مقدمه
دیجیتال مارکتینگ از چالش برانگیزترین حوزه های حال حاضر دنیای ماست. امروزه نه تنها کسب و کار های زیادی در این حوزه مشغول فعالیت هستند که حتی سوپر مارکت ها نیز به حوزه دیجیتال مارکتینگ نزدیک می شوند.
دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده یعنی بازاریابی دیجیتال و اگر باز هم زبان ساده ترش را می خواهید باید گفت یعنی بازاریابی مدرن و هر نوع بازاریابی که با ابزار های تکنولوژی و اینترنت انجام شود. امروزه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال روز به روز در حال گسترش است. از نمونه های بازاریابی دیجیتال می توان به تولید محتوا سایت، سئو، تبلیغات کلیکی، طراحی سایت و بازاریابی در شبکه های اجتماعی اشاره کرد.
توصیه میکنیم مقاله دوره طراحی رابط و تجربه کاربری و آنچه باید بدانید را مطالعه نمایید
چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟
دیجیتال مارکتینگ از این جهت مهم است که کسب و کار ها را در زمان آنلاین بودن مشتریانشان به آنها متصل می کند! دیجیتال مارکتینگ در همه صنایع موثر است. امروزه مردم با کمک روش هایی مانند سئو، گوگل ادز، تبلیغات آنلاین، بازاریابی در شبکه های اجتماعی و … میلیارد ها تومان درآمد دارند! بازاریابی به روش سنتی و حضوری قدرت بازاریابی دیجیتال را ندارد!
یادگیری دیجیتال مارکتینگ
برای هر مدیر و فردی که دنیای دیجیتال و تکنولوژی را دوست دارد علاقه به بازاریابی دیجیتال عجیب و غریب نیست! اگر هم به دنبال شغلی مناسب در سال 2022 هستید قطعا دیجیتال مارکتر بودن، سئو، طراح سایت شدن یا دیگر حوزه های دیجیتال مارکتینگ مثل طراحی اپلیکیشن از بهترین مشاغل برای شما خواهند بود!
پس شما باید دیجیتال مارکتینگ یا یکی از بخش های آن را یاد بگیرید چون عصر، عصر آنهاست! و با هر شرایطی که بخواهید تجزیه و تحلیل کنید یادگیری بازاریابی دیجیتال امری هوشمندانه است.
مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار ها
اگر بخواهیم همه مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار ها را به شما بگوییم قطعا باید چند کتاب نوشت! و کلی ترین آنها هم این است که با کمک بازاریابی دیجیتال برخلاف بازاریابی سنتی می توانید از کل ایران یا خارج مشتری داشته باشید!! دیگر محدود به یک شهر، روستا یا استان نیستید!!
بگذارید در ادامه فقط به چند مزایای عمده دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار اشاره کنیم:
هزینه کم
هزینه بازاریابی و تبلیغات یکی از بزرگترین منابع هزینه برای کسب و کار هاست. در حالی که کسب و کارهای بزرگ ممکن است در پرداخت میلیون ها دلار برای بازاریابی و تبلیغات مشکلی نداشته باشند، برای کسب و کار های کوچک، احتمالا این غیرممکن یا کابوسی بد است!
بازاریابی از طریق پلتفرم های دیجیتال مارکتینگ جایگزین مقرون به صرفه تری برای روش های سنتی است. مثلا اگر بخواهید یک بنر چاپ کنید و آن را روی بیلبوردی در مرکز شهر نصب کنید باید هزینه ای بین 2 تا 4 میلیون تومان بپردازید، در حالی که انتشار یک بنر در شبکه های اجتماعی رایگان است!! و حتی ممکن است بنر انتشار یافته در اینترنت بازدید بسیار بیشتری داشته باشد!!
بازگشت سرمایه بهتر
هیچ چیز برای یک کسب و کار به اندازه بازگشت سرمایه اش از نظر مالی مهم نیست. دیجیتال مارکتینگ بازده قابل توجهی در ازای تخصیص بودجه دارد. بازاریابی ایمیلی یا اجرای کمپین های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی در مقایسه با تکنیک های بازاریابی سنتی هزینه کم و بازدهی بهتری دارد.
