مقالات آموزشی

مهارت‌های کلیدی کارشناس تولید محتوا و شرح وظایف کارشناس تولید محتوا

مفید بود؟

شرح وظایف کارشناس تولید محتوا شامل تولید سبک های مختلف محتوا و در ضمن ویراستاری و تبلیغ آن در بسترهای فضای مجازی مانند شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت، ایمیل و…است. پیگیری این امور برعهده کارشناس تولید محتوا قرار می‌گیرد. این نوع تولید محتوا می‌تواند در جایگاه‌هایی مانند پست‌های شبکه اجتماعی، کمپین تبلیغاتی، ایمیل مارکتینگ یا اینفوگرافیک و… مورد استفاده قرار گیرد.

پیشنهاد میکنیم مقاله گریزی به ویژگی های تولید محتوا تضمینی را مطالعه نمایید.

 

با اینکه کارشناس بازاریابی محتوا باید اطلاعات جامع و کاملی در خصوص سئوی محتوا و وب‌سایت داشته باشد، اما عملاً نیاز است در کنار یک متخصص فنی سئو سایت فعالیت کند. تنها با وجود چنین مجموعه‌ای می‌توان انتظار داشت که محتوایی همسو با اهداف کسب‌وکار آنلاین تولید شود. اگر هنوز این ابهام برایتان وجود دارد که تولید کننده محتوا چه فعالیت هایی در تیم همراه خود انجام می دهد، در سر فصلهای زیر با ما همراه شوید:

• شرح وظایف کارشناس تولید محتوا در جایگاه‌های مختلف

• مهارت‌های کلیدی کارشناس تولید محتوا

• کارشناس بازاریابی محتوا چه تخصص‌هایی نیاز دارد؟

 شرح وظایف کارشناس تولید محتوا در جایگاه‌های مختلف

بسته به این‌که تولید محتواگرچه نوع مهارت‌ها و تجربه‌هایی داشته باشد، شرح وظایف کارشناس تولید محتوا متغیر خواهد بود. کارشناس محتوا در شرکت‌های معمولی ممکن است کارش تنها به تولید محتوای مبتنی بر بازاریابی خلاصه شود. اما به‌ طورکلی کارشناسان محتوا می‌توانند مسئولیت‌های مختلفی را برعهده بگیرند که شامل موارد زیر هستند:

* ماموریت تحقیق در مورد موضوع و نوشتن محتوا و به نوعی بازاریابی محتوایی

* مدیر تولید محتوا که مامور بازاریابی و تولید محتوا و انتشار آن است

* استراتژیست محتوا: مسئول تحقیق و برنامه‌ریزی برای توسعه محتواهایی با مضمون تبلیغاتی بر پایه اهداف برند است

* مشاور تولید محتوا و بازاریابی: شخصی که در این جایگاه قرار می‌گیرد، عمدتاً نقشه راه را برای کارفرما و تیم اجرایی ترسیم می‌کند

مهارت‌های کلیدی کارشناس تولید محتوا (کارشناس بازاریابی محتوا)

با مواردی که تا اینجا در مورد شرح وظایف کارشناس تولید محتوا ذکر شد احتمالا دیدگاه کلی نسبت‌ به مسئولیت‌های کارشناس تولید محتوا پیدا کردید. در ادامه به این‌ موضوع مهم می‌پردازیم که چنین شخصی نیاز به‌ تخصص و مهارت‌هایی به‌عنوان پیش‌نیازهای کارش خواهد داشت تا بتواند حرفه‌ای عمل کند.

 آشنایی با بسترهای تولید محتوا

افرادی به ‌عنوان کارشناس بازاریابی محتوا برتر شناخته می‌شوند که توانایی خلق محتوای دیجیتال در طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌ها مانند وبلاگ، ویدیوها، وب‌سایتها، اپلیکیشن‌های موبایلی، شبکه‌های اجتماعی و …. را داشته باشند. بنابراین باید آشنایی کاملی با این بسترها داشته و بتوانند در این قالب‌ها، محتوایی استاندارد تولید کنند.

آشنایی با علم سئو

با اینکه انجام عملیات سئوی فنی در حوزه شرح وظایف کارشناس تولید محتوا قرار نمی‌گیرد، اما هر کارشناس تولید محتوا باید اطلاعات کاملی در خصوص اعمال سئو در محتوای تولیدی خودش داشته باشد. از سوی دیگر این شخص باید در عین ‌حال تفاوت نگارش در وب‌سایت و وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی را بداند.

تحقیق کلمات کلیدی

مهم‌ترین کاری که کارشناس تولید محتوا در حوزه متنی و ویدئویی و غیره انجام می دهد، این است که موضوعات و کلمات کلیدی مناسب انتخاب کند که از سمت کاربران هدف در آنها جستجو انجام می‌شود.

تولید محتوا تنها یکی از بخش‌های مهم در شرح وظایف کارشناس تولید محتوا است. از این مهم‌تر توانایی برای برقراری ارتباط مؤثر بین تولید محتوا و سئوی محتوا در سایت است. آنچه این دو فاکتور با بهم پیوند می‌دهد، عمدتاً توانایی در تحقیق کلمات کلیدی است.

