اسپم یک پیام الکترونیکی است که بدون اجازه گیرنده برای او ارسال می‌شود. همه ما در سال‌های اخیر پیام‌هایی را دریافت کرده‌ایم که بدون درخواست ما ارسال شده و به عنوان تبلیغات از طرف شرکت‌ها یا گروه‌های خبری مختلف که ما هیچ‌گونه شناختی هم نسبت به آن‌ها نداریم برای ما فرستاده شده است. این پیام‌های الکترونیکی از طریق اکانت ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های مختلف و حتی پیامک برای مشترکان ارسال می‌شوند. پیام‌های اسپم یک روش غیرقانونی برای تبلیغات هستند که تنها برای صاحبان کسب‌وکارهای مختلف منفعت دارد. به‌طورکلی می‌توان گفت ارسال پیام‌های متعدد به تعداد زیادی از کاربران از طریق شبکه‌های اجتماعی و بدون کسب اجازه از آن‌ها اسپم یا هرزنامه گفته می‌شود. اسپم یا هرزنامه بدون هیچ‌گونه توافق قبلی با کاربران فضای مجازی و با اهداف مختلف نظیر تبلیغات، ایجاد ترافیک و یا اطلاع رسانی‌های مختلف ارسال می‌شود. افرادی که در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی فعالیت می‌کنند معتقدند که اسپم از بین نمی‌رود، بلکه تنها با پیشرفت تکنولوژی دچار تغییراتی شده و هم‌زمان با آن پیشرفت خواهد کرد. هزینه ارسال اسپم بسیار پایین است. به همین جهت تصور نمی‌شود که افرادی که با اهداف تبلیغاتی از آن استفاده می‌کنند بتوانند از اسپم چشم‌پوشی کنند.

 

تعریف هرزنامه و انواع آن

اسپم یا هرزنامه به سوءاستفاده‌هایی گفته می‌شود که از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند پیام رسان‌ها، گروه‌های خبری، ایمیل، فکس، پیام کوتاه و … انجام می‌شود. در واقع این سوءاستفاده با ارسال پیام‌های بیشمار به کابران مختلف انجام می‌شود. این پیام ها ناخواسته هستند و برای کاربران ایجاد مزاحمت می‌کنند به همین خاطر به آن‌ها هرزنامه گفته می‌شود. برخی از این پیام ها با اهداف تبلیغاتی ارسال می‌شوند و ممکن است برای تبلیغ محصولات مختلف تعداد زیادی اسپم یا هرزنامه را به صورت هم‌زمان از طریق ایمیل یا پیامک برای کاربران مختلف ارسال کنند. همان‌طور که گفته شد روش‌های مختلفی برای ارسال اسپم یا هرزنامه وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. این اسپم‌ها با استفاده از بسترهای مختلف الکترونیکی ارسال می‌شوند.

  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایمیل
  • وبلاگ
  • اپلیکیشن ها
  • موتورهای جستجوگر
  • انجمن‌های خبری

برخی از انواع خطرناک‌ترین اسپم‌ها یا هرزنامه‌ها امروزه به صورت اتوماتیک و بدون اینکه کاربر هیچ‌گونه دخالتی داشته باشد تولید می‌شوند. به عنوان نمونه، محتوای اینترنتی که به صورت کپی یا غیر اورجینال هستند و یا برای جلب توجه موتور جستجوگر گوگل تولید می‌شوند. برخی دیگر از محتواها برای گمراه کردن موتورهای جستجو تولید می‌شوند. لیست اسپم‌های خطرناک در فهرست الگوریتم‌های اسپم گوگل موجود است.

 

