ریبرندینگ به چه معناست؟
چرا برخی از شرکت های بزرگ دنیا هر از چند گاهی با ریبرندینگ تغییراتی در استراتژی ها و لوگوی خود ایجاد می کنند؟ امروزه سرعت پیشرفت و نوآوری ها در صنعت به حدی زیاد است که حتی اگر لحظه ای غفلت کنیم ممکن است از این رقابت بسیار مهم جا بمانیم. خیلی از کسب و کارها سعی می کنند متناسب با شرایط روز، به تحلیل و بررسی کسب و کار خود بپردازند و به دلایل مختلف برند خود را بازیابی یا بازسازی کنند. این استراتژی، ریبرندینگ نامیده می شود. بازسازی برند می تواند برای بهتر شدن محصولات و خدمات و یا حتی تلاش برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط باشد. به هر حال ریبرندینگ به این معناست که شما به عنوان مدیر یا مسئول یک کسب و کار، قصد دارید با تغییرات کوچک یا بزرگ در هویت خود، به ارتقای سطح تجارت خود بپردازید.
اهمیت ریبرندینگ
ریبرندینگ هم می تواند در طرح، نام، لوگو، رنگ، طراحی و همه هویت های گرافیکی و بصری کسب و کار شما باشد و هم میتواند کلا در حوزه ماموریت ها، اهداف، ارزش ها و استراتژی مورد نظر برای برندتان باشد. معمولاً یک کسب و کار اگر نتواند در مدت زمان مشخص، به اهدافی که می خواسته برسد و به اندازه کافی پیشرفت کند، نیاز به تغییرات درونی دارد و باید ریبرندینگ را انجام دهد. اما گاهی اوقات شما به اهداف خود رسیده اید و تمام آنچه که در ذهن داشته اید را توانسته اید به دست بیاورید.
توصیه میکینیم مقاله
استفاده از روش هک رشد چه مزایایی برای شرکت ها و کسب و کارهای نوپا دارد؟ را مطالعه نمایید.
اما دنیا و تکنولوژی های مختلف تغییر می کنند. متعاقب آن تغییرات زیادی برای کسب و کار شما نیاز است که اتفاق بیفتد تا از قافله رقابت های شدید در حوزه فناوری و تکنولوژی عقب نمانید. هر دوی این ویژگی ها باعث می شوند که ریبرندینگ به عنوان یک موضوع مهم مورد بررسی قرار بگیرد. مسلماً شما متناسب با آنچه که در ذهن داشته اید خیلی وقت ها به اهداف خود در کسب و کارتان نمی رسید یا در حین کار متوجه میشوید که یک استراتژی در کار شما موفق نبوده است و لازم است که آن را به کلی تغییر دهید.
مثلاً متوجه می شوید که تا به امروز در حوزه تبلیغات در اینستاگرام کاری نکردید. از این رو طرح تصمیم می گیرید که یک بخش مهمی از فعالیت های خود را به تبلیغات در اینستاگرام اختصاص بدهید. از این رو لازم است که متناسب با شبکه های مجازی و اجتماعی نیز فعالیت کنید و تغییرات درونی را به این سو ببرید.
رقابت شدید در بازارهای صنایع مختلف
گاهی کسب و کار شما گسترش پیدا می کند و شعبات مختلف را باید در شهرهای دیگر ایجاد کنید یا موضوعات مختلفی را به کسب و کار خود اضافه کنید. وقتی که تجارت شما از یک کسب و کار کوچک تبدیل به کسب و کار متوسط می شود، شما نیازمند ریبرندینگ و بازآفرینی برند هستید. چرا که لازم است که محصولات، مدل بازاریابی، استراتژی ها و … را گسترش دهید و یا شاید تغییر دهید.
مطمئناً امروزه هر گونه غفلت از اتفاقات روز دنیا می تواند شما را از بازار رقابتی تنگاتنگی که وجود دارد دور کند. به همین دلیل شما باید هر روز، هم برای بهتر شدن از رقبایی که دارید و هم برای هماهنگ شدن با تمام آنچه در دنیا در حوزه کسب و کار شما اتفاق می افتد، فعالیت کنید.
