یکی از بهترین روش هایی که به گوگل کمک می کند سریعتر مطالب برترین را انتخاب کند، تگ canonical است. این قابلیت به گوگل کمک می کند که هر یک از مطالب مشابه را سریعا تشخیص دهد. زمانی که تگ کنونیکال در صفحه قرار بگیرد، گوگل به آن آدرسی که وارد شده است بیشتر اهمیت می دهند. بدون شک آن صفحه را در نتایج جستجو گوگل ایندکس می سازد.
استفاده از تگ کنونیکال برای نمایش دادن ارجحیت هر یک از آدرس ها بسیار مناسب می باشد. آدرس ها در این تگ از نتایج جستجو پاک می شوند و تنها یک صفحه با دسته بندی مورد نظر مشاهده می شود. بسیاری از افراد شاید برایشان این پرسش به وجود آید که چرا تگ canonical ضروری است. در واقع برای جلوگیری کردن از محتوای کپی و تکراری این تگ بسیار مهم می باشد.
محتوای کپی و تکراری یکی از مشکلاتی می باشد که بسیاری از وب سایت ها با این مشکل مواجه هستند. اگر تعداد صفحات کپی در یک وب سایت زیاد باشداحتمال به وجوآمدن مشکل در سئو وب سایت وجود دارد. تاثیرات منفی را با نداشتن canonical tag می توانید از روی وب سایت های خود حذف کنید. امروزه سیستم مدیریت محتوای مدرن برای انواع وب سایت ها به کار گرفته می شود.
نکاتی مهم در مورد استفاده از تگ canonical
در صورتی که شما قصد استفاده از تگ canonical را دارید باید به خوبی برخی از نکات را در نظر داشته باشید. برخی از این نکات ضروری در مورد تگ کنونیکال عبارت است از :
1. این تگ خود ارجاعی است
به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که تگ کنونیکال یک تگ خود ارجاعی می باشد. این تگ در صفحه ای که برای شما ارجحیت زیادی دارد استفاده می شود. امروزه از آدرس های متنوع در محتواهای تکراری استفاده می شود. اگر یکی از آدرس ها به عنوان صفحه اصلی معرفی گردد بهتر است که تگ کنونیکال در این صفحه به کار گرفته شود. در هر یک از آدرس های صفحات وب سایت های متنوع این تگ بهتر است که به کار گرفته شود.
2. استفاده از تگ کنونیکال در وب سایت
از تگ کنونیکال در صفحه اصلی وب سایت خود بهتر است که استفاده نمایید. محتوای تکراری در صفحات اصلی به عنوان یک مشکل شناخته می شود. در این صورت کاربران اینترنتی امکان دارد که با آدرس های متنوع در صفحه اصلی وب سایت مواجه شوند.
بنابراین بهتر است که از این تگ جهت جلوگیری کردن از محتوای تکراری و مشکلاتی که پیش بینی نشده اند استفاده نمایید. کاهش رتبه یکی از مهم ترین مشکلاتی به شمار می رود که در صورت استفاده نکردن از تگ کن کنونیکال برای وب سایت ها به وجود می آید.
2. از ارسال سیگنال های بیهوده خودداری کنید
ارسال سیگنالهای مخلوط و مبهم را به هیچ عنوان انجام ندهید. موتورهای جستجو امکان دارد که تگ canonical را که دارای حاوی سیگنال مبهم است در نظر نگیرند. به بیان ساده تر از به کار بردن این تگ در انواع صفحات باید به صورت مخلوط و مبهم خودداری نمایید. از به کارگیری تگ کنونیکال در صفحه اول برای اشاره کردن به صفحه دوم و همچنین ریدایرکت کردن صفحه دوم به صفحه اول باید به صورت جدی خودداری نمایید.
در هر دو حالت امکان دارد که یک سیگنال مبهم را به موتورهای جستجو ارسال کنید. آنها به دلیل عدم تشخیص دادن صفحه اصلی، تگ کنونیکال را در نظر نمی گیرند. علاوه بر موارد بالا از اینترنت به صورت زنجیره ای به هیچ عنوان استفاده نکنید. در مجموع تلاش نمایید که با ارسال کردن یک سیگنال ساده از خطای احتمالی هر یک از موتورهای جستجو جلوگیری نمایید.