برای این که یک کارشناس بازاریابی محتوا ادعا کند که تولید محتوا تضمینی انجام می دهد، تنها توانایی تولید متنی یا ویدئویی کافی نیست. بنابراین تنها با تحقیق کلمات کلیدی و تولید محتوای مبتنی بر آن نمی‌توان موفق بود. بهینه‌سازی مؤثر وب‌سایت نیاز به آگاهی‌هایی در خصوص اصول و مبانی سئو دارد که این کارشناس باید آن‌ها را در محتوای خود پیاده‌سازی کند.

 

کارشناس بازاریابی محتوا چه تخصص‌هایی نیاز دارد؟

شخصی که قصد دارد مسئولیت‌هایی را در حیطه کارشناس بازاریابی محتوا برعهده بگیرد، باید مهارت‌هایی در این زمینه ها داشته باشد:

درک کامل و جامعی نسبت ‌به اهمیت تولید محتوا و نحوه گنجاندن تبلیغات در قالب یکی از انواع محتوای دیجیتال

مهارت‌های نویسندگی و قدرت پرورش موضوع در قالب محتوا

شناخت انواع ابزارهای بازاریابی محتوا و بهره‌گیری از بهترین آنها

کسب مهارت و دانش لازم در استفاده از ابزارهای بازاریابی محتوا

داشتن مهارت کپی‌ رایتینگ

توانایی تحلیل کلمات تحقیق کلمات کلیدی و به‌کارگیری آن

دانش کافی و مرتبط در خصوص دیجیتال مارکتینگ

داشتن اطلاعات به‌روز در مورد شیوه‌های بازاریابی محتوا

 

 مهارت داستان‌سرایی

یکی از مهارت‌های شاخص در حیطه فعالیت‌های کارشناس بازاریابی محتوا مهارت داستان‌نویسی خلاقانه در خصوص موضوعات مربوط به چارچوب برند است. امروز مخاطبان فضای مجازی به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی تمایل زیادی به دنبال کردن داستان یا روایت دارند. بنابراین اگر کارشناس محتوا این توانایی را داشته باشد که پیام‌های تبلیغاتی برند را در قالب روایت بیان کند، می‌تواند مخاطبان را با ذکاوت با خود همراه کند.

این مهارت می‌تواند با تمرین و ممارست در نوشتن و تولید محتوا به‌ مرور زمان ایجاد شود.

تولید توانایی در تحلیل رقبا یکی از مهارت‌های مهم کارشناس تولید محتوا زیر نظر گرفتن فعالیت‌های رقبا و تحلیل و برنامه‌ریزی بهترین استراتژی‌ها در تمام مدت فعالیتش برای شکل شرکت است

 

کارشناس تولید محتوا چه تخصص هایی باید داشته باشد؟

در کنار مهارت های کلی که تاکنون عنوان شد، کارشناس تولید محتوا برای اینکه کارش را به بهترین نحو انجام دهد لازم است به تخصص های زیر مسلط باشد. مسلما هر اندازه توانایی های شخص بیشتر باشد در کارش موفق تر خواهد بود.

مهارت در نویسندگی: شاید بتوان گفت که مهم ترین مهارت در این کار نویسندگی است. با اینکه بخشی از این مهارت با تمرین و ممارست ایجاد می شود، اما تولید محتوای خوب و روان که برای همه قابل درک است، کار هر محتوا نویسی نیست.

جستجو در فضای مجازی: با اینکه به نظر می رسد این کار چندان سخت نباشد، اما جستجو در پلتفرم های مختلف و شبکه های مجازی نیاز به مهارت خاصی دارد. این فرد باید با سرعت زیاد کار مطالعه و تحقیق و تحلیل رقبا و در نهایت تولید محتوا را انجام دهد.

آگاهی به اصول سئو: مهم ترین کاری که کارشناس تولید محتوا انجام می دهد، بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجوگر گوگل است. بنابراین محتوا باید با رعایت اصول سئو پیش برود، تا در نهایت در جستجوها به کاربران هدف مرتبط شود.

مهارت های تخصصی کارشناس بازاریابی محتوا

توانایی ترجمه زبان انگلیسی: در شرح وظایف کارشناس تولید محتوا این تخصص الزامی است. افرادی که در این حیطه فعالیت می کنند باید پیوسته اطلاعات به روزی کسب کنند. از الگوریتم های جدید سئو اطلاع داشته باشند. مطالعات و تحقیقات جدید را در محتوایشان بگنجانند. در ضمن باید از آخرین شیوه ها و پیشرفت های تولید محتوا مطلع شوند. این امر تنها با تسلط به زبان انگلیسی میسر می شود.

آشنایی با برنامه های گرافیکی: این بخش از تخصص های تولید کننده محتوا برای کارهای گرافیکی و فتوشاپ مورد نیاز است. بنابراین اگر در حوزه تولید ویدیو و محتوای اینوگرافیک فعال باشد، نیاز به این تخصص دارد.

تسلط به نرم افزارهای آفیس: مسلما هر چه کارشناس بازاریابی محتوا مهارت های بیشتری در زمینه نرم افزارهای آفیس مانند پاورپوینت، ورد و اکسل و… داشته باشد، بهتر می تواند ایده های کاری اش را اجرایی کند.

علاوه بر این تخصصهای اصلی، مهارت های پایه ای دیگری مانند آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و اصول بازاریابی محتوا و تایپ حرفه ای از مفاد شرح وظایف کارشناس تولید محتوا است. در تکمیل تمام موارد عنوان شده یک تولید کننده محتوای حرفه ای باید آموزش تولید محتوا با گوشی را گذرانده باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.