این روزها اخبار مربوط به کارآفرینان از جمله اخبارهایی است که در رسانههای مختلف با آن مواجه میشویم. به نظر شما کارآفرینی چیست که این قدر در مورد آن صحبت میکنند و برای آن ارزش قائل میشوند. ضمن این که ما در دنیای اطراف خود نظارهگر این موضوع هستیم که افراد بسیار موفق و پولدار غالبا کارآفرین میباشند. در ادامه با ما باشید تا به بررسی کنیم که کارآفرینی چیست و چگونه میتوان یک کارآفرین موفق شد.
کارآفرینی چیست و چه قدمتی دارد؟
قدمت کلمهی کارآفرین به 300 سال پیش بر میگردد زمانی که اقتصاددانها از آن برای توضیح یک سری اصول و مفاهیم استفاده کردند. اما کلمهی کارآفرینی در معنا و هیبت امروزی خود از رشتهی مدیریت سرچشمه گرفته و تنها یک قرن از رواج آن میگذرد. در واقع کارآفرین کسی است که مسئولیت مشکلات و ریسکهای موجود در یک فعالیت اقتصادی را بر عهده میگیرد و با نوآوری خاصی که دارد یک سازمان یا مجموعه را رهبری میکند. کارآفرینان کسانی که هستند که اقتصاد را سرزنده و احیا مینمایند.
شیوههای نوآوری
• معرفی یک محصول یا خدمات جدید
• استفاده از روشهای جدید و خلاقانه برای تولید محصولات قدیمی
• پیدا کردن یک بازار فروش جدید برای یک محصول
• کشف منابع جدید از مواد اولیه و به کار بردن آنها
• ایجاد ساختارها و قالبهای جدید برای صنایع موجود
صفات مورد نیاز برای کارآفرینی
مخاطبان گرامی شما با مطالعه مقاله
کسب و کارهای آنلاین و معرفی 60 تا از بهترینهای آنها میتوانید به اطلاعات مفیدی بدست بیاورید
این که بدانیم کارآفرینی چیست به تنهایی نمیتواند باعث شود که شما تبدیل به یک کارآفرین شوید بلکه باید یک سری پیش فرضها و ملزومات را در خود پرورش دهید تا بتوانید در این راه موفق شوید. در ادامه به این صفات اشاره میکنیم.
– تفکر خلاقانه و نقادانه
– پیشرو و رهبر بودن
– آینده نگری و پیش بینی آینده
– ریسک پذیر بودن و خطر کردن
– ارزش آفرینی
– علاقه به ایجاد اشتغال
– خلق ثروت
– هدفمند بودن و داشتن افقی باز
– جامعه گرا و جامعه پذیر بودن
– امیدوار بودن
– واقع بین بودن و برخورد منطقی با مشکلات
شرایط کارآفرینی چیست؟
افرادی که پا در عرصهی کارآفرینی میگذارند به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند. گروه اول کسانی هستند که در حال حاضر به کاری مشغول می باشند اما ایدههای بزرگ و جاه طلبی های بیشتری دارند. گروه دوم نیز شامل آن دسته از افرادی میشود که شاغل نیستند و در پی یافتن راهی برای کسب درآمدهای بیشتر و خودکفایی هستند. گروه اول معمولا خیلی درگیر این سوال هستند که آیا کسب و کار فعلی خود را رها کنند یا خیر که این موضوع بستگی به شرایط دارد و نمیتوان یک نسخهی واحد را برای تمامی افراد پیچید.
کارآفرینی را میتوان از دو منظر دیگر نیز بررسی کرد:
کارآفرینی درون سازمانی
افراد که در حال حاضر شاغل هستند میتوانند با کمک همکاران خود در یک مجموعه به کارآفرین درون سازمانی تبدیل شوند. در واقع این نوع از کارآفرینها موقعیت فعلی خود را ترک نمیکنند بلکه از آن موقعیت در جهت رشد و ارتقا بیشتر استفاده مینمایند.