3. از به کار بردن محتوای تکراری و مشابه در تگ کنونیکال استفاده نکنید
از تگ کنونیکال برای صفحاتی که محتوای نسبتا مشابه دارند استفاده نمایید. احتمالا بسیاری از شما با کاربرد تگ کنونیکال آشنا هستید. کاربرد این تگ تنها در صفحاتی که محتوای کاملا یکسان دارند محدود نمی باشد. بهتر است که از این تگ برای صفحاتی که با محتوای مشابه در دسته بندی های متنوع به کار گرفته می شوند استفاده کنید.
این صفحات با وجود این مسئله که شباهت زیادی در نوع محصول دارند چینش و توضیحات مکانی شان با یکدیگر فرق می کند. دقت داشته باشید که نسخه های غیر کانونی امکان دارد در نتایج جستجو ایندکس نگردند. در مقابل نیز اگر تفاوت بین صفحات با یکدیگر زیاد باشد موتور جستجو احتمالا تگ کنونیکال را در نظر نگیرد.
4. استفاده از تگ در لینک خارجی
با استفاده از تگ canonical می توانید به صفحات خارجی لینک دهید. امکان دارد که شما چندین وب سایت را به صورت همزمان مدیریت نمایید و مطالبی را به شکل تکراری منتشر کنید. در این صورت می توانید با استفاده کردن از تگ کنونیکال تمامی وب سایت ها را کنترل نمایید. همچنین قدرت رتبه بندی شان را روی هر یک از وب سایت ها متمرکز سازید.
با این حال به یاد داشته باشید که کانونی سازی از رتبه بندی هر یک از وب سایت هایی که غیرقانونی می باشد جلوگیری می کند. پیش از به کار بردن این تگ باید از مفید بودن کارایی آن برای کسب و کارتان اطمینان خاطر به دست بیاورید. صفحات با یکدیگر تفاوت زیادی داشته باشند توسط موتورهای جستجو و تگ کنونیکال نادیده گرفته خواهند شد.
استفاده از تگ canonical در شبکه های اجتماعی
توییتر، فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی با تگ canonical سازگاری لازم را دارند. اگر شما با استفاده از یک یو ار ال یک آدرس را از طریق فیس بوک به اشتراک بگذارید در فیس بوک تمامی اطلاعات و جزئیات را در مورد آدرس کانونی به اشتراک خواهد گذاشت. توییتر به همین شیوه از تگ کنونیکال استفاده می کند.
اگر در سیستم مدیریت محتوای وردپرس شما از افزونه یوست استفاده نمایید به راحتی قادر خواهید بود که از ابزار تگ کنونیکال برای صفحات متنوع استفاده کنید. در این صورت شما نیاز است که به قسمت مدیریت افزونه یوست بروید و در بخش تگ کنونیکال آدرس صفحه را وارد کنید. با توجه به اینکه از تگ کنونیکال برای به کار بردن لینک های خارجی می توانید استفاده کنید، کاربرد مناسبی از آن می توانید دریافت نمایید.
این تگ کاربردی شبیه ریدایرکت است. به بیان ساده هنگامی که شما تصمیم می گیرید دامنه وب سایت خود را تغییر دهید امکان دارد که وب سایت امکان ریدایرکت را برایتان فراهم نکند. با قرار دادن تگ کنونیکال در صفحات می توانید به خزنده های موتورهای جستجو پروسه انتقال دامنه را به خوبی نشان دهید.
جمع بندی
تگ کنونیکال یک ابزار قدرتمند برای بهینه سازی وب سایت شما به شمار می رود. اما مانند بسیاری از دیگر ابزارهای قدرتمند باید شما به صورت آگاهانه از آن استفاده نمایید. در غیر این صورت قدرت لازم را از اینترنت دریافت نمی کنید. استفاده از تگ canonical در بخش های متنوع وب سایت ها کار دشواری نمی باشد.
بنابراین هر فردی به راحتی می تواند آن را مورد استفاده قرار دهد. به کارگیری این ترفند در بسیاری از وب سایت های بزرگ مهم می باشد. این تگ تاثیر زیادی روی سئو وب سایت می گذارد. روش کار تگ کنونیکال همراه با مزایا و معایب آن را به طور کامل برای شما توضیح دادیم. در این صورت اطلاعات کافی در مورد این ابزار سئو خواهید داشت.