تجربه های موفق ریبرندینگ
ریبرندینگ در اغلب شرکتهای بزرگ دنیا اتفاق می افتد. شرکتهای زیادی را می شناسیم که در یک مدت زمان مشخصی لوگو یا نماد خود را تغییر داده اند و استراتژی های مختلفی را برای خودشان ایجاد کرده اند. نمونه بارز آن شرکت اپل است که هر چند وقت یک بار شاهد هستیم که نماد و لوگوی خود را تغییر داده و ریبرندینگی جذاب را ایجاد میکند. حقیقتا هم در ریبرندینگ اپل، خلاقیت و ابتکار موج می زند و می تواند الگویی مناسب برای همه کسب و کارهای جهان باشد. این تغییرات کوچک قطعاً میتواند باعث ارتقای قابل توجهی در سطح کیفی فروش و خدمات شود.
با این اوصاف توصیه ما این است که ابتدا به اندازه کافی در مورد ریبرندینگ مطالعه کنید و هدف و شاخص های خود را تعیین کنید. اگر واقعاً شرایط فعلی شما مناسب است پس نیاز به ریبرندینگ نیست. اما اگر به هر دلیلی با اهداف خود فاصله دارید یک ریبرندینگ جذاب می تواند سطح کیفی فعالیت شما را به اندازه قابل توجهی ارتقا بدهد. از طرف دیگر شما باید بازار را نیز بررسی کنید. بازار هر روز در حال تغییر است و مشتریان هر روزه نیازهای جدیدی دارند.
وقتی که شما یک ریبرندینگ جذاب انجام می دهید، در واقع به مخاطبان و جامعه هدف خود اعلام می کنید که ارتقا پیدا کرده اید و سطح کیفی خدمات و محصولات شما افزایش پیدا کرده است. از این رو مخاطبان شما نیز کنجکاو خواهند شد تا ببینند این تغییرات چگونه است. در واقع با این روش می توانید افراد زیادتری را به سمت محصولات و خدمات خود بکشانید. به عبارت دیگر می توان ریبرندینگ را نوعی تبلیغ هم دانست. تبلیغی که سبب می شود دوباره نام شما روی زبان مخاطبان و مشتریان بیفتد. به همین دلیل همواره باید در حوزه بازسازی برند فعالیت داشته باشید.
از تغییر و ریبرندینگ نترسید!
نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که برخی ها تصور می کنند ریبرندینگ و تغییر در استراتژی ها کار اشتباهی است. اشکالی ندارد که شما در طی فعالیت های خود استراتژی ها و سیاست هایی که دارید را تغییر دهید. این نشان دهنده این است که شما به مخاطب و شرایط روز دنیا احاطه دارید و سعی می کنید که متناسب با این تغییرات، کسب و کار خود را تغییر دهید. پس، از تغییر و ریبرندینگ واهمه نداشته باشید و آن را به عنوان یک اصل جذاب در حوزه بازاریابی مدرن بپذیرید.
نکته مهم این است که ابتدا تغییرات را به خوبی مشخص کنید. حتی آنها را ابتدا به شکل آزمایشی انجام دهید و بازخورد مناسب از آن ها را بگیرید و بعد تغییرات را اعمال کنید. ریبرندینگ مخصوصاً در لوگو و هویت بصری بسیار تاثیرگذار است. در خود ایران هم سازمان ها و شرکت ها مختلفی را می توان نام برد که با ریبرندینگ توانستند درصد زیادی از مخاطبان خود را جذب کنند و به موفقیت در حوزه کسب و کار خود برسند.
نکته مهم دیگر این است که واقعاً سعی کنید تغییرات شما ملموس و محسوس باشد. صرف یک تغییرات خیلی کوچک در ریبرندینگ نمی تواند باعث افزایش سطح کیفی محصولات شما شود. چرا که مخاطبین شما آن را به خوبی متوجه نمی شوند. اگر هم متوجه شوند تحول خاصی در کسب و کار شما اتفاق نمی افتد. اما اگر این ریبرندینگ برای مشتریان و جامعه هدف شما ملموس باشد و آنها این تغییرات را به خوبی حس کنند، مطمئن باشید شرایط فعلی شما تغییر خواهد کرد. اتفاقی که برای شرکت های معتبر زیادی افتاده و شرکت و کسب و کار شما نیز می تواند گزینه بعدی باشد. البته اگر هوشمندانه کار کنید.