اسپم چیست در ایمیل

یکی از روش‌های تبلیغاتی غیراستاندارد که در بستر اینترنت از آن استفاده می‌شود، اسپم در ایمیل است. اگر شما یک اکانت ایمیل دارید قطعاً با پیام‌های تبلیغاتی مواجه شده‌اید که هیچ‌گونه آشنایی با آن‌ها ندارید و حتی اکانت موردنظر را نمی‌شناسید. این‌گونه پیام ها به صورت اتوماتیک برای تعداد زیادی از کاربران که دارای اکانت ایمیل هستند ارسال می‌شود و ممکن است برای بسیاری از افراد آزار دهنده باشد. افرادی که به عنوان اسپمر فعالیت می‌کنند و هرزنامه برای کاربران ارسال می‌کنند، هر روز از روش‌های پیچیده‌تری برای ارسال اسپم استفاده می‌کنند. به همین جهت تعداد اسپم یا هرزنامه‌هایی که در ایمیل دریافت می‌کنید با استفاده از تکنیک‌های هوشمندانه در حال افزایش است؛ اما روش‌هایی برای مقابله با ارسال اسپم و فیلترهایی برای جلوگیری از دریافت هرزنامه در اکانت ایمیل وجود دارد که کاربران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. جهت مشاهده انواع روش‌ها برای فیلتر کردن اسپم می‌توانید به وب‌سایت وبتو مدیا مراجعه کنید.

اسپم در توییتر چیست؟

توییتر یکی از پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی محبوب در میان کاربران اینترنتی است. این شبکه اجتماعی بستر مناسبی برای انتقال اخبار روز جهان است. با توجه به اینکه در میان کاربرانی که از توییتر استفاده می‌کنند تعامل بسیار بالایی وجود دارد، برخی از افراد برای انتشار و ارسال پیام‌های مخرب و همچنین لینک‌های خطرناک برای سرقت کردن اطلاعات شخصی کاربران از اسپم در توییتر استفاده می‌کنند. این افراد حساب‌های جعلی در توییتر ایجاد می‌کنند و به منظور بالا بردن تعداد فالوور های حساب جعلی از طریق فعالیت‌های مخرب نظیر ارسال اسپم سعی می‌کنند محبوبیت خود را بالا ببرند و در فضای توییتر تأثیر گذار باشند. این‌گونه حساب‌های جعلی در پلتفرم هایی نظیر توییت خطرناک محسوب می‌شوند. برخی از ارسال کننده های اسپم در توییتر یا اسپمر های فعال در توییتر ربات هستند و می‌توانند تأثیرات زیادی بر اتفاقات سیاسی و اجتماعی داشته باشند. ارسال کردن توییت های انبوه از طریق حساب‌های کاربری امروزه در توییتر محدود شده و قوانین اتخاذ شده باعث شده تا توییت های اسپم در پلتفرم توییتر کاهش پیدا کند.

 

اسپم در واتساپ چیست؟

پس از فیلتر شدن تلگرام در ایران واتساپ یکی از پیام رسان‌های محبوب و پر کاربرد در کشور ما تبدیل شده است. کاربری ساده واتساپ و دارا بودن امکانات متنوع، از جمله ویژگی های پیام رسان واتساپ است. یکی از ویژگی های واتساپ امکان فیلتر کردن اسپم یا هرزنامه است. همیشه افراد سودجویی وجود دارند که برای انجام تبلیغات غیر واقعی، ایجاد مزاحمت و یا دریافت اطلاعات شخصی کاربران، پیام‌هایی را بدون کسب اجازه از آن‌ها ارسال می‌کنند. اسپم یا هرزنامه در واتساپ دارای شکل‌های مختلفی است. ممکن است از طریق یک پیام ساده تبلیغاتی اسپم ارسال شود. بعضی اوقات این اسپم‌ها پیشرفته‌تر می‌شوند و لینک‌ها یا پیام‌هایی را به کاربران ارسال می‌کنند که ممکن است گوشی آن‌ها را آلوده کند و یا به منظور به سرقت بردن اطلاعات شخصی رایانه افراد یا گوشی‌های آن‌ها باشد. در این مواقع کاربران باید دقت داشته باشند که اگر پیام‌هایی برای آن‌ها ارسال می‌شود که ممکن است به زبان دیگری باشد و یا دارای اشتباهات تایپی و گرامری زیادی است، اگر شما در پیام رسان واتساپ با پیام‌هایی مواجه شدید که از شما می خواهند یک لینک را فعال کنید، احتمال اسپم بودن این پیام ها زیاد است. روش‌های متعددی برای شناسایی پیام‌های اسپم در واتساپ موجود است. شما می‌توانید برای مشاهده این روش‌ها به وب‌سایت وبتو  مراجعه کنید. طریقه شناخت اسپم در واتساپ و روش‌های مقابله با آن‌ها در وب‌سایت وبتو موجود است.
پیام‌های ناخواسته ای که از طرف مخاطبان شما در پیام رسان واتساپ و یا افراد ناشناس ارسال می‌شود ممکن است حاوی اطلاعات نادرستی باشد که شما را گمراه کنند و قابل اعتماد نباشند. برخی اوقات افراد خود را به عنوان گروه‌های پشتیبانی واتساپ معرفی می‌کنند و از شما اطلاعات شخصی خودتان را می‌خواهند و یا می خواهند که پیام‌های ارسال شده را چندین بار برای مخاطبان خود ارسال کنید. این افراد قطعاً اسپمر هستند و با اهداف خطرناک اقدام به ارسال اسپم یا هرزنامه در واتساپ می‌کنند.