کارآفرینی پاره وقت
در صورتی که کار فعلی شما همخوان با فعالیت مربوط به کارآفرینی نباشد و همکارانتان نیز با شما همکاری نکنند میتوانید کارآفرینی پاره وقت داشته باشید.
استارت آپ ها چه تفاوتی با کارآفرینی دارند؟
هر استارت آپی یک نوع کارآفرینی است اما هر کارآفرینی یک نوع استارت آپ نیست. در واقع کسانی که یک استارت آپ را راه اندازی میکنند برای یک مشکل یک راه حل دارند و به دنبال عملیاتی کردن آن راه حل هستند. ضمن این که در این راه به درآمدزایی نیز می رسند. غالبا استارت آپ ها از تکنولوژیهای نوین استفاده میکنند تا روشهای الکترونیکی و جدید را جایگزین روشهای قدیمی بنند. مانند ساخت اپلیکیشن های هوشمند و یا ساخت خودروهایی که نیاز به سرنشین ندارند.
شروط مورد نیاز برای موفقیت در کارآفرینی چیست؟
مشکلی را حل کند
برای این که از ایدهی شما استقبال زیادی بشود لازم است که مورد نیاز جامعه باشد. ایدههایی مورد استقبال جامعه قرار میگیرند که بتوانند مشکلاتی را حل کنند که تا کنون راه حلی برای آن اندیشه نشده است و یا این که راه حلی بوده اما نتوانسته مشکلات را به شکل کامل حل نماید.
مقیاس پذیر بودن
اکثر کسب و کارها در مقیاس کوچک شروع میشوند اما آن چه مهم است قابلیت توسعهی یک ایده میباشد. لذا ایدههایی قابلیت این را دارند که توسعه پیدا کنند و خود را با نیازهای جدید جامعه هماهنگ سازند به احتمال بیشتری به موفقیت دست پیدا میکنند.
قیمت محصول یا خدمات
قیمت زیاد یک محصول میتواند برای اکثر افراد جامعه مقرون به صرفه نباشد از طرف دیگر قیمت پایین محصولات بعضا ممکن است ناشی از کیفیت پایین آن ها باشد. لذا قیمتی را باید انتخاب کنید که علاوه بر سوددهی مناسب و سرپا نگه داشتن کسب و کارتان بتواند مشتریان را نیز راضی نگه دارد.
تکرار پذیری
این که ایدهی شما کپی نباشد یک نکتهی مهم و اساسی است چرا که نه از نظر اخلاقی و نه از نظر حرفهای کار درستی نمیباشد. اما نکتهی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که ایدهها خیلی سریع کپی و تقلید میشوند لذا باید مطمئن شوید که دیگران به راحتی نمیتوانند کار شما را تقلید کنند. اولین راه نیز ثبت آن محصول یا روش به نام خود و یا کسب مجوزهای لازم میباشد.
عملیاتی کردن ایده
برای این که بتوانید یک ایده را عملیاتی کنید اولین کاری که باید انجام دهید این است که توانایی خود و محیطی که در آن زندگی میکنید را ارزیابی نمایید. مسلما اگر شما بهترین ایده را هم داشته باشید اما نتوانید جامه ی عمل به آن ها بپوشانید هیچ گاه به رویاها و آمال خود دست پیدا نخواهید کرد.
سنت شکنی کردن
اگر چه همرنگ شدن با جامعه بسیار راحتتر میباشد اما تمام اتفاقات بزرگ و آدمهای بزرگی که در این دنیا وجود دارند روزی بر خلاف تصورات افراد جامعهی خود فکر کردهاند و سعی کردهاند که سازی مخالف بزنند. لذا اگر که احساس میکنید سرشار از توانایی هستید و یا این که بر عکس کسی قدر تواناییهای شما را نمیداند لازم نیست که نگران باشید چرا که شما یکی از ویژگیهای آدمهای موفق را دارید. ایلان ماسک کسی بود که هیچ کس به او کار نداد و یا این که جان پمبرتون در سال اول تولید کوکاکولا تنها توانست 25 بطری را بفروشد. تنها توصیه ی ما به شما این است که ادامه دهید و زندگی خود را بسازید.