سهولت بررسی نتیجه
موفقیت یا عدم موفقیت یک کمپین دیجیتالی را می توان به سادگی حدس زد! در مقایسه با روشهای سنتی که در آن باید هفتهها یا ماهها منتظر بمانید تا صحت یک کمپین را ارزیابی کنید، با کمپین دیجیتال تقریباً بلافاصله میتوانید از عملکرد یک تبلیغ مطلع شوید.
نرم افزار ایمیل مارکتینگ به کاربران اجازه می دهد تا عملکرد ایمیل های خود را به سادگی پیگیری کنند. آنها می توانند بدانند که چه تعداد تحویل داده شده است، چه تعداد خوانده شده است، و همه چیز را در مورد نرخ تبدیل خود بدانند. گوگل آنالیتیکس ابزار بسیار موثری برای اندازه گیری اهداف مشخصی است که باید در وب سایت یا وبلاگ به دست آورید. ابزار های Google AdWords به کاربران اجازه می دهند تا عملکرد تبلیغات خود را در جستجوی Google نظارت کنند. آنها می توانند بدانند که چند نفر تبلیغات آنها را مشاهده کرده اند و همه چیز را در مورد نرخ تبدیل خود بدانند.
سادگی استقرار
آگاهی از عملکرد یک آگهی به کسب و کار در مورد نحوه ادامه کار اطلاعات کافی می دهد. برای کمپین تبلیغاتی که عملکرد خوبی دارد، بودجه بیشتر روی آن با خیال راحت و تنها با یک کلیک انجام می شود. اما برای تبلیغی که مطابق انتظار ظاهر نمی شود، می توان آن را به سادگی تغییر داد یا به راحتی متوقف کرد.
در بازاریابی سنتی، چنین کار هایی سختتر است، زیرا کوهی از کاغذبازی باید جابجا و امضا شود و در اغلب موارد، این قراردادها به صورت بلندمدت یا میانمدت است. بنابراین حتی اگر یک کمپین مطابق انتظار عمل نکند، مشترکین همچنان باید منتظر پایان دوره توافق شده باشند.
توسعه برند در دیجیتال مارکتینگ
کسبوکارها میتوانند از پلتفرمهای دیجیتالی خود برای توسعه برند و شهرت شرکت خود استفاده کنند. یک وبسایت توسعهیافته، وبلاگی حاوی مقالات خوب و مفید، یک حساب در شبکه های اجتماعی که بسیار تعاملی است، برخی از راههایی هستند که یک کسبوکار میتواند با کمک آنها برند قدرتمند تری بسازند. امروزه برندسازی در ساخت کسب و کار بی نهایت مهم است.
سادگی در اشتراک گذاری
اکثر روش های بازاریابی دیجیتال دارای قابلیت اشتراکگذاری هستند که به کمپینها و مقاله ها اجازه میدهد با چندین و چند دنبال کننده به اشتراک گذاشته شوند. این عمل به توسعه تاثیری چند برابری کمک می کند و ظرفیت بهبود بسیار زیاد نتایج فروش را دارد.
جهانی
می گویند جهان به دهکده ای جهانی مبدل شده است. این توفیق به لطف فناوری و دیجیتالی شدن است. دیجیتال مارکتینگ به کمپین های تبلیغاتی اجازه می دهد تا در هر نقطه از جهان قابل مشاهده باشند. این برای استارتآپهای کوچک فرصت نادری است تا از طریق قرار گرفتن در معرض دید گسترده، جهانی شوند. اینترنت مملو از داستانهای استارتآپهایی است که به دلیل فرصتهای ایجاد شده به لطف دیجیتال مارکتینگ و از طریق پلتفرمهای دیجیتال، در دوره ای کوتاه و به سرعت بسیار موفق شده اند.
سخن پایانی
فراموش نکنید که حال دیجیتال مارکتینگ به قدری در حال بزرگ شدن است که می توان آن را صنعتی مجزا دانست! دنیای بازاریابی همیشه جذاب بوده حال فکرش را بکنید که با دانش تکنولوژی و اینترنت نیز ترکیب شود!
نتیجه آن می شود پدید آمدن بازاریابی دیجیتال و صد ها مزایای آن برای کسب و کار های سنتی. دیر یا زود باید از دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارتان استفاده کنید، پس هر چه زودتر با این علم بزرگ آشنا شوید.