دنیای دیجیتال همواره در حال تکامل است، روز به روز گسترش پیدا میکند و به طور فزایندهای در جوامع مدرن ادغام میشود. دیجیتال مارکتینگ برای برندها و مشاغلی که به دنبال موفقیت در این دنیای دیجیتالی جدید هستند از اهمیت ویژهای برخوردار است، همچنین کلید موفقیت کسبوکارهای مدرن، بکارگیری روشهای صحیح دیجیتال مارکتینگ است. با این اوصاف، اکثر برندها و کسبوکارهای امروزی به دنبال بازاریابهای دیجیتال درجه یک هستند که نهتنها شایسته، ماهر و واجد شرایط هستند، بلکه بهخوبی از آخرین روندهای صنعت، تغییرات و فناوریهای نوظهور برای پیشبرد سازمان خود مطلع هستند. در این مطلب می بینیم که آیا رشته دیجیتال مارکتینگ وجود دارد و چگونه می توانیم به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ تبدیل شویم.
- آیا رشته تحصیلی دیجیتال مارکتینگ در ایران وجود دارد
- رشته تحصیلی دیجیتال مارکتینگ در دنیا وجود دارد؟
- رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه
- مزیت یادگیری رشته دیجیتال مارکتینگ
- رشته دیجیتال مارکتینگ و درآمد آن
آیا رشته تحصیلی دیجیتال مارکتینگ در ایران وجود دارد
طی سالهای گذشته دیجیتال مارکتینگ رشد چشمگیری داشته است. گسترش فناوری اطلاعات، دسترسی به اینترنت پر سرعت و دسترسی به طیف گستردهای از ابزارهای ارتباطی باعث شده است دیجیتال مارکتینگ تبدیل به یکی از قدرتمندترین ابزارهای کسبوکارهای عصر حاضر شود. با این وجود تاکنون دانشگاههای ایران برای تبدیل این تخصص به یک رشته تحصیلی مستقل هیچ اقدامی نکردهاند. تنها در رشته بازرگانی در مقطع ارشد در دو گرایش بازاریابی و تجارت الکترونیک برخی از منابع دیجیتال مارکتینگ به صورت غیرمستقیم تدریس میشود.
رشته تحصیلی دیجیتال مارکتینگ در دنیا وجود دارد؟
از آنجایی که اکثر شرکتها و کسبوکارها اهمیت دیجیتالی کردن فعالیتهای خود را درک میکنند، نیاز روزافزونی به متخصصان تحصیل کرده در زمینه دیجیتال مارکتینگ در خارج از ایران وجود دارد. در حال حاضر تبلیغات اینترنتی از تلویزیون به عنوان یکی از بزرگترین ابزارهای تبلیغاتی پیشی گرفته است. همچنین، اکثر مدیران مالی گزارش میدهند که دیجیتال مارکتینگ بیش از 75 درصد از هزینههای آنها را در چند سال آینده به خود اختصاص خواهد داد. برندهای برتر جهان، از جمله گوگل، فعالانه به دنبال نسل جدید بازاریابان دیجیتال مارکتینگ هستند که بتوانند این افراد را در حوزه نوآوریهای نوظهور تبلیغات آموزش دهند. علاوه بر این، به نظر میرسد شکاف موجود بین تقاضا و عرضه بازاریابان دیجیتال مارکتینگ واجد شرایط وجود دارد. این شکاف را میتوان معادل 59 درصد در تقاضا و 19 درصد در عرضه به حساب آورد. از این رو، مطمئناً گزینههای زیادی برای پر کردن موقعیتهای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. تمامی موارد ذکر شده منجر به ایجاد رشته تحصیلی دیجیتال مارکتینگ در برترین دانشگاههای دنیا شده است.
رشته تحصیلی دیجیتال مارکتینگ در دانشگاههای معتبری در دنیا تدریس میشود. از برترین دانشگاههای این رشته تحصیلی پردرآمد میتوان به دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا، دانشگاه پورتسموث در انگلستان، دانشگاه دساوتلس در کانادا و دانشگاه آردن در آلمان اشاره کرد.
رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه
همانطور که بسیاری از موسسات غیردولتی درک میکنند جامعه مدرن به سمت دیجیتالی شدن حرکت میکند، دانشگاهها نیز شروع به آموزش نسلهای جدید در مورد چگونگی استفاده حداکثری از دیجیتال مارکتینگ کردهاند. اگر شما جزو آن دسته از علاقهمندان هستید که نمیتوانند برای کشف دنیای دیجیتال صبر کنند، به شما پیشنهاد میکنیم این تخصص پردرآمد را در دانشگاه فرا بگیرید. آموزش صحیح دیجیتال مارکتینگ که در دانشگاههای برتر دنیا انجام میپذیرد، میتواند به دانش آموزان کمک کند جنبههای متفاوتی از شخصیت خود را کشف کنند. شما یاد خواهید گرفت که تجاری و خلاقانه فکر کنید و متوجه شوید که هر تصمیم چه پیامدهایی برای یک پروژه دارد. همچنین، بازار کار دیجیتال مارکتینگ بسیار داغ است، زیرا شرکتهای بیشماری به سمت پلتفرم های دیجیتال مارکتینگ حرکت میکنند. این امر زمینه مشاغلی را که ممکن است یک روز پس از اتمام تحصیلات خود برای آنها درخواست دهید، گسترش میدهد.
