مقالات آموزشی

نحوه نگارش محتوا را به زبان عامیانه نوشت یا زبان رسمی؟

مفید بود؟

در ابتدای مقاله باید این سؤال مطرح کنیم که چرا باید یک محتوا را درست بنویسیم غلط ننویسیم؟ هنگام تولید محتوا نحوه نگارش و املای کلمات اهمیت زیادی دارد. زیرا اگر کلمات نوشته شده در محتوا غلط املایی نداشته باشند، قطعاً محتوا به دلیل بهینه بودن، بیشتر مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد. بنابراین املای محتوا به اندازه مطالب موجود در محتوا  اهمیت دارد.

اکثر افراد با اینکه نمی‌توانند املای صحیح کلمات را در محتوا بنویسند، باز هم اصرار به ادامه این کار آنلاین دارند. زیرا املای کلمات موجود در محتواها بر روی قابلیت ارجاع آن‏ها تأثیر زیادی دارد. بنابراین ما در این مقاله قصد داریم با پرداختن به موضوع درست بنویسیم غلط ننویسیم به شما کمک کنیم تا در محتوای خود دچار اشتباهات رایج نگارشی و املایی نشوید.

توصیه میکنیم مقاله معرفی بهترین راه‌های کسب درآمد از طریق اینترنت را مطالعه نمایید

 

نکاتی برای نگارش صحیح کلمات

فرقی ندارد مطلب ما در چه حوزه ای است. در مطالب خبری، گزارش، مصاحبه، مقاله و هر نوع مطلب دیگر که می‌خواهیم مفهومی را به مخاطبان خود منتقل کنیم، برای عدم اشتباه در املا و نگارش کلمات باید چند نکته را رعایت کنیم تا درست بنویسیم غلط ننویسیم:

• نوشتن املای غلط کلمات یک مسئله‌  حیثیتی است. زیرا حتی یک غلط املایی کوچک هم سطح دانش و سواد نویسنده را زیر سؤال می‌برد. پس حتی اگر در مورد املای کلمه ای تردید دارید با جستجو در گوگل، درست بودن آن را بررسی کنید. همچنین حتی اگر یک کلمه غلط را در این موتور جستجو بنویسید، google املای صحیح آن را نمایش می‌دهد.

• وجود اشتباهات املایی متعدد در یک رسانه موجب خدشه دار شدن اعتماد خواننده نسبت به مطلب شما می‌شود. زیرا قطعاً مهم‌ترین هدف از انتشار هر محتوایی جلب توجه و رضایت مخاطبان است.

رعایت نکات نگارشی در سئوی نیز سایت بسیار تأثیر دارد. زیرا گوگل هم مانند خوانندگان سایت، به این موضوع اهمیت می‌دهد. محتواهای دارای غلط املایی توسط ربات‌های گوگل جریمه می‌شوند. در واقع محتوایی که در آن اصول نگارش و دستور زبان بهتر رعایت شده است رتبه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب می‏کند.

 

آیا باید محتوا را به زبان عامیانه نوشت یا زبان رسمی؟

هدف اصلی از تولید هر محتوایی ایجاد ارتباط با مخاطبان و معرفی محصولات و خدمات به آن‌ها است. اگر شما در تشخیص نیازهای مخاطبان خود درست عمل کنید و اصول احترام به آن‌ها را رعایت نمایید. مخاطب شما درک میکند که شما برای آن‏ها و وقت آن‌ها ارزش قائل هستید. بنابراین با دریافت حس خوب از محتوای شما، جذب آن می‌شود. هیچ وقت از کلمات پیچیده در محتوای خود استفاده نکنید. توصیه می‌شود از طریق ضمیر دوم شخص با مخاطب محتوا ارتباط برقرار کنید. همیشه نوشته های ساده زیبا هستند. پس محتوای خود را از کلمات سخت و غیرقابل درک پُر نکنید. چون این امر از زیبایی متن شما می‌کاهد. در واقع نخستین گام برای اینکه اصل ” درست بنویسیم غلط ننویسیم” را رعایت کنید این است که باید با نحوه درست نوشتن کلمات و جملات آشنا باشید تا بتوانید یک متن ساده و زیبا را بنویسید.

برای نوشتن یک متن رسمی لازم است چند نکته را رعایت کنید:

• جمله‌ها باید به طور کامل نوشته شوند. در واقع فعل جمله نباید حذف شود. زیرا باید در آخر جمله  باشد.

• بهتر است جمله ها را به صورت ساده و کوتاه بنویسید.

• یکی از نکات مهم وجود فاصله مناسب بین کلمات است.

• اگر یک جمله را به طور کامل نوشتید، در انتهای آن نقطه بگذارید. اما یک جمله مرتبط به جمله بعدی را با ویرگول به جمله بعد متصل کنید.

اگر یک وب‌سایت دارید یا در زمینه تولید محتوا فعالیت می کنید، قطعاً میدانید نوشتن یک مطلب جذاب و کاربرپسند آسان نیست. زیرا سایت های فروشگاه های اینترنتی فقط با یک محتوای جذاب و درست می‌توانند مخاطبان زیادی را جذب کنند و فروش خود را افزایش دهند.

