مقالات آموزشی

آیا بازاریابی آنلاین، بی‌مرز اما هدفمند است؟

مفید بود؟

بازاریابی آنلاین

بازاریابی آنلاین مدرن‌ترین شیوه بازاریابی و مارکتینگ در بازاریابی نوین به حساب می‌آید.
بازاریابی آنلاین در سایه زندگی اینترنتی شکل گرفته و روز به روز با ورود ابزارهای هوشمند دیجیتالی و کاربری بیشتر از اینترنت و خدمات آنلاین، گسترش یافته است.
توفیق در تجارت الکترونیک و دسترسی سریع و آسان به جامعه هدف، ارتباط مستقیم و بی‌واسطه، امنیت و ضمانت اصالت کالا و خدمات و … از عمده دلایل استفاده بیش از پیش از خدمات آنلاین و از جمله بازاریابی آنلاین و اینترنتی است که با استفاده از تبلیغات اینترنتی در وب‌سایت های شبکه جهانی اینترنت و یا در انواع شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود.
اینترنت، پویاترین رسانه‌ای است که تا کنون در بستر زندگی بشر پرورش یافته و ابعاد تازه‌ای از ارتباط را در عصر ارتباطات، در جوامع انسانی پدید می‌آورد.

تجارت نیز مانند هر بخش دیگر از زندگی، راه خود را به جهان مجازی باز کرده و عرصه اینترنت را به صحنه نقش‌آفرینی خود بدل ساخته و در اثنای اخبار و هنر و آموزش و … در هیبت تبلیغ و بازاریابی آنلاین و انواع محتوای تبلیغاتی، بازارهای آنلاین و مراکز خرید و فروش اینترنتی، فروشگاه مجازی و …. قطب اقتصادی جهان را با تعبیری نوین، رونق بخشیده است.
بازاریابی آنلاین به همان نسبت که ساده‌تر و سهل‌الوصول‌تر از بازاریابی به شیوه‌های کلاسیک است، نیازمند تمهیدات و مهارت‌های تخصصی نیز هست.

ابزار اصلی برای بازاریابی آنلاین، استفاده از شیوه‌های بسیار متنوع تبلیغات آنلاین است.
کانون اصلی در بازاریابی آنلاین، که مرکز توجه موسسات و مجموعه‌های مارکتینگ و برندینگ و یافتن جامعه هدف مستعد تقاضا و نیز برقراری ارتباطی گیرا و ماندگار به این جامعه هدف است.
 

مجموعه‌هایی نظیر رایامارکتینگ که انحصارا در حوزه تبلیغات و بازاریابی آنلاین و اینترنتی فعالیت می‌کنند، در راستای هدف غایی از مارکتینگ که همان یافتن مشتریان دائمی است، رسالت خود را به انجام می‌رسانند.

بازاریابی آنلاین تحقق و تداوم برندینگ را در پی دارد.

مارکتینگ و برندینگ، هدف اصلی بازاریابی آنلاین است.
در واقع از لحاظ معنایی مارکتینگ همان بازاریابی است که در صورت انجام درست و حرفه‌ای با بازخورد بالا همراه می‌شود؛ بازخورد این بازاریابی حرفه‌ای، در ساحت برندینگ، توسعه می‌یابد. به این معنا که با یافتن جامعه هدف و ایجاد ارتباط و اعتماد مابین صاحبین کسب و کار و بازار، بستری ایجاد می‌شود که هر یک از مخاطبان بازار، به یک بازاریاب موثر و قوی بدل شده و در صورت رضایت از تجربه خود، مشتاقانه آن را اشتراک‌گذاری می‌کنند و این روند دومینووار به برندینگ منتهی می‌شود که تحت آن، نام تجاری و برند مورد تبلیغ، زبان به زبان نقل شده و جای خود را در میان نام‌های پرآوازه باز می‌کند.

به یاد داشته باشید که بازاریابی آنلاین مانند تمام انواع بازاریابی، محدودیت‌ناپذیر است، یعنی با رسیدن به مقصد نهایی که همان برند شدن نام تجاری است، کار بازاریاب تمام نمی‌شود و تبلیغات و بازاریابی آنلاین و یا غیر اینترنتی با هدف توسعه فروش و تداوم اعتبار تجاری، همچنان با قدرت ادامه می‌یابد.
برعکس آنچه تصور می‌شود، بازاریابی آنلاین برای برندهای معتبر، نه تنها بی‌اهمیت نیست بلکه باید به قدر اعتبار برند مورد نظر، با کیفیت و عالی‌تر انجام شود؛ به همین دلیل در میدان بازاریابی به ویژه بازاریابی آنلاین، حتی معروف‌ترین و محبوب‌ترین برندهای جهانی، از هیچ تلاشی دریغ نکرده و با صرف هزینه‌های سنگین و مشارکت با تیم‌های حرفه‌ای تبلیغات و بازاریابی، آنچه شایسته نام تجاری خود می‌دانند را برای استمرار ارتباط موثر با مخاطبینی که به کیفیت کار آن‌ها اعتماد کرده‌اند، برنامه‌ریزی می‌کنند.
نام‌های تجاری نوپا نیز اگر به کیفیت کار و موفقیت آینده تجاری خود اهمیت داده و ایمان دارند، خود را سزاوار بهترین شیوه‌های بازاریابی از جمله بازاریابی آنلاین با ترفندهای تخصصی و حرفه‌ای می‌دانند.

بازاریابی آنلاین، مرزهای محدودیت را در می نوردد.

