analytics برای تبدیل وجود دارد که به شما اجازه میدهد داده ها را بر اساس اهداف، ویژگی یا قیفهای چند کانالی تجزیه و تحلیل کنید. همچنین یک گزینه خاص برای تجارت الکترونیک وجود دارد.

نحوه بهینه سازی نرخ تبدیل

از آنجا که تبدیلها هدف نهایی هستند، بازاریابی اغلب وظیفه بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) را بر عهده دارد که هدف آن حداکثر کردن تعداد تبدیلها است.

 

اصل اساسی CRO؟

برای تبدیل آسان و بدون مشکل هر چیزی، برای بازدیدکنندگان وبسایت.

چیزی که CRO را منحصر به فرد میکند این است که هدف آن افزایش درآمد با ترافیکی است که در حال حاضر دریافت میکنید، بنابراین می توانید CRO را انجام دهید حتی اگر ترافیک زیادی برای شروع ندارید.

CRO  با اندازه گیری تجزیه و تحلیل برای اطلاع از خط مبنای شما، تجزیه و تحلیل این داده ها و اجرای تغییرات (که معمولا تست  تقسیم  یا A/B نامیده می شود) شروع می شود. OptinMonster چندین ابزار تست A/B دارد و Google Optimize جایگزین رایگان ارائه میدهد.

چندین روش برای افزایش نرخ تبدیل وجود دارد (در اینجا 53 روش وجود دارد که میتوانید این کار را انجام دهید). بسته به آنچه می خواهید بهینه سازی کنید، و همچنین برخی از تاکتیک های غیر رایج CRO  که باید در نظر بگیرید.

10- شاخص نرخ ترک صفحه   (Abandonment Rate)در تعیین تعامل کاربران وبسایت

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) نرخ ترک صفحه چیست؟

Cart Abandonment Rate  (نرخ ترک نیز نامیده میشود) درصد سبدهایی است که به تعداد معاملات آغاز شده (یا تکمیل شده) کنار گذاشته شده اند. این امر به ویژه با مشاغل تجارت الکترونیک سر و کار دارد.

بر اساس مجموعه تحقیقات Baymard Institute ، حدود 69.23 درصد از سبدهای خرید آنلاین رها شده اند، به این معنی که از هر 10 معامله، فقط 3 مورد موفق بوده است.

اگر شما صاحب یک تجارت الکترونیک هستید، هدف این است که نرخ ترک را برای مشتریان به منظور تبدیل یا خرید از سبدهای رها شده آنها را، پایین نگه دارید.

نحوه ردیابی نرخ ترک

Google Analytics در حال حاضر دارای یک تب تبدیل مخصوص تجارت الکترونیک است.

پس از تنظیم، به Conversions > Ecommerce   > Shopping Behaviorبروید. در آنجا، اطلاعاتی در مورد مراحل مختلف مسیر مشتری برای مدت زمانیکه انتخاب کرده اید، مشاهده خواهید کرد.

این میتواند شامل مشتریانی باشد که :

• چیزی به سبد خرید اضافه نکرده اند.

• چیزی به سبد خرید اضافه کرده اند.

• سبد خرید را رها کرده اند.

• کسانیکه هنگام تسویه حساب، سبد را ترک کرده اند.

ردیابی رها شدن سبد خرید در مراحل مختلف به شما اجازه میدهد تا بر تغییرات غیر معمول نظارت داشته باشید. به عنوان مثال، اگر میزان ترک یک مرحله بیشتر از حد معمول باشد، این ممکن است نشانه ای از مسائل مربوط به قابلیت استفاده باشد.

 

وقتی روی پیکان قرمز زیر هر یک از این مختصات کلیک میکنید، گوگل از شما می خواهد که یک سگمنت ایجاد کنید. این را میتوان برای گزارشها و فاکتورهای دیگر مانند دستگاه مورد استفاده، مرورگر مورد استفاده، اطلاعات جمعیتی و منابع ترافیک اعمال کرد.

این مفید است تا بتوانید استنباط کنید که چه چیزی باعث رها شدن سبد خرید شده است. به عنوان مثال، اگر بازدیدکنندگان سبد خرید خود را در هنگام خروج رها میکنند، ممکن است روند پرداخت شما بسیار طولانی باشد، گزینه های پرداخت بسیار محدود است، یا هزینه حمل و نقل شما بسیار گران است.

نحوه بهینه سازی یا بهبود نرخ ترک

برای بهبود نرخ ترک، AcquireConvert  یک استراتژی قبل و بعد را پیشنهاد میکند، به ویژه :

• بهبود فرآیند خرید، قبل از بررسی AND

• پیاده سازی استراتژی پیگیری بعد از اینکه سبد خریدشان را رها کردند.

قبل از

همیشه اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما ایمن است و به خوبی عمل میکند، با CTA های مشخص. علاوه بر این، یک روند سریع بررسی داشته باشید. غول تجارت الکترونیک آمازون به دلیل فرآیند تسویه سریع خود که شامل سفارش با یک کلیک، دکمه های خط تیره (dash) و موارد دیگر میشود، درآمد زیادی دارد. همچنین، پیشنهاد تسویه حساب مهمان را در نظر بگیرید تا افراد مجبور به ایجاد حساب برای خرید نباشند.

در نهایت، از غافلگیری جلوگیری کنید، مانند هزینه حمل و نقل. هزینه حمل و نقل دلیل شماره 1 سبدهای رها شده است. همچنین، برای جلوگیری از غافلگیری، شاخصهای پیشبرد تدریجی مشتریان را تا زمان تکمیل پرداخت نشان دهید.

بعد از

مهمتر از همه، ارسال ایمیل های سبد خرید رها شده. بسته به نرم افزار بازاریابی ایمیلی شما، که نسبتا آسان برای راه اندازی است.

حداقل سه ایمیل ارسال کنید : اولین ایمیل در عرض یک ساعت. اگر آنها مشتریان تازه وارد هستند ، ممکن است با ارسال یک کد تخفیف برای آنها، تشویق به خرید شوند. با تعیین یک محدودیت زمانی، ضرورت خرید ایجاد کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.