مزیت یادگیری رشته دیجیتال مارکتینگ
مهم تر از همه، شما میتوانید پس از اتمام این رشته وارد تخصصهای دیگر شوید و از طریق دیجیتال مارکتینگ در آنها نیز به موفقیتهای قابل توجهی دست پیدا کنید. با مهارتهایی که از آموزش خود کسب کردهاید، میتوانید خود را بهتر معرفی کنید و تمام نقاط قوت خود را در پلتفرمهای مختلف مانند وبسایت خود، حسابهای رسانههای اجتماعی، خبرنامهها، تبلیغات گوگل و بسیاری دیگر برجسته کنید. از آنجایی که بازاریابی دیجیتال به صورت آنلاین انجام میشود، حتی مهم نیست که یک دفتر کاری شخصی داشته باشید، بلکه به راحتی میتوانید از هوم آفیس خود پروژههای مشتریان را پیگیری کنید و به اتمام برسانید.
در حقیقت، دیجیتال مارکتینگ یک بخش گسترده است که از بخشهای مختلفی تشکیل میشود. بنابراین، چه فردی خلاق باشید و چه فردی فنی، علاقمندیای برای خود در این رشته پیدا خواهید کرد. در اینجا برخی از مهارتهای منحصر به فرد دیجیتال مارکتینگ و نقش آنها آورده شده است:
- بهینه سازی موتور جستجو
گوگل هر روز حدود 60000 جستجو در ثانیه دریافت میکند. مردم برای دریافت پاسخ سوالات خود در این پلتفرمها جستجو میکنند. با کمک سئو میتوانید مطمئن شوید هنگامی که کاربر چیزی مرتبط با وبسایت شما را جستجو میکند، آن را پیدا خواهد کرد. کسب و کارها نیز برای دریافت ترافیک بیشتر برای سایت بر روی سئو تمرکز میکنند. اگر مخاطبان این کسبوکارهای زیاد باشند، میتوانند مشتریان بیشتری نیز داشته باشند. سئو به عوامل متعددی مانند سرعت بارگذاری وبسایت، بهینه سازی کلمات کلیدی و غیره بستگی دارد. به عنوان یک مدیر سئو، شما باید دلایل عملکرد ضعیف وبسایت خود را از نظر سئو شناسایی کرده و سپس برطرف کنید.
- بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی
پلتفرمهای رسانههای اجتماعی برای بازاریابان دیجیتال مارکتینگ نقش معدن طلا را ایفا میکنند. به عنوان مثال پلتفرمهای رسانههای اجتماعی میلیونها کاربر در سراسر جهان دارند. این پلتفرمها به بازاریابان اجازه میدهند به فضایی دسترسی پیدا کنند که مخاطبان حضور دارند. آنها میتوانند مستقیماً با مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنند و دنبالکنندگان پرمنفعتی را برای برند خود ایجاد کنند. - بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا به تولید و ترویج محتوای ارزشمند برای مخاطب اشاره دارد و به ایجاد اعتماد در مخاطب و جذب بازدیدکنندگان جدید کمک میکند. تمام محتوایی که به صورت آنلاین میبینید، چه یک مطلب منتشر شده در یک وبلاگ سبک زندگی باشد یا یک ویدیو در یوتیوب، نتیجه بازاریابی محتوا است. به عنوان یک بازاریاب دیجیتال مارکتینگ، باید محتوا را برای برندهای مختلف برنامه ریزی، ایجاد و تبلیغ کنید. همچنین باید مشخص کنید که کدام نوع محتوا برای شرکت کاربرد دارد و کدام پلتفرم برای محتوای ایجاد شده بیشترین مناسب است.
رشته دیجیتال مارکتینگ و درآمد آن
پیشرفت شغلی در دیجیتال مارکتینگ بسیار سریع اتفاق میافتد. فرد میتواند در عرض یک دهه از شروع به بالای نردبان برسد. سالهای اولیه شما باید به یادگیری اختصاص داده شود و بیشتر مشتاقان دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک کارآموز شروع میکنند. این دوره زمانی است که تجربه عملی کار با ابزارهای مختلف در یک محیط واقعی را به دست خواهید آورد. پس از کار به عنوان یک کارآموز، به عنوان یک مدیر دیجیتال مارکتینگ ارتقا پیدا خواهید کرد. در طی چند سال، بسته به عملکرد، یک مدیر دیجیتال مارکتینگ متخصص خواهید شد. نکته حائز اهمیت در خصوص رشته دیجیتال مارکتینگ این است که شما در دوره کارآموزی نیز میتوانید به کسب درآمد دست پیدا کنید و برای این کار نیازی به اتمام دوره کارآموزی نخواهید داشت.
بنابراین برای شروع این مسیر بهتر است همین حالا دست به کار شوید و در دوره های دیجیتال مارکتینگ وبتو شرکت کنید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با کارشناسان ما تماس بگیرید تا در جریان جزئیات دوره های آموزشی ما قرار بگیرید.