از جمله مزیت‌های غیرقابل انکاری که برای بازاریابی آنلاین نسبت به سایر متدهای بازاریابی نوین و کلاسیک می‌توان ذکر کرد، محدودیت‌ناپذیری بازاریابی آنلاین است.
اینترنت، بی‌شک مانند گوی جادویی، تمام مرزهای پنهان و پیدای جهان را شکسته و کل ماهیت دنیا را در مشت گرفته است.
ارتباط بدون حد و حصر در این فضای به اصطلاح مجازی، نه تنها مفاهیم و مدار زندگی انسان را در قالب فردی و اجتماعی متحول ساخته، بلکه شاهراه‌های متعددی برای نیل به مقاصد و اهداف گوناگون پیش پای انسان قرار  داده است؛ این شاهراه‌ها، نقش میانبرهای عظیمی را برای شتاب دادن به امور مختلف ایفا می‌دارند.
بازاریابی آنلاین در پرتوی همین ویژگی‌ها، به اتکای جهان بدون مرز اینترنت، زمان و مکان را در صندوقچه خاطرات گذاشته و ورای مفاهیمی چون دیر یا زود، دور یا نزدیک و سایر ملاک های ذهنی بشر، لامکان و لازمان، آوازه برندهای مختلف را به گوش تمام عالم می‌رساند.
پس در بازاریابی آنلاین کافی است انتخاب کنید که در کدام تریبون و در پیشگاه چه جمعی، می‌خواهید نمایی از کار خود را به نمایش بگذارید، آن‌گاه تمام ابر و باد و ابزار دیجیتال و خورشید و فلک، دست به دست هم می‌دهند تا انتخاب شما را تحت اراده خودتان، فراتر از تصور، محقق سازند.

بازاریابی آنلاین، بدون محدودیت است اما چارچوب مشخصی دارد.

همچنان بر این نکته که بازاریابی آنلاین، محدودیتی ندارد صحه می‌گذاریم؛ اما باید بدانیم که موفقیت نیاز به مهندسی خاصی دارد و هندسه آن، از طریق تشخیص مختصات اصلی تاثیرگذاری، قابل تعیین است.
لذا برای ارتقای بازده و کسب موفقیت بیشتر در بازاریابی آنلاین نیز، باید بزرگ اندیشید و جزئی نگریست؛ درست مانند بی‌کرانگی آن، پلکانی از توسعه روزافزون را در جهت مناسب و با شیبی مطمئن، به فتح قله‌های بی‌افق موفقیت ترسیم کرد.
مبانی اصلی در بازاریابی آنلاین، برای ساخت زیربنای پلکان صعود، به استفاده صحیح از پلتفرم‌های ارائه دهنده و تولید محتوای متناسب با این پلتفرم‌ها و مخاطبان آن‌ها، معطوف می‌گردد.
بازاریابی آنلاین در پلتفرم‌های متفاوت، مقتضی عناصر و تجهیزات متفاوتی نیز هست؛ برای مثال اگر می‌خواهید از طریق اپلیکیشن‌های قابل نصب بر روی گوشی‌های هوشمند، به بازاریابی آنلاین بپردازید، باید با کارکرد و مدیریت این نرم افزارها و طریق استفاده از آن‌ها برای دسترسی به مخاطبین مورد نظر خود و فراخوان آن‌ها به آنچه عرضه می‌دارید، آشنایی داشته باشید.

بازاریابی آنلاین، بی‌مرز اما هدفمند است.

بدون مرز بودن اینترنت و بازاریابی اینترنتی، به معنای بی‌هدف بودن بازاریابی آنلاین نیست.
در بازاریابی آنلاین با جهانی بی‌کران با اقشار مختلف از مخاطبین، مواجه هستیم که باید بتوانیم از میان این خیل بی‌نهایت عظیم، جمعیت مد نظر خود را بیابیم.
پس در مورد اینکه برای بازاریابی آنلاین از کدام ابزار و پلتفرم ارائه استفاده می‌کنیم، ابتدا باید مشخص نماییم با چه افراد و جامعه‌ای قرار است ارتباط برقرار سازیم و این جامعه هدف، مخاطب کدام پلتفرم اینترنتی هستند و نحوه استفاده آن‌ها از فضای اینترنتی و ترجمان ذهنی‌شان از محتویات نمایش داده شده در رسانه مرجعی که انتخاب کرده‌اند، چگونه است.
پس برای بازاریابی آنلاین ابتدا باید وسیله ارتباط را انتخاب کنیم، سپس زبان مد نظر را برای برقراری ارتباط با مخاطبین خاص خود برگزینیم و در نهایت بر مبنای این دو، تبلیغات و شیوه تبلیغ را طراحی کنیم.

به یاد داشته باشیم که در تمامی موارد مذکور، به ویژه در قامت بازاریابی آنلاین، فاکتور تعیین کننده، ویژگی‌های مختلف جامعه هدف است.
هرچه بازاریابی آنلاین، سلیقه‌های خاص‌تری از جامعه هدف را دربرگیرد و هرچه از نگاه اکثریتی به نگرش جزئی و اقلیتی نزدیک‌تر شود، مسلما ارتباط محکم‌تری با مخاطبین برقرار می‌نماید؛ مسلما احترام به تمام نظرات و سلیقه‌ها، رضایت و توجه تعداد بیشتری از مخاطبین را به همراه داشته و به جمع مشتریان و متقاضیان دعوت می‌کند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.