البته ساده نویسی نباید در حدی باشد که خواننده به راحتی از آن عبور کند. چون مخاطب شما در طول مطالعه متوجه غنی نبودن مطالب می‌شود. در نتیجه پس از اتمام مطالعه هیچ چیزی در ذهن او نمی‏ماند.

 

شکسته نویسی در تولید محتوا چیست؟

برای اینکه نکته ” درست بنویسیم غلط ننویسیم ” را در تولید محتوا رعایت کنید باید با مفهوم شکسته نویسی آشنا باشید. شکسته نویسی به معنی استفاده از زبان عامیانه و محاوره‌ ای در نوشتن است. جملات محتوا مانند زبانی که حرف می‌زنیم، نوشته می‌شوند و از افعال درست برای کامل کردن آن‌ها استفاده می‌شود.  هدف اصلی از شکسته نویسی این است که خواننده احساس کند با نویسنده در حال صحبت می‌کند.

اغلب تصور می‌شود زبان محاوره ای باعث می‌شود که مخاطبان مطلب را بهتر درک کنند. اما اگر نکات مربوط به ” درست بنویسیم غلط ننویسیم ” را رعایت نکنید، قطعاً خواننده برای درک هر نوع متنی اعم رسمی و شکسته دچار مشکل می‌شود. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با برخی از نکات “درست بنویسیم غلط نویسیم ” آشنا شوید و در نهایت یک محتوای کاربرپسند را منتشر کنید.

آیا میدانید رایج‌ترین اشتباهات نوشتاری و املایی در محتوا چیست؟

تولید محتوا یکی از کارهای مهم در حوزه بازاریابی دیجیتال است. اما گاهی اوقات وجود اشتباهات املایی، موجب هدر رفتن تمام تلاش‌های شما می‌شود. اگر در یک وبلاگ، اشتباهات املایی و نگارشی زیاد وجود داشته باشد، به احتمال زیاد مخاطبان فکر می‌کنند که شما دانش و سواد کافی در یک موضوع خاص ندارید یا آن‏ها متن شما را به خوبی درک نمی‌کنند.

اگر شما میخواهید نکات “درست بنویسیم غلط ننویسیم” را رعایت کنید، باید با اشتباهات املایی و نگارشی آشنا شوید تا در هنگام نوشتن، کلمات را درست بنویسید و بهترین محتوا را ارائه دهید. بنابراین در این بخش از مقاله ما چند مورد از مهم‌ترین اشتباهات املایی و نگارشی را در یک پست وبلاگ بررسی کرده ایم و با مثال‌هایی نحوه اصلاح آن‌ها را به شما نشان داده ایم.

• جمع بستن اسم‌های جمع:

1. “مدارک‌ها ” اشتباه است. به جای این کلمه باید “مدارک ” بنویسید.

2. “اجانب‏ها ” اشتباه است- به جای این کلمه باید “اجانب ” بنویسید.

• استفاده نادرست حروف:

1. اغلب اوقات در نوشتن کلمات گذار و گزار اشتباه می‌شود. برای جلوگیری از این اشتباه شما باید با معنی آن‌ها آشنا شوید.

• «گزار» از مصدر «گزاردن» و «گذار» از مصدر «گذاشتن» است. گزار از مصدر “گزاردن ” است و در جمله ای که به معنای ادا کردن و انجام دادن نیاز دارید، کاربرد دارد. به عنوان مثال نمازگزار و سپاس‌گزار کلمات درست هستند. گذار از مصدر «گذاشتن» است و در جمله ای که به معنای قرار دادن و وضع کردن نیاز دارید، کاربرد دارد. به عنوان مثال بارگذاری و برگزار کلمات درست است

• در نوشتن دو کلمه تسویه یا تصفیه هم به دلیل عدم درک معنی اشتباه می‌شود. تسویه به معنای برابر کردن و مساوی کردن است. اما تصفیه به معنای پاک کردن و تمیز کردن است. به عنوان مثال تصفیه آب به معنای صاف و پاک کردن است. اما تسویه حساب، در تراز و برابر کردن حساب در حسابداری کاربرد دارد.

 

نکات پایانی نگارش صحیح محتوا

درست است که تاکنون با برخی از نکات ” درست بنویسیم غلط ننویسیم” آشنا شدید. اما در بخش پایانی، به یک سری نکات نهایی و تکمیلی پرداخته ایم که به زیباتر شدن و افزایش قابلیت درک محتوای شما کمک می‏کنند. پس پاراگراف انتهایی مقاله را از دست ندهید.

شما نباید در محتوای خود از علامت تعجب و سه نقطه بیش از اندازه استفاده کنید. اکثر اوقات لازم است ویرگول را جایگزین سه نقطه کنید تا انسجام و غنای مطلب شما حفظ شود. در هر جایی، از علامت تعجب استفاده نکنید و فقط وقتی جمله شما حالت تعجب دارد، علامت تعجب را در انتهای آن قرار دهید. زیرا نحوه نوشتن و نوع بیان شما در سئو و ارتقای رتبه سایت شما تأثیر زیادی دارد. اگر شما متن خود را به طور رسمی همراه با احترام به مخاطب بنویسید، مخاطب به دلیل دریافت حس خوب از محتوای شما، جذب سایت شما می‌شود و این امر موجب ارتقا سایت شما می‌شود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.