 

انواع اسپم

اسپم یا هرزنامه که با اهداف سودجویانه توسط اسپمر ها برای کاربران فضای مجازی ارسال می‌شود دارای انواع مختلفی است. معمولاً هدف از ارسال اسپم یا هرزنامه نصب بدافزار ها و یا نرم افزارهای مخرب بر روی سیستم های گوشی کاربران است تا بتوانند اطلاعات تماس آن‌ها را به دست بیاورند. برخی اوقات هدف اسپمر ها برای وب‌سایت های خودشان از طریق کاربران دیگر بازدید و ترافیک می گیرند. این اسپمرها از انواع اسپم‌های مختلفی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند. بسترهای مختلفی که برای فعالیت اسپمرها مطلوب است شامل شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، واتساپ، اکانت ایمیل، پیامک، وبلاگ ها و اپلیکیشن ها هستند.

اسپم تلگرام چیست؟

پیام‌هایی که در قالب ایمیل، آگهی و یا پیامک های تبلیغاتی برای کاربران فضای الکترونیکی بدون اجازه آن‌ها ارسال می‌شود اسپم نامیده می‌شود. یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب کاربران اینترنت تلگرام است. اسپمرها از طریق تلگرام نیز می‌توانند برای کاربران پیام‌های ناخواسته ارسال کنند و به اهداف خود برسند. ممکن است برخی افراد با هدف تبلیغات از پیام‌های اسپم در تلگرام استفاده کنند؛ اما گاهی اوقات نیز هدف از ارسال اسپم یا هرزنامه در تلگرام مزاحمت و خرابکاری است. پیام رسان تلگرام قوانین خاصی دارد. جهت ارسال پیام اسپم به کاربر گزارش داده می‌شود و اگر کاربر ارسال کننده پیام را نشناسد، می‌تواند آن را به تلگرام گزارش کند. گاهی اوقات پیام‌هایی مبنی بر امکان رفع ریپورت تلگرام برای افراد ارسال می‌شود. ممکن است این پیام ها نیز اسپم باشند که باید به تلگرام گزارش شود. روش‌های مختلفی برای مقابله با اسپم در تلگرام نیز وجود دارد. از طریق ریپورت کردن آن و پیگیری به راحتی می‌توان از ارسال چنین پیام‌هایی پیشگیری کرد.

 

اسپمر کیست؟

هرزنامه یا اسپم به پیام‌های ناخواسته ای گفته می‌شود که به تعداد زیاد، برای افراد مختلف ارسال می‌شوند. از آنجا که اسپم‌ها معمولاً هدف تبلیغاتی دارند با استفاده از بسترهای مختلف اینترنتی مانند ایمیل، شبکه‌های مجازی، سایت ها و وبلاگ ها و حتی پیامک ها برای مخاطبان مختلف که هیچ‌گونه آشنایی با ارسال کننده پیام ندارند ارسال می‌شوند. حال با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم بهتر است بدانیم چه کسانی هستند که این پیام ها را ارسال می‌کنند و با چه هدفی اقدام به ارسال اسپم یا هرزنامه می نمایند. به افراد یا سیستم هایی که پیام‌های اسپم ارسال می‌کنند اسپمر گفته می‌شود. اولین بار فردی به نام گری فورک با هدف تبلیغات برای شرکت خود حدود ۶۰۰ نامه با مضامین تبلیغاتی برای کاربران مختلف را ارسال کرد؛ اما امروزه ارسال پیام‌های اسپم بدون استفاده از نامه نگاری و تنها از طریق اینترنت امکان پذیر است. همان‌طور که در بخش های پیش اشاره کردیم هزینه ارسال پیام‌های اسپم بسیار پایین است. به همین جهت افراد زیادی تمایل دارند که برای تبلیغات از این پیام ها استفاده کنند و برای کسب و کار خود به صورت اینترنتی بازاریابی کنند. در حال حاضر سیستم ها و ربات هایی هستند که برای ارسال اسپم یا هرزنامه مورد استفاده قرار می گیرند و ممکن است اثرات مخربی داشته باشند. صاحبان اکانت های شبکه‌های اجتماعی وقت بسیاری را برای بررسی و حذف این پیام ها از دست می‌دهند. همچنین ارسال چنین پیام‌هایی باعث می‌شود که پهنای باند شبکه‌های مختلف در اینترنت به میزان بالایی اشغال شود. برخی پیام‌های اسپم مخرب نیز هستند که باعث آلوده شدن رایانه ها و گوشی‌های کاربران می‌شوند. به همین جهت همواره روش‌هایی برای مقابله و فیلتر کردن پیام‌های اسپم ارائه می‌شود.

