مقالات آموزشی

معرفی لینک های Sitewide و اهمیت تاثیر آن روی سئو

مفید بود؟

سئو از ابتدای شکل‌گیری تا کنون، تغییرات زیادی داشته است. تکنیک‌هایی که سال‌ها پیش بسیار مورد توجه سئوکارها بودند، بعضاً بعد از به روزرسانی الگوریتم‌های گوگل از رده خارج و مشمول پنالتی‌های گوگل هم شدند. یکی از این الگوریتم‌های سرنوشت‌ساز که مسیر بک‌لینک‎سازی و سئو را تغییر داد، الگوریتم پنگوئن بود. الگوریتم پنگوئن باعث شد تا صاحبان وبسایت‌ها به جای تمرکز بر تعداد یا کمیت بک‌لینک‌ها، به کیفیت و مرتبط بودن آن‌ها با محتوای سایت توجه کنند. از آن‌جایی که همه‌ی لینک‌های sitewide از نظر محتوایی لزوماً ارتباطی با محتوای سایت‌ها ندارند، این سؤال برای بسیاری از صاحبان سایت‌ها مطرح می‌شود که استفاده از این نوع بک‌لینک سئو سایت را ارتقا می‌دهد یا باعث آسیب به آن می‌شود؟

ما در این مقاله قصد داریم تا به این سؤال مهم و اساسی پاسخ دهیم، اما پیش از آن لازم است بدانیم لینک‌‌های sitewide چه هستند.

 

راهنمای مطالعه متن
  • لینک های Sitewide چه هستند؟
  • لینک‌های sitewide: از اوج محبوبیت تا ترس از پنالتی گوگل
  • تأثیر لینک‌های sitewide بر سئو سایت چیست؟

 

 لینک های Sitewide چه هستند؟

Sitewide لینک‌ها به آن دسته از لینک‌های داخلی یا خارجی گفته می‌شود که در بیشتر یا تمام صفحات یک وب‌سایت وجود دارد. یکی از عمده تفاوت‌های این لینک‌ها با سایر لینک‌هایی که در وب‌سایت می‌بینید، محل قرارگیری آن‌هاست. لینک های Sitewide عموماً در منوهای کناری سایت، یا در فوتر (پاورقی) آن قرار دارند و شما هرکدام از صفحات وبسایت که بروید، می‌توانید آن‌ها را ببینید.

اگر بخواهیم با یک مثال لینک های sitewide را به شما نشان دهیم، باید توجه شما را تصویر زیر جلب کنیم:

 

تصویر بالا عکسی است که از قسمت فوتر سایت وبتو برای شما گرفت‌ایم تا بتوانید به درستی درک کنید که لینک‌های سایت‌‍واید چه هستند. لوگوی وبتو، هریک از گزینه‌های استخدام، طراحی سایت، طراحی فروشگاه اینترنتی و … همچنین هریک از آیکون‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی وبتو که در بالای قسمت خدمات قرار گرفته‌اند و حتی همه‌ی خدماتی که در سمت چپ تصویر آمده، لینک‌های sitewide هستند.

به نظر می آید که استفاده از لینک های sitewide رایج است و ضرری برای سایت‌ها ندارند، اما چرا و از چه زمانی این نوع لینک‌سازی محبوبیت گذشته‌ی خود را از دست داد؟

