بوم دیجیتال مارکتینگ یک راهنمای عملی برای توسعه استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای تسریع رشد کسب و کار است. در یک بوم دیجیتال مارکتینگ طوفان فکری به عنوان نقطه شروع و استراتژی دیجیتال مارکتینگ خط پایان است. در این فرآیند یاد خواهید گرفت که چگونه اصول بازاریابی و چرخه حیات مشتری آنلاین با هم کار میکنند. بوم دیجیتال مارکتینگ چارچوبی برای توسعه استراتژی دیجیتال مارکتینگ شرکت شما است، از جمله اقدامات، کمپینها و تاکتیکهایی که برای دستیابی به خریداران هدف خود استفاده خواهید کرد. شما باید بوم دیجیتال مارکتینگ را با اعضایی از تیمهای بازاریابی، فروش، توسعه، محصول، طراحی و موفقیت مشتری خود ایجاد کنید تا دیدگاهی کامل از ارزش منحصر به فرد محصول یا خدمات مشتری کسب کنید و به بهترین روش با مشتری هدف خود ارتباط برقرار کنید. بوم دیجیتال مارکتینگ، برای بیان ارزش پیشنهادی خود با تاکتیکهای بازاریابی و فناوریهای دیجیتال، یک رویکرد ساختار یافته به شرکتها ارائه میدهد. بوم دیجیتال مارکتینگ شامل موارد زیر میشود:
- ارزش پیشنهادی
- مخاطبان و جامعه هدف
- تعیین اهداف
- کانالها
- سفر مشتری
- شاخصهای کلیدی عملکرد
- معیارهای اندازهگیری
- تاکتیکها
- چند نمونه بوم دیجیتال مارکتینگ
- چند نمونه بوم دیجیتال مارکتینگ
- چند نمونه بوم دیجیتال مارکتینگ
چند نمونه بوم دیجیتال مارکتینگ
برای درک بهتر چگونگی چیدمان بوم دیجیتال مارکتینگ و نحوه عملکرد آن، نمونههای زیر را مشاهده کنید.
مراحل پیاده سازی یک بوم دیجیتال مارکتینگ کامل
بوم دیجیتال مارکتینگ کامل مدل یک زبان مشترک برای توصیف، تجسم، ارزیابی و تغییر مدلهای کسب و کار است و منطق چگونگی خلق، ارائه و به دست آوردن ارزش یک سازمان را شرح می دهد. برای پیادهسازی یک بوم دیجیتال مارکتینگ کامل لازم است به دقت مراحل زیر را دنبال کنید و به سوالات مطرح شده پاسخ دهید.
مشخص کردن اهداف دیجیتال مارکتینگ
مهمترین مرحله در بوم دیجیتال مارکتینگ شناسایی اهداف کلی دیجیتال مارکتینگ است. برای شناسایی اهداف لازم است چندین سوال پاسخ داده شود: هدف از پیادهسازی بوم دیجیتال مارکتینگ چیست؟ از بازاریابی یا کمپین تبلیغاتی خود چه نتیجهای را میخواهید بدست آورید؟ هدف از راهاندازی دیجیتال مارکتینگ چیست؟
برای تعیین اهداف میتوانید از مدل SMART استفاده کنید. این مدل دارای پنج ویژگی است که شامل مشخص بودن (اهداف و نحوه دستیابی به آن باید واضح باشد)، قابل اندازهگیری (اهداف و فرایند پیشبرد اهداف باید به وسیله آمار و قابل اندازگیری باشد)، قابل دستیابی (اهداف باید کوچک باشند که از طریق آن به اهداف بزرگتر دست پیداد کنید)، مرتبط (اهداف شما باید با اهداف کسب و کارتان مرتبط باشد)، وابسته به زمان (برای دستیابی به اهداف باید دوره زمانی تعیین کنید).
ارزش پیشنهادی
باید ارزش و ویژگی محصولات و خدمات خود را مشخص کنید. در این مرحله لازم است به سوالاتی چون چرا مخاطب کسب و کار من را انتخاب میکند؟ تفاوت محصولات و خدمات من با دیگر رقبا در چیست؟ پاسخ دهید. پاسخ سوالات را بسیار شفاف و خلاصه در بوم یادداشت کنید. توجه داشته باشید که تعیین مخاطب هدف در بوم دیجیتال مارکتینگ بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل برای دستیابی به پاسخ صحیح وقت کافی بگذارید. مخاطبان هدف شما افرادی هستند که قرار است برای آنها به تولید محتوا بپردازید، کانالهای ارتباطی مناسب آنها را شناسایی کنید و کمپین تبلیغاتی خود را راهاندازی کنید.