هدف اسپمر چیست؟

اسپمرها با اهداف متفاوتی اقدام به ارسال اسپم می‌نمایند و برخی مواقع بعضی مواقع اسپمرها اهداف سیاسی و مذهبی برای ارسال اسپم دارند و می خواهند شرایط اجتماعی و سیاسی جوامع را تحت تأثیر قرار بدهند؛ اما عمده ترین هدف اسپمر ها از ارسال اسپم تبلیغات و رونق بخشیدن به تجارت و کسب و کار خودشان است. این افراد برای به دست آوردن سود از پیام‌های متعدد تبلیغاتی استفاده می‌کنند و در ابعاد گسترده به افراد مختلف برای افراد مختلف ارسال می‌کنند. برخی افراد نیز با اهداف مخرب و به منظور کلاه‌برداری اقدام به ارسال هرزنامه می‌کنند. هزینه های مورد نیاز برای اسپمر ها پایین است و همین امر باعث می‌شود تا بدون پرداخت هزینه های عملیاتی از اسپم استفاده کنند. افراد زیادی در حال حاضر به عنوان اسپمر در شرکت‌های تبلیغاتی و بازاریابی مشغول به کار هستند و با هدف تبلیغ برای کسب و کار از این روش استفاده می‌کنند. ممکن است که ارسال اسپم هزینه چندانی برای صاحبان مشاغل نداشته باشد اما این کار برای دولت ها هزینه های بالایی دارد و موجب نگرانی دولت های مختلف در سراسر جهان شده است. به همین خاطر قوانین متعددی برای مقابله با ارسال اسپم و هرزنامه تصویب شده است.

 

این قوانین بیشتر برای مقابله با اهداف مجرمانه و سرقت هویت اطلاعات شخصی کاربران تصویب شده است. از آنجا که اعمال خرابکارانه و انتشار ویروس از طریق اسپم‌ها بسیار همه گیر شده است منابع اطلاعاتی مهم به منظور جلوگیری از چنین سوءاستفاده‌هایی قوانین بازدارنده را وضع کرده اند. در بازاریابی شایع ترین نوع اسپم از طریق ایمیل ارسال می‌شود که دارای محتوا هایی برای تبلیغات در اینترنت است و با اهداف بازاریابی انجام می‌شود. معمولاً اسپمرها و ارسال کننده های ایمیل های تبلیغاتی ربات ها هستند که برای بالا بردن بازدید موتورهای جستجوگر مانند گوگل و افزایش رقابت میان کسب‌وکارهای مختلف فعالیت می‌کنند. این گونه اسپم‌ها برای مشتریان آزاردهنده است و به دنبال روش‌هایی برای مقابله با اسپم هستند. اگر در حوزه بازاریابی اینترنتی فعالیت می‌کنید بهتر است برای امنیت کسب و کار خود و کسب اطلاعات در رابطه با ماهیت اسپم و هرزنامه از وب‌سایت های معتبر، مشاوره و راهنمایی بگیرید تا بتوانید اسپم‌هایی که بر کسب و کار شما تأثیر گذار هستند را فیلتر کنید و با آن‌ها مقابله کنید تا از اثرات مخرب اسپم و هرزنامه محفوظ بمانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین آشنایی با اسپم ها و انواع آن ها می توانید با وبتو مدیا همراه باشید و از خدمات آن بهره ببرید

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.