لینک‌های sitewide: از اوج محبوبیت تا ترس از پنالتی گوگل

تا پیش از این‌که گوگل الگوریتم پنگوئن را معرفی کند، لینک‌های sitewide در اوج محبوبیت بودند. استفاده از سایت‌واید لینک‌ها روشی آسان بود که می‌شد به کمک آن در زمانی کوتاه، تعداد زیادی بک‌لینک گرفت. این اتفاق باعث شد تا سئوکاران کلاه سیاه از امکان این نوع لیک سازی برای دافزایش رتبه سایت های بی‌ارزش استفاده کنند. در آوریل 2012 و با معرفی الگوریتم پنگوئن، برخی سایت‌هایی که از لینک‌های sitewide بیهوده و نامربوط استفاده می‌کردند جریمه شدند و محبوبیت بی‌چون‌وچرای سایت‌واید لینک‌ها زیر سؤال رفت. در همان سال‌ها سایت‌های باکیفیت و خوبی مثل wpmudev و quickonlinetips هم به دلیل استفاده از سایت واید لینک‌های نابه‌جا توسط گوگل جریمه شدند. . حالا این شایعه به‌وجود آمد که لینک‌های sitewide مضر هستند و پنالتی گوگل را به همراه خواهند داشت. اما واقعاً تأثیر لینک‌های sitewide روی سئو سایت چیست؟ مت کاتز (Matt cutts) یکی از برترین مهندسان نرم‌افزار دنیا و یکی از افراد صاحب‌نظر در حوزه IT است، معتقد است که این شایعه اطلاعات دقیقی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد. کاتز مسئله‌ی لینک‌های sitewide را به طور دقیق بررسی و تأثیر آن‌ها را بر سئو سایت‌ها به درستی بیان می‌کند.

 

تأثیر لینک‌های sitewide بر سئو سایت چیست؟

مت کاتز یک نکته‌ی مهم را در رابطه با لینک‌های sitewide به طور دقیق مشخص می‌کند:

سایت‌وایدلینک‌ها به شرطی که طبیعی و مرتبط با حوزه‌ی کاری شما باشند، بد نیستند.

این درحالی است که بک‌لینک‌هایی که مثلاً در فوتر قالب‌های آماده‌ی وردپرسی تعبیه شده‌اند یا لینک‌هایی که به شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی وب‌سایت‌ها ارجاع می‌دهد و می‌گوید که این سایت توسط فلان شرکت طراحی شده، چندان مفید نیستند.

بنابراین با همین توضیح ساده می‌توان دریافت که تأثیر لینک‌های sitewide بر سئو سایت، به نحوه‌ی استفاده‌ی ما از آن بستگی دارد و این به آن معناست گه اگر از لینک‌های نامرتبط در فوتر یا منو کناری سایت خود استفاده کنید، یا جلو ایجاد مزرعه‌های لینک را نگیرید، بدون شک پنالتی گوگل درانتظار شماست. اما اگر برای گرفتن لینک‌های sitewide استراتژی درستی را در پیش بگیرید و از بک‌لینک‌های معتبر استفاده کنید، سئو سایت شما ارتقا می‌یابد. در ادامه با لینک‌های Sitewide آشنا می‌شویم که روی سئو تأثیر مثبت می‌گذارند.

  • پاورقی
    پیوندهای مرتبطی که در پاورقی صفحه ظاهر می‌شوند از Sitewideهای بی‌ضرر و مفید هستند.
  • دو سایت با محتوای مشابه
    لینک‌هایی که دو سایت متعلق به یک مالک را به یکدیگر متصل می‌کنند، لینک‌های Sitewide بی‌ضرر هستند، زیرا دو سایتی که به یکدیگر لینک شده‌اند موضوعات مشابه یا نزدیک به هم دارند.
  • سیاست حفظ حریم خصوصی و حق چاپ
    لینک‌های Sitewide که با اهداف قانونی از منابع خارجی استفاده می‌کنند برای سمایت شما مفید هستند.

 

کلام آخر درباره‌ی لینک‌های Sitewide

لینک‌های Sitewide ممکن است بک لینک‌های ایده‌آلی به نظر برسند؛ فرصتی برای دریافت صدها یا حتی هزاران لینک به سایت شما، در زمان کم. اما در واقعیت، مزایای لینک‌های Sitewide هرگز بیشتر از بک لینک‌ های عادی نیست و اگر سایت‌وایدلینک‌های خود را به اشتباه مدیریت کنید، ممکن است با جریمه‌های جدی مواجه شوید. با هوشیاری پیش بروید. اگر در خصوص استراتژ‌های کاربردی طراحی سایت نیاز به مشاوره و آموزش دارید حتماً با کارشناسان ما در وبتو تماس حاصل فرمایید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.