کانالهای بازاریابی دیجیتالی
بخش بعدی بوم دیجیتال مارکتینگ به کانالهای بازاریابی دیجیتال تعلق دارد. شما باید بهترین کانال را بر اساس مخاطب هدف خود انتخاب کنید. برای دستیابی به کانال مناسب لازم است سوالاتی همچون مخاطبان هدف من از چه طریقی به من مراجعه میکنند؟ کدام شبکه اجتماعی محل فعالیت مخاطبان من است؟ کدام بستر اینترنتی بیشترین بازخورد را برای کسب و کار من دارد؟ شما از طریق کانالهای متفاوتی میتوانید به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید و از طریق بوم دیجیتال مارکتینگ میتوانید برترین کانال را برای دستیابی به اهداف تجاری خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که میتوانید به طور همزمان از چندین کانال استفاده کنید و با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کنید. شما به وسیله بوم دیجیتال مارکتینگ متوجه میشوید که کدام کانال بیشترین بازده را برای کسب و کار شما به ارمغان میآورد، در نتیجه بر روی آن بیشترین سرمایه گذاری را انجام میدهید.
سفر مشتری در بوم دیجیتال مارکتینگ
سفری مشتری مراحل آشنایی مخاطب هدف با محصولات شما و در نهایت تکمیل فرایند خرید محصولات و خدماتتان را در بر میگیرد. این بخش شامل به ترتیب شامل آگاهسازی، جذابیت، مقایسه، تصمیم گیری، خرید و خدمات پس از فروش میشود. در این مرحله شما رفتار مشتری را ثبت میکنید. این کار به شما کمک میکند تا مشخص کنید در کدام مرحله مشتری از خرید خود منصرف شده است، در نتیجه به راحتی میتوانید آن مرحله را تقویت کنید.
تدوین پلن دیجیتال مارکتینگ
یک پلن دیجیتال مارکتینگ به شما کمک میکند تا موثرترین استراتژیهای بازاریابی دیجیتال را برای کسب و کار خود تعیین کنید و سپس آن استراتژیها را عملی کنید. بدون داشتن یک پلن دیجیتال مارکتینگ به خوبی تعریف شده، احتمالاً در نهایت پول و زما خود را هدر خواهید داد و بیشک تأثیری را که میخواهید ایجاد نمیکنید. یک پلن دیجیتال مارکتینگ میتواند شامل اهداف تجاری و بازاریابی، استراتژیهایی که برای رسیدن به آن اهداف استفاده میکنید، جدول زمانی، کانالهای دیجیتال و موارد دیگر شود. مراحل تدوین پلن دیجیتال مارکتینگ مشابه مراحل پیاده سازی یک بوم دیجیتال مارکتینگ کامل است. به عنوان مثال مرحله اول پلن دیجیتال مارکتینگ تعیین اهداف دیجیتال مارکتینگ و اهداف تجاری کسب و کارتان است. اهداف پلن دیجیتال مارکتینگ واضح، قابل اندازه گیری و قابل دستیابی به شما کمک میکند دقیقاً آنچه را که میخواهید به دست آورید و اندازه گیری کنید، تعریف کنید. هنگام تعیین این اهداف، تا حد امکان دقیق باشید. اعداد و بازههای زمانی خاصی را بگنجانید که میتواند به عنوان معیاری برای پیشرفت شما باشد.
چه شرکت شما یک نام تجاری معتبر در تجارت الکترونیک باشد و چه یک شرکت متوسط، شما باید یک پلن دیجیتال مارکتینگ داشته باشید؛ اگرچه زمان، تلاش و هماهنگی میطلبد، اما ارزش کار کردن را دارد. به شما پیشنهاد میکنیم برای دستیابی به یک پلن دیجیتال مارکتینگ کاربردی و نتیجهبخش از نظرات و مشاوره با تیم متخصص پونه مدیا بهرهمند شوید. تیم متخصص پونه مدیا علاوه بر تدوین پلن دیجیتال مارکتینگ حرفهای میتواند دیگر جنبههای کسب و کار شما را که به اینترنت وابسته است تقویت کرده و شما را در دستیابی به اهدافتان همراهی کنید.